Vergelijking: de nieuwe BMW X3 versus de oude

Auteur: , 28 Reacties

Is de nieuwe nieuw genoeg om de strijd met de GLC en consorten aan te gaan?

Onlangs trok BMW het doek van de nieuwe X3. Tot de komst van de X7 is de X3 het middelste SUV-kind van BMW. Nu wordt er weleens gezegd dat middelste kinderen het altijd het zwaarst hebben hun eigen identiteit te vinden. En in het geval van de X3 heb ik dat idee ook altijd enigszins gehad. De X3 schurkt tegen de X5 aan, maar mag nét geen X5 zijn van BMW. De eerste generatie had, vooral voor de facelift, matige plastics in het interieur en een plankhard onderstel. De tweede generatie had een beetje een raar neusje en ook niet het allerfraaiste dash dat BMW te bieden had. Geldt ook voor de X3 dat drie keer scheepsrecht is?

Looks:
Op het eerste gezicht lijkt de X3 niet zoveel veranderd te zijn ten opzichte van zijn voorganger. Maar bekijk je de auto nader, dan zie je toch de nodige verschillen. Aan de voorkant zijn de nieren nog een stukje groter geworden en in de koplampen vind je nu geen xenon meer, maar LEDs. Opvallend is dat bij de nieuwe X3 in tegenstelling tot bij de vorige X3 en andere recente BMW’s de koplampen níet tot aan de nieren doorlopen. Dit is een stijlkeuze die BMW waarschijnlijk gaat handhaven voor alle X-modellen, om ze zo te onderscheiden van de andere modellen uit de line-up. De achterkant heeft nieuwe lampunits gekregen die doen denken aan die van de nieuwe BMW 5 Serie Touring.

rear

De grootste verschillen vind je echter, in mijn ogen, aan de zijkant. De oplopende designlijn op de flank van de vorige X3 heeft plaatsgemaakt voor een lijn die veel horizontaler over de auto loopt. Daarbij had het vorige model nog duidelijk een Hofmeister Knick, maar bij de nieuwe heeft BMW dit heilig huisje ‘een nieuwe interpretatie’ gegeven. Kortom, het stijlelement zit er niet meer op.

side-2

Maar goed, de tradities sneuvelen sowieso de laatste jaren bij BMW. De in eerste instantie iets omlaag lopende raampartij vanaf de A-stijl is wél behouden gebleven, maar die hadden ze juist weg mogen bonjouren wat mij betreft. Desalniettemin: in mijn ogen is het zij-aanzicht van de nieuwe X3 iets beter geslaagd dan dat van de vorige.

Aan de binnenkant heeft BMW kennelijk geleerd van de vorige twee generaties. Geen slap aftreksel meer van de duurdere modellen in de X3, maar een dash dat lijkt op de nieuwe 5- en 7-serie. Kijk, dat kunnen we waarderen.

int

Techniek:
Omdat BMW doorgaans niet wacht met technische upgrades totdat een model een flinke facelift krijgt of vernieuwd wordt, deelt de nieuwe X3 op het motorisch vlak aanvankelijk veel met de oude. Alleen de M40i variant met 360 pk sterke geblazen I6 in het vooronder is nieuw voor de X3. Maar ook dat is eigenlijk niet zo spannend, want sportieve broeder X4 was er al als M40i. Het échte nieuwtje qua motoren laat nog even op zich wachten. Voor het eerst komt er van de X3 namelijk ook een échte M-variant.

Qua motoren dus niet direct wereldschokkend nieuws, maar het platform daarentegen is wel volledig nieuw. Dit resulteert onder andere in een gewichtsbesparing van ongeveer 55 kilo. Dat is nuttig in deze tijd van brandstof besparen.

Zoals je verwacht bij een nieuwe auto heeft de X3 ook alle moderne snufjes aan boord om je in het juiste spoor te houden, voldoende afstand te bewaren tot je voorligger en meer van dat soort triviale zaken. BMW noemt dit hele pakket aan elektro-gizmo’s tegenwoordig BMW CoPilot.

Afmetingen:
Stel je hebt een oude X3 en je verzameling kroonkurken past er nét niet volledig in. Moet je dan een nieuwe kopen? Mwah, voor de bergruimte hoef je het niet te doen. De nieuwe X3 biedt namelijk 550 liter bagageruimte met de achterstoelen in positie en 1.600 liter met de stoelen neergeklapt. Laat dat nou exact dezelfde waardes zijn die de oude X3 ook scoorde.

Conclusie:
Ontmoet de nieuwe X3, hetzelfde als de oude X3? Ja en nee. De X3 is nog steeds de ‘minder indrukwekkende X5’, die voor Nederlands gebruik waarschijnlijk wel de praktischere auto is. Optisch is het in mijn ogen nog steeds geen beauty. Doe wat dat betreft maar een GLC, XC60 of bijvoorbeeld een Stelvio.

Maar BMW heeft de X3 nu wel een lekker interieur meegegeven, inclusief alle moderne snufjes. Daarnaast zal iDrive weer op punt staan en heeft BMW een naam hoog te houden als het aankomt op rij-eigenschappen. Binnen afzienbare tijd kunnen we je daar ongetwijfeld meer over vertellen, als we op pad zijn geweest met de nieuwe X3.



28 reacties

Ik moet zeggen dat ik de koplampen en hoe deze op de nieren aansluiten zo mooier vind dan in 1 stuk. Al hadden de nieren wel wat kleiner gemogen, een alcoholist is er niets bij…
Ja, hij is mooier dan de vorige. Wat me vooral opvalt is hoe vaak het woord Option valt bij dingen die blijkbaar moeten opvallen in het interieur en aan de achterkant. Wordt dus vooral weer veel bijbestellen. En dan kruipt zo’n ding vaak al heel dicht tegen een X5 aan qua prijs. Dan heb ik die toch liever.
@e34m5touring: bij een X5 wordt het zelfde “option” spel natuurlijk ook gespeeld. Met weer net iets grotere bedragen. Komt nog bij dat ik deze nieuwe X3 stukken mooier vindt dan de huidige X5. Dat is gewoon een raar gevormd model.
@mashell: Aan de andere kant zullen een aantal dingen die op de X3 optioneel zijn, standaard op de X5 zitten. De vorige had een beetje hetzelfde probleem. Alles boven 2l kwam met wat opties gewoon heel dicht bij een redelijk vergelijkbare X5. En dan is die extra ruimte wel lekker natuurlijk.
Ik vind het best een mooie auto geworden. Vergelijkbaar met de GLC, Macan en de Q5. Zien er allemaal goed uit, maar het zijn geen echte schoonheden. De F Pace en Stelvio staan er wat design betreft wel boven.
Wat is de GLC mooi he…
Wtf??? Een Bimma zonder Hoffie knik is als een Benz zonder ster. Die neppigheid deden ze ook al bij de E34 en E36 touring en bij de Z3 coupe. Allemaal dope waggies maar ze zouden 100x zo dope zijn met Hofknak. Waarom laat de Hoffmeister dit toe??? Zeker te druk met zijn pratende waggi en Baywatch!
@e36thuglife: Wilhelm Hofmeister is al in 1978 overleden. BMW mag inmiddels wel verder gaan met het design.
@mashell: oh en dan moeten de dubbele koplampen zeker ook weg?? En de bimma grille??
@e36thuglife: zijn die dubbele koplampen al niet sinds de jaren 90 weg? En de grille is ook al lang niet meer niervormig.
En steeds weer opnieuw staan die BMW’s op de foto’s bij zo’n, kille, doodse, grijze, platte bunker van een “huis”. Alsof de doelgroep enkel en alleen in zo’n karakterloze moderne doos woont. Schiet eens wat platen bij een mooi oud karakteristiek huis.

Ot: mooie verbetering, echter dashboardtechnisch hebben ze de plank na de e39 alleen maar mis geslagen.
@cpp1:
Daar is een eenvoudige verklaring voor, we zijn RIJK en kunnen ons BMW veroorloven, BMW is de Opel van de 21e eeuw geworden qua massa product..
Dit mag je niet zeggen, dit mag je alleen hardop denken.
Overigens een meer dan uitstekende prestatie waarvoor ik een diepe, diepe buiging maak.
Bij BMW werken mensen die de markt feilloos aanvoelen.
Ik weet nog dat BMW de Diesel introduceerde op de 524 TD.
Dat was paleisrevolutie van ontwikkelingsbaas Dr Karl Heinz Zahnradmacher. Ooit een interview gelezen als spannend jongensboek hoe hij de directie had moeten overtuigen, smeken en manipuleren om aan de Diesel te mogen beginnen.
Maar het was wel (weer) visionair.
En dat heeft BMW voor elkaar op een manier waarop General Motors het in de tweede helft van de twintigste eeuw voor elkaar had.
@desjonnies: de koper moet tevens niet zijn huidige “ik” vinden in het nieuwe product, maar zijn nieuwe “ik”

nou doei!
@cpp1: wat jij een kille doodse bunker noemt, dat noem ik nou mooi. Ik houdt niet van frutsels.
Het is eigenlijk standaard recept van autofabrikanten om auto’s voor moderne huizen te fotograferen (of te photoshoppen uiteraard). Dan straalt dat moderne van het huis op de wagen af. Plaats je deze X3 voor een Jugenstil woning of zo’n jaren 30 erker gedrocht dan lijkt de wagen klassiek. En dat is niet goed want klassiek is immers het vorige model bij introductie van een nieuwe model al geworden. Nieuwe auto’s verkopen, dat is waar het om gaat dus moet de nieuwe wagen er ook nieuw uitzien. Een modern huis op de achtergrond helpt daarbij.
Mijn probleem is dat die huizen vaak veel aantrekkelijker zijn dan de wagens die er vaak plompverloren voor geparkeerd zijn.
@cpp1: is beeldvorming. future technologie in harmonie met de natuur. marketing denkt in uitersten zodat het product, al is het maar een klein stapje, ook een grote stap voorwaarts lijkt te zijn.


iedere keer.

opnieuw.
Mwah, meer van t zelfde. Wel een strakke update opzich, maar dit zijn behoorlijke audi praktijken.
Als ze de voorbumper in het midden iets naar beneden trekken, smoelt hij net iets beter…
Leuk hoor een nieuwe X3 full options met een m-pakketje tegenover een “normale oude X3” zetten. Dan ziet de nieuwe er natuurlijk al snel veel dikker/lekkerder/sneller uit. Iets met marketing denk ik….
@sirdrinksalotofpetrol: Kijk de oude heeft het normale stuur, in de nieuwe zit een M-stuurtje! Dat is toch een stuk beter? Ja zo kan ik het ook idd. Staat trouwens niet eens bij dat het M-stuur een optie is, lijkt mij van wel.
Wil m wel eerst in t vlees zien, maar zo op t eerste oog, ziet ie er beter uit dan de huidige X3. Die ziet er echt niet uit.
Valt me mee dat er bij steering wheel niet “option” staat.
De oude X3 kan mij ook nog wel even bekoren, ik vind die nieuwe X1 juist een beetje mislukt. Het verband is er op één of andere manier uit. Hetzelfde geldt voor die kleine stationwagens zoals de Ibiza, Clio en de Felicia etc.
Ahhh nu weet ik wat ik op mijn auto mis: active flap control… verder is ie een stuk mooier dan zijn voorganger maar dat is ook niet echt moeilijk.
Interieur van de oude vind ik mooier
via Android app
Wederom zie ik hier een kleine station hoog op zijn poten, de term SUV onwaardig.
Ben BMW-fan, maar deze miereneter zou ik echt niet kopen. Deze is duidelijk NIET voor de Europese markt ontworpen (exterieur)…als dat wel zo is, dan is het goed mislukt. BAH! Echt afschuwelijk dit. Het interieur daarentegen ziet er best netjes uit, maar dat compenseert niet naar mijn smaak. Het zal (ooit) wennen, maar ik maak me eerder zorgen over automotive design in het algemeen…
“de koplampen níet tot aan de nieren doorlopen. Dit is een stijlkeuze die BMW waarschijnlijk gaat handhaven voor alle X-modellen, om ze zo te onderscheiden van de andere modellen uit de line-up. ”

1-serie en 2-serie hebben de koplampen ook niet tot tegen de nieren, en de toekomstige 8-serie ook niet…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).