• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Velgenboer BBS vraagt weer faillissement aan

Auteur: RubenPriest, gepost 16 juli 2020 om 10:55 – 61 Reacties

Velgenboer BBS vraagt weer faillissement aan

BBS heeft weer een faillissement aangevraagd. Weer, want dit is al de derde keer voor het Duitse bedrijf.

Het geld is op bij de Duitse velgenfabrikant BBS GmbH. Volgens diverse Duitse media heeft het merk uitstel van betaling aangevraagd. BBS zou als doel hebben om een doorstart te maken.

Het is niet bekend hoe groot de schulden van BBS GmbH zijn. Blijkbaar zit het bedrijf zo diep in de stront dat schuldeisers niet langer betaald kunnen worden. Het is niet de eerste keer dat de wereldberoemde velgenboer een faillissement aanvraagt. In 2007 ging het bedrijf voor de eerste keer failliet. Er werd toen een doorstart gemaakt. De boel werd overgenomen door Punch International uit België. Dit bedrijf verkocht BBS GmbH twee jaar later in 2009. Het vennootschap kwam toen in handen van Creacorp. Dit is de hoofdaandeelhouder van Punch.

In 2011 kwam het tot een tweede faillissement van BBS GmbH. Ook toen was er sprake van een doorstart. Een herpositionering van het merk moest de velgenfabrikant er weer bovenop helpen. Een jaar later, in 2012, werd het Oostenrijkse Tyrol Equity AG grootaandeelhouder van BBS GmbH. De volgende verhuizing diende zich in 2015 aan. Toen nam NICE Holdings Co uit Zuid-Korea het grootste deel van de aandelen over.

Het is nu dus de derde keer dat BBS met een faillissement te maken heeft. Afgelopen maandag werd het faillissement aangevraagd bij de rechtbank in Rottweil.

Foto: E39 M5 op BBS’jes via @kp92 op Autojunk

Ook interessant!

  • Bugatti wielen
    Bugatti wielen voor een schijntje te koop
  • Volkswagen presenteert: een getunede Golf GTI
  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

bbs, duitsland, faillissement, geld

Vorig bericht: « Tesla Model 3 bumper komt los door regen
Volgend bericht: Toyota Camry facelift is net even wat leuker »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    16 juli 2020 om 11:03

    Zo’n inconisch bedrijf, raar dat ze failiet gaan. Voor veel Duitse autofabrikanten leveren ze de wielen, aftermarked is het ook nog altijd een van de grote spelers, je zou denken dat de zaken aardig gaan…

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      16 juli 2020 om 11:09

      @dutchdriftking: Kennelijk zijn velgen inmiddels ook een soort ‘commodity’ met navenant beroerde marges voor de fabrikanten. In ieder geval voor zover het OEM gerelateerd is. De aftermarket, waar de marges beter zullen zijn, is waarschijnlijk toch te klein om te kunnen overleven.
      Enfin, BBS heeft een prima reputatie in de branche. Dus moet aannemen, dat die doorstart er – links- danwel rechtsom – wel gaat komen.

      Login om te reageren
      • knapzuur zegt

        16 juli 2020 om 11:15

        Prima reputatie in een branch die zijn hoogtepunt allang bereikt heeft, het customizen van de lampjes in het interieur is wat mensen willen, geen hompen metaal van 1000 euro die je van binnen niet eens kan zien..

        Login om te reageren
        • 1jopie1 zegt

          16 juli 2020 om 17:35

          ik heb zelf een bandenzaak, en verkoop ongeveer 50 setjes nieuwe velgen per maand, dus ik merk niets dat de branche zijn hoogtepunt bereikt heeft. er zijn nog genoeg auto liefhebbers die aftermarket velgen kopen.

          Login om te reageren
          • christian85 zegt

            16 juli 2020 om 20:09

            @1jopie1: inderdaad, ondanks tijden en trends veranderen, velgen maken of kraken de auto

            Login om te reageren
          • bugboy zegt

            16 juli 2020 om 20:47

            @1jopie1: Ik zou wel eens willen weten waarom velgen zo extreem duur zijn. Ik zal wel te simpel denken, maar lijkt mij een vrij eenvoudig product. Prijzen gaan ook alle kanten op. Niet bedoelt als rant, maar zou graag wat meer willen weten over het waarom.

            Login om te reageren
            • rob5nismo zegt

              17 juli 2020 om 05:50

              @bugboy: ligt aan het productieproces als ze gefreesd en gedraaid worden is het begin van de velg een massieve blok aluminium. Dan heb je nog gieten en smeden. En 2 of 3 delige velgen

              Login om te reageren
      • cossie300 zegt

        16 juli 2020 om 11:17

        De bekende BBS wielen kan je nu ook gerust kopen aan een derde van de prijs. Er zijn genoeg bedrijven uit Azië die ze namaken. Over de kwaliteit gaan we het best niet hebben…

        Login om te reageren
        • b00st zegt

          16 juli 2020 om 11:23

          Alsof de kwaliteit van BBS zo fantastisch is. Bij elke bandenwissel had ik in 1 van de velgen wel een stevige barst zitten. Keken ze ook niet raar van op bij de garage. Zien we constant bij BBS, nieuwe bestellen meneer? Mooi zijn ze wel.

          Login om te reageren
          • techniekmeneer zegt

            16 juli 2020 om 12:45

            @b00st: Nog nooit meegemaakt, en ik heb heel wat setjes BBS gehad.

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              31 juli 2020 om 08:04

              @techniekmeneer: Ik rijd zeker sportief, urenlang over Autobahn moet gewoon kunnen met 200-250, dan zou een velg niet moeten scheuren, zeker als ze van een Duitse fabrikant af komen. Ik ben ook niet vies van een flink potje sturen, circuit of driften. De 19″ BMW velgen staan bekend om hun scheuren. 225M, 269M, 313M, BMW CSL velgen. Dit is een fout geweest van BMW, precies in het tijdperk toen de runflats kwamen én ook nog eens dat BMW echt platte banden ging gebruiken. Die velgen zijn niet geschikt ervoor. 255/30/19 is erg mooi, maar BMW en BBS hebben daar gewoon fouten in gemaakt. OZ velgen scheuren ook. Weleens collega gehad die ze had en na penetrant onderzoek op het materiaal op de spaken, allemaal mini haarscheuren. Iemand met de naam techniekmeneer had ik toch wel wat meer van verwacht dat hij in de techniek zou duiken ;)

              https://www.facebook.com/pg/BMW-Cracking-Alloy-Wheels-166300676755743/posts/

              Login om te reageren
            • jzaero zegt

              31 juli 2020 om 08:08

              @techniekmeneer: Overigens maakt dat de velg nog niet slecht, dat gebeurd pas na 5-8 jaar. Maar negeren dat ze daadwerkelijk scheuren kan dan ook weer niet.

              Login om te reageren
          • soundgarden zegt

            16 juli 2020 om 13:03

            @b00st: dan waren dat imitaties sjakie. Bbs is knetterhard en zeer goede kwaliteit

            Login om te reageren
            • b00st zegt

              16 juli 2020 om 13:17

              100% zeker geen imitatie, BBS 19″ CH-R breedset met laagprofiel (255/30/19 achteraan).

              Login om te reageren
              • ponnie zegt

                16 juli 2020 om 14:33

                Alle velgen met zo’n lage banden scheuren, dat maakt de velg nog niet slecht.
                Als de velg een deel van de veerfunctie van de band moet overnemen krijg je nu eenmaal metaalmoeheid.

              • e38ossie zegt

                16 juli 2020 om 15:11

                @ponnie: en helemaal met run flat banden. Komen de klappen nog iets harder aan.

            • jzaero zegt

              16 juli 2020 om 19:40

              @soundgarden: @techniekmeneer: nou, ik heb veel BBS sets gehad zowel van BBS zelf en van BMW. Style 71, Style 72, Style 32, Style 225M, Style 269M, BMW CSL, allen gescheurd. Allemaal originele wielen. Hartge velgen ook.

              Login om te reageren
              • techniekmeneer zegt

                16 juli 2020 om 21:28

                @jzaero: Leren rijden wellicht een optie?

    • basman147 zegt

      16 juli 2020 om 11:13

      Zo te lezen is het de laatste 10 jaar een speelbal geweest van Equity-fondsen, zie de HEMA voor wat er dan met een bedrijf gebeurt, hoe winstgevend of iconisch het ook mag zijn.

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      16 juli 2020 om 11:45

      ik hoor vrijwel niemand meer nieuwe BBS aftermarket kopen, ze zoeken allemaal de oude modellen van vroeger of de E88 modellen van BBS, de rest word volgens mij totaal niet verkocht aftermarket (ja de BBS CH range affentoe kom je nog tegen op autos),

      Er zijn gewoon veel andere merken die leukere velgen maken dan BBS tegenwoordig,

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      16 juli 2020 om 12:29

      @dutchdriftking: is BBS niet ook goed vertegenwoordigd in de autosport? Grootste wonder vind ik soms dat dit soort zaken over de kop gaan terwijl er van die tokos zijn die zo nu en dan ’n rendertje draaien van ’n lelijke velg, ‘m onder ’n foto met ’n Ferrari plakken en het vervolgens voor 12k nog weten te slijten ook :S…Maar goed, er kan meer mis gaan in een bedrijf dan enkel te lage verkoopgetallen…

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        16 juli 2020 om 16:52

        @davelepeef: Daar zeg je wat. Geen idee eigenlijk waar DTM mee rijdt. Formule 1 met OZ toch?

        Login om te reageren
        • notadoctor zegt

          16 juli 2020 om 19:02

          Elk team heeft (nog) zijn eigen leverancier in de F1, ze hebben ook allemaal (nog) een eigen ontwerp.

          Login om te reageren
    • conceptsnl zegt

      18 juli 2020 om 02:57

      Dat is het nu net, als die grote (Duitse) spelers nu eens netjes op tijd hun rekeningen betalen dan had BBS het waarschijnlijk een stuk makkelijker.

      Login om te reageren
  2. jensoffbutton zegt

    16 juli 2020 om 11:04

    Jongeren steken niet meer hun geld in velgen, da’s het grote ‘probleem’ lijkt me.
    Nu pimpen ze fietsen ipv auto’s.

    Login om te reageren
    • Poulusma zegt

      16 juli 2020 om 11:57

      Nee jongeren steken hun geld eerder in CNC gefreesde wielen.
      Wat er tegenwoordig qua waarde onder de gemiddelde ‘getunede’ auto zit daar schrik je van.
      Wat je ook veel ziet is OEM velgen van andere merken als Bentley, BMW, Mercedes onder auto’s uit de VAG groep.
      En natuurlijk wat eerder al vermeld is, de oudere BBS modellen doen het erg goed!

      Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      16 juli 2020 om 12:47

      @jensoffbutton: Tegenwoordig komen auto’s uit de fabriek met dikke jetsers, dus aftermarket wielen kopen is vaak niet meer nodig.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        16 juli 2020 om 12:55

        @techniekmeneer: wie denk je dat die ‘af-fabriek’ velgen levert. BBS Duitsland doet nauwelijks after market ;-).

        Login om te reageren
        • techniekmeneer zegt

          16 juli 2020 om 21:29

          @willeme: Hoofdzakelijk Ronal.

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            16 juli 2020 om 21:52

            @techniekmeneer: de duurdere auto’s met de grote wielen zijn veelal BBS. Daaronder idd Ronal, Rial en nog een paar van daat
            Soort bedrijven. Naast andere spelers overigens, Racing Dynamics, OZ, Speedline, Enkei, Rays en dergelijke.

            Maar het gaat om het anderr perspectief. In Europa doet BBS vrij weinig met aftermarket. Racewielen en OEM is verreweg hun grootste afzetmarkt.

            Login om te reageren
    • johnhert zegt

      16 juli 2020 om 12:50

      @jensoffbutton: Ik weet niet waar jij woont maar hier in de buurt doen ze dat niet…

      Login om te reageren
  3. Design_Driven zegt

    16 juli 2020 om 11:22

    Ik ken de details niet, maar de in het algemeen velgen worden steeds ingewikkelder, kosten meer om te maken en tegelijk autofabrikanten draaien bij alle leveranciers meer en meer de duimschroeven aan. Daar komt nog de goedkope (en gevaarlijke) imitaties en concurrentie vanuit China bij. Ik snap het wel. Jammer want het is een iconisch bedrijf.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      16 juli 2020 om 11:31

      En vergeet de door de fabrikant nu zelf aangeboden M-goodies, RS-line, AMG look etc voor de 1.4 lease instapper niet.

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        16 juli 2020 om 11:55

        Ja maar die maken autofabrikanten ook niet zelf. Die kunnen ook best van BBS zijn maar dat verkleint natuurlijk wel de aftermarket en ik vermoed dat daar meer marge op zit. Ook lease auto’s is een dingetje. Daar ga je ook niet zomaar aftermarket velgen voor kopen.

        Login om te reageren
  4. ericd zegt

    16 juli 2020 om 11:23

    Tegenwoordig maken de autofabrikanten vaak erg mooie velgen. Daar zal het ‘m deels in zitten.

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      16 juli 2020 om 11:34

      En wie maakt die velgen echt denk je?

      Login om te reageren
    • escort77 zegt

      16 juli 2020 om 11:37

      @ericd: maken ze vaak niet zelf hoor, misschien een ontwerp, maar de fabricage is vaak bij leveranciers als Ronal en BBS. Maar daar komt volgens mij binnenkort nog een special van van @willeme

      Login om te reageren
    • transaxleman zegt

      16 juli 2020 om 11:51

      @ericd: en wie denk je dat die velgen maakt ;) autofabrikanten maken niet zo veel zelf, meeste is inkoopdelen.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      16 juli 2020 om 12:04

      @ericd: Tja, en die mooie wielen maken ze niet zelf hoor, dat doet Ronal, Borbet óf BBS vaak.

      Login om te reageren
  5. cossiekiller zegt

    16 juli 2020 om 11:44

    Wow, die velgen staat mooi onder die E39.

    Login om te reageren
  6. bmwe46touring zegt

    16 juli 2020 om 11:56

    Tsja, het design waar BBS voornamelijk bekend om is kan niet meer worden toegepast op moderne auto’s.
    Honingraad met een mooie velgrand is gewoon niet meer mogelijk omdat de ET-waardes gewoon kloten zijn voor het design. Icoon als de RC090 etc hebben een ET waarde van 20 met 9J. Past op iedere fatsoenlijke BMW 5-serie van de e12 tot en met de e39. Met die ET-waarde kun je een mooie velgrand creëren als je een dikkere velg wil. ET-20 met 9J is gewoon gaaf. Iets wat een velg juist mooi maakt. Een pakje peuken moet je in de rand kunnen leggen.

    Moderne BMW’s hebben een hele andere et waarde en dat zorgt er voor dat er geen diepte meer in de velg kan zitten omdat de naaf verder naar buiten staat in het auto-ontwerp. Vast mooi voor de rij-eigenschappen. Doodzonde voor een mooie diepe velgrand.

    Kijk maar naar het verhaal van Willeme over het zoeken naar aftermarket velgen. Alle plaatjes die hij laat zien van BMW’s met BBS (behalve de e46) hebben een mooie velgrand en is de BBS te pruimen. De BBS op zijn e90 lijkt er gewoon niet op en ziet er daarom ook niet uit.

    Kortom, ik denk dat de nieuwe auto’s weinig ruimte geven tot een mooi design en dat doet ze de das om.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      16 juli 2020 om 12:05

      @bmwe46touring: Tja, dan gewoon ouderwets wielkasten rollen, dan passen er weer mooie brede wielen met een lage ET waarde onder.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        16 juli 2020 om 12:17

        @dutchdriftking: daar win je 5mm mee.. En daarbij moet je tegenwoordig ook alle plastic afdekking die je in de wielkast tegenkomt meevouwen :]

        Login om te reageren
        • mustang750supersnake zegt

          16 juli 2020 om 18:04

          @davelepeef: niet als je nog steeds zo’n “oude kist’ hebt…

          Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      16 juli 2020 om 12:25

      @bmwe46touring: da’s natuurlijk ’n flink stuk mening – die ik deel wels met je deel overigens. Maar het is natuurlijk armoede om te stellen dat ze dan geen mooie velgen meer kunnen ontwerpen. Ik zie zat knappe, vlakke ontwerpen. De velgen van ’n Enzo vind ik prachtig in eenvoud, en die lichtgewicht M velgen van de laatste generatie, beetje honingraat-vibe, zijn ook schitterend. Ik weet niet goed waarom de trend verloopt?

      Login om te reageren
      • bmwe46touring zegt

        16 juli 2020 om 15:07

        Klopt, is ook een groot stuk mening. Ik mis brede velgen met een brede rand…Iets waar BBS juist koning in was. Geen moderne auto waar ze meer onder passen zonder widebody kit.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          16 juli 2020 om 15:36

          @bmwe46touring: daarom, op hedendaagse auto’s past het toch niet meer. Als je diepe velgen prefereert dan weet je dan je oud wordt :P

          Login om te reageren
  7. thomasthomas zegt

    16 juli 2020 om 12:14

    Is er hier wel eens iemand die een 3 delig setje BBS nieuw gekocht heeft bij de importeur of fabriek?

    Login om te reageren
    • donaldjgarrison zegt

      16 juli 2020 om 18:37

      @thomasthomas: nee, 16 jaar geleden gekocht tweedehands. BBS RS. Heb ik nu nog overigens onder m’n ‘77er Golf 1 LS 1600

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        16 juli 2020 om 18:57

        @donaldjgarrison: ccp! Ik wist het :-). Gaaf ding, die Golf! Heb je die RS4 ook nog?

        Login om te reageren
  8. awesome zegt

    16 juli 2020 om 12:24

    Volgens mij is de aftermarket handel sowieso ingestort. Waar de OEM setjes vroeger hondslelijk waren en je eigenlijk wel uit moest wijken naar de velgenhandelaar, lijkt het tegengestelde de laatste jaren de overhand te nemen.

    Veel automerken hebben fraaie velgen in gewenste maten in hun portfolio terwijl de discutabele ontwerpen bij de handelaar terecht komen. De marges zullen bij OEM wel erg laag zijn, want massaal inkopen.

    Eigenlijk is aftermarket alleen mooi op auto’s uit de tijd dat je geen mooie velgen bij je auto kon kopen, dus tot eind jaren 90.

    Login om te reageren
  9. admiajfe zegt

    16 juli 2020 om 12:32

    een Insolvenanfrag is wat anders dan een faillissementsaanvraag…
    In Duitsland werkt dat eenvoudig weg anders in het bedrijfsleven met Insolven, In Nederland kennen we dit niet op deze wijze.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 juli 2020 om 15:12

      Ik ben niet bekend met Duits insolventierecht, maar de tekst is sowieso verwarrend. Faillissement aanvragen en uitstel van betaling aanvragen is namelijk niet hetzelfde.

      Login om te reageren
  10. loggy zegt

    16 juli 2020 om 12:34

    Zal ik de dooddoeners er nog even inkoppen:

    Aan al het goede komt een einde en 3x is scheepsrecht.

    Wel zonde….

    Login om te reageren
  11. willeme zegt

    16 juli 2020 om 12:53

    Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om BBS Duitsland. BBS Japan, die de dure velgen maakt blijft gewoon bestaan. Ook in de VS (Brasselton) mogen ze door gaan. Het is de Duitse tak. Die doen nauwelijks nog aftermarket wielen. BBS levert voornamelijk aan fabrikanten. Porsche, Ferrari, Bentley, BMW: vaak allemaal BBS. Zeker als de wielen van een betere kwaliteit moeten zijn, kloppen fabrikanten vaak bij BBS aan.

    Login om te reageren
  12. 20klepper zegt

    16 juli 2020 om 14:09

    Laatst nog een nieuwe set 18 inch gekocht via de officiële weg, dus geen imi. Super netjes en heel blij mee, jammer om te zien dat het niet best met het merk gaat. Altijd al fan van geweest.

    Login om te reageren
  13. ghost zegt

    16 juli 2020 om 14:33

    Denk met name dat men toch steeds meer concurrentie ervaart binnen de markt..

    Login om te reageren
  14. ponnie zegt

    16 juli 2020 om 14:34

    BBS marketing voor de aftermarket divisie is gewoon slecht, de meeste mensen denken nog dat BBS al lang failliet is.

    Login om te reageren
  15. baklava zegt

    16 juli 2020 om 15:42

    Als je kijkt naar wat ze vragen voor een setje, verbaast me dat niks.

    Login om te reageren
  16. rs18011 zegt

    16 juli 2020 om 16:10

    Het hoeft niet eens aan de verkoop te liggen. Sommige bedrijven hebben het spelletje van faillissement uitgespeeld en gaan gewoon bij elke ‘crisis’ even failliet om van schuldeisers af te komen. Ze zorgen ervoor dat de grote jongens natuurlijk gewoon zijn betaald en maken een doorstart en beginnen weer met een schone lei.

    Login om te reageren
  17. mustang750supersnake zegt

    16 juli 2020 om 18:01

    zijn zeker doorgedraaid….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North