Vergelijking: de nieuwe Volvo XC60 vs de oude

Auteur: , 30 Reacties

Reikhalzend keek de autowereld uit naar de introductie van de nieuwe Volvo XC60. Vorige week was het zover en afgaande op de comments kregen we de indruk dat de nieuweling in de smaak valt. Hoog tijd dus voor een vergelijking tussen het oude en het nieuwe model!

Vergelijking: de nieuwe Volvo XC60 vs de oude

De aanstaande lease- en verkooptopper is nog maar net officieel gepresenteerd, maar Volvo heeft al genoeg info vrijgegeven om een lijvige vergelijking tussen oud en nieuw te trekken. Het vorige model was goed voor ongeveer 30% van de verkopen van het Zweedse merk. De verwachtingen zijn voor het nieuwe model dus behoorlijk hooggespannen, want Volvo wil meer auto’s verkopen dan ooit.

We nemen beide versies voor je onder de loep, waarbij we uiteraard de belangrijkste verschillen aanstippen. Voor de duidelijkheid: boven = nieuw, onder = oud.

Design

Om maar meteen met het belangrijkste te beginnen! De nieuwe XC60 lijkt in hoge mate op de grotere XC90 en da’s uiteraard geen toeval. Wat mij betreft oogt de XC60 ook wat beter in proportie dan de grote broer, maar da’s uiteraard een subjectief puntje.

Nieuw
Oud

Ten opzichte van het vorige model vallen vooral de nieuwe koplampen op. Vriendelijk maakte plaats voor zakelijk(er) en rond werd hoekig. De achterzijde van de uitgaande versie leek nog veel op die van de allereerste XC90, maar ook daar werd de boel behoorlijk strakgetrokken. Zo hebben de achterlichten nu een horizontaal randje gekregen, waarmee de gelijkenis met de V90 evident is. De XC90 heeft deze randjes overigens niet. Handig als je ze uit elkaar wilt houden.

Nieuw
oud

En profil valt op dat de lijnen van de nieuweling meer horizontaal dan diagonaal lopen, zoals bij het vorige model het geval was. De uitgaande XC60 lijkt door het design een hoge rake te hebben, dat waar Red Bull in de Formule 1 ook graag gebruik van maakt. Al is het in de Formule 1 natuurlijk geen esthetisch trucje, maar aerodynamische mumbo jumbo.

Nieuw
Oud

Motoren

Grootste nieuws op motorengebied is natuurlijk de komst van de T8 Twin Engine-aandrijflijn uit de Volvo XC90. Deze versie combineert een viercilinder met elektropower, wat resulteert in een systeemvermogen van 400 pk. Hiermee katapulteert de XC60 zichzelf in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Verder krijgen klanten de keuze uit een T5 met 254 pk of een T6 met 320 pk. Het dieselaanbod bestaat bij de introductie uit een D4 met 190 pk en een D5 met 235 pk.

De D3-aanduiding verdwijnt dus en heet nu D4, het gaat immers nog steeds om dezelfde 1.969 cc viercilinder al krijgt ‘ie er nu wel 40 pk bij. Datzelfde blok is met D5-label goed voor 235 pk. De vijfcilinder verdwijnt uit het gamma, maar dat mag bij Volvo geen verrassing heten. Het merk zet tegenwoordig louter in op viercilinders.

Nog even over de benzinemotoren. Voorheen was de T6 de sterkste versie met 306 pk, die in het nieuwe model ruimschoots wordt overklast door de T8-aandrijflijn. In de nieuwe versie krijgt de T6 14 pk extra uit een blok met gelijkblijvende cilinderinhoud. De T5 had voorheen een motor met een cilinderinhoud van 1.999 cc en een vermogen van 240 pk. Dat wordt nu de 1.969 cc, die er voor de gelegenheid eveneens 14 pk bij krijgt.

Interieur

De uiterst dunne middenconsole was enkele jaren geleden nog het stokpaardje van de toenmalige generatie Volvo’s. Die console is echter grotendeels vervangen door een scherm, waardoor de meeste knopjes meteen overbodig werden. Minder knoppen = heet, bovendien scheelt het een hoop ontwikkelingskosten (zie Tesla). Verder vallen de verticale ventilatieroosters op, die het interieur wat minder zakelijk maken met hun chique uitstraling. Al met al oogt het nieuwe interieur wat meer solide en minder sober.

Nieuw
Oud

Maten, binnenruimte en gewicht

De nieuwe XC60 meet (l x b x h) 4.688 mm x 1.902 mm x 1.658 mm. De vorige versie mat trouwens 4.628 x 1.891 x 1.715 mm en was dus korter, smaller en hoger. De wielbasis groeide van 2.774 mm naar 2.865 mm. Over het gewicht heeft Volvo vermeld dat de nieuwe auto ondanks de grotere buitenmaten 20 kg lichter of zwaarder is geworden, afhankelijk van de gekozen versie.

Heeft de nieuwe grotere versie ook meer binnenruimte? Ja en nee. De hoofdruimte vóór nam voor iets toe (+ 12 mm) en nam achter iets af (- 15 mm). Wel groeide de beenruimte achterin fors met maar liefst 41 mm. De bagageruimte groeide met 10 liter naar een totaal van 505 pakken melk. Hier moeten we bij vermelden dat de XC60 T8 met 468 liter een wat kleinere boot heeft.

Veiligheid

Niet het spannendste puntje, maar zeker bij Volvo’s wel een heel belangrijke. De nieuwe XC60 krijgt namelijk een autonome modus, waarmee de auto op de snelweg tot 130 km/u geheel zelfstandig in de rondte rijdt. Ook heeft de verse Zweed het City Safety System aan boord, wat inhoudt dat de auto wegstuurt van een naderend object (een voetganger, een huisdier, whatever) als een automatische remingreep niet meer voldoende is. Een derde noviteit luistert naar de naam Blind Spot Information System. Dit systeem attendeert de bestuurder niet alleen op een voertuig in de dode hoek, maar kan er ook nog eens bij vandaan sturen.



30 reacties

Best wel een strakke wagen.
Maar, zijn jullie er zeker van dat de T8 een viercilinder plus hybride is? Ik heb namelijk ook gehoord dat de hybride er in combinatie met een 3 cilinder komt.
@trustmeiamanengineer: volgens de internationale Volvo-site is het inderdaad een viercilinder.
Wat is de inhoud van de T6?
@bitd: 1.969 cc, zelfde als bij de T5.
Ik vind het echt een hele fraaie auto. Het nieuwe design van Volvo staat me heel erg aan. Het oogt allemaal wat volwassener maar heeft wel een sportievere uitstraling gekregen. Wel vind ik hem op de foto’s heel erg fors lijken. Net alsof het de nieuwe XC90 is in plaats van de nieuwe XC60.

Waar Volvo designtechnisch nog de meeste stappen heeft gemaakt, is in het interieur. Dat vind ik heel erg mooi geworden. Het was broodnodig ook. Het interieur van Volvo van de laatste jaren vond ikzelf altijd afschuwelijk. Nu niet meer, het oogt allemaal klasse en heel erg luxe. Wat me wel opvalt bij dit interieur is dat de middenconsole heel erg hoog lijkt. Maar misschien ligt dat wel aan het plaatje…

Ik vind hem erg mooi geworden. Een strakke, frisse auto met een mooi interieur. Duidelijk een verbetering, zoals alle andere nieuwe modellen van Volvo.
@viezefreddyw: wat ik vooral heel knap vind is dat ze niet gewoon een op 80% geschaalde XC90 hebben gemaakt, of een V90 met een hoger dak. Gewoon een compleet nieuwe auto die onmiskenbaar Volvo is.
Heb zelf 7 dagen de S90 mogen ervaren, zelfs met de D3 aandrijflijn een hele soepele en tegelijkertijd dynamische aandrijflijn. Uiteraard doet wat extra pit meer wonderen. Zorgt ervoor dat een ritje in de T8 hoog op het wensenlijstje staat.
Volvo is heel goed bezig en de Duitse drie moeten op hun hoede zijn. Alfa maakt ook een grote return, Peugeot, Renault, Opel doen weer mee… nu al een topjaar!
@mercedesclk350: Daar ben ik het zeker mee eens. Het is heel herkenbaar Volvo maar wel volledig nieuw. Vind ik knap. Ik betrap me er zelfs op dat ik omkijk als ik een nieuwe S90 of V90 zie rijden. Voor het eerst dat ik dat doe bij een Volvo.

Heb jij ook zo genoten van het mooie weer afgelopen weekend?
@viezefreddyw: ik denk niet zo erg als jij want ik moet doen met een zonnedak :)

Heb zaterdag eindelijk een stuk weg gevonden waar ik “de atoombom” even vrij kon laten. Zou me niks verbazen als jullie het daar in FRL nog konden horen! Wat een machine.
Heb het momenteel erg druk met werk dus mijn Ignis krijgt voor nu nog even voorrang wat betreft “daily driver” zijn, maar er staan leuke dingen op de planning voor “Der Atom”.
@mercedesclk350: Ik durf te wedden dat jij minstens zo genoten hebt dan ik afgelopen zaterdag ;-).

Haha, gaaf man! Het is je gegund ook na zo lang te moeten wachten.
Wanneer we beide wat meer tijd hebben en het weer ons gegund is, kom ik Der Atom eens van dichtbij bekijken. Bij deze nodig ik mezelf gewoon even uit. Zonder pardon.
@viezefreddyw: ik hoop dat het een keer lukt, helaas zit ik binnen nu en juni nog vrij vol maar ook deze hardwerkende man mag een vakantie houden.
@mercedesclk350: Het heeft geen haast, ikzelf heb ook een volle agenda. Komt vast wel een keer een datumpje ;-).
Groot verschil, hele mooie auto’s. Maar te braaf, ik raak er heel snel op uitgekeken en vindt ze al snel saai worden. Te weinig spannende details of passionele vromgeving, maar goed dat verklaart ook waarom ik van Alfa’s hou…
Eindelijk aflossing, ben deze morgen naar de dealer gestapt en eind maart/begin april zouden de BE prijzen bekend worden ^^)
Als ‘jong’ iemand met mijn 20 jaren levenservaring vind ik de huidige Volvo’s zelfs mooi, dat kon ik over de modellen van een paar jaar terug niet zeggen. Positieve ontwikkelingen dus!
Jammer dat de achterkant mislukt is. Lelijke achterlichten. Voor de rest wel een mooie SUV.
@draaiiorgel: Achterkant past prima op deze wat hogere XC60. Heb ook mijn twijfels over dat V90 en helemaal de S90. Maar de XC60 klopt meer en is zelfs mooi!
@snippje: deze achterkant is beter dan op de XC90. Ik weet niet wat het is op de XC 90, te grote vlakke stukken op de achterklep? Ik ben er nog niet helemaal uit waarom ik de achterkant van de XC90 niet echt mooi vind…
De T5 had sinds dec-2013 245PK (350Nm, deze heb ik zelf) en daarna ergens vanaf 2015, 254PK toch?
Ik denk dan trouwens niet dat die gecamoufleerde XC60’s een paar maanden geleden alleen in Amsterdam waren om de veiligheidsfeatures in de stad te testen, maar waarschijnlijk ook voor die autonome features op de drukte van onze snelwegen waar op veel plaatsen gewoon 130 kilometer per uur gereden mag worden.
De nieuwe designtaal spreekt mij gewoon niet aan. Het is te hip en modern voor mij. Het interieur vind ik dan wel weer een vooruitgang, maar goed ik snapte die plank met 10.000 knoppen die ze voorheen hadden ook niet echt.
Hij is er echt een stuk op vooruit gegaan
Ik heb mn xc60 te koop… ik ga 1 a 2 jaar of f11 bmw 530.of c klasse halen….. en over 2 jaar xc60 nieuw model
het “wegsturen van een naderend object” klinkt mij als een hele omineuze “veiligheids” feature
Lekker opgeknapt.
De vorige had tenminste een eigen smoel. Deze heeft de snuit van XC90 en de kont van de V90. Origineel hoor! Not.
Dus BMW en Mercedes moeten op hun hoede zijn……ahum.
Mooie auto. Snap alleen de oplopende lijn na de C-stijl niet goed: maakt hem wat mij betreft niet mooier.
https://s9.postimg.org/f978vzye7/volvo.jpg
@kaspertje: Mooie shop. Hij wordt er juist dynamischer van. Net en niet saai. Beleid van Volvo is om de kleinste (XC40) voor jonge mensen te produceren en de XC90 juist voor conservatieve papa’s met diepe zakken.
De achterkant vind ik als enige minder geworden, voor de rest is hij wel vooruitgegaan!
Blij dat Volvo van dat saaie interieur is afgestapt. Vond ik altijd zo’n afknapper. Nu tiptop in orde

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).