
Volkswagen blijft de introductie van de ID.2 maar uitstellen…
Het leek zo mooi, een betaalbare EV voor iedereen. Dacia doet het al met de Spring, maar die mag van @martijngizmo en @wouter niet op de linkerbaan, dus daar hebben we niet zoveel aan. Maar gelukkig zijn er meer fabrikanten.
Volkswagen, ooit ook onder een dubieuze leider opgericht als auto voor het -jawel- volk, dacht terug te gaan naar haar roots en kondigde na de ID.3 een betaalbaarder alternatief aan. De ID.2 inderdaad. Die zou eigenlijk nu wel een beetje geïntroduceerd worden.
Maar nee. Lieten wij eerder al weten dat de introductie van de ID.2 (en het Cupra-broertje Raval) werd tot eind dit jaar uitgesteld omdat ze door een versoepeling van de Euro-7 norm niet direct meer nodig waren, nu duurt het ineens nog langer voordat ze komen.
Volkswagen stuurt namelijk een ronkend persbericht de wereld in dat de twee auto’s op het punt staan geproduceerd te worden. Of eigenlijk, dat ze ermee bezig zijn. Met de voorbereiding. En dat ze dan in 2026 pas op de markt verschijnen. Het houdt ook echt nooit op hè, met dat slechte nieuws uit Duitsland.

Nóg langer wachten op de Volkswagen ID.2
Uit Duitsland zeg ik? Ik bedoel uit Spanje. Want de twee elektrische rakkers zullen daar -hopelijk ooit toch wel- geproduceerd gaan worden. Volkswagen zegt er in dat eerder aangehaalde ronkende persbericht zelf het volgende over:
Bij SEAT S.A., het moederbedrijf achter de merken SEAT en CUPRA, zijn in de Spaanse hoofdfabriek nabij Barcelona de voorbereidingen in volle gang voor de productie van de Electric Urban Car-familie van de Volkswagen Groep. In de fabriek wordt ‘Lijn 1’ momenteel klaargemaakt voor de bouw van de volledig elektrische CUPRA Raval en de Volkswagen ID.2, die daar vanaf 2026 de fabriek uitrollen.
Zie je? Het staat er echt. In 2026 gaan ze de fabriek pas uitrollen. En nou heb ik even uitgerekend tot wanneer ze daar bij Volkswagen dus nog hebben… Over 703 dagen is het pas de laatste dag van 2026, dus tot dan zouden ze hebben zonder hun belofte te breken.
De Volkswagen ID.2 en de Cupra Raval komen dus nóg later. Zoals @jaapiyo zou zeggen:
Waarvan akte.
Dan koop je toch gewoon een Citroën eC3.
Helemaal niet erg, hoe minder auto’s met zo’n idiote led strip over de hele breedte hoe liever, vind ik echt wel heel erg lelijk…
Laat Renault in de tussentijd maar lekker aantallen maken met de 5.
…en de dit jaar nog te introduceren Twingo
Het lijkt wel een Toyota, die Cupra.
Anyways, Volkswagen is op zoek naar geld. Zo veel mogelijk, en zo snel mogelijk. Hun fabricage is te duur en ze kunnen er niets aan veranderen want Volkswagen is ooit begonnen met geleend (of gejat) geld van de vakbonden. Daarmee zijn de werknemers ook eigenaar geworden. En laat het aandeel van de werknemers nu groter zijn dan dat van VAG zelf…..
Dus ja natuurlijk gebruiken ze de versoepeling van de Euro norm nog even om de verbrandingsmotor uit te melken.
Van mij mogen ze heel die 2 schrappen. tot die tijd is hij verouderd en ingehaald rechts en links. De gedachte is op zich ok – van een hatchback, maar direct zeggen dat het volkswagen zal redden van een sterke reorganisatie wie zal het weten.
Hoe langer het duurt hoe beter
Hoezo slecht nieuws? Een EV die uitgesteld wordt,is goed nieuws!!!! Laat ze maar ICE auto’s bouwen. Juist nog langs Duitsland gereden richting Oostenrijk. Geen enkele EV heeft me boven de 160 voorbij gekomen. Schrik voor het stroomverbruik en terug gaan laden! Grappig
+150 km/h op de Autobahn is niet het habitat van de EV en slechts een unieke situatie op deze planeet. Zo’n ID.2 als 2e auto in de steden is top.
Heel leuk, maar volcontinu 160+ rijden doe ik ook in mijn benzineauto niet. Boven de 130 begint ie flink onzuiniger te lopen, boven de 150 op de GPS staat het verbruik wat mij betreft echt niet meer in verhouding tot de ‘gewonnen’ reistijd. Sta je 3x zo vaak aan de pomp. Anderhalf jaar terug rustig van Kroatië terug naar huis gerold, zelden meer dan 150 kunnen rijden, zelfs al had ik het gewild. Als je dan vervolgens weer 1,5 uur stil staat in oostenrijk omdat er een tunnel dicht is kun je je ook afvragen wat je er werkelijk mee wint.
En hoe je het ook wendt of keert, het rijbereik van EV’s is gewoon al jaren aan het stijgen, en reken er maar op dat met ontwikkelingen in batterijland de EV over een tijdje gewoon prima in staat is om met dezelfde snelheden hetzelfde rijbereik als een gewone brandstofauto te halen, ook bij wat hogere snelheden. En wie geeft er nou wat om hoe lang je 160+ kunt rijden… Het aantal mensen die daarop let is niet eens procentueel uit te drukken bij brandstofautobezitters, hooguit een enkele duitser of een nederlander die 2x per jaar door duitsland rijdt. Om nog maar te zwijgen over alle baustellen daar.
Ziet er wel strak uit, maar vind de Renault 5 gaver.. Jammer dat de ID.2 nu geen ‘prijsgevecht’ met Renault veroorzaakt..
Introductie kan gewoon dit jaar zijn als de start van de productie begin volgend jaar is, dat is niet ongebruikelijk.
VW en goedkope auto ….. (Lees waar voor je geld)
Ze hebben dus nog 2 jaar de tijd om een reden te bedenken dat deze toch niet in productie wordt genomen.