Deze 12 megapopulaire auto’s kun jij niet kopen

Auteur: , 56 Reacties

Met dank aan de overheid, de crossover en alles wat premium is.

Ford Fusion

Onlangs bespraken we nog deze twee middenklassers. De traditionele middenklasse leek toen behoorlijk aan het inkrimpen. Vroeger was de middenklasse sedan namelijk de hoeksteen van de samenleving. En niet alleen in Nederland, eigenlijk wereldwijd. Gewoon een auto met vier deuren en een ruime kofferbak. Een redelijk potente motor en voldoende luxe.

Tegenwoordig is dat helemaal uit, veel merken bieden geen eens meer een sedan in het D-segment aan. Men neemt een Crossover uit het C-segment (bijv. Qashqai) of een premium sedan (BMW 3-Serie) of een combinatie (Mercedes GLA). Gelukkig is er een nieuwe Opel Insignia en Renault Talisman, maar bij veel merken lijkt de D Segment sedan een stille dood te sterven. Maar is dat ook zo? Of is dat eigenlijk alleen in het ‘badge-bewuste’ Europa? Team Autoblog nam een kijkje over de grens om te kijken wat wij nu eigenlijk missen door onze honger naar crossovers.

In Amerika gaat het proces om een auto te kopen iets anders. Dat kun je zien aan de uitvoeringen. Veelal zijn er maar 3 of 4 luxe gradaties. Eentje basis, eentje wat luxer, eentje sportief en eentje met alles. Dat geldt bijna voor alle middenklassers aldaar. Qua motorisering ook. Instappen gebeurt met een fikse atmosferische viercilinder en het topmodel is een dikke V6 (of viercilinder turbo). Voor dit overzicht kijken we naar de meest luxe variant en de dikste motor. We beschouwen eerst even een logische premium aanbieding. Een beetje de maatstaf, voornamelijk omdat deze in bijna identieke uitvoering op beide markten geleverd wordt.

BMW 320i 
$ 34,745
2.0 4-cil. turbo (184 pk)
US verkopen: 100.000 exemplaren
We beginnen met de BMW 3 Serie. Geroemd om zijn rij-eigenschappen, uitstraling en krappe beenruimte. In dit geval zijn we uitgegaan van de 320i, ook in de VS krijg je dan gewoon een viercilinder. Voor de Amerikanen is dit een dure auto, want je betaalt er bijna 40 mille voor. In Nederland heb je dan een bijzonder kale 320i of een 318i (driecilinder met wat opties). Ondanks dat veel 3 Series in de VS luxer zijn uitgerust dan in Nederland, kun je beste kale Dreiers krijgen. Deze 320i heeft stoffen bekleding, geen navigatiesysteem, eenvoudige audio en mist allerhande luxe items die de hieronder vermelde auto’s wel allemaal hebben.

BMW 320i (F80)

De alternatieven rangeren wij op de verkoopcijfers in de VS. Om aan te geven hoeveel waar je voor je geld krijgt, nemen we het topmodel in ogenschouw. Alleen regulieren middenklassers rekenen we mee, alle premium aanbiedingen laten we buiten beschouwing.

Buick Regal AWD GS
$ 37.860
2.0 4-cil. turbo (250 pk)
US Sales: 20.000 
Deze kennen we allemaal, want het is natuurlijk niets meer of minder dan de vorige Opel Insignia. Dat is grappig, want waar de auto hier een huis,- tuin en keuken sedan is, is het in de VS een luxe product. De Regal is kleiner en duurder dan zijn concurrenten. Vandaar ook de lagere verkoopcijfers, waarschijnlijk. Een andere reden is dat de nieuwe Regal klaar staat. Benieuwd hoe Buick dit probleem gaat oplossen, want dit zal de laatste Opel-Buick zijn, nu het merk Opel overgenomen is door Peugeot.

Buick Regal GS

Mazda 6 2.5 Grand Touring (GJ)
$ 30.695
2.5 4-cil. (184 pk)
US verkopen: 45.000
Voorheen kon je de Mazda 6 met een dikke 3.7 liter V6 krijgen. Volgens Mazda was die motor zwaar overbodig en is er in de VS maar een motorkeuze, die van een 2.5 SkyActiv die wij hier ook kennen. Maar zoals bekend moet de Mazda het niet van zijn performance hebben. Het design, de rijeigenschappen en de betrouwbaarheid staan op eenzame hoogte. Toch niet voldoende om de Amerikanen mee te prikkelen, klaarblijkelijk. Want echt grote aantallen maakt Mazda niet met de 6. Misschien toch maar een vorstelijke V6 aan het assortiment toevoegen…

Mazda 6 2.5 Grand Touring

Chrysler 200 Limited Platinum
$ 27.700
3.6 V6  (283 pk)
US Sales: 55.000 stuks
Van alle Amerikanen was Chrysler nog best populair in Europa. Relatief gezegd, dat wel. Maar dat neemt niet weg dat je auto’s als de Neon, Voyager en 300 nog wel eens tegenkwam op straat of in het geval van de 300: op de taxistandplaats. De eerste 200 was heel kort leverbaar als Lancia Flavia en laten we er niet omheen draaien: die was niet al te best. Maar de tweede generatie komt al een heel stuk beter in de buurt. Niet alleen vanwege het bijzonder fraaie uiterlijk, maar ook vanwege de motor. Standaard heb je een 2.4 Tigershark motor, maar voor slechts 2.000 dollar meer heb je een heuse 3.6 liter Pentastar V6 onder de kap met een negentraps (!) automaat. Ondanks dat het een jonge auto is, heeft Marchionne bepaald dat de auto uit productie moet na 2 jaar in productie te zijn geweest. Een opvolger staat niet klaar. Chrysler heeft nu slechts twee modellen in zijn portfolio.

Chrysler 200 Limited Platinum

Volkswagen Passat VR6 SEL
$ 34.815
3.0 VR6 (250 pk)
US verkopen: 65.000 exemplaren
Ondanks de naam ‘Passat’ is dit toch echt een andere auto. De Amerikaanse Passat is namelijk een NMS. Deze Passat is minder verfijnd, ruimer en goedkoper dan de Europese Passat. Deze wordt verkocht in de VS en diverse Aziatische landen. Dat leek in het begin goed uit te pakken. Op de Passat NMS zat meer marge dan op de Euro-spec Passats en het model sloeg beter aan bij het Amerikaanse publiek waardoor VW per jaar fiks meer dan 100.000 stuks daar kon slijten, maar sinds het hele dieselgate-debacle dalen de verkopen flink. Goede nieuws: je kan er een VR6 in krijgen, dat dan weer wel.

Volkswagen Passat SEL V6

Subaru Legacy 3.6 R
$ 31.640
3.6 liter boxer 6 (256 pk)
US verkopen: 65.000 exemplaren
In Nederland zie je Subaru’s bijna niet voorbij komen. Een enkele caravanrijder weet ze op hun merites te beoordelen, maar veel mensen halen hun neus ervoor op. Dat is reuze zonde, want het zijn bijzonder puike auto’s. In Nederland zijn ze erg duur vanwege idiote belastingen, maar in de VS heb je voor iets meer dan 30 mille een zescilinder boxer onder de kap! Met vierwielaandrijving, uiteraard. Altijd handig in de sneeuw, zoals @CasperH in deze video laat zien.

Subaru Legacy 3.6 R

Kia Optima SX Limited (JF)
$ 36.090
2.0 4-cil. turbo (245 pk)
US verkopen: 125.000 exemplaren
Dit is wel lekker verfrissend aan die Amerikanen. Als een product gewoon goed is, dan kopen ze het. Zowel de vorige Optima alsmede de huidige Optima is gewoon een knappe kar om te zien. Vooruit, het is geen Mercedes-concurrent, maar dat pretendeert het ook absoluut niet te zijn. Laat eigenlijk geen steken vallen. Kunnen die Yanks wel waarderen.

Kia Optima SXE

Hyundai Sonata 2.0T Limited
$ 37.400
2.0 4-cil. turbo (245 pk)
US verkopen: 200.000 exemplaren
Hoe snel de tijden kunnen veranderen voor het Koreaanse merk. Als je maar hard genoeg werkt en prima producten bouwt komt het vanzelf goed. De Sonata is op papier een mindere aanbieding dan bovenstaande Chrysler, maar de Sonata is vier keer populairder dan de all-American Chrysler 200. Technisch gezien ook een modernere auto, met zijn (naar US begrippen) vooruitstrevende 2.0T motor.

Hyundai

Chevrolet Malibu 2.0T Premier
$ 30.350
2.0 4-cil. Turbo (250 pk)
US verkopen: 225.000 exemplaren
Toen Chevrolet terug kwam naar Europa hoopte ondergetekende dat er weer Chevrolets naar Nederland kwamen. Niets bleek minder waar. Op de bestaande crappy Daewoos werden bowtie’s geplakt en that’s is. Dus een Chevrolet Nubira in plaats van een Chevrolet Malibu. Wederom weer heel erg jammer dat deze auto aan onze neus voorbij gaat, want het is een bovengemiddeld progressieve sedan. Alleen leverbaar met zuinige viercilinder turbo motoren of zelfs een heuse hybride! Verder spotgoedkoop, snel en loaded met opties. Het ziet er nog eens cool uit, ook.

Chevrolet Malibu Premier

Nissan Altima 3.5 SL (L33)
$ 33.555
3.5 V6 (270 pk)
US Sales: 300.000
Nissan bouwt op dit moment twee keurige topsedans: de Maxima en Altima. De Altima is een beetje wat wij de Primera zouden noemen. Voor 7 mille in dollars minder dan de 330i heb je zo’n slagschip voor de deur staan, afgeladen met leer, 18″ wielen, automaat, dikke V6, navigatiesysteem en een glazen schuif/kanteldak. De motor is zijdelings gelieerd aan de V6 uit de sportievere modellen van Nissan. De SL is de meest luxe uitvoering, maar een sportieve SR is ook mogelijk. Kost nog minder ook.

Nissan Altima SEL

Ford Fusion Sport 2.7 Ecoboost
$ 31.980
2.6 V6 Turbo (325 pk)
US verkopen: 300.000 exemplaren
De naam ‘Fusion’ kennen we wel bij een Ford, maar dat is was een Bejaardenmobiel pur sang. In Amerika is de naam Fusion gelinkt aan een middenklasse sedan. Als je goed kijkt lijkt het wel een Mondeo. Sterker nog, het is gewoon een Mondeo met een paar kleine afwijkingen. De grootste afwijking zit onder de motorkap. Hier huist namelijk een zescilinder met turbo, goed voor 325 paarden! Stel je voor dat je in Nederland een Mondeo kon krijgen met 325 pk. Dan liet je voor hetzelfde geld die 320i toch gewoon staan?

Ford Fusion Sport

Honda Accord EX-L V6 (CR3)
$ 30.990
3.5 V6 (278 pk)
US sales: 345.000 
Tot voor kort kon je altijd een Honda Accord bestellen in Nederland. Dat was echter niet de echte Accord, maar een gerebadgede Acura TSX, een BMW 3-Serie concurrent. Meer premium en krapper dus. Maar in de VS is de Accord nog altijd een van de meest populaire auto’s. Daarbij ook nog eens een absolute kortingsknaller: alle opties, meer dan 270 pk, automaatje voor iets meer dan 30 mille in Dollars.

Honda Accord EX-L V6

Toyota Camry XLE 3.5 V6
$ 31.765
3.5 V6 (268 pk)
US verkopen: 390.000 exemplaren
Deze auto geeft goed aan hoe verschillend de smaken op de diverse continenten kunnen zijn. De Camry is namelijk een van de meest populaire auto’s in de VS. Tot voor kort was het de best verkochte personenauto aldaar (de pick-ups daar zijn officieel vrachtwagens, zodat ze niet hoeven te voldoen aan veiligheid- en emissie eisen). Ook in de rest van de wereld is de Camry een gerespecteerde zakensedan. Maar de Europese importeurs konden de Camry maar moeilijk slijten. Waarom is een beetje onduidelijk. Camry’s zijn supersnel, comfortabel, compleet uitgerust, waanzinnig betrouwbaar en gunstig geprijsd bovendien.

Toyota Camry V6 XLE



56 reacties

Maar wij hebben Jesse Klaver
@desjonnies: ik zeg deze auto’s ruilen tegen Jesse Klaver. Wij dikke motoren en we zijn van Klaver af, win win.
@baklava: Ik zou graag deze auto’s hier ook hebben, vooral de Ford en de Kia, maar ik ben bang dat een eerlijkere vraag zou zijn of iemand Jesse Klaver wil ruilen voor één van zijn Amerikaanse collega’s.

Het dunkt mij dat je in de overgrote meerderheid van de gevallen toch wel heel erg ver buiten de realiteit moet staan om dat te willen….
@dracae: de Kia is er hier gewoon zo ;) de GT versie
Aziatische ‘Veramerikaanste’ sedans, ik heb er een zwak voor.
@BmwMPower: en oi oi oi wat zijn ze goed. De my2018 Camry is gewoon een plaatje.
@BmwMPower: Ik deel dat gevoel met je!
Poah: de Altima en Camry zijn toch zulke lekkere D-segmenters! Heerlijk dik zeg. Ik word er erg hebberig van!
@toyotafortuner: en toch he, ik heb ze in het midden oosten vaak zien rijden en in meegereden…. maar toch merk je dat interieur minder is. Dat hebben the germans toch echt stukken beter voor elkaar. Wel tegen fikse meerprijs natuurlijk
@alassad: ik heb een paar dagen in een Altima 2.5 gereden, in Dubai en Abu Dhabi, en ik ben het met je eens. Vergeleken met BMW of Audi voelt het wat minder en is het net wat goedkoper om te zien. Niet dat het slecht is, dat nu ook weer niet.

Auto’s in de UK zijn ook een stuk voordeliger. 3-serie vanaf £26-27K zo uit mijn hoofd gezegd.
@stephane8200: Ik heb in Amerika regelmatig in hun typische auto’s met relatief luie dikke V6 en V8 motoren gereden en het went snel. Als je je rijstijl er aan aanpast zijn die auto’s best prettig.
@dracae: helemaal mee eens. USA is ook niet te vergelijken met NL als het om autorijden gaat. Snelheden liggen lager, wegen zijn veel ruimer en stukje slechter, vrachtverkeer rijdt net zo hard als auto’s, afstanden zijn veel groter. Snelheden en regels worden streng gevolgd en nog strenger gehandhaafd.

Moest een keer na 2 weken een Chevy Impala met 3.0 V6 ruilen tegen een 2.0T Jetta met dsg. Die VW voelde ineens een zenuwachtige auto vergeleken met dat schip van een Impala 😂

Persoonlijk vind ik vooral de Fusion een hele fijne auto die heerlijk ruim is en uitstekend lang afstanden doet. Beetje Europees met genoeg US erin.
@nerekop: Ik weet niet of het in de hele US zo is, maar in de omgeving waar ik zat zag je langs de snelweg zo’n beetje elke paar mijl een kapotte vrachtautoband liggen. Ik heb een beetje het vermoeden dat die de snelheden daar niet helemaal aankunnen..
@dracae: klopt idd. Die klappen daar zeer regelmatig. Dat is helaas de keerzijde van het 100+ gassen met een truck.
@alassad: Om maar te zwijgen over de wegligging van die uitvoeringen!

https://s8.postimg.org/wdpgpcvg5/maxresdefault.jpg
@alassad: @stephane8200: Maar dat is nou net de charme van de auto’s. De interieurs zijn niet zo verfijnd als in Europa, maar de auto’s stellen er een waanzinnige hoeveelheid comfort (zowel in rijgedrag als motorisering) en no-nonsense tegenover. Dat vind ik fantastisch!
@granlusso: het een sluit het ander niet uit. Over comfort geen klachten. Airco deed het ook uitstekend ;)
Niet zo gek dat we hier geen sedans kopen, je kunt er moeilijker mee naar de Ikea dan met iets met een hatchback, zoals een station, een SUV en een eh.. Hatchback.

Maar donders, die Legacy, Fusion, Accord en Camry zijn wel dijken van aanbiedingen, zeg! Ik zou persoonlijk voor de Legacy gaan. Niet zo snel en strak gelijnd als de Fusion, maar wel voor de connaisseur.
@jochempie: Voor de Ikea hebben ze daar de pick up truck, dat werkt een stuk beter dan zo’n stationwagon.
@robert110: Niet iedereen met een sedan heeft toch ook een pick-up truck?
@Jochempie: nee maar de buurman wel
@sr20det: Ah, zo gaat dat daar nog. Klinkt als een fijn land, eigenlijk :)
@jochempie: als je in Amerika een ijsje koopt, leveren ze het al gratis thuis; nergens meer een pick up voor nodig! :)
@Jochempie: eeuh onze Vel satis is een hatchback… waar een gemiddelde wasmachine zelfs wel 2x in past…
@peug206: gecondoleerd met je Vel Satis
@peug206: Ja, en mijn punt is dat die veel praktischer is dan een sedan. Klopt toch?
Aub laat Ford Nederland de Fusion importeren!
Er zitten zeker wagens tussen die ik zou willen hebben: de Mazda, Subaru, Kia, Hyundai, Nissan en Toyota. Absolute nummer 1 is Subaru, alleen al vanwege zijn 6 cilinder boxer motor.
Dat was echter niet de echte Accord, maar een gerebadgede Acura TSX
@willeme: hier wil ik je hooggewaardeerde alwetendheid toch uitdagen. De Europese Accord is toch écht een Accord, ontwikkeld in Swindon voor de Europese markt en speciaal voor de Amerikaanse markt wordt deze gerebadged als Acura, en niet andersom.
@RRRobert: het is toch echt al heeeeel lang geleden dat de accord in Swindon is ontwikkeld… vanaf het model van 2003 komt de auto ‘gewoon’ weer uit Japan. Wereldwijde auto, maar wel gefinetuned voor Europa (2.0 bijvoorbeeld die nergens anders leverbaar was). In Amerika gewoon uitgebracht als Acura, maar is gewoon wereldwijde accord. Leuk om te vermelden: in australie en nieuw zeeland hebben ze de Amerikaanse accord zoals in dit artikel, en hadden ‘onze’ accord als ‘accord euro’. Wel alleen met de 2.4 met 201 pk, en volgens mij alleen de sedan en niet de tourer.
@santheman: Tourer niet? Bedoel je dat in Amerika? Want hier rijden er nog een paar rond. We hebben er zelf ook een.
@banaan7: nee bedoel dat ze in australie en nieuw zeeland de tourer niet hadden. Hier natuurlijk wel! Zowel als 2.0, 2.4 en die heerlijke 2.2 diesel. Zelfs vanaf de facelift (2012) als Type-S met 180pk (diesel).
Paar maanden geleden in Dubai mijn ogen uitgekeken naar wat ze daar “normaal” noemen… Nou is Dubai een leuke want het is een mix tussen alle autoculturen ter wereld. Amerikaans, Japans/Koreaans, Duits, Frans, ik heb het allemaal gezien.
Ook grappig hoe merken zoals Infiniti, hier het zwakke alternatief voor BMW of Mercedes, daar een statement van luxe zijn, net boven Nissans. Zelfde geldt voor Lexus t.o.v. Toyota.
Persoonlijke favoriet zal dan toch wel de Infiniti QX60 zijn, een hele nette zevenzitter die er nog wel lekker stoer uitziet ook. Maar ook de meest populaire auto’s, de Nissan Patrol V8 Platinum (elke Patrol had V8 op de flanken staan) of de LX570, en de MY2017 Toyota Fortuner, zijn erg leuk om te zien en dat voor auto’s die compleet normaal zijn daar.
Maar naast deze Aziaten is ook de aanwezigheid van Lincoln erg leuk om te zien. Ook die auto’s zie je nauwelijks buiten Amerika, terwijl het hele nette auto’s zijn. Goed, op de MKT na dan. Maar ook die heeft zijn karakter.
Ik, als liefhebber van het “AJ-gedoogbeleid” (liever aparte vondsten op AJ zien dan de zoveelste Ferrari) heb mijn ogen uitgekeken daar in de VAE. En dat terwijl ze voor de mensen daar allemaal zo normaal zijn. Prachtig vind ik dat.
@mercedesclk350: hear hear!
Ik vindt, lichtelijk afgezien van de 3-serie, ze allemaal lelijk en verschrikkelijk saai.
@freezzr: Typische BMW bril, allemaal brute auto’s behalve die inspiratieloze en veel te dure BMW.
@joost1234: hoi Joost, grappig want ik heb niet eens een bmw, en nooit gehad ook. De rest is bruut door de dikke motoren? Ik vindt ze er echt ontzettend saai uitzien.
Welke twee modellen bedoelen jullie in de eerste alinea?
Zitten toch echt mooie auto’s tussen !!!
Noem me saai, maar geen van deze wagens word ik warm van..
Die ford is nog leuk om eens te importeren als ie 100k Miles gelopen heeft. Jezus zeg😏💦💦
Lijkt me ook wel leuk om een keer een stukje te zien over alle Aziatische auto’s die in Nederland te koop zijn. Dat zijn er nog al wat.
belasting op auto’s omlaag, belasting op brandstof omhoog, budgetneutraal invoeren iedereen blij.
@pomoek: dit! En alle taxi’s verplicht roze spuiten. Einde van al dat macho gedrag soms is het zo simpel.
De Hyundai vind ik er bijzonder prettig uitzien. Prachtige bak man, zeker voor Hyundai begrippen. Ziet er erg goed uit.
Heerlijke die vermogens van die wagens!
Een mondeo met 325 pk uit een geblazen 6 cilinder, vet!

De hyundai en kia zien er ook erg strak uit tegenwoordig
via Android app
Wat zijn wij toch een anti-autoland vergeleken met de USA! prachtwagens en een leuk artikel @willeme! Binnenkort een artikel waarin we onze “crossovers”/”SUV’s” vergelijken met de Amerikaanse??
Doe mij die Fusion maar. Altijd al mooi gevonden, zeker met het Amerikaanse frontje dat nét even wat mooier en strakker oogt dan de toch al niet lelijke Mondeo. Dat geld overigens niet alleen voor de Fusion Sport, maar ook voor de gewone versies. Die hebben ook net even een wat strakker frontje. Goed, terug naar de Fusion Sport. Met 325pk verdeeld over alle vier de wielen lijkt mij dat een heerlijke reisauto. Graag uitgevoerd in de kleur Burgundy Velvet of Lightning Blue. De velgen zou ik wel even langs een spuiterij brengen, want dat donkergrijze is de enige optie en nou niet niet mijn smaak.
Het zal aan mij liggen maar op de Buick en de Ford na vind ik het toch beslist geen knapperts.
@piebepost: plus het lijkt allemaal op elkaar.
@rikus: Met ver naar achteren doorgetrokken C-stijlen waardoor er geen kofferbak overblijft, veelal een 3e zijruitje of de achterportieren (te ver) naar achteren doorgetrokken. Waar de Europeanen en Amerikanen in ieder geval nog verschillende designelementen gebruiken, lijken de Aziaten wel allemaal van één en dezelfde hand te komen. Allemaal designs met plompe, onverklaarbare lijnen die nog het meest lijken te zijn ontstaan doordat het plaatwerk begon te smelten bij een bosbrand. Hoewel ik de Kia daar dan weer een frisse uitzondering op vind.

Maar goed, zo zullen Aziaten wellicht naar Europese designs kijken.
Dat is nieuw, stoffen bekleding in de US BMW. Tot voor kort hadden als 3-series (en C-klasses) standaard leer.

Hoezo staat Lincoln er niet tussen? Zij hebben de prachtige MKZ voor $35k. Veruit de mooiste van al de bovenstaande auto’s.
Grappig dat dit nu voorbij komt. Ik zit net een tijdje in China en hier zie je dit soort auto’s overal
Er staan wel heel veel schrijffouten in de tekst. Bijvoorbeeld bij de Passat: Aziatische merken ipv Aziatische landen.
Hier in japan is de toyota crown (athlete bijv.) de keuze ipv een 7 serie (denk ik). Dat ding heeft echt veel road presence.
Daarnaast valt op dat de mercedes G hier veel gereden wordt in al z’n varianten. Van 350 tot twin turbo amg tot zelfs de 4×4^2 hier in tokyo. Je ziet ze meer dan in NL de range en cayenne bij elkaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).