• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Veilingpret: Maserati Tipo 61 ‘Birdcage’ (1960)

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 juli 2013 om 23:16 – 17 Reacties

Afbeelding Veilingpret: Maserati Tipo 61 ‘Birdcage’ (1960)Afbeelding Veilingpret: Maserati Tipo 61 ‘Birdcage’ (1960)Afbeelding Veilingpret: Maserati Tipo 61 ‘Birdcage’ (1960)Afbeelding Veilingpret: Maserati Tipo 61 ‘Birdcage’ (1960)Afbeelding Veilingpret: Maserati Tipo 61 ‘Birdcage’ (1960)Afbeelding Veilingpret: Maserati Tipo 61 ‘Birdcage’ (1960)Afbeelding Veilingpret: Maserati Tipo 61 ‘Birdcage’ (1960)Afbeelding Veilingpret: Maserati Tipo 61 ‘Birdcage’ (1960)

Maserati Tipo 61 Birdcage
Klassieke racer van Maserati scoren? Zorg dan dat je over een maandje een lijntje met de veiling op Pebble Beach hebt.

Deze Maserati Tipo 61 ‘Birdcage’ is een pure racer, met 600 kg totaalgewicht. Hij is voorzien van een 2.9 liter viercilinder, die 250 pk levert. Dit is goed voor een topsnelheid van zo’n 285 km/u. De naam zal velen bekend in de oren klinken, al was het alleen maar door het moderne concept met dezelfde naam.

Het belangrijkste succes van dit model was een overwinning in de 1.000 km van de Nürburgring van 1960, met achter het stuur Stirling Moss en Dan Gurney. Volgens deze site werd de vierpitter trouwens later vervangen door een Ferrari V12, maar dat kunnen we niet controleren.

Er zijn in totaal 17 exemplaren geproduceerd, dit is, zoals je kunt zien, een RHD. Prijs? Vast iets in de zeven cijfers. Een 1959’er ging vorig jaar voor 3,5 miljoen USD over de toonbank. Toch zal de prijs vermoedelijk verbleken bij wat deze 275 GTB op gaat brengen.

In 2010 ging er overigens ook al eens een Tipo 61 onder de hamer, een zwarte.

Ook interessant!

  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
  • Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
    Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
  • Bespoke Maserati MC20 voor David Beckham
    Bespoke Maserati MC20 voor David Beckham

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Birdcage, Maserati, Racing, stirling-moss, veiling

Vorig bericht: « Video: Kamui Kobayashi crasht Ferrari F60 in Moskou [updated]
Volgend bericht: Vlucht voor alcoholcontrole leidt tot koprol op A1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. mout zegt

    21 juli 2013 om 23:26

    De zwarte ’30’ staat al jaren op mijn homescreen.

    Login om te reageren
  2. bullgod76 zegt

    21 juli 2013 om 23:33

    Ik was al bang dat het hier om de birdcage zou gaan uit de Panini Collectie, maar dat is een Tipo 63.

    Login om te reageren
  3. nickmercedes zegt

    21 juli 2013 om 23:42

    Van deze auto heb ik een 1:18 model, en de auto is echt prachtig! Slechts een 4 cilinder, maar toch zo vet! Echt een beauty!

    Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    22 juli 2013 om 08:27

    Wat een beauty!

    Login om te reageren
  5. kapiteinaudi zegt

    22 juli 2013 om 08:32

    Zowat de mooiste en gaafste auto die er is.

    Login om te reageren
  6. BeQuietAndDrive zegt

    22 juli 2013 om 08:34

    Een keer in Spa gezien bij RMU classic (ik geloof in 2010). Prachtige wagens zijn het, en zooooo laag ook!

    Login om te reageren
  7. hanzel zegt

    22 juli 2013 om 09:01

    Wat mij opviel aan deze auto is de vergrendeling van de achteruitversnelling geweldig, een hele simpele oplossing.
    En wat een simpele techniek dat motorblok machtig om te zien, beter dan de plastic kappen die tegenwoordig onder de motorkap geschroefd zitten, de nachtmerrie van elke monteur.

    Login om te reageren
  8. Alfarobert zegt

    22 juli 2013 om 09:12

    Als je het goed bekijkt is het eigenlijk niks he.Buizenframe,motorblok en versnellingsbak.Dat rijke lui er dan miljoenen voor betalen,goed voor de economie maar verder is het eigenlijk belachelijk. Driekwart van de prijs is puur geschiedenis.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      22 juli 2013 om 11:52

      @Alfarobert: Ja, duh. Als ‘oud ijzer’ is zelfs de laatst voor een recordprijs geveilde Mercedes W196 R niet zo heel veel waard…

      Login om te reageren
  9. norge zegt

    22 juli 2013 om 09:48

    Niet mooi.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      22 juli 2013 om 10:31

      @norge: Ik zou bijna op [ report ] klikken! ;)

      Login om te reageren
      • norge zegt

        22 juli 2013 om 11:25

        @Klassiekerrally: Mooi toch smaak verschil? Neem ik de 275gtb die @jrk68 niet wil hebben :)

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          22 juli 2013 om 11:27

          @norge:
          Mooi, dan is dat ook weer opgelost.
          In mijn vroege tienerjaren zag ik hem voor het eerst op Zandvoort bij de historische Grand Prix. Ik was er gelijk weg van, zoveel mooier dan de Listers die in diezelfde klasse streden.

          Login om te reageren
        • Klassiekerrally zegt

          22 juli 2013 om 11:50

          @norge: Vandaar ook mijn knipoog. Auto’s die door iedereen mooi gevonden worden, zijn doorgaans nogal saai.

          Login om te reageren
  10. jrk68 zegt

    22 juli 2013 om 09:59

    Stel, ik had een luxe probleem en moest kiezen tussen de 275GTB en de Birdcage….
    Ik zou voor de Birdcage gaan…, helaas heb ik geen luxe probleem…

    Login om te reageren
  11. Klassiekerrally zegt

    22 juli 2013 om 10:31

    Een van de -pardon my French- geilste racewagens aller tijden. Lekker!

    Login om te reageren
  12. Hupke zegt

    22 juli 2013 om 17:40

    Als ik die zou kopen, zou ik hem kaal strippen en dagelijks naar het frame kijken, gewoon omdat het kan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North