• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen ID.2 uitgesteld, met bijzondere reden

Auteur: machielvdd, gepost 6 januari 2024 om 09:06 – 11 Reacties

Volkswagen lijkt niet zoveel haast te hebben met een betaalbare EV.

Langzaam maar zeker beginnen er meer betaalbare EV’s te komen. Vorig jaar waren er al twee interessante nieuwkomers: de Citroën ë-C3 en de BYD Dolphin. Daarnaast komt dit jaar de nieuwe Renault 5, die ook rond de 25 mille moet kosten.

Maar hoe zit het met de Duitsers? Er was natuurlijk de Volkswagen e-Up, maar er staat niet meteen een opvolger klaar. We hebben wel de ID.2 als concept gezien, maar die staat pas op de planning voor 2025. En het slechte nieuws is: volgens Auto, Motor und Sport is deze auto nu ook nog uitgesteld.

Volgens het Duitse magazine zal de ID.2 nog wel in 2025 gelanceerd worden, maar zal de auto in eerste instantie slechts in beperkte aantallen gemaakt worden. Pas in 2026 wordt opgeschaald naar grootschalige productie.

De reden voor dit uitstel is interessant: naar verluidt heeft Volkswagen hiervoor gekozen vanwege de versoepeling van de Euro 7-norm. De vrees was dat Euro 7 – wat aanvankelijk in 2025 ingevoerd zou worden – betaalbare auto’s de das om zou doen. Het zou gewoon teveel kosten om een eenvoudige A- of B-segmenter aan de eisen te laten voldoen.

De auto-industrie heeft echter voor elkaar gekregen dat Euro 7 flink afgezwakt wordt en pas ingaat in 2030. Dat zet de zaken in een ander daglicht. Het schijnt dus dat Volkswagen hierdoor minder haast heeft met de ID.2. Ze kunnen immers nog veel langer Polo’s blijven verkopen.

Daarmee zet Volkswagen zichzelf wel op achterstand qua EV’s. Zoals gezegd komen andere merken wél al eerder met een betaalbare EV. En intussen breidt Volkswagen het gamma alleen maar naar boven uit, met de ID.7 die minstens 60 mille moet kosten.

Ook interessant!

  • Tiguan R zwaar belast
    Meer bekende namen van Volkswagen blijven
  • Volkswagen ID.Buzz Pro komt broer aflossen
  • Nieuwe ID-modellen Volkswagen zijn voordeliger, maar niet goedkoper
  • Video: hier gaat de VW ID Buzz GTX!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, euro-7, id2, Volkswagen

Vorig bericht: « Waarom kregen wij deze nuchtere Peugeot nooit officieel?
Volgend bericht: Deze Audi is stiekem een Range Rover »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    6 januari 2024 om 09:34

    Zou het niet ook iets te maken kunnen hebben met die onlangs aangekondigde samenwerking met Renault? Dat ze wat ze de auto (deels) herontwerpen met onderdelen die ze met Renault gaan delen zodat ze op basis van die schaalvoordelen iets meer marge kunnen pakken?

    Login om te reageren
  2. V8Vantage zegt

    6 januari 2024 om 09:35

    De ‘nieuwe’ polo zou dan wel eens veel minder duur kunnen zijn dan de concurrentie. Ook geen afhankelijkheid van laad palen en een acceptabel bereik. Dat laatste is bij EV concurrentennop dit moment nog peanuts. Zou commercieel wel eens goed uit kunnen pakken als ze de enige zijn of een van de weinige die dit zo doen.

    Login om te reageren
  3. schreute01 zegt

    6 januari 2024 om 09:44

    De centen verdien je in het hogere segment. Volkswagen moet echter meer competitief worden dus zal toch snel met een kleine EV moeten komen. Ik denk dat ze hier een verkeerde beleidsbeslissing nemen.

    Login om te reageren
  4. lekkerlinksrijden zegt

    6 januari 2024 om 10:04

    En zo wordt de achterstand steeds groter op EV gebied, tot het straks een gapend gat is en niet meer te overbruggen is.

    Login om te reageren
  5. Estate_of_mind zegt

    6 januari 2024 om 10:07

    Je zou het hypocriet kunnen noemen, of zakelijk, duidelijk is wel dat de dieselsjoemelaars uit Wolfsburg niet per se voorop willen lopen in de energiewende.

    Login om te reageren
    • Rudy zegt

      6 januari 2024 om 10:31

      Denk dat een merk als VW gewoon last heeft van het enorme productie capaciteit voor verbrandingsmotoren. Links of rechtsom zullen er mensen gaan verdwijnen als je als merk all electric gaat. Dit kost gewoon heel veel geld waardoor het uitstellen en wat natuurlijker laten afvloeien zakelijk misschien een logischere keuze is dan jij in eerst instantie denk.

      Daarnaast leven we in NL behoorlijk in een EV bubbel, in een groot deel van de EU is die er niet of nauwelijks.

      Login om te reageren
  6. utregcity zegt

    6 januari 2024 om 10:11

    Mooi denken ze in China, kunnen wij nog meer gaan uitlopen op de Europese fabrikanten (qua BEV’s). 🤪

    Login om te reageren
  7. alassad zegt

    6 januari 2024 om 10:15

    Ik snap niet dat ze Herbert Diess destijds eruit gegooid hebben. Die man had tenminste wel een visie en een ruggegraat; huidig leiderschap lijkt niet veel meer dan korte termijn paniekvoetbal

    Login om te reageren
  8. arta zegt

    6 januari 2024 om 10:38

    En later weer huilen dat de Chinezen zoveel steun krijgen en ze in hebben gehaald…

    Login om te reageren
  9. Robert zegt

    6 januari 2024 om 10:45

    Ik snap VAG wel. De ID.2 wordt een auto waarom de markt vraagt, maar waar ze eigenlijk niet op zit te wachten, omdat er amper geld mee te verdienen valt. De pijp moet wel roken, natuurlijk.

    Login om te reageren
  10. HZW zegt

    6 januari 2024 om 11:27

    Zo’n ID.2 lijkt mijn ook niet bepaald een goedkope auto te worden.
    Misschien dat de Budget Basis versie redelijk goedkoop kan zijn.
    Maar dat een fatsoenlijk uitgevoerde versie gewoon € 40K+ gaat kosten

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North