• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de eerste Porsche ooit, en hij is elektrisch

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 januari 2014 om 13:09 – 20 Reacties

Afbeelding Dit is de eerste Porsche ooit, en hij is elektrischAfbeelding Dit is de eerste Porsche ooit, en hij is elektrischAfbeelding Dit is de eerste Porsche ooit, en hij is elektrischAfbeelding Dit is de eerste Porsche ooit, en hij is elektrischAfbeelding Dit is de eerste Porsche ooit, en hij is elektrischAfbeelding Dit is de eerste Porsche ooit, en hij is elektrischAfbeelding Dit is de eerste Porsche ooit, en hij is elektrischAfbeelding Dit is de eerste Porsche ooit, en hij is elektrisch

Porsche P1 Elektrofahrzeug
Maak kennis met de allereerste Porsche ooit ever, uit het jaar onzes Heeren 1898. Deze P1 (what’s in a name) leverde een whopping 3 pk, of in overboost zelfs kortstondig 5 pk. Dat ging als een raket, voor die tijd dan…

Deze P1, voluit ‘Egger-Lohner-Elektromobil Modell C.2 Phaeton’, kenmerkt zich door de afwezigheid van een verbrandingsmotor. Ondanks zijn accu’s is het model met 130 kg (125 kg met het optionele Weissach Package) echter een behoorlijk lichtgewicht. Mede hierdoor was een actieradius van 80 km mogelijk, en haalde de P1 een topsnelheid van 35 km/u.

De snelheid was in twaalf stappen te regelen door middel van een ‘controller’, en dankzij zijn wisselcarrosserie kon de eigenaar zijn Porsche zowel in de zomer als in de winter rijden.

Naar verluidt was het originele voertuig geruime tijd zoek, maar is het onlangs in ongerestaureerde staat teruggevonden. Vanzelfsprekend grijpt Porsche de gelegenheid aan om zijn eerste model ooit (een halve eeuw voor de 356, maar 17 jaar na deze driewieler) binnenkort te tonen in het Porsche Museum te Stuttgart.

Op de fotoreeks is te zien hoe P1 (Porsche, nummer 1) op tal van plekken op de carrosserie is ingegraveerd. Het heerschap op de laatste foto is Ferdinand Porsche himself.

Ook interessant!

  • Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman
    Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman
  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Porsche Mission R: elektrisch en sexy
  • Dit is de Porsche Taycan Cross Turismo!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Klassiekers, museum, P1, Porsche

Vorig bericht: « Te koop: 1929 Bugatti Type 35B in komo-grijs
Volgend bericht: Op deze BMW wil je Remi Gaillard niet laten poepen »

Lees Interacties

Reacties

  1. turtle zegt

    27 januari 2014 om 13:10

    Leuk ding

    Login om te reageren
    • parker zegt

      27 januari 2014 om 13:21

      Nah.. Weer typisch zo’n klassieker waar dagelijks in wordt gereden alleen maar om de MRB te ontduiken..

      Login om te reageren
  2. bluesbrother zegt

    27 januari 2014 om 13:18

    voor de volledigheid (voor zover wikipedia gelijk heeft):
    deze auto is ontwikkeld in samenwerking tussen Ludwig Lohner en Ferdinand Porsche.
    rond het jaar 1899. en het zou wel een hybride zijn MET verbrandingsmotor.

    dat gezegd hebbende ben ik nog steeds verbaast over de techniek van destijds. wat is er de afgelopen 100 jaar fout gegaan dat we nu nog steeds een actie radius hebben van 80Km met elektrisch.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      27 januari 2014 om 13:24

      @bluesbrother: Dat was deze?

      Login om te reageren
      • bluesbrother zegt

        27 januari 2014 om 13:30

        @baasbas: dat zou dan, ik haalde de info hier weg.
        daar word overigens maar over 1 model gesproken, dus dan is dit een volledig nieuwe vondst?

        Login om te reageren
    • EFB zegt

      27 januari 2014 om 13:48

      @bluesbrother: Wat ‘fout’ is gegaan is dat vroeger (zo rond 1920) de ontwikkeling van de verbrandings auto die van de elektrische auto inhaalde, waardoor de ontwikkeling van de elektrische auto zo goed als stil is komen te staan. Deze is pas vanaf ongeveer 20 jaar geleden weer opgepakt. Daarnaast zijn de elektrische auto’s van nu veel zwaarder, luxer, veiliger en sneller….

      Login om te reageren
    • timberleek zegt

      27 januari 2014 om 13:59

      @bluesbrother:

      De ontwikkeling heeft aardig stilgelegen, maar het is ook niet helemaal eerlijk vergelijken.
      130kg en 80km bereik met max 35km/u zonder enige luxe.

      En nu een auto die 10 keer zo zwaar is, met volledige carrosserie en een flinke berg stroomvreters (verlichting, kachel, radio etc) en het moet ook allemaal >130km/h doen

      Login om te reageren
  3. StijnB zegt

    27 januari 2014 om 13:26

    Leuk zo’n GT3: Graag Traag 3 (PK)…

    Login om te reageren
  4. lambowambo zegt

    27 januari 2014 om 13:34

    Was er ook een RS uitvoering?

    Login om te reageren
  5. Zababa zegt

    27 januari 2014 om 13:52

    80km actieradius in 1898? Weinig vooruitgang in 115 jaar EV-ontwikkeling.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      27 januari 2014 om 16:33

      @Gionni: Behalve dan dat de EV’s van nu veel zwaarder, luxer en een behoorlijk stuk sneller zijn dan toen. Bovendien heeft de ontwikkeling ongeveer 80 jaar op zijn gat gelegen, wat ook niet bepaald helpt.

      Maar wees gerust, het gaat niet lang meer duren voordat de EV de conventionele auto met ICE op alle vlakken inhaalt.

      Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    27 januari 2014 om 13:56

    Ik begrijp dit hele artikel niet.
    Wat heeft dit met Porsche te maken, de wagen is een Egger-Lohner.
    Is Dr Porsche bij het ontwerp en de ontwikkeling betrokken geweest.
    M.A.W. wie, hoe, wat, waar en waarom
    Liep Dr Porsche toen nog in zijn korte broek rond of heeft hij het ding echt ontwikkeld

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      27 januari 2014 om 16:03

      @desjonnies: Dr. Ferdinand Porsche werd geboren op 3-9-1875, hij was dus ten tijde van de ontwikkeling van dit voertuig 23 jr. In 1898 ging ie voor de fa Jakob Lohner & Co in Wenen werken. Van dit voertuig werden er over de 300 gebouwd tot 1906.

      Login om te reageren
  7. 406_v6 zegt

    27 januari 2014 om 15:58

    da’s nieuw….. onthaasten in een Porsche… ;-)

    Login om te reageren
  8. dubcars zegt

    27 januari 2014 om 18:17

    De vroer voorloper van de 918 Spyder?

    Login om te reageren
  9. 2cool4school zegt

    27 januari 2014 om 19:18

    Ook toen waren elektrische auto’s lelijk..

    Login om te reageren
  10. consumptieverplicht zegt

    27 januari 2014 om 20:26

    Fijn om te zien dat er vooruitgang zit in het design bij Porsche. Trager dan evolutie, maar ze zijn aardig op weg.

    Login om te reageren
  11. piebepost zegt

    27 januari 2014 om 20:54

    Aaah, Ferdinand Porsche. Echt een voorbeeld van zo’n onschuldige uitvinder die zijn leven heeft ingezet om de samenleving mooier te maken.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      28 januari 2014 om 06:37

      @piebepost:
      Dat vind jij van alle uitvinders van tanks en oorlogstuig? Of toevallig alleen van Ferdinand Porsche omdat hij dat voor nazi-duitsland deed? Ik kan me voorstellen dat er ook mensen in Irak zoiets denken over de uitvinder van de goalkeeper.
      Persoonlijk vind ik de mensen die de verbrandingsovens in de destructiekampen ontwikkelden vele malen erger. Lees maar eens op internet over deze zieke geesten.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 januari 2014 om 12:36

      @piebepost: Noem eens een automerk dat nooit Militaire voertuigen maakt(e)…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North