
Audi is toch niet het enige merk wat een vijfcilinder aanbiedt.
Audi is de laatste der Mohikanen, want zij zijn momenteel de enige fabrikant die nog een vijfcilinder levert. Die ligt ook nog maar in één model, de RS3. Donkervoort is inmiddels gestopt met de vijfcilinder en Cupra zette in 2024 een punt achter de Formentor VZ5.
We hadden niet verwacht dat we de vijfcilinder ooit nog terug gingen zien in iets anders dan een RS3, maar we hadden het mis. De vijfcilinder maakt tóch weer een comeback bij Cupra. Het merk lanceert vandaag de vernieuwde Formentor VZ5.
De Formentor werd in 2024 gefacelift en deze versie krijgt nu alsnog de vijfcilinder. Motorisch is er niks veranderd. De VZ5 levert wederom 390 pk en 480 Nm. Dat is 10 pk en 20 Nm minder dan de RS3, want verschil moet er wezen. Maar met 390 pk kom je weinig te kort.




Het recept is verder vergelijkbaar met de RS3: de Formentor heeft vierwielaandrijving en een zeventraps DSG-bak. Ook heeft Cupra de torque splitter van Audi overgenomen, die het vermogen variabel over de achterwielen verdeelt. Daarmee wordt het bekende Audi-onderstuur geminimaliseerd.
Qua uiterlijk kun je de vijfcilinder eenvoudig herkennen aan de uitlaten. De Formentor VZ5 heeft vier schuin geplaatste uitlaten. Aan de voorkant prijkt een carbon splitter. Ook heeft de VZ5 speciale 20 inch velgen. Meer aanpassingen zijn ook niet nodig, want de Formentor oogt van zichzelf al behoorlijk agressief.
De vernieuwde Cupra VZ5 zal wel een exclusief model blijven. Er worden in totaal niet meer dan 4.000 stuks gebouwd. Maar toch leuk dat Cupra het doet. Helaas hebben we hier in Nederland niet zoveel aan, want de VZ5 is wederom niet voor ons. Sowieso zou niemand ‘m kopen, want deze zou in Nederland gewoon een ton kosten.





Jammer dat dat dan weer gepaard moet gaan met zo’n infantiele auto vol onnodige vouwen, plooien en koperkleurige kitch.
Eens. Topmotor in een hotwheels verpakking. Als ik ze zie rijden gluur ik ook altijd even naar binnen om te kijken wat voor type daar nou in rijdt. Ik wil niet teveel generaliseren, maar …. tja het zijn vaak bepaalde figuren. Laat ik het daarbij houden.
Vind het een knappe verschijning en nu met een motor die het sportieve uiterlijk past, alleen die televisie in het interieur is echt te groot…
Ehm… Donkervoort?
Die nemen spijtig genoeg ook afscheid van de vijfcilinder.
En werken nu aan een compleet eigen motor voor de nieuwe “P24 RS”.
Dat merklogo bij vw audi enzo in het rood. Ik neem aan dat dat een optie is? Het ziet er zo lelijk kermis achtig uit.
Dat verschilt een beetje per merk en model. Bij Cupra zit het merklogo standaard achterin de lichtbalk verwerkt en is ‘ie dus altijd rood, zelfs op een kale Cupra Formentor Essential. Bij de Audi A6 heb je op het meest kale model witte Audi ringen, maar zodra je daar voor de LED matrix koplampen kiest krijg je meteen die rood oplichtende Audi-ringen op de kont.
Ik vind het zelf ook maar lelijk, net zoals die verlichte merklogo’s en grilles aan de voorkant. Een doorlopend streep van de ene koplamp naar de andere koplamp kan nog, maar zo’n lichtgevend VW-logo, een verlichte Mercedes-ster of verlichte BMW-nieren vind ik echt afgrijselijk lelijk. Als ik er echt niet aan zou ontkomen bij de aanschaf van een auto omdat het onderdeel is van een optiepakket waarvan ik de rest van de opties wel zou willen, zou ik de dealer ook lief aankijken en vragen of hij die verlichtingsmodule kan uitschakelen of het zekeringetje eruit zou willen halen als die niet met de rest van de verlichting afgezekerd is.
De Audi 5 cilinder motor is aan een afscheidt toer begonnen, eind 2027 is het klaar met deze motor, bij de intrede van Euro-7 emmissie standaard.
Audi heeft aangegeven dat het geen probleem is om de motor aan de nieuwe Euro-7 emmissie norm te laten voldoen, maar dat ze besloten hebben dit niet meer te gaan doen, en stoppen met de productie van de motor.
Het is echter nog geen 2027, dus er kan nog wat veranderen, alleen is die kans heel klein.
Naast deze Cupra Formentor VZ5, krijgt er ook een gelimiteerde VW Golf deze motor onder de kap, als we de geruchten moeten geloven, verder komt er nog een gelimiteerde Audi RS3 GT boven de gewone RS3 met de 5 cilinder motor.
Ik zou zeggen : En ode aan de prachtige roffel van de Zweedse 5-Potter. Ondanks leeftijd ; een niet te evenaren g**l geluid bij gasgeven !