Lijnen waar je trots op mag zijn.
Bij het merk Cadillac denk je misschien aan lompe, dikke bullebakken. Hoe anders is deze SUV, het is de eerste elektrische auto van de autofabrikant. Aan de andere kant van de oceaan is de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit losgebarsten. Cadillac heeft hier onder andere deze SUV meegenomen.
Helaas is het nog een concept. Het design ziet er in elk geval goed uit. De SUV staat op het nieuwe platform van General Motors voor elektrische auto’s. Meer technische informatie is niet bekend over het concept. Er is zelfs geen naam voor bedacht. Wel is bekend dat Cadillac groots gaat inzetten op een toekomst met elektrische modellen in het gamma.
Het platform waar de Cadillac op staat is flexibel. Dit betekent dat ook andere elektrische auto’s baat hebben bij het platform, bijvoorbeeld een kleinere crossover, een sedan of een coupé. Tevens weet het platform om te gaan met verschillende aandrijvingen, zodat een voorwiel, achterwiel of vierwielaangedreven elektrische auto mogelijk is.
Bekend is dat zeker 11 auto’s van General Motors gebruik gaan maken van dit nieuwe platform. Cadillac wil tot 2021 elke zes maanden een nieuwe elektrische auto introduceren.
rhellema zegt
Ja, hier zou ik wel aan kunnen wennen!!
JanJansen zegt
@rhellema: Lekker schreeuwerig, een echte Cadillac dus.
Dutchdriftking zegt
Op zich niet verkeerd. Maar de concept van de sedan welke gisteren voorbij kwam was toch vele malen mooier!
pietertjep85d zegt
Ik ben erg benieuwd. Dit zal dan concureren met de E-tron, EQC, I-Pace en Model X verwacht ik. Bijzonder nieuw segment, aangezien een SUV een erg ongunstige vorm auto is voor een elektrische aandrijflijn. Maarja, mensen willen dit blijkbaar.
jpoers zegt
@pietertjep85d: extra hoogte iets eenvoudiger om de batterijen onder je komt te verstoppen.
fanboy zegt
@jpoers: En vergeet niet de hogere prijzen, waarbinnen je meer voor de accu’s uit kunt geven.
Het is gewoon veel moeilijker om een bruikbare elektrische auto voor 25K te maken. Voorlopig.
str8six zegt
Strakke bak!
gewoondirk zegt
Ergens doet het pijn in mijn hart, een Cadillac op stroom. Aan de andere kant is elektrisch wel uitermate geschikt voor een luxemerk als Cadillac. Gelukkig heb ik nog een echte V8 van het merk met het wapen en de krans staan om nostalgisch benzine mee te verbranden.
mashell zegt
Het lijkt net of er van de voorkant wat onderdelen afgevallen zijn.
bertorelli zegt
Vind het niet echt een SUV maar meer een wat hogere hatchback
Ook wel logisch dat hij wat hoger is, vanwege de batterijen in de bodem.
roquez zegt
Hoop dat de verkopen hiervan het in Europa wel goed doen.
Overigens is dit de laatste keer dat de Detroit autoshow in januari is omdat het te dicht op de CES zit qua datum. CES is tegenwoordig bijna een belangrijkere autobeurs dan de Detroit buers. Vanaf 2020 kiezen ze om deze reden voor juni…
O plaat zegt
Ondanks dat ik fan ben van Cadillac doen SUVs en elektro waggies mij toch niets. Ik kan mij niet voorstellen dat ik er mij ooit één aanschaf.
cossiekiller zegt
Dat wordt de Cadillac onder de EV’s!
barkingiron zegt
Die neus kan echt niet. Na grote grills gaan we nu voor zo groot mogelijke zwarte platen op de neus om maar te pronken dat je geen grill hebt. Ziet er echt niet uit.
fanboy zegt
@barkingiron: Wen er maar aan, we gaan steeds minder grillen zien.
barkingiron zegt
@fanboy: geen probleem, maar doe dan niet zo’n nep grill
kniesoor zegt
Nog heel duidelijk een concept. Maar als het uiteindelijke product hier niet teveel afwijkt lijkt het me wel een aardige aanvulling van/voor het EV-segment.
9000cse zegt
Of zo’n grill nou echt goed is voor de actieradius van deze EV? Mijn indruk is dat deze voor nogal wat extra luchtweerstand zorgt. Maar ja, het is nog maar een concept en zal nog wel worden aangepast.
kenju zegt
@9000cse: Dit vraag ik mij dus ook af. De meeste EV’s hebben een dichte voorkant. Maar feit is ook dat de batterijen gekoeld moeten worden. Echter kent een passieve koeling zijn maximum en denk ik niet dat je dergelijke inlaten nodig hebt. Overigens, misschien is het wel een constructie is waarbij de wind juist doorgelaten wordt ipv over de auto heen gestuurd wordt, misschien wel met aerodynamische voordelen….