Informatie met betrekking tot het opladen van een opladen elektrische auto moet overzichtelijker worden. Het kabinet komt met verplichte maatregelen.
Als je kritisch kijkt naar de laadinfrastructuur die nu gebouwd wordt kunnen er zoveel dingen beter. Meerdere laadpassen, meerdere apps op je smartphone. Ik kan me zo voorstellen dat je zegt: gedoe! Zeker als je niet de mogelijkheid hebt om een EV thuis te laden door het gebrek aan een oprit. Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) is van mening dat het beter kan. Het kabinet komt volgend jaar met maatregelen die het laden van een elektrische auto makkelijker maken.
Zichtbaarheid in kosten
Een simpel voorbeeld. De batterij van je elektrische auto is bijna leeg en je stopt bij een openbare laadpaal in een stad om deze te gaan opladen. Zonder app of even zoeken op Google heb je geen idee wat de laadsessie gaat kosten. De laadpaal zelf verstrekt immers deze informatie niet. Bovendien kunnen de kosten per laadpas verschillen.
Per 1 juli 2021 moeten aanbieders van publiek toegankelijke laadpunten verplicht duidelijk maken wat de kosten zijn. Ook moeten ze realtime kunnen zeggen of het oplaadpunt beschikbaar is en met met welke snelheid kan daar geladen worden. Die informatie kunnen ze delen via een eigen app of site, maar ook via applicaties van derden. Denk aan Google Maps dat nu al op grote schaal laadpalen in kaart brengt. Via dezelfde app info over kosten en beschikbaarheid kunnen raadplegen is wel zo makkelijk.
We maken het nu makkelijker om de laagste prijs te vinden. Net als bij de benzinepomp zie je straks in één oogopslag wat het laden kost. En weet je voordat je er naar toe rijdt dat een laadpunt vrij is. Dat geeft zekerheid en vertrouwen
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat)
Vanaf vandaag kunnen je meedenken over hoe deze nieuwe wet- en regelgeving precies moet worden uitgewerkt als het gaat om het opladen van een elektrische auto. Tot en met 9 november 2020 is het mogelijk om een reactie te geven op de consultatie via de website van de overheid.
Hubert zegt
Denk dat je voorlopig nog niet de luxe hebt om naar laadpunt van keuze (goedkoopste?) te kunnen rijden.
Denk dat je blij moet zijn dat er ergens überhaupt eentje vrij is.
gekketurbo zegt
Hangt behoorlijk af van de situatie, maar ik woon in een appartement en in straal van 500 meter zijn 4-5 verschillende palen(voor mij altijd wel een plekje) van 3 verschillende aanbierders waarvan 1 de goedkoopste is; 3 cent verschil, dus een mooie prijspakker voor de echte hollanders onder ons.
frank2b zegt
@gekketurbo: ja maar dan laadt je geen premium-elektriciteit!
Robert zegt
Ik schat dat 90-95% van de EV rijders dit doet met een zakelijk leasecontract. En die zal het een biet wezen wat de prijs per kWh is. Maar voor die enkele idealistische autobezitter zou het wel handig zijn, ja.
mashell zegt
Die zakelijke rijders hebben een pasje waarvan de uitgever allerlei deals met laadstation aanbieders heeft waardoor het tarief voor iedereen verschillend kan zijn. Dat zorgt voor schimmige tarieven waarmee concurrentie op prijs onmogelijk wordt en als concurrentie op prijs onmogelijk wordt dan weet je al wel dat je teveel betaalt.
Daarom ben ik voor vaste tarieven per kWh, op de laadpaal aangegeven (en dan meteen gewoon vastleggen dat ze niet 5x per dag veranderen zoals bij tankstations). Openbaar laden ongeveer 10% duurder dan thuis, snelladen ongeveer 30% duurder daar moeten we op uitkomen.
lekbak zegt
@mashell: dat verschil mag best wat groter zijn. Een laadpaal is namelijk zeker niet goedkoop en voor een paar cent per kWh marge kan je nooit de kosten dekkend krijgen. Als je 30ct per kWh zou moeten betalen, wat bijna 50% duurder is dan thuis, dan is dat nog prima te overzien. Dat is een paar cent per gereden km. Dat merk je dus nauwelijks op je km kostprijs van enkele dubbeltjes.
gekketurbo zegt
Gewoon betalen met de pinpas, duidelijkheid over de prijs en beschikbaarheid/status en vrij gebruik van alle laadstations.
Het is bijzonder irritant als iedere fabrikant snellaadstations enkel beschikbaar stellen voor auto’s uit de eigen gelederen, net als Tesla en Ionity. Ook vrij onhandig is dat sommige aanbieders abbonement modellen hanteren voor betere KW prijzen. Gewoon standaard tarief van KW prijzen voor iedereen, maakt het veel makkelijker.
flutterby zegt
@gekketurbo: Ionity is voor iedereen toegankelijk, enkel de prijs verschilt.
Pin voor een laadpaal is geen optie omdat de hardware veel te duur is voor enkele transacties per dag. Een QR-code en online betaalmiddel zou dan voordeliger én praktischer zijn (elk moment te wijzigen en in elke taal). Uiteindelijk betaalt de consument de transactiekosten.
berlinetta zegt
Je kunt tegenwoordig overal met pin betalen (behalve bij Turkse kappers), maar voor laadpalen zou het te duur zijn? Klinkt als een vaag verhaal.
lekbak zegt
@berlinetta: een qr code werkt ook wel. Ook als je wel de pin hardware erop zet moet die gewoon betaalt worden door de consument.
flutterby zegt
@berlinetta: ik leg toch duidelijk uit waarom het voor een laadpaal niet werkt. Noem één plek waar een pin apparaat staat die 5-10 transacties per week verwerkt.
Een pin terminal kost al snel €50 per maand en bij vernieling enkele honderden euro’s. Een transactie voor een RFID badge/pas is +/- 15ct.
https://www.ccv.eu/nl/shop/pinautomaten/mobiele-pinautomaat/ccv-mobile-v400m/
berlinetta zegt
Zelfs bij onbemande tankstations in afgelegen streken in NL kun je met pin betalen. Daarbij is een QR-code niet bepaald veilig. Een pinautomaat is ook niet altijd even veilig, maar bij een QR-code is dat risico nog veel groter.
mcshine zegt
Ik zie deze gegevens al in de diverse apps hoor. Het is niet zoals bij een tankstation dat de laadpaaleigenaar alle kosten bepaalt, maar soms zitten er ook kosten in verwerkt van de parkeerplek zelf, of de kosten voor een bepaald amperage. Alleen naar de kWh per € kijken is dus niet voldoende.
Dutchdriftking zegt
Tja, vooral beschikbaarheid is een dingetje. Als er nu een paal vrij is en er rijden binnen een straal van 10 km 20 elektrische auto’s dan kan dat heel snel anders zijn. Maar gewoon met je pinpas bij iedere paal betalen, en duidelijk op de paal wat de kosten zijn lijkt mij geen gek idee.
sprankel zegt
Vergelijk het met gewoon elektriciteit, je zit met een tussen leverancier. Dat wil zeggen dat 1 en dezelfde paal verschillende prijzen hebben afhankelijk van wie de paal is en van wie je laadpas is. Die informatie is dus zichtbaar in de app van je leverancier.
Er kunnen transactiekosten en/of per minuut en/of kosten/Kwh zijn, die dus kunnen veranderen, dat krijg je nooit op die laadpaal. Maar er is ook zoiets als de laadpaal kosten per minuut vraagt, is dat dan voor betaald parkeren? Of als een voertuig aan het opladen is, is die dan niet aan het laden/lossen?
Afhankelijk in welk land/stad je zit krijg je daar andere antwoorden op.
Overigens het artikel is fout, er is enkel een wetswijziging ingediend waarbij men bevoegd word om regels op te leggen betreffende informatie bij laadpalen, of er regels komen of wat deze inhouden is er niets bekend gemaakt.
lekkerlinksrijden zegt
Gewoon met je pinpas betalen, iedereen overal laden zonder poespas. Met benzine en diesel kan het ook, dus wat is het probleem?
lekbak zegt
@lekkerlinksrijden: je kunt zelfs bij nagenoeg elke parkeerpaal met pin betalen. Lijkt me de enige logische weg.
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: een parkeerpaal of tank doet wel even iets meer dan 10 transacties per week.. De meeste palen halen gemiddeld één per dag niet eens en dan is een RFID chip en maandelijks facturen simpelweg véél goedkoper. Gelukkig werkt in Nederland bijna elke pas wel op elke laadpaal.
Het zou pas echt fijn zijn als de auto de paal kon vertellen waar de rekening heen moet (CCS AutoCharge, werkt bij FastNed).
barry355gtb zegt
De huidige tarieven verschillen per automerk en per aanbieder en leasebedrijf. Dat is echt een serieus probleem aan het worden voor de mensen zonder eigen oprit.
goodvibrations zegt
Shell recharge app bevalt mij prima..
shizzle zegt
Lees die zin eens hardop:
“ Informatie met betrekking tot het opladen van een opladen elektrische auto moet overzichtelijker worden. ”
Neemt niet weg dat ik elektriciteit ook gewoon voor een vaste prijs wil afrekenen net mijn pinpas.
alfapeter zegt
De stroom komt vanuit hetzelfde netwerk als thuis. Het moet toch mogelijk zijn om laadpalen te hebben die door alle elektriciteitsleveranciers gebruikt worden en waarbij je laadbeurt op je gewone thuisrekening komt.
mashell zegt
Het is mij eigenlijk een raadsel waarom het niet de Essent’s, Eneco’s en Nuon’s (Rattenfall is gewoon een gruwelijk slechte naam) zijn die de openbare laadpalen exploiteren. Elektriciteit verkopen is toch juist hun core business? Ik zou met hen als verkoper ook een veel snellere groei van het aantal laadpalen verwachten, want zij hebben een commercieel motief.
zita1509 zegt
Vrij duidelijk op te maken uit de reacties wil er wel, en wie er niet electrisch rijdt….
Mbt betalingen : tussen particulieren is QR-betalen helemaal ingeburgerd. En ook in winkels daalt PIN en stijgt QR. Waarom zou een laadpaal fabrikant dan nog investeren in obsolete tech?