
Kan de Arteon zijn positie als nieuw topmodel van Volkswagen waarmaken en het imago van ‘Passat Extra’ van zich afschudden?
Na de Sport Coupé Concept GTE die Volkswagen in 2015 toonde, was de Arteon alles behalve een grote verrassing. Niet alleen is het productiemodel voor 90 procent gelijk aan het concept, ook hadden we vorig jaar de primeur met plaatjes van de uiteindelijke versie. In Genève stonden we voor het eerst oog in oog met de Arteon en konden we de auto nader onder de loep nemen. En zoals te doen gebruikelijk, hoort daar ook een vergelijk met zijn voorganger, de (Passat) CC bij.
Is de Arteon écht een klasse groter dan de CC?
Volkswagen positioneerde de CC aanvankelijk als sexy alternatief voor de Passat, de auto heette dan ook gewoon Passat CC en deelde onder andere zijn wielbasis met zijn meer conventionele broer. Wel was de auto iets langer en lager, al kwam die extra lengte de binnenruimte niet ten goede. Later werd de auto enkel CC genoemd om wat meer afstand met de Passat te creëren, maar helemaal lukken wilde dat nooit.
Met de Arteon hoopt Volkswagen dat dit wél gaat lukken. De auto is dan ook iets groter dan de CC al zijn de verschillen niet gigantisch. De lengte groeit met zes centimeter, de wielbasis met 13. Wat wel opvallend is, is dat de Passat tijdens zijn laatste generatiewissel juist niet in de lengte is gegroeid (4767 mm), waardoor er inderdaad een groter verschil is tussen beide modellen. De wielbasis van de Arteon is precies 5 centimeter groter dan die van de huidige Passat.
(Passat) CC | Arteon | Verschil | |
---|---|---|---|
Lengte | 4798 mm | 4862 mm | + 64 mm |
Wielbasis | 2710 mm | 2841 mm | + 131 mm |
Breedte | 1857 mm | 1871 mm | + 14 mm |
Hoogte | 1422 mm | 1427 mm | + 5 mm |
Bagageruimte | 532 l | 563 l (1557 l) | + 41 l |
Minder coupé, maar wel praktischer
Comfort Coupé, dat is waar CC voor stond. Van dat Coupé-gehalte is wel het nodige verloren gegaan in de huidige Arteon. Vooral en profil vallen de verschillen op. Door het extra zijruitje achter de achterportieren loopt de daklijn optisch minder snel af en krijgen de achterpassagiers vermoedelijk ook wat extra hoofdruimte tot hun beschikking. Daarnaast is de wat krappe kofferklep van de CC vervangen door een grote vijfde deur in de Arteon. Niet alleen is de bagageruimte iets groter, door de verbeterde toegang is deze vooral ook een stuk praktischer. Zeker met de bank plat kun je een indrukwekkende hoeveelheid troep kwijt achter in VW’s nieuwe topmodel.
Voorts is de Arteon een voorbode van Volkswagens nieuwe designtaal. We zien een opvallend front waarbij de nadruk duidelijk op horizontale lijnen ligt. Zoals bij veel merken loopt de grille ook bij Volkswagen nu optisch door in de voorbumper, iets wat we ongetwijfeld op meer toekomstige VW’s gaan terugzien. De zij- en achterkant zijn iets behoudender vormgegeven, waarbij met name aan de achterkant de familiebanden met de Passat duidelijk zichtbaar zijn.
Van binnen worden die familiebanden helemaal duidelijk zichtbaar, het dashboard van de Arteon komt namelijk rechtstreeks uit de huidige Passat. Dat was bij de CC overigens niet anders, dus in dat opzicht is er weinig veranderd. Begrijpelijk dat Volkswagen kiest voor deze kostenbesparende maatregel, maar het maakt het wel ingewikkelder om de Arteon te zien als een van de Passat losstaand model.
Conclusie: minder onderscheidend, meer concurrentie
Al met al is de auto niet zo vernieuwend en anders als de Passat CC was ten tijde van zijn introductie. Dat was na de CLS pas de tweede moderne vierdeurs coupé en hij had dan ook geen concurrentie in het hogere D-segment. Dat is nu wel anders, want de Arteon mag het gaan opnemen tegen onder andere de Audi A5 Sportback en de BMW 4-Serie Gran Coupe.
Hoewel deze twee Duitsers afgeleiden zijn van tweedeurs coupés, verschillen ze qua proporties en positionering niet veel van de Arteon. Wel is de Arteon een stukje groter dan de BMW (4640 mm) en de Audi (4733 mm), dus het is nog even afwachten wat VW’s nieuwste troef qua prijs gaat doen. Momenteel begint de 4-Serie GC bij zo’n 40 mille voor de instapper met 136 pk, terwijl de goedkoopste A5 Sportback de 2.0 TFSI met 190 pk is. Deze staat voor 46.990 euro in de prijslijsten.
JA, ik vind hem erg geslaagd!
Zonde van dat interieur, met name omdat dat in de concept car juist een van de hoogtepunten was.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik val in herhaling maar dit had gewoon de nieuwe A5 sportback moeten zijn! Hoe dan ook een mooie wagen geworden.
Achterlichten komen uit de Mercedes fabriek
Ik ben zeker geen Volkswagen liefhebber maar de Arteon vind ik een mooie auto om te zien. Als ik de Passat CC en de Arteon zo naast elkaar zie, zie ik niet al te veel verschil. Met subtiele wijzigingen is de Arteon net even wat spannender dan de CC. Zeker in deze kleur geel vind ik hem best gaaf.
I hate it to say maar als ik de foto bekijk van de kont van de Arteon, dan moet ik denken aan Mercedes…
@viezefreddyw: Nee, bij lange na niet. De achterkanten van hedendaagse Mercedessen zijn gewoon foeilelijk alsof niemand met een goed kan komen op de design afdeling. Dit is typisch VAG, Audi met een vleug(elt)je Porsche (vooral duidelijk op foto 3).
@bassx: Dat vind jij. Ik vind dat Mercedes juist erg mooie auto’s bouwt tegenwoordig. Een stuk eleganter en vloeiender design in vergelijking met een jaar of 10 terug. Het enige jammere vind ik is dat de modellen redelijk veel op elkaar lijken.
@viezefreddyw: Natuurlijk is het een mening. En het probleem dat je benoemt is de laatste tijd niet alleen Mercedes. Audi spant de kroon met hun “Same sausage, different lengths” design.
@viezefreddyw: Inderdaad, als je snel naar de achterkant kijkt met je ogen beetje geknepen is het net een GLE.
@viezefreddyw: met je eens, het is een mooie auto! Ik vond de CC ook altijd een mooie verschijnning.
Ik vind het vooral concurrentie voor de nieuwe Insignia. Het blijft immers een Volkswagen, en de nieuwe Insignia oogt wat dat betreft toch ook een stuk vlotter dan de Passat, ondanks dat dat de gedoodverfde concurrent zou moeten zijn.
Wel een mooi model, maar meer omdat de Passat nog anoniemer voorkomt dan zijn Tsjechische tegenhanger.
@karhengst: ik zag de nieuwe Insignia van de week rijden in Duitsland, en kan je bij deze melden dat er ultra saai boring uit zag.
doe mij die maar.
Ik vind hem echt heel fraai! Net als de eerste CC.
Wat een saai ding…
Zeer geslaagde auto. De achterkant lijkt zowel in profiel als langs achteren op een C Coupé.
Ik heb echt problemen met het “lipje” onder motorkap.
@esprit84: Eensch, ik snap niet dat ze dat niet gewoon aan de motorkap ‘geplakt’ hebben.
Verder vind ik, zoals blijkbaar vele anderen met mij, dat het een erg geslaagd ontwerp is. Benieuwd welke elementen Volkswagen in hun andere modellen terug gaat laten komen.
Mooier dan de A5. Doen ze zeer goed daar bij VW. Eentje met de 240 pk diesel lijkt me een heerlijke reisauto.
Op de fotos vind ik het een gedrocht, maar na het live aanschouwen van de auto in geneve moet ik op mijn woorden terug komen; het is (zeker in een goede kleur) een plaatje van een auto geworden. Ben alleen erg bang voor de prijsstelling.
Stoer van VW om met zo’n neus aan te komen. Jaren lang erg saai en voorspelbaar, dit ziet er gewoon hartstikke spannend uit. Mooie auto. Dat het dashboard gelijk is maakt niet uit, die ziet er goed uit en weinig mensen zullen deze hebben EN een Passat.
Kijkend naar het eerste AB artikel en waarmee ie vergeleken wordt in de commentaren, is ie goed geslaagd in de opdracht. Knappe kar en men kan nog zoveel neerzien op het wijd verbreide platform, feit is dat die ook goed is.
Waar ik de (Passat) CC mooie verschijningen vond, vind ik deze Arteon voor nu niets. Misschien dat het met de tijd beter wordt. Het achterste gedeelte van de daklijn (van B stijl tot kofferbak) en-profil en schuin achter is wat mij betreft te lang. Daarnaast vind ik het design te druk, zoals teveel lijnen (letterlijk) aan de voorkant, de lip op de kofferbak, de hoeveelheid lijnen en chromenstrip aan de achterkant en de afgeplatte wielasten die aan de voorkant dan ook weer een lijn doorbreken. De huidige Passat vind ik juist een mooi design omdat de lijnen vrij rustig zijn (zoals de lijn die mooi stopt voor de voorste wielkast, die dan ook afgeplat is).
Wie weet als ik de auto in het echt zie :-D
Liever het oude model met de zespitter!
Wat dat betreft is ie er wel op vooruit gegaan
De vorige was oké maar deze vind ik echt mooi. Het interieur is ook prima, net als dat het in de passat er prima uitziet. Dit is een van de weinige vw’s die mij wél aanspreekt
Ik zag eerst de nieuwe insignia en dacht mooie auto maar die was in 1 klap verouderd toen ik deze Arteon zag. Wat een auto.
Volgens de Duitse configurator wordt die leverbaar vanaf €37k, vooralsnog is dat model er nog niet en begint die bij 49k. Zijn toch flinke prijzen voor een VW. Maar wel een mooie, dat dan weer wel :)
blijf dat analoge klokje idioot vinden, zeker omdat het verder zo een jong model is…en hoeveel klokken wil je hebben
boordcomputer, navigatie, analoog, rond je pols, op je smartphone die in een luchtroosterhouder zit…5stuks…met deze wagen kom je nooit te laat!
Heb de CC 3.6V6 mogen bezitten, maar helaas is een dergelijk blok nu niet meer leverbaar, wat een auto was dat!