Niemand wil meer een Volkswagen Passat hebben

Auteur: , 82 Reacties

Trouble in paradise Volkswagen's fabriek in Emden. De productie van de Passat wordt daar extra dagen stilgelegd.

Passat

Laatst rolde ik over de snelweg in mijn barrel nette youngtimer en zag ik voor me opeens een auto rijden die ik niet direct herkende. De look beviel me echter wel. Een kortstondige kickdown van de kleine I6 in het vooronder later zat ik vlak achter de donkerblauwe sedan. Het bleek een Passat te zijn van het nieuwste model. Opvallend dat je dat ding zo weinig ziet, dacht ik nog.

Voordat je nou begint te roepen dat je op de bedrijfsparkeerplaats struikelt over de Passat GTE’s in muisgrijs: uiteraard rijden (rijtest) er best een stel rond. Toch zijn het er gevoelsmatig minder dan vroeger. Inmiddels wordt dat gevoel min of meer bevestigd door een bericht uit Emden. In dit plaatsje in de Kohlenpott staat en van de grootste Volkswagen-fabrieken. De Passat wordt er gebouwd en voorheen de (Passat) CC. Maar binnenkort wordt er enkele dagen helemaal niks gebouwd.

Nadat eerder al besloten werd de productie van de auto stil te leggen van 25 januari tot 3 februari en op 20 februari, komen daar nu nog drie extra dagen bij. Ook op 16, 17 en 21 februari zullen er geen Passat’s van de band lopen. Volkswagen sluit verder niet uit dat er nóg meer vrije dagen voor haar noeste arbeiders bijkomen. De belangrijkste reden hiervoor is de tegenvallende vraag naar de Passat. Vooral in Rusland, Turkije en Engeland doet de D-segmenter het volgens Volkswagen slechter dan verwacht.

Naast de matige vraag naar de Passat heeft de productiestop volgens Veedub ook te maken met het feit dat de CC inmiddels niet meer gebouwd wordt. De Germanen hopen dan ook dat de fabriek weer op volle toeren kan draaien als diens opvolger de Arteon klaar is voor productie. Vorig jaar werd de productie in dezelfde fabriek ook al enige tijd stilgelegd, destijds dankzij een fittie met toeleveranciers.

Nu we het toch hebben over volle toeren en andersoortige problemen: Volkswagen geeft zelf aan dat ze niet denken dat dieselgate wat te maken heeft met de uitblijvende vraag naar Passat’s.



82 reacties

Ik wel
@dutchoutlaw: Nee helemaal niet. Eerst lezen dan reageren he! ‘Niemand’ wil hem hebben.
@clarkson: Odysseus dus.
@jaapiyo: sterk!
@clarkson: Sssssst.
Jammer, ik vind de huidige een prachtige wagen (de variant).
Het D-segment blijft een lastig segment. Eigenlijk alleen de grote Duitse Drie verkopen nog veel auto’s in deze klasse. De rest van de verkoop verplaatst zich naar het C-segment.
Kleine auto’s worden steeds luxer en luxe, grote auto’s worden te duur als je geen Mercedes-Benz, BMW of Audi wilt.
@granlusso: Doe voor mij overigens maar een sedan met die fijne 2.0 TSI met 280pk of de 240pk bi-turbo diesel, lekker luxe uitgerust met veel opties.
Net een mini-Phaeton zo!
@granlusso: de interesse van de koper is verschoven naar de suv en crossover. Plus de huidige c-segmenters zijn net zo groot als de d-segmenters van pak m beet 20 jaar terug, voor de meeste gezinnen groot zat.
En de laatste jaren zijn de bedrijven ook terughoudender geworden met lease contracten door de crisis. Dus eerder een astra of golf ipv insignia of passat
@lekkerlinksrijden: nou bij mij ging het leasen op basis van budget en daar kon ik gewoon een A4 voor kiezen.
@granlusso: Klopt. En als je dan ook al een paar jaar onderaan bungelt in de betrouwbaarheidsstatistieken is de verklaring eenvoudig…
@svenska_aeroplan_ab: Nee, totaal irrelevant, want de grote kopers zijn leasemaatschappijen; het ligt eerder aan de prijsstelling; te duur ten opzichte van de premium concurrentie en te veels duur in vergelijking tot de non-premium concurrentie !
@dawwg: Mis. Als er iemand naar dit soort statistieken kijkt zijn het leasemaatschappijen… Er zijn zelfs maatschappijen geweest die de Passat weigerden, zo’n 2 a 3 jaar geleden. Behalve de grootste leasemaatschappij natuurlijk, die is van PON zelf is…
@svenska_aeroplan_ab: bron? Klinkt mij als typische verjaardagspraat in de oren
@dawwg: m.a.w. jij denkt dat een leasemaatschappij niet kijkt naar de betrouwbaarheid van een auto?
Een Passat is, hoe ‘mooi’ hij vandaag de dag ook geworden, nooit mijn kopje thee geweest in t D-segment.

Internationaal (inb4 betweters: ja buiten NL, DE dus)gezien is er de Toyota Camry, de Nissan Teana etc etc, die mijn voorkeur sterk geniet
@toyotafortuner: Om heel eerlijk te zijn de camry ja maar nog liever de laatste avalon
Ik heb er over nagedacht maar vond het interieur qua layout buitengewoon teleurstellen. Niks geeft je het idee met een nieuwe auto te rijden. Dan doen de franse merken dat toch een stuk beter
@alassad: Die Fransen zijn altijd veel meer uitgesproken. Nadeel is dat je na enkele jaren met een auto rijdt die er sterk verouderd uit ziet.
@87sandyd: dat heb ik met veel Duitse merken, als ze een paar jaar ouder worden dan zijn het vaak petjestractors geworden!
@alassad: Eerlijk vind ik de Passat een enorm saaie auto.
2 collega’s van mij rijden ermee en ik kan ze maar niet mooi vinden.
En ben een paar keer meegeweest en het interieur is gewoon slaapverwekkend…
Not my cup of tea…
Ooit bijna een R gekocht… maar uiteindelijk een insignia gekocht. Slechte keuze geweest!
@unknown32: waarom een slechte keuze?
@unknown32: mijn Pa zijn laatste 2 leaseauto’s zijn Insignia’s geweest. Beide probleemloze auto’s geweest. Netjes van beurt naar beurt gereden zonder een storing. Maar vertel, ben benieuwd. :)
Als ik het geld heb, koop gegarendeert weer een Passat, heerlijke auto’s!! Dan wel de huidige Passat die is het mooiste samen met de 32b
Het is een auto tussen tafellaken en servet. Dat is het hele probleem (denk ik…).
Het platform waar het op staat is niet relevant. De koets wel. Hoe saai wil je het hebben. Geen verrassing niets. Het is moeilijk om een aansprekende wagen te maken maar onmogelijk is het niet.
In landen zoals Turkije zijn momenteel de Fiat Tipo (daar Egea) sedan en consoorten gewoon de baas op de markt. Ze worden verkocht als zoete broodjes en zijn enorm geliefd bij taxibedrijven en particulieren want lage kosten en luxe genoeg voor de gewone jan modaal.

Ok, het is qua ruimte en luxe niet vergelijkbaar met een Passat maar ik denk dat het er toch wat mee te maken heeft dat het in die landen niet goed gaat met de verkopen.
Veel te duur geworden. Voor de prijs van een Passat of Mondeo heb je ook een Mercedes of BMW. En voor de echt gewone man sowieso te duur.
@luxaeterna: hehe, we dachten net hetzelfde :)
@luxaeterna: gewone man? De gewone man heeft zelfs geen 25.000 mille (zonder financiering) op de bank om elke ‘x’ jaar een nieuwe auto te kopen.
@st220: 25 miljoen is inderdaad wel heeel veel geld
@luxaeterna: ik kan je vertellen dat je voor het zelfde geld geen cla of 3 serie of a5 kan helen zit toch wel wat verschil puur vanwege de opties die er bij komen…..
Die auto’s zijn gewoon te duur geworden. Mondeo/Passat/Insignia, je ziet ze allemaal niet zo vaak. Voor een beetje meer rij je een BMW, Mercedes, Audi. Ok, iets kleiner maar wel ‘premium’.
@kamikaz3: ik vrees dat om dezelfde reden de Alfa Guilia ook geen succes gaat zijn. Die kost meer dan een 3 serie of even veel als een A4.
@driftkicker: alleen lopen ze bij Alfa al de polonaise als ze er 150000 van verkopen.
VW is natuurlijk verwend geraakt door de vorige Passat. Die had weinig te dulden van de concurrentie. Alleen de 508 kwam wat in de buurt. Nu heb je, buiten de Duitse 3, bijv. de Talisman en vooral de Superb die het de Passat lastig maken.
Overigens vind ik het dashboard erg tegenvallen. Jammer want de sedan. Is toch wel een erg mooie auto geworden.
Emden ligt nogal niet in de Kohlenpott. Emden ligt in het noorden, het is een soort Groningen.
Overigens zie je de nieuwe Passat hier in Duitsland op de Autobahn juist heel veel. Zelfs zoveel dat het er op lijkt dat ze de operatie “vervang de vorige generatie Passat door de actuele” al helemaal hebben afgerond. Wat gelijk de afgenomen vraag verklaart, iedereen die een nieuwe Passat wilde heeft er inmiddels al eentje.
Wat mashell. Kohlenpott is de bijnaam voor Nordrhein Westfalen. Emden ligt in Nedersaksen.

Op onze bedrijfsparkeerplaats twee lease-passats en één prive-exemplaar. Makkelijk te herkennen, de Priverijder had zijn auto in donkerrood besteld.
@alex_79:
“Kohlenpott is de bijnaam voor Nordrhein Westfalen.” Dit klopt ook niet. Zie hier:
https://de.wikipedia.org/wiki/Ruhrgebiet
@mashell: Ostfriesland kun je toch geen Groningen gaan noemen?

Straks staan die bewoners uit west-Friesland nog klagen dat hun buren zoek zijn ;-)

Emden, inderdaad Ostfriesland, bundesregion Niedersachsen. Kohlenpott is puur het mierennest van regio Dortmund tot voorbij regio Keulen. Daar lijkt het soms wel erger dan regio Groningen. Je zou er haast een Passat voor gaan rijden, zo’n grijs gebied.
@v60germany: nee de Kohlenpott begon bij Dortmund en ging tot aan Duisburg. “Begon” omdat de Kolen tijd voorbij is aldaar.
Wederom een bloedsaai product vsn de VAG familie. Hij is strak, dat klopt! Maar er is werkelijk geen reuk of smaak aan.
@jaso013: Waarom vind je dat dan? Het is sowieso niet een heel spannend segment maar ik vind de Passat mooier dan de concurrentie.
@reistje: ik snap het wel, gewoon een saai design, niet spannend
@reistje: vind De hele VAG groep zowieso niet bijster spannend. Kijk eens naar die Kia optima een paar posts terug heerlijk apparaat! Of naar de nieuw Renault Talisman die zie ik veel liever rijden dan deze hokken. Maar goed over smaakt valt niet te twisten uiteraard. Wat ik ook jammer vind is dat gemideld leasend nederland altijd een saaie auto weet uit te zoeken. Kies toch eens voor een rode oid dat scheelt al en hoop.
@jaso013: moet je wel een rode mogen kiezen. Bij ons is het zwart, grijs of blauw. Als je een andere kleur wilt dan mag het niet, als je echt gaat zeiken en je best doet dan mag het maar dan moet je het risico op restwaardeverlies zelf dragen (en dat gaat dus echt niemand doen).
@reistje: geef mij maar de Leon Cupra ST
Jammer dat de laatste 2 letters op het kenteken niet omgedraaid zijn. Volgensmij heeft de C-klasse en de Passat zn half broer, de superB hem aardig buiten de markt gespeeld. Laat staan wat de Giulia wel niet met de verkoop cijfers gaat doen van de Passat…. alleen de B6 vond ik een mooi model in dat r-line blue en die chromen grill.
@henkhupelschoten: is de Passat ook niet het belangrijkste verzinsel uit de Volkswagen groep? Of is dat de Golf?
@henkhupelschoten: die Giulia gaat niks doen met de verkoopcijfers van de Passat. Niks. Wie een Passat rolt gaat in de regel voor saai, degelijk, grijs. Een Alfa is dan wel een hele spannend uitstapje (ook al is die ook niet spannend)
@freezzr: was meer voor de lol bedoeld…
@henkhupelschoten: De Superb verkoopt inderdaad ten koste van de Passat. De Superb biedt meer ruimte en meer value for money en heeft bovendien een onderscheidende 5e deur.

Ook ik heb gekozen voor de Superb (190pk met handschakel / 21%). In plaats van een kale Passat heb ik een full options versie incl. leder en 19inch velgen.
Mijn mama reed altijd met een passat. Legendarisch wat die voertuigen allemaal verhuisd hebben. Alle drie de kinderen op kot, en ieder jaar een ander kot uiteraard, gelukkig was daar onze trouwe verhuizer de Passat. Ondergeschrevene wou een king size dubbele matras, gelukkig was daar onze trouwe Passat. Een jonge(re) Leaper ging alleen wonen, gelukkig was daar onze trouwe Passat. En zo heeft de Passat een speciale plek in mn hart weten te veroveren. Saai? Uiteraard! Voor mezelf? Neen dank u! Maar als ik iemand een steengoede alleskunner wil aanraden, dan denk ik meteen aan een Passat.
Tja, zo mooi als de 3BG is de huidige generatie niet meer. En als je dan naar de knappe karren van de concurrentie kijkt snap je het wel.
Ik weet het nog goed, in 2001 kocht mijn vader een nieuwe Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia voor 31.000 euro. Momenteel betaal je voor zo’n zelfde Ford bijna 48.000 euro!
@st220:
Als je de inflatie er bij rekent, en vergelijkt hoeveel extra veiligheden, elektrische gadgets en software een nieuwe wagen heeft vergeleken met één die 16j oud is kan de nieuwe wel eens voordeliger zijn. Mij boeit het ook niet of mijn stuur verwarmd is en mijn auto volledig op een operating system draait. Daarom zweer ik trouw bij autos die ouder dan mij zijn. Maar elk zijn ding.
Om de drie jaar kan er weer een nieuwe D-segmenter uitgezocht worden hier. En moet zeggen dat dit jaar echt een dramajaar gaat worden. Niet zozeer door de keuze…integendeel, vooral het gebrek aan spannende auto’s! Zo’n Passat dat doet toch helemaal niks met je?
Dat krijg je ervan als je van die onbetrouwbare, wegwerp leasehokken maakt.
Aangezien de Mazda6, Renault talisman, Kia optima en nog enkele Franse of Oosterse auto’s ca € 5000 goedkoper zijn en ook nog is lekker dik aangekleed en een sterkere motor leveren is t ineens helemaal geen goeie aanbieding zo’n Passat. Ja dat was die GTE wel(als leasebak) door onze regels maar nu die aangepast zijn zal de verkoop ook zakken als een anker die je laat zakken..
Ook in andere landen is de Passat geen “top” aanbieding meer en alle problemen met TfSi motoren, olie verbruiken en dan nog t dieselgate verhaal zullen echt geen goed hebben gedaan..
Vind het persoonlijk best een leuke bak maar een vanaf prijs van 35k voor een Passat ?!?!?! Sorry maar dan ga ik ook ergens anders shoppen
@tvr1974: iets met kop enne spijker geloof ik ?
geef maar dan
Ik kom er een heuleboel tegen als ik naar school fiets. Misschien wil niemand er meer een omdat ze er al een hebben?
@banaan7: Dat is dan zeker bij de plaatselijke dealert op het parkeerterrein, die ze ook niet aan de stenen buiten het hek verkocht krijgt.
Anders fiets je wel een hele treurige route, met treurige mensen, op weg naar school. Zou wel een mooie stimulans kunnen zijn, van dat doe ik later anders, wat dat dan ook mag zijn, laat het beter zijn voor jou.
Ik heb er geen probleem mee dat de Passat geen verkoopknaller is. Wordt hij vanzelf minder burgerlijk ?
Wellicht wat aan de dure kant (vooral de GTE die ik nu heb), maar je krijgt echte een goede auto. Heb als leaserijder vanalles in het D segment gereden en de Passat zou ik zelfs prive durven kopen en er 10 jaar mee rijden.
Toch jammer, vind zelf de huidige passat een prachtig model en zou die ook wel boven een A4 kiezen.
Hoe doet haar zusje de MQB Superb het eigenlijk? Zijn de merken elkaar al aan het kannibaliseren?
Ik heb laatst een dag rond gereden in een rijk uitgevoerde GTE en moet eerlijk zeggen dat ik het een genot vond. Ook qua uiterlijk verreweg de mooiste passat
Foutje in het artikel of sarcasme? Emden is niet echt Kohlenpott te noemen. Dat zijn plaatsen als Gelsenkirchen en Dortmund. Pakweg 200 km zuidelijker. Of wordt hier subtiel verwezen naar de kolencentrales in de Eemshaven?
ABT doet nog z’n best om er iets van te maken maar het blijft een intens droevige auto.
Een Volkswagen passat is ook relatief duur geworden. Mijn inziens had de prijs van een Passat in de buurt van een octavia moeten zitten en verder weg van een A4 maar Volkswagen wordt ineens heel premium neergezet en dan stappen de meeste VW-rijders over op een Audi die ook echt premium is. Zonde, vroeger was een Passat gewoon een maatstaf voor alle stations zoals de golf dat is op hatchback-gebied.
Ps. Bouw ook gewoon een R36 opvolger! Doe eens gek!
Tja, te duur en toch ook een beetje saai. Wel jammer want vind de laatste generatie toch wel de mooiste。
Persoonlijk vind ik het gewoon een doodsaaie auto, maar dat verkoopt nou eenmaal in leasegrijs nederland.

Maar wat vooral zou spelen is de prijs. De club die dergelijk geld neerlegt voor dat kaliber (lease) auto is al flink kleiner geworden. C segmenters zijn groter, beter en luxer geworden. Waar een passat vroeger een flinke gezinsauto was is dat nu een golf station.
En de groep die nog wel in het D segment kijkt geeft:
– minder uit dan een passat en koopt een talisman, superb etc
– iets meer uit en koopt een audi, bmw of mercedes.

De passat is een net niet model geworden. Te duur voor een normale D segmenter en niet “premium” genoeg voor het dure segment
EEn Golf station is net zo groot als een Passat van 10 jaar geleden. Goedkoper dan een nieuwe Passat.Waarom zou iemand dan nog voor een dure Passat gaan?
Ik heb er wel eentje, een witte gte met r line pakketje erop 18 inch velgen en zoon beetje alles erop en eraan, en nog 1 met 7% bijtelling tot december 2020. Rijd goed maar het is niet spannend, volgende auto word hoop ik een alfa guilia sw als die komt of de stelvio, vind ik allebei waanzinnig mooie auto’s.
Moet je ook zien waaruit je kan kiezen tegenwoordig. Dat hele segment is zo vol en zo dicht op elkaar gaan zitten. Er is nauwelijks meerwaarde te creeeren op die manier. Waar je vroeger zo’n ding nam om de ruimte/motor/beschikbare opties etc etc. hoeft dat nu niet meer per se. Alle merken voeren inmiddels die mogelijkheden. Denk dat afmeting er minder mee van doen heeft. Het overgrote deel wordt geleased en die mogen dan gewoon kiezen binnen die klasse. Die gaan doorgaans geen maatje kleiner rijden.
Vergeleken met een Audi A4, een BMW 3 reeks of Mercedes C heb ik toch voor het grotere koffer gekozen. Het is een Passat alltrack Biturbo geworden met 240pk. Lijkt mij nu niet zo saai om eerlijk te zijn. Ook geregeld rijd ik met een A6 3.0 quattro s-line 272 pk (2015) en de nieuwe Biturbo Passat moet naar comfort niet onder doen. De DCC helpt hier natuurlijk wel bij.
Ik heb inderdaad nog niet vaak een Passat gezien die geen wagon was
Ik wil al heel lang geen passat meer, gelukkig loopt dit jaar het contract af
Ik vind de kopregel “Niemand wil meer een Volkswagen Passat” een belachelijke kopregel, het is nota bene één van de betere auto’s die gemaakt en verkocht wordt. Dat dit in een paar landen minder is rechtvaardigt deze regel geenszins. (let ook op welke landen dit zijn, dat zegt al voldoende).
Een passat is van alles net niks. Niet het imago van een golf, niet de nieuwste maar ook niet de beste techniek, niet het mooiste leukste duurste of goedkoopste. Gewoon een niks auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).