Vergelijking: de nieuwe Mercedes A-Klasse vs. de oude

Auteur: , 85 Reacties
Vergelijking: de nieuwe Mercedes A-Klasse vs. de oude

Wat is er nieuw, wat is er anders?

Het mag wel eens gezegd worden: de in 2012 onthulde A-Klasse was een aanzienlijke stap in de juiste richting, ten opzichte van zijn vrij lompe voorganger. Waar de W168 en W169 nog een rijdende klomp klei waren, mikte de derde generatie A-Klasse zowaar op een pittig uiterlijk. Deze aangename verandering heeft de A-Klasse geen windeieren gelegd en maakte de auto ineens aantrekkelijke voor een groter, maar vooral jonger publiek.

Met name de A45 AMG, die een jaar na de introductie van de W176 opdook, is flink wat over de toonbank gegaan. Na een succesvolle periode van zes jaar, waarin de gemiddelde leeftijd van de koper met tien jaar daalde, acht Mercedes de tijd rijp om een opvolger te presenteren.

Afgelopen vrijdag kreeg je alle ins en outs al mee van waarde collega @jaapiyo, maar nu zal ik het stokje overnemen om jullie dieper in het verhaal te trekken. Je hebt de titel gelezen, dus je weet wat eraan zit te komen; we nemen een kijkje naar de onderlinge verschillen. Voor de duidelijkheid: boven is oud, onder is nieuw, behalve in de thumbnail.

Vergelijking: de nieuwe Mercedes A-Klasse vs. de oude

Vergelijking: de nieuwe Mercedes A-Klasse vs. de oude

Uiterlijk
Zoals hierboven al beschreven was de W176 een aangename stap in de juiste richting, ten opzichte van de eerste en tweede generaties A-Klasse. Om de nieuwe, sportievere derde generatie tot een succes te maken nam Mercedes Mark Fetherston in de arm om een smakelijk design neer te zetten. Na het daverende succes van het nieuwe ontwerp, speelt Mercedes voor de vierde generatie A-Klasse op safe, door Fetherston wederom te vragen de wagen te tekenen. De eerste schetsen vertonen overduidelijk gelijkenissen met het origineel, maar het eindresultaat is toch enigszins verschillend.

Dit begint allemaal met het feit dat de dimensies van de nieuwe A-Klasse aardig zijn gegroeid. De spoorbreedte aan de voorzijde is 14 mm groter, de volledige wielbasis zelfs 30 mm. Nu klinkt dat misschien niet als een enorme stijging, maar dergelijke veranderingen zorgen wel degelijk voor een ander aanzicht. Uiteindelijk zul je vooral binnenin de wagen profiteren van de groei.

Echt ingrijpend zijn de veranderingen aan het exterieur niet. Althans, niet zoals de W176 zichzelf jaren geleden onderscheidde door abrupt vele malen sportiever te zijn. De vierde, nieuwste generatie A-Klasse is wat dat betreft iets terughoudender. Met name omdat deze een groot deel van de designtaal van de nieuwe CLS lijkt te gebruiken, die eveneens minder imposant is dan zijn voorganger. Nieuwe, smallere koplampen en een ietwat getuite mond (grille) laten de auto beduidend minder in your face overkomen. Hetzelfde geldt voor de achterzijde, waar de verlichting even goed smaller is. Opvallend is wel dat juist de achterzijde van de nieuwe A-Klasse meer tot de verbeelding spreekt dan bij zijn voorganger, dankzij zijn uitgeklopte vormen.

Vergelijking: de nieuwe Mercedes A-Klasse vs. de oude

Vergelijking: de nieuwe Mercedes A-Klasse vs. de oude

Interieur
Voordat Mercedes in Amsterdam de doeken van de nieuwe A-Klasse trok, waren ze de auto in delen aan het onthullen. Zo kregen we afgelopen november al het nieuwe interieur te zien. Normaal gesproken niet bijster interessant, maar dat is ditmaal wel anders. Het interieur is namelijk flink op de schop gegaan.

Waar de vorige A-Klasse nog voorzien was van een stel ouderwetse analoge klokken, krijgt de nieuwe A-Klasse twee afzonderlijke digitale schermen waarop alle benodigde informatie te vinden is. Minstens zo handig als aantrekkelijk! Het interieur hebben we te danken aan het nieuwe MFA-platform. Met het digitaal hoogwaardige interieur legt Mercedes de nadruk op het feit dat, hoe duur je auto ook is, zelfs de goedkopere opties uit haar wagenpark stevig zijn uitgerust. Samen met een verder doorlopende middenconsole en het uitblijven van losse schermen, geniet de nieuwe A-Klasse vooral van een rustigere atmosfeer. Voeg daarbij dat het interieur ook nog eens ruimer is en je 29 liter extra bagageruimte hebt (nu 370 l) en je hebt simpelweg een auto die vele malen luxer aanvoelt.

Vergelijking: de nieuwe Mercedes A-Klasse vs. de oude

Vergelijking: de nieuwe Mercedes A-Klasse vs. de oude

Techniek
De nieuwe A-Klasse krijgt bij zijn introductie slechts drie verschillende motoren. Hiervan lopen er twee op benzine en één op diesel. Doch zijn het in de basis allemaal vierpitters, evenals bij de vorige A-Klasse. Destijds begon de instapbenzine echter met de A180, die goed was voor 115 pk aan vermogen. Bij de introductie blijkt dat Mercedes deze voorlopig (?) nog in de ijskast houdt. Wil je een A-Klasse op benzine, dan mag je beginnen met de A200, waarvan de 1,3-liter goed is voor 163 pk. Dat zijn al zeven hele paarden meer dan zijn voorganger had.

Mercedes mikt met haar nieuwe motoren vooral op een beter verbruik. De motoren zijn dus in eerste instantie zuiniger dan voorheen. Daarbij zijn de drie motoren stuk voor stuk gekoppeld aan de zeventraps DCT-transmissie, tenzij je de instapbenzine met handgeschakelde zesbak kiest. Tenslotte maakt de nieuwe A-Klasse gebruik van allerlei slimme veiligheidstechnieken uit de nieuwe S-Klasse en is permanente 4MATIC vierwielaandrijving te vinden op de optielijst.

Conclusie
Het is wel duidelijk dat Mercedes met haar nieuwe A-Klasse ruim en breed inzet op het zo luxe mogelijk maken van hun instapper. Dankzij alle aanpassingen die de auto verder digitaliseren, ruimer en zuiniger maken, wordt het misschien nog wel een aantrekkelijkere keuze voor mensen die in de markt zijn voor ofwel een A-Klasse, of zijn directe rivalen: de Audi A3 en de BMW 1-serie.

Check ook onze video tijdens de onthulling van de nieuwe A-klase.



85 reacties

Dankje! Zit al tijden naar zo’n artikel te zoeken haha
Vanuit iedere hoek minder. Vooral de achterkant. Zoals 1st naar 2nd gen Cayenne destijds.
@hamerhaai: de achterlichten zijn per ongeluk uit de catalogus voor Koreaanse fabrikanten gekozen
@hamerhaai: Alleen het interieur is er flink op vooruit gegaan.
https://www.google.nl/search?rlz=1CDGOYI_enNL615NL615&hl=nl&biw=375&bih=591&tbm=isch&sa=1&ei=mWp4WrqRGKfcgAau3I4g&q=ds4&oq=ds4&gs_l=mobile-gws-img.3..0i67k1j0l4.3547.4491.0.4957.3.3.0.0.0.0.213.369.0j1j1.2.0….0…1c.1.64.mobile-gws-img..1.2.369…35i39k1.126.VgEcqCse8Sg#imgrc=zs9uHjVXdgLihM:

Toen was de A-klasse geboren….
@jweelden: ik ben nu te lui om te zoeken maar ik ben zeker dat ik een Daihatsu vinden die er nog meer op lijkt.
In eerste instantie momenteel vind ik de oudere model er wat beter uitzien. Enige vooruitgang vind ik toch het interieur alleen..
@kilicaviation: Ik vind het interieur juist niet vooruitgang, maar goed; het materiaalgebruik voor het interieur was wel ondermaats (als in: niet MB-waardig), zag er mooi uit en voelde lekker, maar toch ielig dun en soms wat piepjes & kraken. Wat me meer opvalt is dat hier beide AMG (pakketversies) varianten met elkaar vergeleken worden in top-trim; i.p.v. een van de 2 lagere trims …
@dawwg: Oh, dan is bekeken vanuit het designperspectief alleen een vooruitgang. Uiteraard, dat had voor een beter vergelijking gezorgd.
@dawwg: Ik moet zeggen dat ik het interieur van de 1-serie er slechter in elkaar vind zitten. Met name qua materiaalgebruik.
@kilicaviation: komt dat omdat je toevallig zelf nog de oude versie bezit? Ik vind de nieuwe namelijk veel mooier en agressiever ogen.
@vagtroep: Nee, ik ben niet in het bezit van een A-klasse. Maar je hebt wel een punt daarmee. Als ik in het bezit zou zijn kon ik nog anders over denken. Maar wanneer zo ik de foto’s bekijk vind ik het oude model beter uitzien.
Als je denkt dat de achterkant niet meer lelijker kan… en het de designer toch lukt chapeau.
Het lijkt net een Koreaanse auto.
via Android app
@dutchoutlaw: die zijn mooier.
De onderkant van de achterlampen heeft een zeer oninspirerende lijn, zeker anno 2018.
Geen kans tegen een A3 of BMW 1. Blijft een lelijk ding .
@kermit123: Alleen op uiterlijk ofin technisch opzicht? Want dat lijkt best indrukwekkend te zijn voor de A-Klasse.
@willeme: Zeker, ze hebben nog een 4 cilinder 1.3liter.
@wimof: Inderdaad, dat ook nog eens. Bij Audi en BMW krijg je dan een driecilinder (1.0 TSI en ’18i’ zijn driepotters).
Wat is de gedachtegang van de constructeurs, hoeveel kilometers moeten die dingen tegenwoordig kunnen rijden.
Met minder dan 300.000 neem ik geen genoegen.
Anders is het minder verbruik snel terug verloren.
En wie gaat de Nederlandse caravans trekken.
@wimof: rijd jij 300.000 km met je auto voordat hij verkocht word? Vind ik netjes.
@fouadski: Dus jij verkoopt het liefste je auto als die bijna kapot gaat zodat de volgende eigenaar ermee zit?
@shadowbroker: Hmm deze snap ik niet. Of jij begrijpt mij niet. Ik vind het juist top dat jij veel km maakt je auto. De meeste mensen/leasers doen de auto veel eerder weg.
@fouadski: Bedoel dat veel mensen gaan trappen met hun auto en als ie olie gaat verbruiken of mankementen krijgt, etc snel verkopen. Oké…het is je eigen auto, maar het is gewoo lullig dat wanneer je een 2dehandse koopt er dan achterkomt dat ie olie zuipt.
@fouadski: Ander iets waar ik mij aan stoor is, dat er heel veel ex-schade auto’s worden aangeboden op MP. Je kunt al aan de bumpers en naden zien dat ie gespoten is. Geen kentekenplaat er op, maar wel een dik lul verhaal bij de advertentie dat het een top auto is. Niet echt bij dit topic horend maar het zit nogal diep bij me :)
@shadowbroker: uh.. ja? Eigenlijk wel ja. Is dat zo raar? Jij ook hoor. Als zal je het misschien niet toe willen geven.
@fouadski: Mijn huidige heeft bijna 400.000 km en het enige buitenplanmatig was een naaldslagverstuiver en een airco-compressor.
Onderhoud netjes alle 30.000km
@fouadski: lekker belangrijk hoelang je ermee rijd. Als ik een splinternieuwe auto koop verwacht ik ook zeker 300.000 mee te kunnen rijden.
@mab: de meeste autos die ik heb gehad hebben allen minimaal 200k km achter de kiezen. Meestal hebben ze mij niet meer dan € 1500 gekost. Dus na een jaar met 30k km verder gaan ze de deur uit. Nu een ford transit connect 1.8 diesel van 2004 met 387 k km op de teller. Voor €850 gekocht. Beste koop ooit voor woon-werk verkeer qua aankoop bedrag. Kom r alleen Antwerpen niet mee in omdat milieuzone. In NL mag t gelukkig wel. Zodra ik weer in NL werk mis een BMW 1serie of a3.
@wimof: Ach de gemiddelde 2.0Tfsi was niet eens in staat om de 100.000km zonder revisie aan te tikken, dus de lat voor de 1,3 l 4 cilinder van MB ligt niet bijster hoog in dat opzicht.

Ford heeft bewezen dat de 1.0 liter 3 cilindertjes betrouwbaar zijn , dus het kan zeker wel.
@monsieurleloure: Ik heb eergisteren nog een voorstel gedaan om in 2110 een werelwijde herdenking hierover te houden en als er voldoende deelnemers zijn beslist alle 10 jaar.
Bij Mercedes zijn ze niet vrij van zonden die het uitvallen van 95% van hun wagenpark hebben geleid.
Daarover is het wel heeeeeeeeel stil.
Nog even een herinnering over de kwaliteit over hun lakwerk dat tot doorroestschades leidde.
En een CLS waarvan de bodem na 3 jaar rot is.
Zijn jullie allemaal te jong of selectief geheugenverlies?
Bij een Audi vanaf ’86 mag je naar roest komen zoeken, dat is structureel en geen exemplarische fout zoals de TFSI.
@wimof: Exemplarisch? Het wordt steeds gekker met je, TV-programma Radar maakt er een item over , dat doen ze vast omdat het zo’n fantastische motor was.

Mij boeit het allemaal weinig , heb zelf een 2Jze blok en de carosserie roest daarvan ook niet ondanks zijn 20 jarige leeftijd. Lexus blijft superieur qua kwaliteit, aircocompressor werkt nog als een tierelier, was bij alle europese merken wel anders die ik gehad heb.

Vind Audi’s best begeerlijke auto’s om te zien, maar tweedehands durf ik het echt niet aan.
Enige blok wat ik nog zou aandurven is de gouwe ouwe 1,8 turbo zonder de letters tsfi, olezeefje vervangen uit voorzorg en gaan.
@monsieurleloure: Exemplarisch is hier gebruikt om aan te duiden dat de tfsi wel een probleem had.
En terloops, omdat ik zo beschaamd was en meevoelde met mijn klanten gaf ik hun een doos van 24 liter (gratis) mee.
En ja de invoerders kwamen af met hun 1 l olie per 1000 cc is normaal.
Ik hing tegen het dak in mijn garage, maar ze vonden mij naïef.
@willeme:
Beide. Mercedes boeit me totaal niet ze copieren maar wat ! Vroeger in de jaren 80 was mercedes top nu niet meer. BMW en Audi zojn hot
Het model is altijd al raar en uitverhouding geweest, de gebogen raamlijsten die Mercedes tegenwoordig gebruikt bij het ontwerpen van een auto geeft toch echt geen mooi effect. Zonde..
In geen enkel opzicht een verbetering.. rij toch veel liever in een nieuwe Golf dan deze A klasse, wat eigenlijk andersom hoort te zijn.
@volvonerdy70: mijn plan was om voor de 2x een golf te nemen maar voor de 2e keer was de ervaring met een VW dealer een drama (samenstelling configurator bleek niet leverbaar, sales assistent gevraagd met andere oplossing te komen en nooit meer terug gebeld) dus op naar de Mercedes dealer een A180 besteld en ik moet zeggen dat ik a heel erg tevreden ben over de wegligging en de qualiteit ben ik ook zeer te spreken over ROGAM, ze behandelen me alsof ik een echte benz heb gekocht
@thierryvth: Dat zal idd wel een verschil zijn, er zal natuurlijk verschil in zitten qua rijden en comfort. Ik doelde dan ook vooral op de looks, qua rijervaring blijft Mercedes natuurlijk echt wel een tikje beter. Maar het moet wel een goede combinatie zijn van beide ;)
Als dit de nieuwe designtaal van Mercedes wordt hoef ik voorlopig daar de showroom niet in te lopen. Ik vind vooral de achterkant van de nieuwe geen succes. De voorkant is a la CLS en die vind ik ook niet mooi. Interieur is wel erg mooi geworden.
@e34m5touring: Wat betreft de huidige designtaal en het in mijn ogen oerwoud van modellen ben ik het wel met je eens.Ik heb ‘m vandaag gezien en vindt het toch wel een strak ding.Die rare CLS neus staat ‘m eigenlijk wel, op de achterbank zitten is nu een mindere vorm van zelfkastijding en er zitten standaard best wat spulletjes op.Geen hosannaverhaal waar @ikschrijfookoverautos mee komt.(‘Met name de A45 AMG, die een jaar na de introductie van de W176 opdook, is flink wat over de toonbank gegaan’ Met name ook..bijna hilarisch) Gewoon een prima auto.
De achterkant is net een Citroën, vind de oudere generatie eerlijkgezegd vele malen beter geslaagd. Over het algemeen de koers die Mercedes probeert in te slaan voor de toekomst staat me niet totaal aan; CLS e.d.
Ik vind het eigenlijk geen verbetering, met uitzondering van het interieur… Een 8 jaar oude Alfa Romeo Giulietta ligt (nog steeds) beter op het netvlies.
@trustmeiamanengineer: iets met appels en peren
@ikschrijfookoverautos: appels en peren? Lijken me nochtans wagens uit hetzelfde segment…
@ikschrijfookoverautos: Iets met wagens uit exact hetzelfde segment. Of mag je alleen en Duitser als concurrent zien?
Vind het een prachtig apparaat en vergeleken met de concurrentie lijkt deze bijna wel een generatie voor te lopen
@janmetdelangeachternaam: de A3 en 1-serie lopen inderdaad al wat langer mee ja.
Bij de introductie dus maar een echte Mercedes motor..? Jaja de 1.3 benzine komt ook van Renault. Ligt sinds vorige maand in de Scenic.
@hanse1one: niks mis mee, zijn goede motoren
Ik vind het nieuwe model wel een verbetering. Een van de weinigen hier klaarblijkelijk.

Maar ja, ik rij op dit moment Lexus en ben wel gewend om een afwijkende mening te hebben.
Het interieur is verbeterd, maar voor de rest vind ik het vorige model mooier
Ik vind em eigenlijk wel wat hebben achterkant misschien even wennen de rest vind ik wel prima.
Mooie auto, zeker aan de binnenkant. Doe er maar één met een 2 liter diesel.
Ziet er wat langer uit ,wel een verbetering. Achter mooier als voor. Binnen veel mooier.
Samen met de Smarts een van de mooiste auto’s ter wereld.
@luxaeterna: Wat heb jij genomen of gerookt? Wil dat ook wel eens proberen… ;)
@hanse1one: Niets, gewoon een vreemde smaak.
@luxaeterna: Heerlijk als je mooiste auto’s ter wereld zo bereikbaar zijn.
Ik spaar nog ff verder voor een E-type, F40, Delta evo 2 en een 037 Stradale.
@torsen: Dan praten we natuurlijk over een ander budget.
Blijft wennen.

Je koopt een Mercedes 200 en je krijgt een 1.3

(jaja.. ik weet het. Ze doen dit allemaal)
Ik vind ‘m best lekker. Zeker van binnen een verbetering.
Ik noem dit OVERDONE vanuit elke hoek, dit mag toch niet de toekomst zijn.
Heerlijke auto…weer een stapje vooruit. Met veel plezier in het oude model gereden. Nu nog even 1.5 jaar wachten maar dan staat de nieuwe a klasse weer hoog op mijn verlanglijst.
370 liter is wel fors, goede zet van Mercedes.
Ik vind het maar niets. De oude was niet bepaald een schoonheid maar de nieuwe vind ik gewoon lelijk.
@allesmetturbo: Die is dan niet zo nieuw meer he?
Wat een knetterhoog dashboard zeg! Heeft de nieuwe C3 ook, heel onoverzichtelijk imo.
Exterrieur is er niet beter op geworden interrieur wel maar beetje jammer dat de dubbele iPad niet in het dashboard is verwerkt zoals bij de S en E
Ja de oude is beduidend mooier. De nieuwe A heeft wen kont van een Opel Astra. Ook het interieur van de nieuwe met dat brede losse tablet ziet er niet uit… geef het dan een dakje ofzo 😂
Ik vind hem prachtig!
Ik vind de oude mooi, maar de nieuwe ook!
Hij ziet er echt beter uit als het vorige model en wat voor mij een groot pluspunt is is dat die tablet is eindelijk van het dashboard verdwenen is – wie weet is mijn volgende wel een a45 amg..
De buitenkant begint nu wat meer te dagen bij mij en kan ik zeker wel waarderen. Het interieur kan ik nog niet mooi vinden, vooral het scherm met de klokken en navi vind ik te strak. De ouderwetse klokkenwinkel in de ‘oude’ a klasse vind ik mooier.

Nu maar hopen dat de oude a klasse ietsje in prijs gaat zakken nu er een nieuwe is. Zie de 250 als een goede wat praktischere opvolger voor de SLK in 1 a 2 jaar
De achterkant is helemaal niks. Net een Seat Leon
@730ld: het verschil tussen een Leon en een BMW 1 serie is al klein. Ik neig er naar dat dit meer op een Golf lijkt, wat toch de benchmark in deze klasse is. Daarom hebben al die modellen ook zo’n onhandige dikke C stijl, want Golf.
Ontwerpen die in den beginne lelijk gevonden worden drogen meestal goed op.
Wat een slecht ontwerp. Kan niet anders zeggen.
Te koop: Mercedes A klasse 180 CDI kleur: kikker groen,10.000 km op de teller, uit aug 2017… reden verkoop: het is 3 x niets, en de opvolger is al niet veel beter..
Vele zeggen dat hij koreaans oogt, maar de achterkant en dan voornamelijk de achterlichten doen mij voornamelijk aan een golf denken…

Maargoed van andere kant, is op elke auto wel een auto te vinden die er op lijkt / wat van weg heeft. Dus ben nooit zo van die vergelijkingen…
@notsobig: Overigens vind ik de oude van buiten aan alle kanten mooier! Van binnen ben ik nog niet uit wat ik van dat scherm moet vinden…
Ik ben eigenlijk wel blij als ik in mei mijn bestelde A’tje diesel als nieuwe daily in ontvangst mag nemen. Ik vind vooral de achterkant niet geslaagd en die grote schermen in het dashboard zijn mij iets te rechthoekig in z’n geheel.
Strakke wagen, vooruitstrevend interieur. Als deze ook goed rijdt dan is het gewoon een zeer aantrekkelijke wagen.
De “oude” had ook de opvolger van de “nieuwe” kunnen zijn….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).