Tadaa! De Audi RS4 levert officieel zijn V8 in

Auteur: , 27 Reacties

Inleveren die cilinders. Krijg je er een paar turbo's voor terug.

Eigenlijk is de Audi RS4 in geen enkel opzicht een verrassing meer. De RS5 is immers al een half jaartje op de markt en daar deelt de RS4 zijn techniek mee. Onder de kap huist namelijk dezelfde 2.9 TFSI als in de coupé met 450 pk en 600 Nm aan koppel. Stiekem waren die specs zelfs al vóór de introductie van de RS5 bekend.

Toch blijft de introductie van een nieuwe RS4 Avant iets bijzonders. De snelle Audi station heeft sinds de originele B5 generatie en eigenlijk al sinds de RS2 die daaraan vooraf ging een speciale plaats ingenomen in de autowereld. Cynici zouden kunnen opmerken dat dat komt omdat BMW geen M3 Touring maakt, maar die discussie laten we maar even voor wat het is.

Tijd om in detail te treden: waaraan herken je de RS4? Wel, feitelijk aan de bekende styling cues van Audi RS-producten. Aan de voorkant laten dikke luchthappers een een honingraat-grille geen twijfel bestaan over de intentie van de RS4: asfalt vreten en liefst zo snel mogelijk. Aan de achterkant zitten weer dikke ovalen stortkokers en de RS4 heeft een speciale spoiler. De carrosserie is ten opzichte van het basismodel 30 millimeter uitgeklopt en de auto staat standaard op gesmede 19-inchers. Velgen van een maatje groter zijn als optie beschikbaar. In het interieur wordt de sportieve ambiance vergroot door een g-force meter.

De RS4 schiet in 4,1 seconden naar de honderd, wat twee tienden langzamer is dan de RS5. De topsnelheid is begrenst op 250 kilomter per uur, of op 280 kilometer per uur met het RS Dynamic Package. De auto is met zijn 1.790 kilo zeker geen lichtgewicht maar aan de andere kant is dat nog altijd 80 kilo lichter dan het vorige model. Misschien is het gezien het gewicht verstandig voor de optionele keramische remmen te gaan als je van plan bent af en toe het circuit op te zoeken met je RS4.

De basisprijs van de RS4 bedraagt 79.800 Euro, maar daar moet je de nodige belastingen nog bijtellen.

RS4-avant



27 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Dus hoeveel mag ie trekken?
1790kg…. Zal dus weer geen moeite hebben met de gemiddelde gevel van een juwelier of pinautomaat…
Maargoed, wél tof dat Audi als het enige merk de ballen heeft om altijd potente stations te brengen i.p.v. de (saaie) sedans. Neemt niet weg dat ik blind voor een Giulia Q zou gaan, hoe strak de sluitnaadjes in de RS4 ook mogen zijn.
@trustmeiamanengineer: Mercedes doet dat nu toch ook alweer van een aantal generaties? De laatste te weten de C63 AMG Estate.
@trustmeiamanengineer: Volgens mij zijn er wel meer merken die altijd potente stations weet neer te zetten naast Audi. Ik noem Mercedes.
@viezefreddyw: @quincy: Ohja shit…. Mercedes was ik even vergeten… En die leggen er zelfs nog een dikke V8 in. Krijg je ervan als je iets positiefs over een dikke Audi probeert te zeggen.
@trustmeiamanengineer: RS4 is wel de enige met AWD. Dus heeft deze zijn eigen stukje markt. De rest is allemaal RWD. Dus voor de betere wintersport en daily omstandigheden een perfecte auto, waarschijnlijk.
@willeme: Ja daar zit wel wat in. Maar mijn persoonlijke keus zou dan weer een Alfa Romeo Stelvio Q zijn, als je AWD en wat meer ruimte wilt.
Hij oogt echt ontzettend breed. Ik vind de vorige generatie eigenlijk een stuk mooier. En als ik in deze klasse zou gaan shoppen, werd het een AMG C63 Estate. Vind ik een mooiere auto en kan je nog kiezen voor dik meer vermogen.
Heeft ie een echt LSD of doet ie dat nog steeds via de remmen?
@harrie: standaard (uiteraard) een Torsen-diff. Optioneel kun je achter een sperdiff krijgen. Via de remmen is voornamelijk bij de Haldex modellen (RS3/TT-RS/RS-Q3)
@harrie: Dit is “echt” Quattro, waarbij de motor in de lengte ligt.
Zonde vd motor, had zelf liever wat minder power met een mooi lopende en klinkende motor dan andersom…
Zo spann0nd..
Als ik de rijtest van de RS5 moet geloven is het nogal een saai hok. Maar hij is wel erg mooi!
@dutchdriftking: Dat heb ik inderdaad ook gelezen. De RS5 ziet er weliswaar uit als een RS, maar rijdt als een S5+. Daar is opzich niks mis mee, maar met dat uiterlijk zou je iets anders verwachten.
Erg dik! Sowieso vind ik de RS4 altijd wel ruig, alleen wanneer leren ze nu bij Audi dat de motor niet voor de vooras moet liggen. Alsof de V8 hebben genomen en de 2 achterste cilinders er gewoon af hebben gehaald en de motor niet verder naar achter hebben gelegd :P
Oh wat is deze dik zeg! Waanzinnig.
Sjongejonge werd wel tijd zeg, misschien ligt het aan mij maar het duurt doorgaans erg lang voordat audi hun meest snelste versie uitbrengen van modellen. Bij BMW en vooral Mercedes gebeurt dat veel sneller, sluit dan ook beter aan kwa keuze in het gamma vind ik. Voorsprong door techniek,.. mwoah achterhaald, wilt niet zeggen dat ik dit een onwijs mooi ding vind.
Heerlijk dik, zoals eigenlijk elke Audi RS. Ik vind wel dat die extra luchtgaatjes naast de koplampen de auto het aangezicht geven van een meid die teveel eyeliner draagt. Dat maakte de RS5 al een stuk lelijker dan nodig en bij de RS4 doet Audi het nog eens dunnetjes over.
Voor mij is deze RS4 niet overtuigend genoeg om mij naar kamp Audi te krijgen. In deze klasse zou mijn voorkeur nog altijd uitgaan naar de C63(S) AMG. Meer cilinders, meer power, zeer waarschijnlijk mooier geluid en ook nog eens (in mijn ogen) stukken mooier.
@Edge: meer power wil niks zeggen en zeker niet bij AMG. AMG kan niet tippen aan de snelle Audi’s. Vergeet het maar.
Wel een hele fraaie powerstation hoor! Deze generatie A4 mag er wat mij betreft sowieso wel zijn. Daarnaast vind ik de A4 beter gelukt in RS-trim dan de A5. Helaas voor Audi bestaat er ook nog zoiets als een C63 Estate. Die zou toch mijn voorkeur hebben.
Valt toch knap tegen, 17 jaar van evolutie en dit ding is slechts 0.4 sec sneller naar de 100 dan mijn rs4 B5 uit 2001 met 440 pk. Heeft ook nog eens 200cc minder inhoud.

Vind het sowieso een lelijke auto om te zien deze nieuweling.
@cpp1: stuur even een mailtje naar autoblog zodat je Audi in levende lijven te zien is. Vind jouw generatie Audi toch wel de mooiste
@cpp1: Standaard toch 380 pk? Deze motor zal ook vrij makkelijk naar 500+pk kunnen.

Als je kijkt naar de grote van de auto en wat er nu allemaal op zit valt 150kg aankomen in 17 jaar enorm mee. Daarnaast is 10% sneller (of 0,8 seconden op 4,9 seconden op de fabriekopgave 16% sneller) een groot verschil.
@cpp1: Standaard heeft die B5 geen 440 pk hè.
De RS4. Eén van de weinige Audi’s die ik in elke generatie wel mooi vind. En nu weer. Zoveel mooier dan een rs6 en handiger dan alle overige modellen. Nooit echt VAG fan geweest, maar deze zou ik toch overwegen als de rekening het zou toelaten!
Dat nagano achtige blauw en het leentjebuur blok van Porsche doet me heel sterk denken aan de eerste RS avant, de RS2. Gaaf dat ze daar weer heen gaan. En dit geblazen blok past ook meer bij Audi dan die lompzware V8 in de neus die bovendien zoop als een tempelier. ;) Zou deze graag eens willen rijden!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).