
Wat valt op tussen de scooters, tourmotors, racers en nakeds.
Vorig jaar werden er in de eerste vier maanden 5.880 nieuwe motorfietsen verkocht. Dit jaar is dat iets lager uitgevallen met 5.211. Er zijn dus nog een hoop mensen die een nieuwe motorfiets hebben aangeschaft dit jaar. Onder deze categorie vallen ook de motorscooters en 125cc’tjes. Wij keken naar wat opviel aan de verkopen van nieuwe motoren in deze eerste maanden van 2020.
Amper verkopen nieuwe racers
De lijst werd in ieder geval niet gedomineerd door racers. Een categorie die een aantal jaar geleden ontzettend populair was, maar nu begint af te zwakken. Racers staan nou eenmaal niet bekend om hun comfort. Als onderstaande aan racers denkt dan komt de Yamaha R1 (1) naar voren, een Suzuki GSX-R 1000 (2), de Honda CBR1000 RR (2) of een BMW S1000 RR (28). De Panigale (35) natuurlijk ook niet vergeten. BMW maakte hun racer iets minder scheel en blijft daarmee toch goed verkopen. Ducati voegde de V2 en de voor het merk unieke V4 recent toe aan hun gamma. Ze hebben daarmee toch een hoop nieuwe motoren weten te verkopen de eerste vier maanden.
Nieuwe verkopen elektrische motoren
De verkoop van elektrische motorfietsen gaat natuurlijk ook gewoon door. Zero Motorcycles is hierbij de koploper met in totaal 72 motorfietsen. De beste verkopen van nieuwe elektrische motoren zien we bij hun model de SR, met 52 stuks. Energica verkocht in de eerste vier maanden van dit jaar 4 nieuwe motoren. Een apparaat trok echt de aandacht. Het is BMW gelukt om 8 C Evolutions te slijten.

Tourmotors populair
De Suzuki DL, de V-Strom 650, werd maar liefst 191 keer op gele platen gezet dit jaar. Bij Kawasaki mochten ze 186 keer een kenteken voor de Versys aanvragen. BMW stak er met hoofd en schouders bovenuit. Tussen de verkopen nieuwe motoren troffen we de R1250 GS aan met 318 verkopen. Deze motor viel niet alleen op tussen de tourmotors maar was ook de best verkochte motor de eerst maanden van dit jaar. Zo blijkt maar, comfort wordt steeds belangrijker bij nieuwe motorfietsen.
Concurrenten: Yamaha en Kawasaki
Men neemt een naked en maakt hier meerdere versies van, schijnbaar een succesformule. Yamaha doet met de MT wat Kawasaki met de Z doet, meerdere motorvarianten aanbieden. Dat blijkt een groot succes. Kawasaki verkocht 4 versies van de 125 cc, de Z400 werd 24 keer verkocht, de Z900 deed het met 241 registraties het beste en de Z mocht 159 op gele platen worden gezet. Met 428 registraties op de Z-reeks doet Kawa het goed.
De MT reeks van Yamaha doet het als je de Tracer meerekent met meer dan 600 stuks nog beter. De 900 Tracer gebruikt de basis van een MT-09 en werd 212 keer op naam gezet. De MT-09 zelf was minder succesvol met 124 gele platen. Maar ook de MT-125 werd een keer verkocht, de 03 tien keer, de MT-07 154 keer en de MT-10 24 keer.
125CC
In de lijst met de verkopen van nieuwe motorfietsen zijn de 125cc’s ook goed vertegenwoordigd. Deze motoren zijn natuurlijk relatief goedkoop en daarom makkelijk nieuw aan te schaffen. De Monkey valt eigenlijk het meest op, deze geinige mini’s werden dit jaar al 22 keer verkocht. Honda mocht ook veertien ‘oldskool’ scooter gedrochten (C125A) op de weg zetten. Benelli bracht 6 Tornado’s aan de man en ook hier komen Kawasaki (4 stuks van de Z125) en Yamaha (1 MT-125) weer terug. Verder zijn er ook een hele boel 125 cc motorscooters verkocht zoals de Kymco Agility 16+, de Suzuki Address en den Sym Symphony.

Tourmotoren en scooters
De BMW R1250 GS is zeker geen koopje maar de kilometervreter blijkt wel het meest populair. De interesse voor minder comfortabele racers lijkt af te zwakken en scooters worden steeds populairder. Van de Vespa GTS 300 werden er bijvoorbeeld ook al 129 op naam gezet in januari, februari, maart en april. De 125cc motoren en motorscooters worden ook vaak nieuw aangeschaft en zijn redelijk betaalbaar.
Welke motor zou jij nieuw aanschaffen?
Bron: RAI vereniging





Wil ik niet heel erg zeuren maar het valt me op dat er steeds meer motor gerelateerde berichten verschijnen. Is autoblog hier wel het platform voor? Krijg een beetje het idee dat de redactie een hobby er bij heeft en dat wij als lezers dat maar moeten slikken (gelukkig maar dat dit dan jullie hobby is in plaats van jeu de boule)
Je moet niets slikken maar gewoon overslaan wat je niet interesseert.
En met voldoende interesse volgt vroeg of laat wel een specifieke motoblog.nl of een andere beschikbare naam.
Al gaat die genoodzaakt met de tijd evolueren naar een blog van auto-haters zoals dat elders vaak is.
Wat mij betreft, laat maar zoals het nu is.
@alfisstii: eens
@alfisstii: ik vind ’t wel mooi en als ik de reacties lees vindt het grootste deel van de lezers het ook dikke prima.
@alfisstii: Er zijn enkele motorartikelen per week. We hebben af en toe een motor als duurtester die voorbijkomt, elke zondagochtend is er een motorartikel en links en rechts komt er motornieuws voorbij. Nu dede we dat laatste altijd al. De nieuwe T-Max slaan we welllicht over, maar een Panigale, MV Agusta of bijzondere Harley kreeg ook vroeger de aandacht.
Over het algemeen worden de motor-artikelen heel erg goed ontvangen. Houd er rekening mee dat het EXTRA content is. Voorheen hadden we zondagochtend geen artikel. Net als de AB-garage. Het is ‘bonus’-content. Het gaat niet ten koste van de auto artikelen ;-)
@willeme: top! Vooral mee doorgaan.. ik lees ze graag!
@alfisstii: ik wil niet zeuren hoor maar wat boeit het, wat maakt het uit? Waarom moet je er een reactie om geven? Ik snap het echt niet. Zo strak, zo strict.
Ik snap het echt niet. Vind het zelf een beetje triest. Dat op een informele app als dit mensen aan een strak regime willen vasthouden. Ben benieuwd hoe t bij je thuis is. Man man man.
@dampu020: Hoppa! Eens. Onder ieder motor gerelateerd artikel staat wel een dergelijke reactie dat het hier niet “thuis hoort”. Vermoeiend.
@alfisstii: Een echte petrolhead is ook fan van motorfietsen.
@alfisstii Helemaal prima toch? Ik vind beide soorten nieuws leuk om te lezen. Als je ’t niet interesseert, dan klik je toch niet? Of klik je ook iedere advertentie open die tussen de artikelen staat?
BMW F900XR. Lijkt het beste van twee werelden aan te bieden met een redelijk en bruikbaar vermogen.
Ik vind het wel interessant op zijn tijd een artikel over motoren
@rob5nismo: ik ook, niks mis mee! Als je de playboy koopt krijg je ook niet 70 pagina’s naakte vrouwen maar zijn er ook alternatieve artikelen die de een wat interessanter vind dan de ander ? Heb net een nieuwe Vespa GTS300 (met Akrapovic ?) besteld, hoop hem volgende week te krijgen dus ben zelf beetje fan van zowel auto’s als motoren.
Mag voor mij dus best zo blijven ??
@mp014: klopt helemaal. En veel plezier van de nieuwe aankoop
@mp014: over dames gesproken, zeuren mensen ook over artiekelen over een bepaald soort kalender??
Ik bedoel, motors hebben nog wielen. ‘T enige ronde aan een kalender zijn die ringetjes die die blaadjes bij elkaar houden.
Ik wilde de opvolger van m’n Tiger noemen, de nieuwe 900, maar de huidige doet eigenlijk niks verkeerd, dus dan maar iets voor erbij ofzo.
Een Yamaha XSR900 vind ik vet, of toch een Triumph Bonneville/Scrambler, of toch een Kawa Z900RS. Keuzes, keuzes
S1000RR!
BMW R-Nine T in retro look vindt ik persoonlijk erg gaaf.
@e38ossie: Volledig met je eens! Alle varianten hebben wel iets, maar de classic hoop ik ooit eens te bezitten.
@e38ossie: zometeen gaan we met 5 of 6 misschien wel meer ninet’s een stukje rijden. Top motor!
Als ik ooit mijn Yamaha wegdoe komt er een R nine-T voor in de plaats!
@e38ossie: die vind ik helemaal geweldig!!!
nu t geld nog…..
Wat is mis met die nieuwe Honda Monkey?
Niets, een van de weinige motoren waar ik wel goed met mijn voetjes bij de grond kan komen.
Hartstikke leuk ding. Klinkt ook lekker door de eencilinder.
Leuk om af en toe een motorartikel te lezen!
Geen/amper BPM op die brommertjes, ik snap het wel, allemaal betaalbaar. Hier kost een A45S het geld van een 2de hands Ferrari, ipv de 60k die die hoort te kosten zoals in de rest van de EU.
Betaalbaar? Zo’n nieuwe BMW R1250 GS kost je (zonder opties) minimaal €20.000,-
Drie weken geleden heb ik een nieuwe Triumph street tripple RS op mogen halen, heerlijke motor!
KTM 1290 GT, wat een heerlijk blok ligt daarin
Ik heb het idee dat de GS reeks van BMW een beetje de SUV onder de motoren is. Je zit hoog, het is comfortabel en voorzien van alle luxe. In theorie geschikt voor ieder terrein maar geen hond die ermee buiten de gebaande paden gaat.
Overigens ben ik van mening dat het een echte petrolhead niet uitmaakt hoeveel wielen zijn vervoermiddel heeft, als je er maar lol mee kunt hebben. Ik heb zelf twee achterwielaandrijvers staan, een met vier wielen en een met twee.
Als je naar de looks kijkt, kan ik je volgen. Ook als het gaat om terreinprestaties (al zijn de prestaties van de GS daar een stuk beter dan de SUV).
Daar waar er een serieuze afwijking is in de redenering, is dat SUV’s minder krachtig zijn dan hun evenwaardig gemotoriseerde “klassieke” auto, minder goed remmen en minder goed de baan houden.
De GS(A) doet dat vaak beter dan zijn collega’s. Beschouw hem als het Zwitsers mes dat alles kan en zeer goed.
Ook een motor die echt plaats geeft voor de duo, met bijzonder weinig invloed op de hoger vermelde kwaliteiten.
@Gulli: ik zou zeggen stap op een GS en stap daarna op een andere motor. Je zult het verschil vanzelf wel merken. FYI de GS series bestaan al een jaar of 30, dus als je het met iets wilt vergelijken dan kan je dat doen met de G wagen van Mercedes. Steeds hetzelfde concept alleen steeds gemoderniseerd.
Heel eerlijk gezegd ben ik een beetje bang voor een GS ? Ik vind ze best imposant namelijk en zo lang rij ik nog niet. Maar als er zoveel mensen op rijden zal het vast een hele fijne motor zijn
Mijn zwager is een van de 22 Monkey-kopers, heeft ook zo’n gele.
Zelf ben ik niet zo van de nieuwe motoren, maar als ik iets zou moeten aanschaffen dan zou ik een Triumph Rocket III GT wel heel erg gaaf vinden.
Of iets als een Royal Enfield of zo.
Momenteel ziet het er naar uit dat er mogelijk voor de zomer nog een Triumph Daytona 900 naast de Trophy 900 en de V65 Sabre wordt geparkeerd.
Wat me eigenlijk nog meer opvalt is dat er geen echte tourmotoren meer zijn.
Machines als de Pan European, de K1100 RT en LT, de Kawasaki GTR 1000, Triumph Trophy etc.
Het zijn allemaal all-roads geworden, beetje dezelfde ontwikkeling als bij auto’s, waar de SUV de gewone sedan heeft verdrongen.
Jammer, want ik ben een enorme fan van een dikke tourbuffel.
Wat te denken van de sport/toerkanonnen van weleer? Naast de racer heb ik een BMW K1200S die ik voor de meeste km’s gebruik, maar na de K1300S heeft ook BMW het voor gezien gehouden. Erg jammer, stilletjes hoop ik nog steeds op een K1600S met dat mooie zes in lijn blok.
@sabrerator: BMW :K1250RT, K1600B/GT/GTL, S1000XR.
Honda: goldwing
Kawasaki: H2SX, Z1000SX
Harley Davidson: kies maar.
…
Er zijn er nog genoeg om uit te kiezen hoor. De hoogpoters bij motoren vergelijken met een suv slaat nergens op.
Het valt mij niet echt tegen hoeveel racers er verkocht zijn, de Panigale en S1000RR doen het altijd wel goed, zeker als je kijkt wat ze nieuw kosten…
Kan niet wachten totdat ik mijn a1 rijbewijs heb gehaald en kan gaan rijden… alleen nog een 125cc 2 takt importeren…