
Nu eens kijken of iemand de ballen heeft om Rubystar rood te bestellen op de vernieuwde Porsche Taycan.
Bij Porsche vonden ze het een mooi moment om de Taycan en Cross Turismo van een update te voorzien. En inderdaad. De Taycan is alweer een paar jaar op de markt. Opvallend genoeg is de Cross Turismo echt hagelnieuw. Deze variant beleeft zijn debuut op de IAA in München over enkele weken. Dit is dan ook geen facelift of iets dergelijks, maar moet je meer zien als een grote update.
Actieradius neemt toe
Zo spreekt Porsche over een toegenomen range zonder conrete cijfers te noemen. Dat komt omdat de Taycan met deze update geen nieuwe homologatie krijgt. En daardoor vinden er ook geen nieuwe WLTP-metingen plaats. We moeten Porsche op hun blauwe ogen geloven dat je inderdaad verder komt met de vernieuwde Porsche Taycan. De Duitse autofabrikant zegt dat bij de rijmodi ‘Normal’ en ‘Range’ de voorste elektromotor bijna volledig ontkoppeld wordt en dus geen stroom levert. Uiteraard is dit alleen van toepassing bij de vierwielaangedreven Taycan met een elektromotor op de vooras. Dit scheelt in verbruik en resulteert in een grotere range.
Kleurtjes!
Heb jij al een Taycan in een gekke kleur gespot? Dat moet haast wel een wrap zijn. Want de elektrische auto kende een beperkte kleurenpallet. Daar is met deze update verandering in gekomen. De vernieuwde Porsche Taycan krijgt naast 17 standaard lakkleuren voortaan toegang tot het Paint to Sample en Paint to Sample Plus programma. De meest iconische kleuren van Porsche kun je op deze manier kiezen, zoals het afgebeelde Rubystar rood. Maar ook Moonlight blauw metallic, Acid groen, Riviera blauw en Viola metallic zijn enkele voorbeelden van PTS-kleuren voor de Taycan. In overleg met de dealer kun je met PTS bijna alle kanten op.
Andere vernieuwingen
Dan zijn er ook nog andere kleinere maar toch noemenswaardige updates met de vernieuwde Porsche Taycan. We zetten ze hieronder op een rijtje.
- Android Auto nu ook beschikbaar in de Taycan
- Remote Park Assist: parkeren op afstand
- Thermisch beheer van batterij en de oplaadfuncties zijn verder verbeterd
Succes
De eerste elektrische auto is een succes voor het merk uit Zuffenhausen. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn er wereldwijd 20.000 exemplaren van de Taycan verkocht. Dat zit net onder het niveau van de wereldwijde verkopen van heel 2020. Met deze update en de komst van de nieuwe varianten zullen de verkopen naar verwachting verder toenemen.










Kan iemand een shopje maken van de Cup wielen van de 964 en deze onder de Taycan plakken? Dit kon wel eens geniaal staan. Eigenlijk is dit het grootste probleem van de Taycan, fabrieks-af zijn er niet echt knappe wielen leverbaar. Het is allemaal nét niet.
Paint.net en even snel geknutseld maar het benadrukt nog meer hoe mis/gek gevormd die theekan is! Een 4 deurs 911 look-a-like is geen porem.
Zie: https://imgur.com/a/CCkKEBa
@knapzuur; ik denk dat het model vooral zo moeilijk oogt omdat het toch wel een rare mengvorm is tussen een 911 en een Audi TT, en daar dan weer een 4-deurs versie van.
Ik heb de 911 ook nooit een mooie auto gevonden, ik hou veel meer van musclecars en GT’s, maar die heeft in elk geval een herkenbaar profiel.
Wel een mooi kleurtje trouwens.
nee ik heb de taycan ook nooit begrepen. een echte sportauto is het niet maargoed ik zal wel niet tot de doelgroep behoren.
Tuurlijk is het geen echte sportwagen, daarvoor heeft de wagen teveel portieren. Maar wat je van de wagen zou moeten begrijpen is deze aantoont: Porsche maar dan elektrisch, dat kan gewoon.
@sonnybonds: is toch ook niet als een sportauto in de markt gezet door Porsche??? Een Macan vergelijk je toch ook niet met een 911???
Ik snap de macabere dus ook niet. Maargoed ik word oud denk ik lol
Ik vind hem er goed van opknappen!
@knapzuur: nice one!
Die velgen misstaan zeker niet, al vraag ik me af in hoeverre dit realistisch is. Punt is, dat de meeste EV’s eigen velgen krijgen om de rolweerstand omlaag ( en daarmee het bereik op één acculading omhoog) te krijgen, wat vaak resulteert in een velg van tussen de 18-20″ met de breedte van pak-em-beet een 16″ velg. Het is in ieder geval prijzig banden kopen als die aan vervanging toe zijn.
@RRRobert: wat een onzin. Misschien voor een i3 of een Kreuno.
Basis Taycan heeft zelfde band breedte als een BMW 540i. De Turbo zelfde als een M550i (20″). En dan hebben we het nog niet over de Turbo S met 265 voor en 305 achter (op 21″).
@dutchdriftking: Eens, alleen de Mission-E wielen zijn echt mooi, maar (naar mijn smaak) is 21 inch een beetje te groot.
Hoe? Geen Akrapovic-uitlaat op de optielijst………
Even serieus, ben blij voor Porsche dat ze klanten afsnoepen van die amerikaanse fabrikant. Je weet wel, die van veel aankondigingen maar steeds uitstelt.
En de big boss van TUVSUD-België heeft een baby-blauwe-Taycan!
@ericc: hier in de buurt rijden er zo 2. 1 staat regelmatig bij snack fabrikant Van Reusel in Hamont. Stiekem staat die kleur de taycan niet slecht, hoewel ik het zelf nooit zou kopen
Iemand Charles al gespot richting de dealer? ;)
@flutterby: Die oude zal vast beter zijn..
@flutterby, ben net Terug!😜😜
@Charles Taycan 4S: inruilen chef, of had je dit kleurtje er al via PTS erop zitten 🤣🙃
@bischero, haha! Nee hoor, zit in mn witte periode!😉en heb m net sinds januari 2021.😉
@Charles Taycan 4S: haha nice hoor! 👌
@flutterby: Echte kwaliteit auto, de Duitsers weten hoe je auto’s maken en die espresso is super lekker. Geweldig dealer netwerk en 800v is super. Je leeft maar 1x 😉😉😉🍷🍷🌞 Viva La France 🇫🇷
@sempiternal, haha! Je begint het al te begrijpen Sempi ! Snelle leerling!🤣
@Sempiternal: alleen jammer van die Fransen
Nou, de oplossing hiervoor is, net als voor klimaat en migratie, de oorspronkelijke nl bevolking naar de Franse campagne (is toch leeg, hè Charles?) en dan Nederland voor de verdrukten der aarde, overal vandaan.
Of zoiets
@piedlourd, haha! Niet allemaal tegelijk vanuit NL naar de Campagne komen!😉👍
@Sempiternal: eens hoor, maar helaas past het gezin er niet in en heb ik dit niet te besteden voor erbij. Wie weet over een paar jaar als ze gebruikt excl btw in de verkoop gaan voor woon-werkverkeer.
@flutterby ik vind m ook krap tov m’n huidige auto en met 2 opgroeiende kinderen lastig. Liever houd ik de model3 en zoek een mooie Porsche ICE voor erbij.
Simpele rekensom: Taycan gaat mij €500 meer kosten per maand ivm bijtelling en klein beetje lease budget overschrijding. Dat is over 3 jaar (model 3 loopt tot 2024) bijna €18k.
Even doorsparen voor een 996 of een 997.2 😉
En dan is de model3 ook nog eens sneller met een betere range 😉
@Sempiternal: voor mij alleen interessant zonder de bijtelling, dan maakt mijn huishouden toch niet uit en blijft mijn auto schoon. Een i8 lijkt mij ook wel wat maar rijd liever volledig elektrisch. Vrouwlief mag dan in de Berlijnse Model Y rond zoeven.
@flutterby, ga maar eens rijden met een i8, heb ik ook gedaan vanuit de 911, zelfs de verkoper van de i8 kon goed begrijpen dat ik het niks vond… zegt genoeg….😉
@Charles Taycan 4S: Dat zal wel een franse eigenwijze baguette zijn…vraag het de dealers in nederland maar.
Nog steeds een prachtige auto!
@charles 😉😉☕️
Ik ben niet een early adopter. Ik ben een ik-wacht-af-totdat-we-wat-verder-zijn-zodat-het-product-ook-beter-is adopter. Zie hier de eerste stap. Als ze mij een werkelijke range van rond 5 a 600 km kunnen garanderen dan begin ik het interessant te vinden.
@Rick-dos: garanderen nog wel, succes daarmee. Niemand gaat zich daaraan branden.
@Flutterby Als je met zo’n coulante marge dat niet eens kunt garanderen dan moet je wat anders gaan doen als autofabrikant.
Naar mijn beste weten is het rubystone rood, niet rubystar
Klinkt als een prima update, en dat Rubystone Red staat de Taycan goed. Alleen vind ik de Mission E velgen er dan weer niet bij passen door die witte rand. Wellicht dat het mooier is om ze over te laten spuiten in het zilver, of volledig zwart te maken.
Wat een ontzettend mooie kleur op deze auto!
Fraaie kleur. Weer eens wat anders! Over de range hoor je mij niet klagen, WLTP 464 km, zag vorige week al 511 km voorbijkomen op mijn scherm…. fijne auto en begrijp het succes!😜👍
Ik blijf erbij dat hij goed maar een beetje geforceerd is (waarom moet elke porsche toch zonodig een uitgetrokken, opgehoogde of scheef getrokken 911 zijn – verzin toch eens wat nieuws) en TE ZWAAR
Ik wacht op de volgende generatie.
Geef mij een 500 pk, 500 km ev met een gewicht van 500 kilo. Nou ja, mag ook 1250 kilo zijn.
@piedlourd, onze Taycan 4S Plus, dus met grootste accu, zit op 2.220 kg. Als je een equivalent met benzine motor bekijkt bv Panamera, BMW 8 serie, Mercedes CLS zit je ook rond de 2 ton …. en het zwaartepunt van de Taycan is dankzij de lage accuplaatsing nog lager dan van een 911 GT3….ga er maar eens mee rijden…. het eerste halfjaar van 2021 zijn er je al 20.000 voorgegaan, en die hebben hem daadwerkelijk gekocht…😉👌
@Charles Taycan 4S: net als bij een vrouw/man is er niets mis met de kilo’s op de juiste plek ;)
@flutterby, jij snapt t!🤣
Dat heb ik ook gedaan, Charles. Vandaar dat ik zeg goed maar te zwaar.
Er zou 600 kilo af moeten, en dat gaat ook wel lukken.
Ik ben het met je eens dat ice auto’s ook aan obesitas lijden.
Die zijn in tien jaar tijd zo even 300 a 400 kilo zwaarder geworden. Drama
@piedlourd, ik denk niet dat zowel EV’s als ICE’s beiden veel lichter gaan worden zonder veel duurder te worden . Dit kan alleen door gebruikmaking van duurdere en lichtere materialen wat ook weer niet in ieder marktsegment wenselijk is. Ik denk dat we er gewoon aan moeten wennen dat auto’s zwaarder zijn dan vroeger. Het verschil tussen beiden in mijn voorbeeld hierboven is dan ook kleiner dan sommigen hier denken…😉
@rubenpriest:
“De Duitse autofabrikant zegt dat bij de rijmodi ‘Normal’ en ‘Range’ de voorste elektromotor bijna volledig ontkoppeld wordt en dus geen stroom levert”
Geen stroom verbruikt toch?
De Porsche 964. Mijn eerste echte kennismaking met Porsche, m’n buurman had een carrera4. Vele kilometers op de passagiersstoel, en achterbankje mogen doorbrengen. Onvergetelijke momenten. Voor mij is en blijft Porsche DE sportwagen fabrikant.
@saxoke: Jij mocht bij je buurman in een Porsche. Ik mocht op schoot bij hem, verkleed als een meisje. Het ergste van alles is dat zijn stoppelbaard in mijn nekje prikte als hij me knuffelde.
@dieseltor: knap irritant.
Bij “paint to sample plus” kun je kiezen uit een lijstje iconische kleuren? Ik zou verwachten dat je dan de nagellak van je vrouw, een druppel bloed van je ergste vijand of en blad van de prijs winnende roos uit je tuin meeneemt.
Pas geleden voor het eerst 1 in het wild gezien. Zag eruit als een brede hele zware bak. Blijkt ook ruim 2 ton te wegen,maar electrisch dus geen wegenbelasting he. Die maakt de weg natuurlijk minder kapot dan een auto van 1200kg. Veel bruggen moeten al opgeknapt worden,ook verstevigd zeker als iedereen electro gaat rijden?
Neh, de schade aan de weg komt niet van auto’s van 1200 of 2000 kilo’s. Dat komt vooral van vrachtwagens van 30 ton en meer. Overigens betaalt zo’n vrachtwagen ook amper wegenbelasting. TLN is nou eenmaal beter in lobbyen dan de ANWB.
@mashell: de transport levert de staat natuurlijk niet alleen iets op via de MRB maar ook via allerlei andere vormen van belasting (omzet, winst, loon plus nog de sectoren die ervan afhankelijk zijn).
Klopt. Je kunt daarover wel kritische vragen stellen bij de Poolse afdelingen van Nederlandse transportbedrijven die dan wel hier rondcrossen maar het bevestigt wel mijn punt: de hoogte van de MRB en de schade aan het wegdek hebben geen enkele relatie.
Leuk dat er een update komt en meer kleurtjes, maar denk dat de 2e generatie echt de versie zal zijn die tot de grotere massa zal aanspreken ivm range, laadtijden etc. De EV gaat een beetje de tour op zoals de smartphones, vandaag gekocht, morgen (zelfs vandaag) alweer oud.
@charles heeft zeker al in de boekhouding gecheckt hoeveel de taycan nog afgeschreven moet worden… 🤣
@tjorque, haha! De auto zit niet in de boekhouding, rijdt hem prive!😉
@charles hier is dat anders, de auto zit wel grotendeels in de boeken maar wordt wel voornamelijk privé gereden 🤫
Maar dat is typisch 🇧🇪… 🤣
@tjorque, die Belgen ook he?!🤣