Vergelijking: de nieuwe Porsche 911 GT2 RS vs de oude

Auteur: , 34 Reacties

Behoorlijke verschillen tussen het nieuwe monster en zijn voorganger.

Vergelijking: de nieuwe Porsche 911 GT2 RS vs de oude

Gister was het dan eindelijk zover. Porsche onthulde alle info over de nieuwe GT2 RS, inclusief een prijs. Een mooi moment om dit beest tegenover de 997 GT2 RS te zetten. In de comments was namelijk niet iedereen enthousiast over de snelste 911 ooit. Zo zou de nieuwe GT2 RS volgens enkelen van jullie een overdreven uiterlijk hebben gekregen. In vergelijking met de 997 is Porsche inderdaad een (behoorlijke) stap verder gegaan. Let the comparing begin! Boven zie je het nieuwe model, daaronder het oude model.

1
2

Design
In alle opzichten is de 991 GT2 RS extremer dan de 997 GT2 RS. De spoiler is HUGE en de luchtinlaten zijn prominenter aanwezig. Het smoelwerk is ook dikker geworden. In plaats van een volledige carbon motorkap heeft Porsche nu gekozen voor een two-tone kap. Het oogt minder clean en in mijn ogen minder fraai in vergelijking met zijn voorganger.

4
3

Techniek
De ingrediënten zijn hetzelfde. Neem het blok van de Turbo S en voorzie de krachtbron van een kuur. De 997 GT2 RS moest het stellen met 620 pk en 700 Nm uit de 3.6 turboturbo boxermotor. 0-100 in 3,5 seconden en 0-200 in 9,8 seconden. De top bedroeg 330 km/u en de auto woog inclusief vloeistoffen 1.370 kg. Prijs: 309.700 euro incl belastingen.

Dan de 991 GT2 RS. De 3.8 turboturbo boxer is in deze supercar goed voor 700 pk en 750 Nm. 0-100 in 2,8 seconden en 0-200 in 8,3 seconden. Topsnelheid: 340 km/u. De RS weegt 1.470 kg inclusief vloeistoffen. Kies je voor het optionele Weissach Package dan worden er nog eens 30 kilo’s afgesnoept. De Porsche kost 354.300 euro.

Een groot verschil tussen beide auto’s zit hem in de transmissie. Waar de 997 GT2 RS enkel met een handgeschakelde zesbak kwam, is de 991 GT2 RS er alleen met een 7-traps PDK. De vorige generatie GT2 RS deed een rondje op de ‘Ring in 7 minuten en 18 seconden. Porsche heeft op Goodwood aangegeven dat we een tijd onder de zeven minuten mogen verwachten voor de 991 GT2 RS. Met deze uitspraak zal het huidige Nordschleife-record van de Lamborghini Huracán Performante mogelijk worden overtroffen.

Daarnaast is de nieuwe GT2 RS lager, breder en langer bij een lager zwaartepunt. Het rijgedrag van de 991 zal tevens significant anders aanvoelen. Niet alleen door de extra power, maar ook vanwege het feit dat de 991 GT2 RS elektrische stuurbekrachtiging heeft. Zijn voorganger moest het stellen met hydraulische stuurbekrachtiging. Zet de twee in real life naast elkaar en dan valt er nog een dingetje op. De wielbasis van de nieuweling is maar liefst 10 centimeter groter. Een ander belangrijk detail is dat de de 997 GT2 een Mezger-motor heeft en de 991 niet. Bovendien krijgt het blok in de nieuwe GT2 RS waterinjectie, net als de BMW M4 GTS.

4
5

Interieur
Hier hebben de Porsches een aantal overeenkomsten. Zo is het wederom een rood met zwart feestje geworden. Voor de rest is het gewoon een interieur zoals je van de 991 (of 997) gewend bent. Het enige verschil wat opvalt is dat je het modelnaam voortaan op de hoofdsteunen kunt terugvinden, mocht je vergeten zijn in welke auto je ook alweer zit.

Conclusie
De vernieuwde GT2 RS lijkt qua looks sterk op zijn voorganger, al is het allemaal een tandje heftiger. De prestaties zijn wel serieus verbeterd. Zo gaat de sprint naar 200 km/u meer dan een seconde sneller. Mede dankzij de flinke spoiler is de 991 GT2 RS minder subtiel vormgegeven. De nieuwe GT2 debuteert dit weekend op Goodwood en staat vanaf december bij de dealer.



34 reacties

De (motor)kap kan je ook zonder die strepen krijgen, die strepen komen door het weissach package!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zomaar eventjes 100 kg erbij… Dat is wel héél veel meer. Ok, je kan er nog 30 af hebben, maar dan is het nog steeds 70 kg meer. Dit is niet echt des Porsche. Vraag me zelfs af of de informatie wel juist is?
@simonmc: automaat ipv handbak, vierwielsturing allemaal zaken om de auto nog sneller en stabieler te maken dan vind ik de gewichtstoename nog wel meevallen. De 997 was eigenlijk al een lichtgewicht.
@Rick-dos: de nieuwe heeft meer carbon en elektrische bekrachting. Dus gewichtsbesparing.
@jpoers: Weet ik maar door de extra’s die dit model heeft af te zetten tegen de extra gewichtsbesparing zijn ze negatief tot 70 tot 100 kilo gekomen. Ik vind het nog netjes voor hetgeen ze er qua voor terugkrijgen.

Het is moeilijker om gewichtsbesparing te vinden op een lichtgewicht dan dat het is om op een twee ton wegende auto te vinden.
@rick-dos: qua prestraties
Feit is wel dat het weer meer op een raceauto lijkt voor de straat zoals de originele 911 GT2 993.
Behalve dat dan de 918 misschien overtroffen wordt in alle opzichten maar waarom niet de 4.0 gepakt?
@vetnek: ik denk dat ze dat bewaren voor de update?
@vetnek:
De Turbo S motor ís een 3.8, de 4 liter is een atmosferische. Iets met dikte van cilinderwanden.
@amghans: hmm, interessant. Dus stel ze zouden die dus voorzien van turbo’s komt de levensduur van ’t blok in gevaar?
@vetnek:
Vermoed, dat dat inderdaad het geval zou zijn.
@vetnek: de 3,8 en de 4 liter hebben anders wel dezelfde boring. Beide 102 mm. Cilinderwanden zijn dus even dik.
@hartman:
Yaaiks, daar gaat m’n theorie . . .
@hartman: dat zegt toch helemaal niets over de cilinderwanden, dat zegt iets over de binnendiameter. Een boring van 102mm kan perfect een cilinderwand hebben die 50mm dik is, maar ook een cilinderwand die 75mm dik is. Dit heeft een invloed op de buitenafmetingen, niet op de boring
@poeperman: Yaaiks, daar gaat m’n theorie . . .

Je hebt gelijk. Boring is binnendiameter van de cilinder. Niet meer, niet minder. Zegt inderdaad niks over de dikte van de cilinderwand. In theorie tenminste. Lees in tests over tuning vaak dat cilinders worden uitgeboord. Dan wordt de cilinderwand dunner. Maar dit kan in theorie worden gecompenseerd door de wanddikte gelijk te laten. Of zelfs te vergroten – al vraag ik mij af hoe dat dan zou moeten – en daarmee de buitenafmeting van het blok te vergroten. Maar komt dit in de praktijk wel voor? Lijkt mij nogal omslachtig.
Je hoort het wel, een techneut ben ik niet!
@vetnek: Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig: kosten en potentieel van de 3.8 motor. De 4.0 ombouwen tot turbo-aggregaat is enorm duur. Dat is op zich geen probleem, want de auto is erg duur.

De 3.8 biedt voldoende potentie om binnen de veilige marges 700 pk te leveren. Waarom zou je dan een compleet nieuwe motor gaan ontwikkelen? Met andere woorden, met de nieuwe turbo’s kan de 3.8 eenvoudig aan de eisen voldoen. Zou het gaan om de laatste paar pk’s te vinden, dan is een kortere krukas een oplossing (om tot 4 liter te komen, de boring is immers al gelijk aan de 4.0, waardoor de theorie van de cilinderwanden niet opgaat, logischer.

@amghans heeft overigens wel een punt. Bij de Audi S4 B5 (2.8 naar 2.7) en Volvo S40 T4 (2.0 naar 1.9) was dit juist de reden. Maar in het geval van de GT2 is het dat de 3.8 voldoende krachtreserves kent en een groter slagvolume nog niet nodig is.
Zo’n gaaf ding!
Zo moet een 911 zijn. Meedogenloos voor de tegenstanders maar lief genoeg voor een boodschap naar de supermarkt
@soulmaster: Staan er dan ook snelbinders op de optielijst? Of moet je zelf maar zien hoe je de boodschappenkratjes aan de spoiler vastmaakt?
Logisch dat de nieuwe zwaarder is. Strengere wetgevingen op gebied van veiligheid en vooral een compleet ander formaat dan de voorganger plus de automaat. Evengoed blijft het nog steeds een lichte auto
Jammer dat ze de spoiler van de oude niet hebben gebruikt/ ge-update hebben, die zag er echt fraai uit
-edit: dank u, is inmiddels gefixt- OT: Gaaf apparaat!
Ow, andere spoiler en striping… Booooring
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Doe mij de 997 maar. Velemalen mooier. Sowieso is de porsche 991 geen mooie auto. Is geen enkele uitvoering.
@gerjan: Eens. De 997 in brede zin is ook naar mij smaak de best geslaagde tot nu toe.
Afgezien van een 930 met whale tail.
Die oude is vele malen mooier. Zoals bij zoveel modellen bij verschillende fabrikanten momenteel het geval is.
Wat is er eigenlijk nu zo speciaal aan water injectie? Dit principe werd al gebruikt in de 2e wereld oorlog.
@itiswhatitis:
Het feit, dat het weinig toegepast wordt waarschijnlijk. De techniek als zodanig lijkt me geen rocket science.
Ik vind de vorige vorige GT2 RS geen schoonheid, maar deze is geen haar beter.
Doe mij de 997 maar 👌
Ik vind de mooiste 911 de GT3, zonder RS… Maar dit blok zou ik er liever in hebben…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).