• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verhuizen wordt een feestje met de nieuwe VW Crafter

Auteur: Dizono, gepost 28 juli 2016 om 16:57 – 74 Reacties

Afbeelding Verhuizen wordt een feestje met de nieuwe VW CrafterAfbeelding Verhuizen wordt een feestje met de nieuwe VW CrafterAfbeelding Verhuizen wordt een feestje met de nieuwe VW CrafterAfbeelding Verhuizen wordt een feestje met de nieuwe VW CrafterAfbeelding Verhuizen wordt een feestje met de nieuwe VW CrafterAfbeelding Verhuizen wordt een feestje met de nieuwe VW Crafter

Volkswagen Crafter
Nee, ditmaal geen Mercedes onder de busjes, de Crafter is volledig in eigen huis ontwikkeld.

Volkswagen’s bekendste busje is natuurlijk de Transporter, maar sinds 1974 maken ze ook een grotere besteller. Deze eerste LT leek op een grote Transporter T3 en hield het uiteindelijk vol tot midden jaren ’90. Begin 1996 kwam de tweede generatie LT, die ontwikkeld was door een joint-venture van Volkswagen en Mercedes-Benz. De LT deelde dan ook een groot deel van zijn techniek en plaatwerk met de eerste generatie Mercedes-Benz Sprinter.

Tien jaar later was het de beurt aan de tweede generatie, die bij Mercedes nog steeds Sprinter heette, maar bij Volkswagen voortaan als Crafter door het leven ging. Nog eens tien jaar later is het dus tijd voor de nieuwe Crafter, maar deze is door Volkswagen volledig in eigen huis ontwikkelt en zal dan ook niet meer door Mercedes gebouwd worden. In plaats daarvan heeft VW in Polen een nieuwe fabriek uit de grond gestampt.

Hoewel de de bus zeker nog een visuele link heeft met de vorige Crafter, heeft VW de bus veel meer dan voorheen een eigen gezicht gegeven. Zeker van de zijkant gezien zijn de familiebanden met de Transporter overduidelijk. Ook het interieur oogt vertrouwd, al is het allemaal een stuk grover en robuuster vormgegeven dan in de personenwagens uit Wolfsburg.

Vooralsnog krijgt de Crafter enkel de beschikking over Euro6 2.0 TDI’s, met vermogens tussen de 102 en 177 pk. Qua aandrijving valt er het nodige te kiezen: zowel voor- achter- als vierwielaandrijving behoren tot de mogelijkheden. Ook krijg je de keuze tussen een automaat of een handbak.

In de herfst staat de nieuwe Crafter bij de VW-dealer, prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

Ook interessant!

  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford
  • prijs Volkswagen Multivan
    Prijs nieuwe VW Multivan is verrassend laag!
  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • De compleet nieuwe Volkswagen Multivan is eindelijk officieel

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, Crafter, Volkswagen

Vorig bericht: « BMW 5 Serie E39 M5 – occasion video & aankoopadvies
Volgend bericht: Impressie: de nieuwe BMW 5 Serie (G30) »

Lees Interacties

Reacties

  1. 't Peugje zegt

    28 juli 2016 om 17:02

    Geinig dat je dit soort bussen op de persfoto’s altijd met alle opties ziet. Verder zul je dat nooit tegen komen.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      28 juli 2016 om 17:07

      @straatzakelijk: Moet je eens in Volendam gaan kijken, rijden aardig wat dik aangeklede busjes rond.

      Login om te reageren
      • boenderaar zegt

        28 juli 2016 om 17:13

        @Dizono: liever niet

        Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        28 juli 2016 om 17:17

        @Dizono: De hotelbusjes in Duitsland, allemaal bomvolle V-klasse’s. Ongelooflijk veel zie je die daar rijden, zal ook wel een reden voor zijn.

        Login om te reageren
        • cadrez zegt

          28 juli 2016 om 22:23

          @henkhupelschoten: omdat de v klasse de baas onder de busjes is ?

          Login om te reageren
          • henkhupelschoten zegt

            29 juli 2016 om 20:57

            Absoluut. @cadrez:

            Login om te reageren
    • potjak zegt

      28 juli 2016 om 17:34

      @straatzakelijk: ook altijd lekker weinig ruimte in de wielkasten (verlaagd). Ook heerlijk realistisch…

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        28 juli 2016 om 17:45

        @potjak: neejoh, zwaar beladen natuurlijk!

        Login om te reageren
        • phaeton zegt

          28 juli 2016 om 18:55

          @dutchdriftking: Met de 102pk!

          Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      28 juli 2016 om 17:45

      @straatzakelijk: er zijn zat zzp’ers met een heel dikke bus.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 juli 2016 om 07:36

        @dutchdriftking: ja. Dat komt helaas vrij veel voor, het getuigt van een gebrek aan zakelijk inzicht. Dat kan voor jou als klant natuurlijk ook een voordeel zijn.

        Login om te reageren
        • fabiotol zegt

          29 juli 2016 om 11:08

          @mashell: juist een goed zakelijk inzicht, een bus kun je in 4 jaar fiscaal compleet afschrijven en toch nog een hoop geld voor vangen.

          Login om te reageren
    • dracae zegt

      28 juli 2016 om 20:28

      @straatzakelijk: Is dat niet s.o.p. voor alle introductie, reclame en andere publiciteitsfoto’s?

      Login om te reageren
  2. Mixpower zegt

    28 juli 2016 om 17:03

    Hee kijk een Sprin…Crafter!

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      28 juli 2016 om 18:38

      @Mixpower: heb je het artikel gelezen?

      Login om te reageren
    • sjonnie82 zegt

      28 juli 2016 om 19:53

      @Mixpower: spuit 11

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        28 juli 2016 om 22:35

        @sjonnie82: ;-)

        Login om te reageren
  3. terminator zegt

    28 juli 2016 om 17:07

    Strak ding

    Login om te reageren
  4. autogedrocht zegt

    28 juli 2016 om 17:07

    De meest belangrijke foto zit er niet tussen, namelijk de laadbak.

    Login om te reageren
    • arjontje zegt

      28 juli 2016 om 17:18

      @autogedrocht: die zal wel volstaan met olie, kettingen, egr kleppen en een computer voor de software updates.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        28 juli 2016 om 18:40

        @arjontje: whahahahahahahahahaha!!! Briljante grap!!! Super leuk!!! Vooral helemaal geen, ik herhaal GEEN, open deur!!!! SUPER GOED!!!!!!!!!!!

        Login om te reageren
        • jaguarjunk zegt

          28 juli 2016 om 18:44

          @camber24: sarcasme kan ook te ver gaan, waarna het niet meer leuk is..

          Login om te reageren
          • camber24 zegt

            28 juli 2016 om 19:17

            @jaguarjunk: idem voor flauwe, afgezaagde grappen. Of plusjesjagers.

            Login om te reageren
        • arjontje zegt

          28 juli 2016 om 22:30

          @camber24: rustig jongen. Denk aan je hart.

          Login om te reageren
          • camber24 zegt

            28 juli 2016 om 22:36

            @arjontje: okee..

            Login om te reageren
      • autodrop zegt

        29 juli 2016 om 11:38

        @arjontje: *vol staan

        Login om te reageren
  5. ch26 zegt

    28 juli 2016 om 17:15

    Ik wacht wel op de nieuwe sprinter wat een lelijk hok is dit zeg

    Login om te reageren
    • gerjan zegt

      28 juli 2016 om 18:49

      @ch26: vw teken er af. Andere lampen erop en je hebt een sprinter

      Login om te reageren
      • jrsmoke zegt

        28 juli 2016 om 19:00

        @gerjan: Mss toch eens langs de Hans Anders ;-)

        Deze lijkt meer op een Iveco Daily dan een Sprinter…

        Login om te reageren
        • gerjan zegt

          28 juli 2016 om 20:14

          @jrsmoke: reed vandaag nog in een sprinter lijkt toch behoorlijk op elkaar. Mijn zwager heeft eigen bedrijf met 8 iveco bussen en die vind ik er toch anders uit zien. Trouwens super bussen die nieuwe iveco bussen. Maar iedereen zal er wel anders tegen aan kijken.

          Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    28 juli 2016 om 17:15

    Eenmaal 2 ton op de klok en die krengen vallen van ellende uit elkaar. Letterlijk alles vliegt er onder uit, op mijn werk zijn ze over gegaan naar MB, betere kwaliteit en prijs!

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      28 juli 2016 om 18:14

      @henkhupelschoten: is dus jij hebt al 2 ton met deze nieuwe gereden?

      Login om te reageren
    • remcott zegt

      28 juli 2016 om 18:17

      @henkhupelschoten: op het werk hebben we een lange 318cdi en een 518cdi BE trekker staan. Met de 318cdi al 340k km’s zonder echt bijzondere dingen echter met de 518cdi vorig jaar alleen al 15k onderhoud gehad.
      Motorcomputer, versnellingsbak, verstuivers, egr en roetfilter en die staat nu op 160k km’s.
      Geen garantie dat een Mercedes probleemlozer is als een VW. Ze hebben immers dezelfde basis.
      Wel denk ik dat een 2.0tdi veel te licht is voor de zwaardere toepassingen.

      Login om te reageren
      • ossie zegt

        28 juli 2016 om 23:29

        @remcott: fijn dat je het probleem zelf al aanhaalt, BE. Drama,van een goed product een trekker maken. Vragen om problemen, bij andere merken niet anders

        Login om te reageren
    • camber24 zegt

      28 juli 2016 om 18:41

      @henkhupelschoten: dus van de joint venture van de ene tak, zijn ze nu over gegaan naar de andere tak. Techniek ja hetzelfde. Onwijs slimme keuze. Echt.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        28 juli 2016 om 18:46

        @camber24: *is ipv ja

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      28 juli 2016 om 19:29

      @henkhupelschoten:m’n nieuwe Hymer camper wordt gebouwd op een 319 onderstel, automaat en nog wat meer aangename opties.

      Login om te reageren
      • dailydriver zegt

        28 juli 2016 om 21:30

        @406_v6: ook de 6 cilinder 190pk 7 traps automaat erin?

        Login om te reageren
        • cadrez zegt

          28 juli 2016 om 22:34

          @dailydriver: 319 is een zescilinder en indien in combinatie met automaat inderdaad de 7 traps.

          Login om te reageren
          • 406_v6 zegt

            28 juli 2016 om 22:39

            @cadrez: 7-traps of 5-traps kun je zelf kiezen

            Login om te reageren
            • 406_v6 zegt

              28 juli 2016 om 22:41

              @406_v6: aanvulling: 5-traps wordt vlg alleen nog verkocht voor 4×4 en speciale pto’s.

              Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          28 juli 2016 om 22:38

          @dailydriver: V6 ja, maar met 5 traps automaat, die is a. Goedkoper b. Betrouwbaarder en c. Ik overweeg er een 4×4 van te laten maken bij Oberaigner , dat gaat niet met de 7-traps automaat

          Login om te reageren
          • henkhupelschoten zegt

            29 juli 2016 om 21:00

            Ooh dat is echt gaaf!! Ongelooflijk wat die mannen van obereigner maken! Serieus spulleke. @406_v6:

            Login om te reageren
  7. ronnys zegt

    28 juli 2016 om 17:18

    Maar waarom zou het verhuizen hiermee nou leuker worden als met de nieuwe sprinter?
    De Sprinters roesten als een malle maar rijden niet verkeerd. En dat roesten heb je met verhuizen geen last.

    Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    28 juli 2016 om 17:23

    Renault.
    Ooit zwoer ik bij Mercedes.
    Maar het kwaliteit verschil is tegenwoordig minimaal, of simpel gezegd de betere kwaliteit van de Mercedes rechtvaardigt het prijsverschil nergens meer.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 juli 2016 om 17:54

      @desjonnies: grappig dat je het zegt. Ik ken juist weer een ondernemer die Mercedes koopt omdat die het goedkoopst zijn. Hij koopt nieuw en de bussen gaan pas weg als ze af zijn. Het bevalt beter dan Ford, vw en peugeot (geen Renault gehad geloof ik). Overigens heeft hij ook nog een paar fiats en een oude hyundai die niet stuk wil.

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        28 juli 2016 om 18:58

        @lekbak: Maar die FIATs… Zijn eigenlijk Peugeot.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          28 juli 2016 om 19:24

          @phaeton: ff omdraaien, de Peugeots zijn Fiats met een ander logo

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          28 juli 2016 om 19:28

          @phaeton: lol, nu je het zegt…

          Overigens zijn de Peugeots wel een generatie (of twee) nieuwer dan de fiats, die laatste zijn uit de jaren ’90.

          Login om te reageren
  9. misterdrogba zegt

    28 juli 2016 om 17:38

    Ziet er een heel stuk beter uit dan zijn voorganger. Maar de motoren klinken toch wat zwak(?).
    De reden dat ik dit zeg is omdat ik eens zo een Sprinter (W906) geleend heb voor verhuis, had een V6 onder de kap.
    Helemaal volgestampt kon ik toch heel goed mee op de linkerrijstrook, was niet vermoeiend om te rijden ook.

    Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      28 juli 2016 om 19:04

      @misterdrogba: Maar de meeste Sprinters zijn ook gewoon uitgerust met een 2L 4 pitter.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        28 juli 2016 om 19:58

        @jrsmoke: kleine correctie: de Sprinters hebben minimaal een 2,2L 4 cylinder, andere motoren zijn de 3L V6 CDI en de 3,5L V6 benzine.

        Login om te reageren
  10. smoked zegt

    28 juli 2016 om 17:42

    Gewoon net zoals de nieuwe Transporter en Caddy een doortontwikkeld model, de lijnen aan de zijkant zijn hetzelfde.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      28 juli 2016 om 18:00

      @smoked: volgens mij heb je een bril nodig ;)

      http://www.integro-groep.nl/content/23653/pages/clnt/123_org.jpg?742010140011

      Login om te reageren
      • smoked zegt

        28 juli 2016 om 18:07

        @Dizono: Je hebt gelijk, maar bij de transporter en caddy is het wel weer zo.

        Login om te reageren
  11. lekbak zegt

    28 juli 2016 om 17:45

    Dus nu gaat vw zelf de bus maken, terwijl het enige wat vw aan de vorige generaties heeft gedaan de grote zwakke plek was. De motor. Ben benieuwd of het ze nu wel lukt…

    Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      28 juli 2016 om 19:05

      @lekbak: Die 2.5TDI in de LT was toch echt niet verkeerd heur

      Login om te reageren
      • remcott zegt

        28 juli 2016 om 23:18

        @jrsmoke: maar die in de Crafter staat weer minder bekend

        Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    28 juli 2016 om 17:46

    Overhuizen was nog nooit zo makkelijk…

    O…verhuizen…

    Nou snap ik hem.

    Login om te reageren
  13. camber24 zegt

    28 juli 2016 om 18:45

    102 PK in een volgeladen Crafter. Arme berijder.

    Verder heb ik niets met bussies. Vind het wel fucking irritant als die mannen weer op 2cm op je achterbumper zitten.

    Login om te reageren
    • jordydeknecht zegt

      28 juli 2016 om 18:56

      @camber24: Werklui hebben nou eenmaal haast, heb me er al een tijdje bij neergelegd

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 juli 2016 om 19:35

      @camber24: een van de leukste ritten die ik ooit gemaakt heb was met een volgeladen 508 van Mercedes. Op kenteken was het maximale gewicht 3,5 ton, maar de dieselmotor achterop de laadbak was dat al bijna. Zelden zoveel lol gehad. Ik heb elk mank paard van het ouwe beestje moeten gebruiken. Schitterend!

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        29 juli 2016 om 07:26

        @lekbak:
        Die oude 508’s ook wel Dusseldorfer genoemd, zijn de bussen die de Mercedes bestellert legende hebben gemaakt !

        Login om te reageren
  14. 406_v6 zegt

    28 juli 2016 om 19:27

    @Dizono; een échte automaat (dus mét koppelomvormer), een brakke DSG of zo’n ‘Nick-nack Getriebe’ (zo omschrijven ze bij Mercedes in Duitsland de ‘gerobotiseerde’ bakken?

    Login om te reageren
    • thefmanl zegt

      28 juli 2016 om 19:55

      @406_v6: brakke dsg bak? Nog steeds een van de de betere automaten op de markt.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        28 juli 2016 om 20:00

        @thefmanl: geen enkele DSG houdt het lang uit in een ‘busje’, in tegenstelling tot een volautomaat met koppelomvormer

        Login om te reageren
        • redbullinjector zegt

          28 juli 2016 om 20:44

          @406_v6: hangt ook wel een beetje af van het feit hoe je een auto gebruikt. Ik heb namelijk een Transporter uit 2010 die al 3,5 ton probleemloos aan het dsg’en is. Voornamelijk door snelweg km’s

          Login om te reageren
  15. redbee5 zegt

    28 juli 2016 om 20:31

    Vind het een erg fraai bus. Tien keer beter dan die oude.

    Login om te reageren
  16. cadrez zegt

    28 juli 2016 om 22:31

    Jongens jongens jongens. Even serieus. Ziet er netjes uit . Maar enkel 2 liters aanbieden in een voertuig om mee te beulen. Nee hoor kan echt niet. Liever wat een turbootje en wat meer verbruiken dan 5 turbos en de motor van een golfje (bij wijze van spreken). Doet mercedes het toch beter met hun 3.0 liter die nog net wat sterker is en op lange termijn ook duurzamer. Want meer cilinderinhoud. Dus motor moet minder hard werken en gaat dus langer mee. Volkswagen zou beter moeten weten, ze hebben niet voor niets opnieuw een drie liter aangeboden in de amarok na 2 jaar. Maar goed voor mercedes. De sprinter blijft dus de koning onder de camionetten/busjes. Ik kan met een gerust hart gaan slapen slaapwel .

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      28 juli 2016 om 22:40

      @cadrez: of gewoon zo’n tweede generatie LT met vijfcilinder TDI. Die klinkt nog lekker ook.

      Login om te reageren
  17. 730ld zegt

    29 juli 2016 om 01:08

    Dit ziet er toch ff 100x beter uit dan die lelijke, smalle, plastic Ford Transit

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      29 juli 2016 om 08:07

      @730ld: Transit is toch een model kleiner.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        29 juli 2016 om 08:16

        @pinut187: de transit heb je in alle maten.

        Login om te reageren
  18. Zjonnie zegt

    29 juli 2016 om 17:52

    Hij deelt zeker wel samen, de crafter en tge komen samen uit op dezelfde basis, ofwel een vw en MAN in een en de zelfde bus, de ene voor het lichtere werk en de ander voor het zwaardere vervoer/werk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North