Venlose VVD-wethouder doet voor 10 mille aan taxiritjes [updated]

Auteur: , 24 Reacties

Bonnetjes-opschudding in Limboland. Alweer... In de achtertuin van Jos van Rey en declaratiekoning Mark Verheijen worden VVD-politici nu onder een vergrootglas gelegd, met het volgende resulaat: wethouder Stephan Satijn (Venlo) blijkt vorig jaar voor 9.200 euro aan taxiritjes te hebben gemaakt.

Joe le taxi, b*tch, joe je taxi

Onder het mom ‘roeren waar het stinkt’ dook 1 Limburg op de bonnetjes van de lokale politiek, en viste wethouder Satijn uit Venlo uit de vijver. De beste man maakt jaarlijks voor 7.000 tot 10.000 euro gebruik van prijzige taxidiensten, zo ook vorig jaar, toen de teller op 9.200 euro uitkwam. Het gaat hierbij vooral om ritjes van zijn thuisadres naar het werk of een andere afspraak in de stad.

Hoge ritprijs

Ondanks de hoge kosten lijkt er geen sprake van te zijn dat een woon-werk-taxi is ingezet, gekeken naar het aantal ritjes. Wij citeren:

Stephan Satijn maakte in 2014 in totaal zo’n 185 ritjes met de taxi die door de gemeente wordt geregeld, blijkt uit de door L1 opgevraagde rittenstaten. 48 van deze ritten blijken na controle door de gemeente privé te zijn. Na de controle door ambtenaren heeft Satijn deze ritten achteraf betaald, voor een bedrag van ruim 1000 euro.

Blijft over: eerdergenoemde 9.200 euro over 138 ritten, een gemiddelde ritprijs van 67 euro. Is dat niet wat veel voor voornamelijk korte ritjes? Wij belden met de gemeente Venlo voor opheldering. Helaas was Satijns woordvoerder de hele dag niet beschikbaar (goh), maar we wisten wel uit te vlooien dat de wethouder niet beschikt over een dienstauto.

In dat licht klinkt het bedrag ineens een stuk minder erg, want een beetje dienstwagen kost je veel meer. Aan de andere kant: de man woont in Velden, buiten Venlo, en kan toch wel voor eigen vervoer richting zijn werk zorgen lijkt ons zo. Jij en ik moeten dit ook gewoon zelf regelen. Het verweer van de gemeente in dezen is dat Satijn een belangijke portefeuille heeft, en locoburgemeester is.

Daarnaast: hoe organiseren de collega-wethouders van Satijn hun vervoer? Zij declareren namelijk aanzienlijk minder, maar hebben evenmin een dienstauto.

Verklaring vanmiddag

Als gezegd, wij kwamen bij de gemeente niet veel verder, maar wel werd ons meegedeeld dat er later in de middag een verklaring volgt, waarin een en ander uitgelegd wordt. We zijn benieuwd.

Update: Volgens de gemeente Venlo was er weinig mis met de door Satijn gemaakte taxiritten. Dat de ene wethouder meer kilometers maakt dan de andere is in veel gevallen inherent aan de portefeuille van de desbetreffende gemeentebestuurder. In de momenteel geldende verordening is niet (meer) opgenomen dat taxiritten binnen de gemeentegrenzen worden vergoed, maar in de aankomende verordening zal dat wel weer het geval zijn. Daarmee is wat Venlo betreft de kous af.

Foto: Rols-Royce Phantom Uber-taxi, credit: Car and Driver.



24 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
De gemeente: leuker gaan wij het maken, jullie dokken toch wel…
Dus meneer werkt maar 138 dagen per jaar?
Mooie baan hoor, wethouder.
@viezefreddyw: misschien die andere dagen met z’n fietske (max. 15 min.)
@viezefreddyw: haha geniaal!
Misschien tijd voor UberPOP?
Wat een gezeik over een aantal taxi bonnetjes.
Ik heb helemaal geen bijzondere baan, maar ben wel vaak op weg naar klant meetings. De meeste doe ik met mijn eigen (dienst) auto, maar alles wat verder is dan ca. 10 uur rijden doe ik met het vliegtuig. De ritten naar het vliegveld en op de plaats van bestemming doe ik met de taxi. Mijn totaal komt tot ongeveer halverwege zijn uitgaven.
Als je dat relateerd aan de gegenereerde omzet, is het volledig niet significant over een jaar.

Waar hebben we het over tegenwoordig in NL?
@stnectaire: misgunnen en navelstaren.
@stnectaire:
geen idee waarom je als wethouder zo veel zou moeten reizen voor werk. 10k ten onrechte declareren is wel redelijk grof.
@stnectaire: ” Waar hebben we het over tegenwoordig in NL? ”
Waar we ’t over hebben; een wethouder (een functie voor ’n persoon die ’t goede voorbeeld dient te geven) komt weg met het declareren van privé ritten (lijkt mij diefstal) maar de goede heer betaald ’n bedragje terug en dan is alles weer goed.
Overigens heeft hij ’n ‘autootje’ (via een organisatie van sportevenementen) ter beschikking gekregen (zie: https://www.youtube.com/watch?v=U2Dg_9OIj9U ).
Handig, zo vlak voor de verkiezingen…
@gtwillem:
Het is natuurlijk ook helemaal geen toeval dat dit soort zaken juist voor de verkiezingen op straat terecht komen….
@jrk68:
Dat het weer een VVD’er betreft heeft trouwens ook niets te maken met het feit dat de Partij voor de Arabieren het slecht doet in de peilingen….
Als er ergens vieze spelletjes worden gespeeld over de ruggen van een ander dan is het wel in de politiek….
@jrk68: eindelijk iemand die het begrijpt! De politiek is een vies spelletje waar het te veel gaat om het belachelijk maken van de ander in plaats van zelf met argumenten te komen. En autoblog, ik vind het zonde dat jullie aandacht schenken aan dit soort onzin in verkiezingsperiodes. Als we iets niet moeten hebben dan is dat verder naar links in dit land, dat is ook niet al te best voor de autobezitter in dit land namelijk.
@ettie:
Als ik je eerste zinnen lees dan lijkt AB verdacht veel op politiek..
@tupperware: zo af en toe wel ja haha, verschil is dat wij geen land hoeven te besturen
@jrk68: Dit hoort dus inderdaad niks te maken te hebben met verkiezingen of zelfs met de serie VVD schandalen. Het gaat maar om een ding: heeft de beste man zich aan de regels gehouden of niet. Ik ben geneigd te zeggen : in 2e instantie, na terugbetalen van privéritjes wel.
sir smoke a lot (wat rookt ie eigenlijk?) werkte volgens mij liever bij geenstijl, met autos heeft het vrijwel niets te maken
ik kan hier heel slecht tegen, wat is er mis met benzinevergoeding? of een fietsplan… ? ’t gaat om een wethouder van venlo, wereldstad.
Vertel dan meteen ook ff wat meneer Verheij nog meer uit heeft gespookt….
haha mooi al die ambtenaren kijken echt teveel house of cards .
vlak voor de belangrijke dagen allemaal dirt bovenwater halen
De beste man kan toch ook gewoon zelf rijden, in een middenklasser diesel, al dan niet in de laese. Netjes een kilometer vergoeding erbij en ‘probleem’ is opgelost.
Lekker blijven roeren, lekker blijven roeren…
Hmmmm 9,200 per jaar is pak weg 750 per maand inclusief brandstof in een operational lease. Junior sales rep niveau imho.
Een chauffeur op de loonlijst is wél duurder.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).