• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergelijking: de 992 GT3 RS vs. de 991 GT3 RS

Auteur: machielvdd, gepost 17 augustus 2022 om 21:57 – 22 Reacties

Is de nieuwe 992 GT3 RS te extreem? We zetten hem even digitaal naast zijn voorganger, dan mag je zelf een oordeel vellen.

De GT3 RS is altijd extreem geweest, maar niet de overtreffende trap van de 911. Er was namelijk ook nog een GT2 en/of een GT2 RS. Met de 992 GT3 RS lijkt het er echter op alsof Porsche nu al alles uit de kast heeft getrokken. Dit is namelijk zo’n heftig apparaat dat we ons bijna niet voor kunnen stellen dat Porsche met een nog extremere versie komt.

Collega @rubenpriest heeft de nieuwe 992 GT3 RS eerder deze avond al uitgebreid aan jullie voorgesteld, maar we gaan de auto nu nog even naast zijn voorganger zetten. Is de 992 GT3 RS een mooie stap voorwaarts ten opzichte van de 991 GT3 RS? Of is het misschien toch iets teveel van het goede?

Aangezien we alle ins en outs al behandeld hebben in het vorige artikel, laten we vooral de plaatjes voor zich spreken. Wel zullen we nog even een aantal opvallende verschillen tussen de 991 GT3 RS en de 992 GT3 RS benoemen.

Porsche 991 GT3 vs 992 GT3 RS
991 GT3 RS
Porsche 991 GT3 vs 992 GT3 RS
992 GT3 RS
Porsche 991 GT3 vs 992 GT3 RS
991 GT3 RS
Porsche 991 GT3 vs 992 GT3 RS
992 GT3 RS
Porsche 991 GT3 vs 992 GT3 RS
991 GT3 RS
Porsche 991 GT3 vs 992 GT3 RS
992 GT3 RS
Porsche 991 GT3 vs 992 GT3 RS
991 GT3 RS
Porsche 991 GT3 vs 992 GT3 RS
992 GT3 RS

De nieuwe spoiler (mét DRS) springt natuurlijk het meest in het oog. Die van de 991 GT3 RS was al niet kinderachtig, maar het kan altijd groter, zo blijkt. Het effect blijft niet uit: de spoiler van de nieuwe GT3 RS genereert gewoon dubbel zoveel downforce als die van de 991 GT3 RS. Dat komt neer op 409 kg aan neerwaartse druk bij 200 km/u en maar liefst 860 kg bij 285 km/u.

Wat verder opvalt op het gebied van aerodynamica: op het dak zijn twee vinnen aangebracht, die de lucht uit de radiateur naar buiten toe geleiden. Ook zijn de ‘neusgaten’ op de motorkap flink gegroeid. Zelfs zodanig, dat de bagageruimte ervoor opgeofferd moest worden.

991 GT3 RS
992 GT3 RS
991 GT3 RS
992 GT3 RS

Verfrissend genoeg hebben we een keer te maken met een auto die niet sneller is dan zijn voorganger. Niet in een rechte lijn, althans. De sprinttijd van 0 naar 100 km/u is namelijk nog steeds 3,2 seconden. De topsnelheid ligt zelfs lager. Waar de 991 GT3 RS nog 312 km/u haalde, komt de 992 GT3 RS niet verder dan 296 km/u. De nieuwe GT3 RS heeft ook maar 5 pk extra ten opzichte van zijn voorganger.

Uiteraard is snelheid in een rechte lijn ook helemaal niet het doel van deze auto. Als je zo snel mogelijk van A naar B wilt rijden moet je lekker een Turbo S kopen. Deze 992 GT3 RS is duidelijk gebouwd met een ander doel voor ogen: alles en iedereen zoek rijden op de Nordschleife. We weten dus pas echt wat de nieuwe GT3 RS in zijn mars heeft als Porsche een rondetijd heeft neergezet op de ‘Ring.

Ook interessant!

  • Video: Porsche 992 GT3 RS gesnapt in de bergen
    Video: Porsche 992 GT3 RS gesnapt in de bergen
  • Video: Porsche 992 GT3 RS brult het nog een keer uit
    Video: Porsche 992 GT3 RS brult het nog een keer uit
  • Porsche 992 GT3 RS showt zijn belachelijk grote spoiler
  • nieuwe 992 GT3 RS
    Nieuwe 992 GT3 RS klinkt goddelijk [plus video!]

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, 992, gt3-rs, Porsche

Vorig bericht: « Deze smaakvolle G63 is turqoise. Ja, echt
Volgend bericht: F40 met aftermarket wielen: slim of niet? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Remi Vingerhoedt zegt

    17 augustus 2022 om 23:01

    Heeft techart soms geholpen bij het ontwikkelen? Ik vind hem persoonlijk te extreem.

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      17 augustus 2022 om 23:22

      Dan koop je gewoon de GT3 zonder RS

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        18 augustus 2022 om 00:35

        Die heeft ook al zo’n lelijke achterspoiler. Afzichtelijk die zwanenhals, de hele achterzijde gaat trouwens achteruit tov de 991. Zou voor een 991.2 GT3 gaan.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          18 augustus 2022 om 07:40

          Ik vraag me ook wel af of zo’n achterspoiler straatlegaal is. De regels m.b.t. het monteren van (in potentie) scherpe en uitstekende delen zijn idioot streng.

          Porsche zou niet de eerste zijn die zo’n ding pas op de auto schroeft ná dat de auto op kenteken is gezet.

          Login om te reageren
        • bitd zegt

          18 augustus 2022 om 08:36

          Dus dan ga je voor de GT3 Touring

          Login om te reageren
  2. okdoei zegt

    18 augustus 2022 om 00:16

    In het begin worden er 2 vragen gesteld op een manier waarvan ik denk: oh, dit wordt door jullie beantwoord. Maar nee. Is dit nu een goede stap voorwaarts? Is deze nu te extreem volgens jullie? Artikel lijkt niet af.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      18 augustus 2022 om 06:34

      Ze weten het zelf niet

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    18 augustus 2022 om 01:43

    – Edit: dank u, is inmiddels gefixt –

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      18 augustus 2022 om 08:02

      Yep. Maar het hier vermelde acceleratie cijfer en de topsnelheid zijn die van de 991.2 RS. Dan moet je consequent blijven en dus ook het vermogen van die versie vermelden, vind ik.

      Login om te reageren
  4. flow82 zegt

    18 augustus 2022 om 02:52

    Wat ik mij afvraag is hoe het mogelijk is dat ze een spoiler ontwikkelen die de dubbele hoeveelheid downforce ontwikkelt t.o.v. de vorige.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 augustus 2022 om 06:22

      Dat is toch niet zo vreemd? Zet er een betonnen muur achterop en je hebt nog veel meer downforce… en veel minder snelheid. Downforce is niet iets waar je zoveel mogelijk van wilt maar juist precies genoeg om de wielen voldoende op het wegdek te drukken zodat ze het vermogen kwijt kunnen maar niet teveel omdat het ook als rem functioneert.
      De kunst bij zo’n GT3 is een indrukwekkende spoiler te maken die juist niet teveel downforce genereert.

      Login om te reageren
      • Le-on wheels zegt

        18 augustus 2022 om 09:47

        indrukwekkend is hier niet het doel, maximale ‘Ring performance voor een ‘straatauto’ is het doel. Dan neem je een racewagen spoiler en pas je die aan aan de wetgeving en het moet langer heel blijven.

        Login om te reageren
  5. leaper035t zegt

    18 augustus 2022 om 07:05

    Ik vind het te extreem. De vorige zag je nog regelmatig in het straatbeeld, circuitauto of niet. Ik kan me moeilijk inbeelden dat je hiermee vaak op de openbare weg mee wil rijden.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      18 augustus 2022 om 07:35

      Technisch gezien zijn er geen belemmeringen om er mee op de openbare weg te rijden, de 992 is daar – zeker als-ie voorzien is van een lift op de vooras – even geschikt voor als z’n voorganger. Maar je moet niet bang zijn voor een beetje aandacht. Die krijg je, zeker als de oto in zo’n uitgesproken kleurencombinatie is uitgevoerd als deze.

      Login om te reageren
      • leaper035t zegt

        18 augustus 2022 om 09:55

        Neen idd aandacht genoeg! Daarom dat ze vaker in drukke winkelstraten te zien waren dan op circuit :) Helemaal zwart ziet hij er wel bruut uit.

        Login om te reageren
  6. volvoturbo zegt

    18 augustus 2022 om 07:37

    Het is niet voor niks een RS. Dus is alles functioneel en gericht op performance. Het uiterlijk is daar dan ondergeschikt aan.

    Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      18 augustus 2022 om 09:52

      Klopt. Al denk ik dat eigenaars van de vorige er vaker mee op de weg of in drukke winkelstraten mee reden dan op circuit. Met de nieuwe lijkt me dat een grotere drempel dan met de oude. Gelukkig maar want zo doet ie waar ie bedoelt voor is: circuitgebruik.

      Login om te reageren
  7. Roskampies zegt

    18 augustus 2022 om 08:47

    De vorige mooi chassis de nieuwe brr die afgesneden wielkasten voor en achterr en die neusgaten. too much voor mij. Kan dit toch never betalen dus… alleen op looks nee, de vorige graag.

    Login om te reageren
  8. antoonniels zegt

    18 augustus 2022 om 09:35

    Qua looks zou ik liever de vorige generatie hebben, maar daar koop je een dergelijke auto niet voor neem ik aan. Of toch wel? Hoeveel RSén worden daadwerkelijk over het circuit geboenderd?
    Daarnaast is het mooi dat de achterspoiler twee keer zoveel downforce levert, maar dan mag ik toch aannemen dat ze ook aan de voorkant iets hebben weten te realiseren, anders wordt het een speedboat. Gezien de gaten in de neus daar misschien ook iets over melden? Het is geen Pista achtige spoiler, maar ik neem toch aan dat dit niet alleen voor koeling is…

    Login om te reageren
    • Le-on wheels zegt

      18 augustus 2022 om 09:50

      De lucht die aan de voorkant naar binnen gaat, wordt afgebogen omhoog om door de gaten naar buiten te gaan. De weerstand die de lucht tegen dat afbuigen biedt, levert een kracht schuin omlaag op, een deel daarvan dus omlaag, dus downforce.

      Login om te reageren
  9. L zegt

    18 augustus 2022 om 09:43

    Dan ben ik toch benieuwd. Is de 296km/u met DRS open of dicht??

    Login om te reageren
  10. 917 Porsche + Audi zegt

    18 augustus 2022 om 12:49

    Die nieuwe 992 GT3 RS vindt ik persoonlijk een te groot legobouwdoos gehalte hebben, Indien ik vermogend zou zijn voor mij zeker de 991.GT3 RS.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North