Vergeef jij Zagato deze misstap?

Auteur: , 27 Reacties
Vergeef jij Zagato deze misstap?

De Ferrari 348 was beslist geen lelijke auto. Deze creatie van Zagato is dat wel.

Ondergetekende heeft met @dizono regelmatig hete discussies gevoerd over de vraag welke nou mooier is: de 348 of de latere 355. Dizono vond het origineel fraaier en ik de facelift. Eens zijn we het nooit geworden, maar je kunt er niet omheen dat het allebei beslist geen lelijke auto’s zijn.

Zagato vond het begin jaren ’90 hoog tijd om daar verandering in te brengen. Het designhuis smolt enkele 348’s om tot Elaboraziones. Las u ook ebola? Het technische gedeelte van de auto bleef onaangeroerd en de wijzigingen waren derhalve louter visueel. En dat hebben we geweten…

Zagato

Vrijwel de gehele koets werd veranderd met handgemaakte, aluminium panelen. De koelgaten in de neus werden vrijwel helemaal dicht geplamuurd en daarvoor in de plaats kwamen grotere NACA ducts in de flanken. Zo’n hoogtoerige V8 kan immers wel wat frisse lucht gebruiken, al schijnt het dat die gaten in de originele neus een puur esthetische functie hadden.

Een noviteit was de doorzichtige kap over de motor zodat omstanders ein-de-lijk konden zien door wat voor techniek die 348 nou werd aangedreven. Ferrari zou dat foefje pas op de 360 Modena toepassen, dus we durven het een schot in de roos van Zagato te noemen.

Zagato

Uiteraard ontbreekt het voor Zagato kenmerkende Double Bubble dak niet en persoonlijk vind ik die modificatie wel geslaagd. Al het andere had van mij dan weer niet gehoeven. Zagato wilde aanvankelijk 22 Elaboraziones bouwen, het werden er 10. Er staat er bovendien één op Nederlands kenteken.

Meer lelijks van Zagato zien? Confrère @willeme gaf je eerder deze lijst waar de Elaborazione ook in staat.



27 reacties

Zonder die gekke lampjes voor vind ik hem geslaagd
@itiswhatitis: ja ik ook. Die lampen en die rare gaten in de bumper maken ‘m lelijk.
@pomoek: een gewone 348 dus :)
Soort MR2 met 348 body, net niet dus m.i. Desondanks ruil ik er zo m’n huidige kar op in😂
Legend says dat Ferrari stiekem toch wat heeft afgekeken van de Zagato bij de modelwijziging van 348 naar 355.
Nee, ik vergeef het ze niet. Klootzakken joh.
@viezefreddyw: Inderdaad. Ik ga nú verhaal halen!!1!
Als ik even zoek op internet, lijken ze niet allemaal gelijk uitgevoerd, bijv. deze waarvan de voorkant al iets beter te pruimen is:

http://www.classiccarweekly.net/wp-content/uploads/2016/05/1991-Ferrari-348-Zagato-Elaborazione.jpg
@danmar: best lekker!
Er zijn wel meer misstappen die ik ze niet vergeef. Gebrek aan creativiteit bijvoorbeeld. Hoe kun je je nou een groot designhuis noemen en dan steeds hetzelfde truukje toepassen?
@gulli: ik snap wat je bedoelt. Apple is er ook al jaren succesvol mee ;)
@graafke: ja en daar vind ik het blijkbaar weer niet erg. Wat zit een mens toch vreemd in elkaar
Erg lelijk maat wel heel gaaf dat er dus blijkbaar eentje in Nederland is..foto’s / kenteken bekend?
De OZ wielen staan dik.
Een bumper van technisch Lego…
Vind ‘m – eufemistisch gezegd – niet zo aantrekkelijk. Zagato heeft aanzienlijk fraaiere auto’s op z’n conto staan : de Alfa Romeo TZ1 en TZ2, bijvoorbeeld. En de onvermijdelijkevAston Martin DB4 Zagato, natuurlijk.
Na het creeëren van de vanquish zagato ben je toch bereid om zagato alles te vergeven?
Ronde verlichting en uitlaten = ok in een totaaldesign. Ronde gaten in het bodywork als basisdesign is eigenlijk altijd lelijk. Ik vind dit niks. Een normale 348 is veel mooier dan dit.
Een op NL kenteken is dan wel weer heel speciaal. Ergens in een collectie zeker? Heb er verder nooit foto’s van gezien.
99% van de creaties van Zagato zijn gedrochten. Bah.
Ziet er zeker niet uit
Voorbumper is lelijk, de rest van de auto vind ik goed te pruimen!
Modificaties lukken dus nooid, en zelfs profs maken geen mooiere uitvoering.

Je kan ook stellen, de autofabriekanten maken hun modellen optimaal zodat iedere verandering van een tuningsbedrijf of een persoon altijd een degradatie is.
De enige die het redelijk wel goed kan is Brabus, al vind ik een originele AMG altijd beter en mooier.
Oeps, ik was iets vergeten.
De grote uitzondering: Singer. Al wil ik wel een Singer zonder de benzine dop
op de voorkap.
Ik wil gewoon tanken op de plaats waar de tankklep zit bij een originele 911.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).