Zonder beademing in dit geval.
Het is 2019 en verzin maar eens een sportauto die je in Nederland kunt kopen met een atmosferische achtcilinder. Het klinkt misschien ouderwets en ja, het koppel is onderin lang niet zo geweldig in vergelijking met een geblazen motor, maar wat zou het. Dit is de facelift RC F van Lexus en het merk brengt de dikke coupé wederom naar Nederland in deze vorm.
Lexus heeft naar eigen zeggen een hoop dingen gedaan aan de RC F. Onder meer is de aerodynamica verbeterd en is het gewicht naar beneden gebracht. De wielophanging is herzien en natuurlijk kijken we naar een opgefrist uiterlijk. Het basisrecept is onaangetast gebleven. In dit geval een atmosferische 5.0-liter V8 met 457 pk en 520 Nm koppel, gekoppeld aan een automaat met acht verzetten. Het sprintje naar de honderd doet de RC F in 4,5 seconden. Een nieuwe topsnelheid is niet bekendgemaakt, dus verwacht net als bij het pre-facelift model dat de fun stopt bij 270 km/u.
Gran Touring Pack
Mag het allemaal wat heftiger dan heeft Lexus nu ook de RC F met het Gran Touring Pack. Deze variant brengt een uitgesproken uiterlijk in combinatie met serieuze hardware naar de RC F. Vink het Gran Touring Pack aan en je krijgt een RC F met een vaste carbon voorspoiler, carbon achterspoiler, carbon keramische remschijven. Verder zijn de motorkap en het dak van carbon. Achter tref je een titanium uitlaatsysteem. Al met al is het Gran Touring Pack niet zomaar een kekke optie, het voegt daadwerkelijk wat toe.
Met de facelift introduceert Lexus de kleur Ultra White op de RC F. Exclusief voor het Gran Touring Pack kun je de kleur Nebula Matte Gray kiezen. De vernieuwde Lexus RC F en de RC F Grand Touring Pack kunnen vanaf april worden besteld. Leveringen beginnen in juni. Prijzen maakt het merk in een later stadium bekend.
Een mooie auto
Is koning ja toch.
OT: ook bij het vorige model al een zwak voor deze auto gehad. Een heel origineel alternatief voor de M3 of RS4.
@oosterwoldenaar: wel een iets andere propositie: de M3/4 en de RS4 zetten hardware in voor snelheid. De RC-F zet de hardware in voor beleving. Het is naar wat je smaak is… Persoonlijk denk ik dat ik meer geniet van beleving binnen de grenzen van het rijbewijs mogen houden in NL en dus eerder deze Lexus zou kiezen. Maar ieder voor zich, kies waar je blij van wordt.
@oosterwoldenaar: ja, maar dan de afwerking en restwaarde hè… Toch maar die RS4 hoor… ;-)
@tig3r: Hoezo? Hou je niet van top afwerking dan??
Het interieur oog direct weer wat strakker, de vorige was niet slecht maar oogde nog wat plastic achtig.
Heerlijk! Ben benieuwd naar het geluid! Jammer zullen we ze niet zo vaak zien als de AMG of M van de concurrentie
@tortuga: het geluid is echt waanzinnig! Zo’n heerlijk n/a blok, zoals ze nog maar zelden worden gemaakt
Nog steeds een erg gave wagen! Maar ja, Japans verkoopt nou eenmaal niet in dit segment in NL. Helaas
@toyotafortuner: En je vergeet, duurder dan een M3 of 4 en als ik me goed herinner trager.
@numpty: dat maakt mij niks uit.
@toyotafortuner: nee want betalen of rijden zit er niet voor je in of het OV moet ze gaan gebruiken???
@toyotafortuner: Hoeft ook niet. Maar ik denk dat die geitjes de Lexus meer in de weg zitten dan het ‘imago’ van Lexus of de overtuiging van de Europeanen. Ik kan ze beide niet betalen, dus mij boeit het al helemaal niks. Mijn werkgever heeft de RC300h. An sich een leuke auto, maar vind het niks speciaals.
@numpty: geitjes=feitjes **
Dus de gran touring pack verandert je GT-achtige coupe in een auto met circuit goodies… maar nog steeds wel een lekker dikke auto!
@720s: wordt ook flink geracet met de RC-F hoor. Is een GT3 versie van: https://goo.gl/images/Zii5dU
@svenska_aeroplan_ab: Ja, die GT3- Lexussen zijn wrede machines! Dat geluid… ?
@svenska_aeroplan_ab: dat weet ik, de reactie die ik gaf was een beetje haastig, de trein kwam net aan bij het station waar ik moest zijn ;)
Ik bedoel meer te zeggen dat de RC in basis best een goede Grand Tourer is. Dus zou een Grand Touring Package logisch zijn op zo’n auto. Maar dat bevat dan carbon onderdelen inclusief keramische remmen en een grote spoiler, dingen die van een auto juist NIET een Grand Tourer maken, maar een circuitbeest. Gave optie, vreemde naam.
@720s: Ah ja, klopt wel. Track Package zou beter zijn inderdaad
Heel gaaf. Wellicht over een paar jaar relatief goedkoop te importeren? Lijkt me een top wagen, en weer eens wat anders dan het bekende Duitse spul. Wellicht nog een stuk betrouwbaarder ook.
Top auto! Vind hem ook weer mooier geworden t.o.v. zijn voorganger. Toch jammer dat geen hond hem koopt.
De Lexus LC is een bloedmooie auto maar dit heeft het gewoon niet. Niet lelijk maar gewoon niet bijzonder.
@mashell: Maar vind je de concurrentie dan wel bijzonder? En zo ja, in welk opzicht?
Jammer genoeg koopt niemand hem in Nederland. Hoeveel zouden ze van de vorige verkocht hebben?
Met een dergelijk koppel kom je niks tekort. Liever een puik geluid en prettige vermogensopbouw dan nog eens 200nm extra die je in de eerste drie versnellingen nauwelijks op de straat krijgt.
@karhengst: Eens. Meende ook dat deze auto 478pk had ipv 457pk
@theblazerunner: 478pk is voorbehouden aan de F40. Respectabele fabrikanten komen niet aan dat heilige nummer. ?
@theblazerunner: het blok produceert idd 477pk, net als in de LC500!
@jeroen13: Het blok produceert 457 pk, het staat goed in het artikel. Dikke kans dat voor de WLTP het blok minder vermogen levert. Dat is bij de Peugeot 308 GTi ook zo. Bron: https://pers.lexus.nl/vernieuwde-lexus-rc-f-en-gran-touring-pack-vanaf-juni-2019-in-nederland-verkrijgbaar/
@RubenPriest: ah oke, excuus! Voor de facelift was het 477, vandaar dat ik dacht dat het een foutje was ;)
@theblazerunner: had ja, dat zeg je goed ;). Nu 457 pk.
Dit lijkt me dus echt een perfecte auto. Uniek, aparte styling, fijn interieur, betrouwbaar, meer dan snel genoeg en een atmosferische V8. Ik zou hem heel graag willen hebben. Het liefst eentje met die donkerrode kleur van de LC en het pindakaas-interieur.
Zojuist even snel gekeken wat de rest-bpm is van een auto van 1 januari 2015 (met 66,5% leeftijdskorting): €14250,- !!!
@por100: auw :-(
@ RubenPriest: ik lees op de Lexus fora dat de Track Edition 0-100 doet in 3,96 seconden. Die is qua hardware dus écht nog een stuk verbeterd t.o.v. de ‘normale’ RC-F. Niet alleen spoilers zeg maar…
Vond het een gaaf apparaat met waarschijnlijk een blok dat heel blijft on tegenstelling tot de bijna porseleinen motorblokken die onze Duitse 3 in de topmodellen hangen.
In Rotterdam zie ik er wel eens ééntje rijden. Mooie verschijning.
Erg mooi. Ik vind het origineel mooier dan de F. Goed te zien dat ze begrijpen dat je een auto gewoon in een wat donkere kleur moet presenteren ipv trots lijnen in het rood te laten zien waardoor het lelijker over komt.
Jammer dat het ook naar ratio onbetaalbaar is hier door het concept van de motor. Wel respect voor Toyota/Lexus dat ze een dergelijke auto gewoon maken.