
Tot ziens, frontoverhang!
Het was een bijzondere auto, die eerste Continental Flying Spur. Bentley had natuurlijk al de Continental GT coupé en de Continental GTC cabriolet. Daar kwam een sedanversie bij, de Flying Spur. De auto was daarmee een concurrent voor de duurdere 7 Series en S Klasses. We noemen de auto ‘bijzonder’ en dat is niet positief bedoeld. Deze Bentley wordt namelijk niet mooi oud. De Continental GT heeft nog een fraaie daklijn, maar de Flying Spur niet. De auto ziet er meer uit als een parodie op een Bentley dan een echte Bentley.
Het was natuurlijk ook niet een echte Bentley. Het was immers in technisch opzicht een Volkswagen Phaeton. Dat is ook te zien aan de restwaarde, want je koopt ze tegenwoordig voor een appel en een ei. De Continental Flying Spur heeft altijd een W12 motor met minimaal 560 pk, da’s dan wel weer leuk. In 2013 werd de auto gefacelift en ontdaan van de naam ‘Continental’. Dat heeft de auto veel goed gedaan, want het was absoluut een fraaiere auto geworden, ondanks grotendeels dezelfde techniek.
Nu is het dan tijd voor nummer 2, of 3, net hoe je het bekijkt. We kunnen veel positieve dingen verwachten van Bentley’s meest compacte sedan. Ditmaal staat de Flying Spur namelijk op het platform van de Porsche Panamera. Dat brengt een gigantisch voordeel met zich mee. De nieuwe Flying Spur zal sowieso een stuk fraaier worden. We kunnen em nu al bekijken, met dank aan @johnporsche1958, die nieuwe Flying Spur tegenkwam in Duitsland.
De voorwielen staan nu veel verder naar voren, net als bij de nieuwe Continental GT. Bij de vorige Flying Spur hing de motor vóór de voorwielen, nu is dat minder het geval. Tussen de voorste wielkast en de voordeur zit nu daadwerkelijk wat ruimte. Ook de daklijn lijkt nu veel vloeiender te zijn dan voorheen. Minder rechttoe, rechtaan, maar juist een fraaie aflopende lijn.
Qua aandrijflijnen kunnen we indrukwekkende doch bekende techniek verwachten. Uiteraard komt de nieuwe W12 met directe benzine injectie ook naar de Flying Spur, evenals de bekende 4.0 V8 motoren. Opmerkelijk is de komst van een hybride model, dat voorzien zal zijn van ‘slechts’ een V6. Bentley moet met zijn tijd meegaan (zo goed gaat het namelijk niet) en een hybride hoort daar gewoon bij. Ga er maar van uit dat de techniek gebasseerd zal zijn op de Panamera e-Hybrid, je kan het slechter treffen.
Wen er overigens maar aan dat Bentley ook groener gaat worden. De Flying Spur zal de laatste nieuwe Bentley zijn met zoveel ‘ouderwetse’ techniek. Bij alle Bentley’s die hierna gaan volgen, zal elektrificatie een veel grotere rol gaan spelen. Eigenlijk is dat helemaal niet erg. Van een Bentley verwacht je een enorm hoog gewicht, gigantisch veel koppel en een stille motor. Dat gaat dus uitstekend samen.
Differentieel tussen het motorblok en de bak?
Dat is nog steeds geen premium oplossing.
@karaya: De enige auto met een ‘Premium Platform’ is de Alfa Romeo 159. Die auto staat namelijk op het ‘Premium Platform’. Dat was niet alleen een premium platform, maar heette dus echt “Premium Platform’. Elk ander platform dat niet staat op een ‘Premium Platform’ is dus bij voorbaat geen premium platform.
https://en.wikipedia.org/wiki/GM/Fiat_Premium_platform
@willeme: Ik heb een 159, goede auto maar geen premium onderstel. (in naam misschien)
Motor achter de vooras tegen het schutbord. Geen Audi gesjacher met die wielen naar voren terwijl het blok gewoon op de vooras rust.
@karaya: Ik heb zelf ook een Alfa 159, goed onderstel, dat met premium onderdelen van Eibach en Bilstein nog meer premium moet gaan worden ;-).
Ik denk dat je ‘premium’ verward met wat voor sommige mensen die meest ideale layout is. In Marketingtermen (wat Premium natuurlijk is), is Audi juist waanzinnig premium! Voor de gewichtsverdeling weliswaar niet de beste oplossing, maar dat staat compleet los van ‘premium’.
@willeme: Ik leende de VAG term premium om duidelijk te maken dat VAG geen premium oplossing gebruikt maar een tweederangs oplossing. (die goedkoper is te produceren)
Mijn excuses voor de verwarring.
Ik mag toch hopen dat als je een auto koopt van drie ton dat ze er een fatsoenlijk onderstel onder zetten. Porsche, Lambo en Bentley. Alle drie krijgen ze platforms die ze zelfstandig nooit en te nimmer hadden ontwikkeld.
@karaya: wat jij omschrijft lijkt meer op een mx-5 dan iets van dit formaat uit de stallen van de Duitsers gek genoeg.
@torsen: BMW en Mercedes zetten de motor wel op de juiste plek.
VAG is naar je hoofd gestegen wimof.
@karaya: gek dat dat op afbeeldingen van de aandrijflijn niet terug te zien is dan.
@torsen: En jij bent technicus?
@karaya: moet je voor zoiets simpels tegenwoordig al technicus zijn?
@torsen: Blijkbaar wel.
@karaya: Hoop dat er dan een technicus aanwezig is die zin heeft om het je uit te leggen dan.
https://img2.caricos.com/mercedes-benz/1920×1080/2014_mercedes-benz_s-class_61.jpg
https://autoweek.com/sites/default/files/styles/gen-738-415/public/t2_0.jpg
Ter illustratie:
https://img2.caricos.com/mazda/1920×1080/2016_mazda_mx-5_181.jpg
@karaya: Als ze bij VAG derderangs troep verkopen als premium, zijn ze eigenlijk super premium bezig. Waarde toevoegen en daar nog meer voor vragen. Kottler zal trots zijn.
Er is ook nog zoiets als uitwerking van de layout. Bij een auto gaat het meer dan enkel de layout. De afstelling van het onderstel, veren, dempers, draagarmen: alle gebruikte onderdelen moeten perfect worden afgestemd, maar dan is er ook een hoop mogelijk. Andersom geldt het ook: een perfecte layout kan een minder goede uitwerking kennen.
Bij Audi was dat pijnlijk duidelijk. De B7 RS4 reed geweldig. Daar was echt zorg, tijd en geld uitgegeven om de auto perfect te laten rijden. Bij de B8 (met exact dezelfde layout) was het resultaat veel minder goed. Beste voorbeeld is natuurlijk de Porsche 911, met de motor achter de achteras ‘moet’ eigenlijk in het midden liggen.
De oplossing bij Bentley, Audi en Porsche is vrij logisch. Het brengt ook veel voordelen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de binnenruimte. Dat zijn wezenlijke centimeters. Als ik zo de reviews bekijk van de Continental GT en Panamera hebben ze behoorlijk puik werk afgeleverd, ondanks de in jouw ogen niet perfecte layout.
Voor veel mensen maakt het ook totaal niet uit. Voor mij zou het per auto verschillen. Een A4 2.0 diesel met voorwielaandrijving sla ik liever over, maar met een V6 en AWD vind ik het wel een goede layout. Op een uitzondering na zijn het ook allemaal vierwielaandrijvers. Dat is het uitgangspunt. Dan is de nu gebruikte layout minder omslachtig als de xDrive en 4-Matic oplossing.
Dat Porsche, Lamborghini en Bentley niet zelf dit gekozen hebben, durf ik niet zo te zeggen. Vergeet niet dat juist door de inmenging van de Volkswagen Group die merken het véél beter doen dan voorheen. Bij een grote sedan, dikke coupé of SUV zou het mij niet zoveel uitmaken. Dan zijn er veel meer criteria.
Gaat het om een pure circuitauto, dan vind ik wel weer zwaar wegen. Of bij een klein licht, sportwagentje. Dan moet de motor wel op de ‘goede’ plaats liggen.
@willeme: Je kan mij niet vertellen dat die paar centimeters extra ruimte een argument zijn voor auto’s in deze prijsklasse.
Als je een ingenieur vraag om de meest ideale lay-out voor een topklasse sedan of suv te bedenken moet hij/zij wel een complete idioot zijn om met de oplossing van Audi aan te komen.
@karaya: Het is maar net wat de eisen en wensen zijn om tot het beste totaalpakket te komen. Gezien de verkoopcijfers hebben de ingenieurs het daar niet direct bij het verkeerde eind, klaarblijkelijk. Om zo iemand dan een ‘complete idioot’ te noemen gaat mij wat ver.
@karaya: helemaal niet. Bij een topklasse sedan tellen de centimeters interieurruimte en het comfort. Daar worden die wagens op geselecteerd. Goede rijeigenschappen (zoals hoge bocht snelheden) en uiterlijk zijn van minder belang.
@mashell: Bij VAG wel ja.
@karaya: als een topklasse limousine wilt kies je een Mercedes S-klasse punt klaar, de enige echte. Maar als je eens wat anders wilt, dan ga je niet voor een BMW of Jaguar met aan die S-klasse vergelijkbare techniek, dan ga je voor iets echt anders.
@mashell: Dan ga je voor een auto die structureel gemankeerd is?
@willeme: heb zelf ook een 159, onderstel valt me behoorlijk tegen. Auto voelt loodzwaar en is dat overigens ook. Binnenkort Hanoi er maar weer eens afscheid van nemen.
@karaya: wat is volgens jou een Premium oplossing?
@torsen: motor, versnellingsbak, en t differentieel combineren met achterwielaandrijving?
@ouwedibbes83: nee, want dat heeft de Panamera ook in RDW opstelling. Net zoals een differentieel wat onder de middelste cilinderrij(en) geplaatst is bij de 4WD.
@torsen: Klopt. En kijk nu eens hoe Mercedes en BMW dit oplossen. In het geval van 4×4 plaatsen ze een paralel as naar de vooras. Daardoor kan je het motorblok op de ideale plek monteren achter de vooras.
En als je wilt weten wat er mis is met de lay-out (gewichtsverdeling) van Audi. Pak je fiets en vraag of een dik mokkel op het stuur plaats wilt nemen en ga een rondje rijden.
@karaya: Dus je bedoeld zo’n as als die in de Panamera ook zit?
https://i.imgur.com/QpHUDZf.png
@torsen: Nee. (je kan wel mooi zien dat Porsche het blok op de verkeerde plek heeft liggen, dank hiervoor)
@karaya: Want die as is heel anders dan deze as van de BMW M5? Waarbij de versnellingsbak gek genoeg nog tussen de wielen lijkt te liggen?
https://www.bmw-m.com/content/dam/bmw/marketBMW_M/common/all-models/m-automobile/M5/bmw-m5-v-01-l-01-m-xdrive.jpg
@torsen: Jij mag van mij denken dat het allemaal precies hetzelfde is.
@karaya: Wil je anders nog een vorbeeld van 4-matic?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/Mercedes-Benz_4matic_Gearbox.jpg
@torsen: Eén pot nat torsen. Allemaal hetzelfde.
Daarom zijn Audi’s zo lichtvoetig. (hihi)
@karaya: Wel gek dat dat Quattro systeem er zo anders uit ziet dan als het allemaal één pot nat is.
https://i.stack.imgur.com/cbMKH.jpg
Ik zou bijna denken gezien de plaatsing van het diff tussen de bak en de motor dat je met je eerste reactie dit bedoelde in plaats dat je wist hoe het bij de Panamera in elkaar stak.
@torsen: Je hoeft alleen maar te kijken om te weten dat dit niet goed zit.
De eerste auto waarin ik destijds gereden heb na het behalen van mijn rijbewijs! Geweldige wagen!
Dat is toch gewoon de daklijn van een S-klasse?
Dit kan wel eens de (voor mij) aantrekkelijkste grote sedan van ‘VW’ worden. De Panamera is gewoon erg goed, maar een beetje (te) eigenzinnig qua uiterlijk. Dit lijkt een redelijk traditioneel gelijnde, maar wel sportieve auto te worden.
Misschien moet ik maar eens een bank beroven in Spitsbergen met een gehuurd geweer…
als je heineken drinkt in een dacia, rijd je dan premium?
@arashrsf: Heineken premium? mochten ze willen!
Ik vind ‘m opeens veel mooier…
@willeme: Binnen het budget ja. Toch vreemd dat VAG zelfs voor hun topmodellen de kaasschaaf ter hand neemt.
En hun klanten maar denken dat ze in het summum rijden.
@karaya: Het is de meerprijs niet waard, in dit geval. Niet voor de fabrikant, niet voor de klanten. Voor AWD (99% van de auto’s op dit platform is AWD), is dit een prima layout. Maar ja, gelukkig is er voor mensen die dit niet wensen genoeg te kiezen. Voor beide oplossingen valt wat te zeggen.
@willeme: Aangezien je een 159 rijdt. Pak een 159 Q4 (ook geen ideale lay-out) en vervolgens een Giulia Veloce Q4.
Ook wel interessant is lezen hoever Alfa is gegaan om de 155 ITC beter in balans te krijgen. (motor voor de vooras, versnellingsbak in het midden)
@karaya: ‘ideaal’ is afhankelijk van wat je wensen en eisen zijn. Mij zou het in normaal gebruik niet zo heel erg veel uitmaken. En heel veel mensen maakt het niet uit. Zo zijn er genoeg mensen die Apple verafschuwen vanwege hun keuze voor AMD Radeon GPU’s in plaats die van Nvidea. Dat is een veel betere basis bla bla.
Sterker nog, AWD met haldex of Torsen (liever dat laatste) vind ik best prettig. RWD met een extra as ben ik niet zo’n fan. Nodeloos complex.
Je geeft het zelf al aan dat ik mijn punt gemaakt heb: bij de 155 raceauto is het van belang. Geen van de auto’s waar we het hier over hebben zitten onder de twee ton qua gewicht. Daarbij zijn de tijden van de Audi V8 quattro echt wel voorbij. Zo ver zit dat blok niet meer naar voren.
Bij de Giulia zou ik het zonde vinden. om de Q4 te bestellen. Het is niet zo effectief als quattro/Subaru AWD en het is complexer. Daarbij moet je RWD opgeven ;-). Qua ruimte merk je wel dat die heilige, briljante en superieure layout zijn prijs kent. De Giulia is zo mogelijk nog krapper dan een 159 of 3 Serie. Ook zit je met je hoofd naast de B stijl, in plaats van, eh, oh ja, de zijruit.
Op het circuit zal de layout beter zijn en in sommige gevallen heb je ook op de straat de beter rijdende auto. Maar voor de mensen die niet elke bocht volgas gaan, driftjes willen leggen en elke dag de Nordschleife opgaan is een andere layout ook gewoon prima. Met name bij de Panamera en Continental vind ik dat ze het fraai hebben opgelost.
@willeme: Ik vind dat ruimte argument niet overtuigend voor een topklasse automobiel als een Bentley. Als je ‘m niet ruim genoeg vindt bestel je een LWB.
Juist auto’s als de Panamera en de Continental bieden de ruimte om voor een mooie oplossing te kiezen. En bovendien mag je dat ook verwachten van een auto in die prijsklasse. De lay-out die deze auto’s gebruiken is er door de VAG directie heen gedrukt.
(je zou bijna gaan huilen als je denkt aan de fantastische onderstellen die Porsche onder de 924/944/968 en de 928 schroefde. Gelukkig weten ze het bij VAG beter)
@karaya: Nogmaals: dan is het niet voor jou. Jij stoort je er enorm aan. Nu hebben we een redactielid die het volkomen met je eens is, ;-). Het is gewoon efficiënter zoals Porsche en Bentley het doen en er zijn te weinig mensen zoals jij die zich eraan storen om het anders te doen. Daarbij vind ik de S-Klasse en 7 Serie niet echt het toonbeeld van de meest sportief rijdende auto’s in hun klasse… Met name bij de 7 Serie is het vleesch nog vis, naar mijn mening. Kan me de vergelijkende rijtest van Motortrend met de Alpina B7 en Audi S8 goed herinneren. Legt haarfijn uit waarom de B7 een betere basis heeft en waarom het superieur is. Vervolgens rijdt de Audi aanzienlijk beter. Afstelling, afstelling, afstelling.
@karaya: Ik begrijp wat je bedoeld. Het is het mooiste om het meeste gewicht binnenboord te hebben, Maar bij dit soort slagschepen vind ik het een beetje lood om oud ijzer.
Oh, en die Porsches die je noemt zijn echt serieus krap. Geweldige onderstellen, maar dankzij de layout was er weinig binnenruimte. Het zijn gewoon keuzes die een fabrikant moet maken.
‘Meest compact’. Geen woord van gelogen, maar heerlijk relatief
Een nieuwe Bentley heeft altijd wat. Zal er ooit een nieuwe Brooklands komen?
Oogt weer een stuk frisser dan de vorige. Ben benieuwd als die af is.
Front overhang is weggehaald en verplaatst naar achter.. Mán wat een kont.
@julez: hij heeft iig één fan:
https://m.youtube.com/watch?v=_JphDdGV2TU
Ben benieuwd. Vind de Flying Spur toch veel mooier dan de Conti Flying Spur