![Motorfiets verkopen 2020: opmerkelijk](https://www.autoblog.nl/files/2021/01/KTM_SMC_690-816x612.jpg)
Wat viel op aan de lijst nieuw verkochte motorfietsen in 2020?
Tijd om nog één keertje terug te blikken naar een jaar wat we niet snel gaan vergeten. Het is bijna traditie om dan eventjes door het lijstje nieuwe motorfietsen die te naam gesteld werden heen te gaan. Zo keken we ook naar de verkopen van 2020. Welke bijzonderheden over de verkopen van afgelopen jaar vielen op?
Klein maar fijn: Honda Monkey was populaire 125
![Honda Monkey populair](https://www.autoblog.nl/files/2021/01/Honda_Monkey-890x612.jpg)
Ook al ben je niet de grootste, Honda heeft motorfietsen die zelfs dan klein zijn. Een uniek aanbod op de motormarkt zijn de Monkey en de MSX. Klein van stuk maar wel een garantie voor een hoge funfactor. Opvallend: daar blijken we in Nederland voor te zwikken. De Monkey was zelfs de best verkochte 125cc van Honda. De retrolookmotor in miniformaat is voorzien van kenmerkende chrome accenten en zoals het een retro motorfiets betaamt: een ronde koplamp. De verkopen van de mini’s gingen goed in 2020 met 64 Monkeys. De andere ‘mini’ van Honda was minder goed vertegenwoordigd, de MSX werd maar elf keer op Nederlands kenteken gezet. Deze is natuurlijk ook niet zo oldskool als de publiekslieveling.
Kawasaki de grote winnaar onder de nakeds
![Z900 populaire naked](https://www.autoblog.nl/files/2021/01/Z900_2020-821x612.png)
Nakeds zijn in opkomst, of nog beter gezegd: ze overheersen. Waar vroeger de racers oververtegenwoordigd waren op de Nederlandse motorfietsenmarkt doet nu de versie met minder kuipwerk het ontzettend goed. Als we kijken naar alle nieuwe verkopen van 2020 springt Kawasaki er met 1122 Z’s met kop en schouders bovenuit in het naked segment. Yamaha volgt met zijn MT’s waarvan er 885 voorzien werden van een gele plaat. Meer dan de helft daarvan waren MT-07’s, deze werd 474 keer verkocht. Bij Kawasaki was de Z900 het meest populair, daarvan werden er in 2020 maar liefst 540 verkocht. Andere merken zoals Suzuki (238x de GSX-S) en BMW (17x de S1000R) zijn in het naked segment minder goed vertegenwoordigd.
Groot verschil in de top van de reismotoren
![reismotoren 2020](https://www.autoblog.nl/files/2021/01/BMW_GS_2020-866x612.jpg)
De BMW GS is natuurlijk al een aantal jaar een hele populaire reismotor. Het zal dan ook niemand doen verbazen dat de R1250 GS de best verkochte motor in dit segment is. Wat ons wel opvalt is dat het verschil met zijn grootste concurrenten ontzettend groot is. BMW verkocht 983 keer de nieuwe R1250 GS, Ducati sleet 132 Multistradas en KTM wist 140 Adventures op een gele plaat te krijgen.
Best verkochte motorscooter
![Vespa populaire motorscooter 2020](https://www.autoblog.nl/files/2021/01/Vespa_GTS_300_HPE-857x612.png)
De Vespa GTS is al meer dan twaalf jaar bijna onveranderd. Althans, zo lijkt het van een afstandje. Vorig jaar heeft Vespa een nieuw blok onder hun populaire motorscooter gehangen: de High Power Engine goed voor meer dan 23 pk. De GTS is daarmee de krachtigste motor van het merk. De motorscooters zijn niet alleen populair in Italië, want ook in Nederland werd de GTS vorig jaar 404 keer verkocht. En dat is best opmerkelijk voor een klassiek model.
De buikschuivers verkopen in 2020 slecht
Racers zijn steeds minder in trek. De buikschuivers verliezen het duidelijk van de nakeds. Wat wel opvalt: Kawasaki heeft met de Ninja’s de meest populairste racer. Zou dit te maken hebben met hun vernieuwde modellen? Hieronder de bekendste buikschuivers op een rijtje:
- Suzuki GSX-R: 23 stuks
- Honda CBR: 77 stuks
- Ducati Panigale: 60 stuks
- BMW S1000RR: 50 stuks
- Yamaha R: 46 stuks
- Kawasaki Ninja: 356 stuks
Verkopen 2020
Minder racers, meer nakeds dus. Maar ook fun kwam in 2020 meer dan genoeg terug. Niet alleen de Grom maar ook de KTM 690. Deze werd vorig jaar 75 keer verkocht, waarvan 26 in de R uitvoering zoals de bovenste. In welke verkoopcijfers van vorig jaar ben jij geïnteresseerd?
Ik mis Triumph in dit rijtje, zo extreem weinig zullen ze toch niet verkocht worden dat het afgerond 0 is? Anyway, ik ben benieuwd of de nieuwe Trident 660 dit jaar een beetje potten kan breken.
@stalensnuitje: Grappig. Ik heb helemaal niks met motoren maar een Triumph Bonneville Bobber is de enige motor die mijn intrigeert. Vind ik dus echt een mooie fiets.
Die 690 is echt dik!
Eerder slank
En volgens mij is dit niet de 690 de voor de verkopen zorgt. Dit is de SMC uitvoering en ik vermoed dat vooral de Duke 690R de veel verkochte variant is.
Denk dat de Ninja’s van Kawasaki goed lijken te verkopen omdat hierbij ook de lichtere modellen meegenomen worden (de oude “EN650” word nu ook verkocht onder de Ninja naam, daarnaast is er ook een 125 en 400cc). Kortom die cijfers zijn sterk verdraaid en bevatten niet alleen de supersport (600cc) en superbike (1000cc) van het merk.
Hier wordt gesproken over de Z-series en die zorgen voor de meeste verkopen. De Ninja’s vallen onder de buikschuivers denk ik (als zijn de meeste dat niet) en die verkopen helemaal niet zo goed.
@mar10us: Ik denk dat hij het heeft over de 356 stuks Ninja verkopen van Kawasaki.
Als je de sport tour fietsen eruit haalt blijven er 38 stuks van de ZX6 en ZX10 over.
Dan nog een stuk of 40 Ninja 400’s.
Exact!
Waar ik benieuwd naar ben: Wat is de top 10 duurste motoren vorig jaar op kenteken gezet?
@alassad: panigale V4r
Je bedoelt de V4r Superleggera.
Maar 60 Ducati’s Panigale verkocht? Dan kom ik toch verdacht vaak dezelfde tegen, of de cijfers kloppen niet. En nee, dan bedoel ik niet mijn eigen V4R.
@Turboost: De cijfers kloppen. Kun je gewoon bekijken op opendata.rdw.nl
Er zijn afgelopen jaar 2 V4 R’s op kenteken gezet.
De andere zijn allemaal zonder kenteken geleverd voor circuit gebruik.
@turboost: positieve perceptie?
Ze lijken ook allemaal op elkaar ;)
Verder worden er best veel alleen gebruikt voor circuit, de dealers verkopen er meer van, maar die staan niet in deze cijfers.
In andere landen tellen ze wel mee omdat ze daar niet zo’n hoge BPM premie hoeven te betalen.
Hoewel ik vroeger ook motor heb gereden denk ik iedere keer bij een Motor artikel: wat doet dat hier op Autoblog…
Waarom zou je niet af en toe je horizon laten verruimen?
@baserace omdat je er toch elke keer op klikt daar doen we het voor. Graag gedaan!
Je. Hoeft. Niet. Door. Te. Klikken. Hé?
@baserace: gaan we dit onder elk motor gerelateerd artikel posten?
Als de dealers weer open mogen maar eens kijken of er nog een leuke vervanger is voor mijn 1290 Superduke
Die is er denk ik niet…?
@rcolt: Is daar een vervanger voor dan? Is toch een beest van een fiets die eigenlijk geen tegenstander heeft?
@viezefreddyw: https://www.autoblog.nl/ducati-streetfighter-vs-ktm-super-duke
@hehe: daar heb je idd al een interessante opvolger. Ben nogal gecharmeerd van t V4-geluid, dus een Tuono zou ook kunnen maar ik weet niet of deze fietsen net zo goed zitten als de KTM
Zelf dit jaar ook m’n eerste motor gekocht en ik begrijp de naked trend! Als je niet/zelden op het circuit rijdt is een naked zoveel comfortabeler.
Een naked comfortabel? Mijn definitie van comfortabel is toch iets anders dan op de snelweg met je bakkes vol in de wind 😉.
Mijn Triumph Tiger 1200 XC daarentegen, die is comfortabel.
had t al eerder opgemerkt maar hoe zit t met de cruisers?
Dat de supersport motoren minder verkopen komt ook door de prijs. Tegenwoordig ben je €30.000,- kwijt als je deze vol aankleedt.