Vergelijk: de nieuwe Audi RS4 versus de oude

Auteur: , 43 Reacties
RS4

Nu iedereen weer is bijgekomen van al het hete nieuws en de verse primeurs uit Frankfurt, wordt het tijd om de balans op te maken. We zetten de nieuwe en de oude Audi RS4 naast elkaar en leggen de verschillen genadeloos bloot.

Het belangrijkste nieuws is dat de RS4 niet meer wordt aangedreven door een atmosferische V8, maar door een geblazen V6. Dat nieuws is eigenlijk geen nieuws, maar goed. We komen er later in het artikel op terug. Voor wie een opfrisser nodig heeft: de rijtest met het vorige model check je HIER. Daar gaat ‘ie!

Boven = OUD
Onder = NIEUW

Voorkant

De nieuwe RS4 oogt een stuk agressiever en “minder incognito” dan z’n voorganger. Ook niet-kenners zullen derhalve vrij rap doorhebben dat je met een serieuze auto onderweg bent. De gaten werden groter, de koplampen kijken venijniger en rond werd hoekig.

RS4
RS4

Zijkant

Van de zijkant gezien valt goed op dat de nieuweling een meer geprononceerde achterbumper heeft dan het vorige model. Ook lijkt de daklijn schuiner af te lopen. Dat heeft natuurlijk niet direct met de RS4 te maken, want in de basis blijft het gewoon een A4. De diffuser van het nieuwe model is zelfs uit deze hoek goed te zien, waarmee we op het volgende puntje komen.

RS4
RS4

Achterkant

De diffuser van het nieuwe model ziet er een stuk ingewikkelder uit en genereert ongetwijfeld enorme ladingen downforce als weer eens in de file staat. Net als de voorzijde werd de bips van de RS4 een stuk minder vriendelijk, wat met name te maken heeft met de hoekige(re) vormen en de verlichting. Vanuit de gekozen hoek lijkt het erop dat de verbrede wielkasten van het nieuwe model verder naar boven door lopen dan die van het vorige model.

RS4
RS4

Interieur

De echte gezelligheid is ver te zoeken in het interieur van zowel de nieuwe RS4 als de oude, maar daar koop je ook geen auto voor. De analoge tellerpartij werd ingeruild voor het bekende Virtual Cockpit-systeem. Bovendien was het interieur van de vorige RS4 vooral gericht op de bestuurder, waar het in de nieuweling toch wat meer een geheel lijkt. Wel zijn we benieuwd of Audi de handjes op elkaar krijgt met dat scherm bovenop de middenconsole. De vorige versie had een geïntegreerde unit, waardoor het geheel wat opgeruimder oogt.

RS4
RS4

Motor en prestaties

We hebben het belangrijkste punt voor het laatst bewaard. De nieuw Audi RS4 wordt, net als coupé-broer RS5, aangedreven door een 2.9 TFSI V6 met 450 pk en 600 Nm. Meer dan genoeg power voor de gemiddelde plofkraker Nederlander, maar we kunnen ons voorstellen dat sommigen terugverlangen naar de atmosferische V8 die in de vorige RS4 hing.

Dat blok was eveneens goed voor een vermogen van 450 pk. Het hoogtoerige karakter van deze motor wordt onderstreept door het koppel van 430 Nm. De nieuweling is dus een auto die dankzij de turbomotor wat meer het karakter van een dieselmotor heeft: meer power onderin, dus doortrekken is niet per se nodig. De oude 4.2 was juist een blok dat in de toeren gejaagd moest worden voor de echte dikke pret én dikke sound natuurlijk.

Prestaties, hoe zit het daarmee? De nieuweling raast in 4,1 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 (standaard) of 280 (RS Dynamic Package) km/u. Bovendien is het nieuwe model met 1.790 kg zo’n 80 kg lichter dan het vorige model. Die deed 0-100 km/u in 4,7 seconden.

Conclusie

Voor extra power hoef je het niet te doen, want beide modellen hebben evenveel vermogen. Toch is de nieuwe Audi RS4 sneller en dankzij de turbomotor komt het vermogen op een heel andere manier vrij. Doorjagen in de toeren is dus niet meer noodzakelijk, maar daar lever je wel een (mogelijk) mooiere soundtrack voor in. Qua design werd de RS4 een stuk zakelijker en minder vriendelijk. Bovendien kon je de vorige RS4 nog redelijk onopvallend door het verkeer loodsen. Met de nieuwe gaat je dat waarschijnlijk niet meer lukken.



43 reacties

Wat verouderen die audi-interieurs snel zeg.
@aarsgewei: Dat is dan misschien smaak gebonden. Vind zelf dat het interieur van het vorige model nog prima mee kan. Helemaal als je het vergelijkt met het interieur van de C-Klasse of 3-serie uit 2012…
@mzonneveld: dat vind ik dus precies andersom. Imo is een 3 of c uit 2012 veel moderner dan een a4 uit 2012 zeker als je bedenkt dat zowel de 3 als de c in 2012 aan t einde van hun productietijd zitten. Een a4 daarin tegen is naarmijn idee al sinds 2005 het zelfde met alleen een verandering in de plaats van t navischerm. Maar t stuur dashboard en alles is t zelfde. Daarom ziet t er nu nog zo oud uit. Terwijl de 3 en c bijna elke generatie anders waren en daarom niet op een vorig model lijken wat t moderner laat lijken. Imo
@srthellcat: Nou, Audi loopt kwa interieur design toch zeker een paar stappen voorruit op BMW. Als er een merk is wat verouderde interieur designs gebruikt is BMW wel. Helemaal aangezien ze nog steeds alle interieur verlichting (tellers, knoppen, etc.) oranje maken. Wat ziet dat er goedkoop en verouderd uit zeg.
@smex: Ben het niet met je eens, ik vind die verlichting juist fijn en rustig aan de ogen in het donker.
@mzonneveld: ik vind het oude interieur zelfs mooier. Het enige wat ik aan de nieuwe mooier vind zijn de achterlichten. Verder is de oude in alles mooier.
@mzonneveld: Ga eens in een vorig model a4 zitten en dan een vorig model 3-serie. Dan zie je pas welke snel verouderd.

Ik vind de audi interieurs nog steeds beter dan mijn f30 3-serie. Maar als iemand een inhaalslag heeft gemaakt is het Mercedes wel. Die interieurs zijn ook prachtig. Hier loopt BMW helaas ver achter imo
Hoewel ik audi sowieso geen geweldig merk vind, is het uitgaande model wat mij betreft wat rustiger en dus fraaier qua design. Dat ik even goed moest kijken wat de oude en de nieuwe is mag ook geen compliment zijn. Wel leuk dat de biturbo V6 terug is, is toch een beetje het blok waar de RS4 furore mee maakte. Hopelijk rijdt het ook op een bochtige weg enigszins inspirerend.
@racerx: als je het verschil niet ziet tussen oud en nieuw, mis toch ff afspraak maken bij een oogarts? Dat je Audi’s niet mooi of spannend vind is dat jouw smaak. Maar overdrijven is natuurlijk ook een vak apart
@fouadski: Ga even lekker bijdehand doen tegen een ander. Als ik op mn smartphone even goed moet kijken welke nou de nieuwe is, dan kan ik geen andere reden verzinnen dan dat ze behoorlijk op elkaar lijken.
@racerx: nee beste meneer/mevrouw. Ik doe niet bijdehand. Zoals jij jouw menig geeft, doe ik dat ook.
@fouadski: ik moest ook even goed kijken wat de verschillen zijn….
@rufctr01: maar beste man, jij hebt altijd een hekel aan alles wat onder vag valt. Dat is helemaal niet zo erg hoor.
Ik vind het oude interieur toch wel een stuk mooier met het weggewerkte scherm
Ah, de nieuwe “plofkraak special’
@persian1: Zijn de velgen je smaak?
@prototypezero: Nee, doe mij maar die BMW velgen…
Bah wat zijn die interieurs van Audi van de vorige generaties toch ontzettend lelijk. Het ziet er in mijn ogen ook totaal niet ‘premium’ uit. Met de nieuwere generaties hebben ze goede stappen gezet vind ik. Het klapschermpje is niet fantastisch, maar het is nog altijd beter dan die Halfords-tablet van Mercedes.

Het exterieur moet je ding zijn vind ik. Ik vind het opzich wel mooi, maar het heeft niet meer die ingetogenheid van vroegere RS-modellen. En daar wringt de schoen voor mij: hij ziet er veel extremer uit dan hoe hij waarschijnlijk rijdt.
@berlinetta: alleen is het geen klapscherm maar een vast scherm… net zo halfords als de mercedes dus.
Omg wat een gave bak zeg. Dit is weer echt audi op zn best. Wat een bruute bak zeg. En wat een power met quattro. Goedbezig Audi
Kunnen we wel lacherig over doen maar die gaten naast de uitlaten bleek zo revolutionair dat men er een jaar over heeft vergaderd.
Vind het een geslaagd ding! Mensen die het verschil tussen de oude en de nieuwe niet zo moeten toch echt even langs de oogarts..
Ik heb het liefst de S4 van de vorige generatie. Met een chipje 500pk plus, licht, anoniem wat wil je nog meer?
@dutchdriftking: eens, behalve licht. Met beetje uitrusting en met chauffeur (EU definitie) zit je tegen de 1900kg aan. Dat is in mijn boekje alles behalve.
@onehp: Het is absoluut geen lichtgewicht, maar die V6 compressor is echt een pittig stukje minder in de neus!
@dutchdriftking: niet zeker of er veel verschil is met deze nieuwe V6 (van Porsche).
@dutchdriftking: en 500pk plus met een chippie is ook een ‘lichte’ vereenvoudiging. Dus toch niet eens uiteindelijk, maar begrijp wat je bedoelt :)
Zo is het wel goed te zien dat de nieuwe auto’s een veel drukker ontwerp meekrijgen. Jammer vind ik dat. Vind het uitgaande model een stuk mooier.
@viezefreddyw: de voorbumper en grill zijn van het uitgaande model een stuk lelijker.
@rufctr01: Vind ik*. Ik ben het namelijk niet met je eens… Vind bijna alles aan de oude mooier…
Vroeger kocht je booskijkers bij een tuning boer. Tegenwoordig verwerkt Audi ze zelf in het design.
Hoe nieuwer ze worden des te lelijker ze eruit gaan zien. Geldt overigens voor de meeste auto’s van dit merk.
De wielen van de vorige zijn dan wel echt veel mooier. Vond ‘m live niet heel overtuigend.
De oude voor mij graag!
Als snelle GT gezien vast heel goed. MLB evo platform en Porsche V6 biturbo. Lichter en ruimer koffer alternatief voor een Panamera?Als ‘sportwagen’ blijft ie waarschijnlijk te zwaar en een automaat kan me ook niet bekoren.
Ben zelf ook meer BMW-fan dan Audi-fan, ik heb een A4 Avant 2011 gehad en een A3 2014 maar ben niet helemaal tevreden. Ze rijden zo klinisch, zo saai. Toch spreekt deze RS4 me aan, de afwerkkwaliteit is top en ik hoop dat deze wat meer “Freude am Fahren” geeft. Het concept is natuurlijk top als je vader bent van twee kinderen en een hond hebt en ook graag een potje stuurt. En last but not least….GELD hebt.
Dit is zo’n auto die je in het echt moet zien. Dan zie je hoe alle lijnen, vlakken en vormen tot uiting komen. Totaal niet namelijk. Het is echt een bijzonder inspiratieloze auto. Nogal saai en een beetje sjappie. Ik zou altijd voor een S4 (limousine) gaan, als het vier ringen moet hebben. Net als de RS5 een beetje een ‘meh’ auto.
@willeme: magic word : Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
@rufctr01: Die vind ik ook niet zo mooi, eigenlijk. Wel indrukwekkend. De Cadillac ATS-V vind ik, qua uiterlijk, denk ik de fraaiste. Als ik zelf in de markt was zou ik voor een C63 AMG Estate gaan.
De mooiste Audi blijft voor mij de RS6 C6. Rustig, elegant, bruut en een heerlijke v10.
Ik ben t eens met Don Willem. De ATS-V is t fraaist in dit segment. Hands Down nummer een keus in dit segment.

De A4/S4/RS4 is niet mooi, net als de andere obvious duitsers
Op het gewicht na vind ik de oude in zo’n beetje alles leuker.
Meer ingetogen qua uiterlijk, maar juist met een mooiere motor.
Nu nog wachten op een ABT-behandeling :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).