De verwachtingen bij Red Bull Racing waren hooggespannen voorafgaand aan de race van vandaag in Japan. Na de zomer leek het team wat weggezakt zijn in de titanenstrijd met Mercedes en Ferrari, doch dankzij nieuw dino-sap en wat aerodynamische updates hoopten de Oostenrijkers daar weer verandering in te kunnen bregen. Helmut Marko liet voor het weekend zelfs optekenen dat Red Bull in zijn ogen de zegeteller nog steeds naar vijf kan tillen dit seizoen, zoals hij voorafgaand aan 2019 beloofd had. Dat zou betekenen dat Red Bull Racing drie van de resterende vijf races had moeten winnen.
Na vandaag moeten dat er dan drie van de resterende vier worden, want het ging al snel mis voor team rode stier. Verstappen werd namelijk in bocht één geëlimineerd door Leclerc en ook Albon kende een moeizaam begin van de race. Normaal gesproken boeit het Verstappen niet zoveel of er straffen worden uitgedeeld of niet na een uitvalbeurt. Het leed is immers al geschied. Doch dat Leclerc vervolgens geen straf kreeg van de wedstrijdleiding, zit MV33 totaal niet lekker. Bij verschillende media suggereert VER met zoveel woorden dat FIA vandaag zoals cynici vaak suggereren weer stond voor Ferrari International Assistance:
Ik was er eigenlijk al voorbij en toen reed ‘ie me vol in de zijkant, gewoon heel lomp. Je weet dat je daar onderstuur krijgt als je met meerdere auto’s de bocht om wil. Ik snap niet eens dat dit pas na de race moet worden bekeken. Het moet meteen een straf zijn. Ik bedoel wat moet hij dan nog meer doen om een straf te krijgen?
Ook het feit dat Vettel geen straf kreeg voor zijn vermeende valse start was Max Emilian opgevallen:
Vettel maakt gewoon een valse start. Oké, hij heeft er geen voordeel van, maar regels zijn regels. Ik vind het eigenlijk niet kunnen wat hier vandaag gebeurt.
Charles Leclerc en Sebastian Vettel waren na de race niet direct van mening dat zij straf hadden verdiend. Vettel gaf vooral aan dat hij ‘niet bepaald voordeel gehad had van de vermeende valse start’. Prima, maar dat is niet een van de criteria in het reglement. Leclerc weet dat hij zich nog moet melden bij de wedstrijdleiding en hield zich op de vlakte over het incident met MV33:
Ik heb geen idee, ik was er helemaal niet van op de hoogte tijdens de race dat ik misschien een straf zou krijgen. Het feit dat ze geen beslissing hebben genomen geeft waarschijnlijk aan dat de situatie niet echt duidelijk was.
Om tien uur Nederlandse tijd moet Leclerc zich verantwoorden bij de stewards. Daarna zullen de stewards zich op hun beurt moeten verantwoorden bij jullie, het kijkende publiek. Zeg het maar: moeten ze die Leclerc terugzetten naar de F2? Hebben de stewards vandaag een wanprestatie geleverd? Staat Ferrari boven de wet?
65 reacties
En wat betreft die valse start: Räikkönen maakte er enige tijd geleden ook één waar hij “geen voordeel mee behaalde” maar kreeg wel een straf. Meten met 2 maten heet dat.
Ga eerst eens zorgen dat je ongeschonden door de eerste bochten heen komt.
Hij is bijna bij elke race wel betrokken bij iets.
Leclerc kreeg in Duitsland na een unsafe release uit de pit geen straf terwijl VER dat wel kreeg in Monaco.
Raikonnen vergalt zijn start de vorige race en kreeg daarop gewoon een penalty terwijl Vet in precies dezelfde situatie niets krijgt.
Vettel zelf is in Canada weer flink bestraft terwijl Lec en Ham in eenzelfde situatie weer geen straf kregen.
Ik vind het meer dan terecht dat dit inconsequente toepassen van regels (opnieuw) wordt aangekaart. Het vergald de sport behoorlijk.
Wat betreft die valse start: als je er zo overduidelijk geen voordeel van hebt, vind ik een straf ook wat onzinnig. Vorige keer met Raikkönen ook, hij had zichzelf al gestraft. Het rare is dat heel veel overtredingen in de F1 de vorm hebben “Infraction of such and such nature and gaining an advantage”, en dat bij de valse start die “voordeel”-component niet genoemd wordt.
Hij geeft alle ruimte aan Leclere. En die doet daar helemaal niets mee behalve hier een paar jaloerse reaguurders voer geven om kritiek op Max te geven.
Max heeft gewoon gelijk.
Waar zie je mij zeggen dat hij niet alle ruimte krijgt? Daar gaat het niet om. De buitenbocht is per definitie risicovol na de start, waar men vaak twee, drie auto’s dik, op koude banden elkaar aantikt en… daar komt ‘ie, naar buiten schuift. Niks mis mee om een risico te nemen, zoals ik al zei. Het levert je vaak een betere positie op. Begrijp ook wel dat je instinctief induikt. Het gejank van Max achteraf slaat echter nergens op. Omdat het een gevolg van een gewoon race-incident is, waar je in die fase van de race vaak mee te maken hebt. Dat Calimerogedrag mag er wel een keer uit inmiddels.
Dat stel je ook dat hij hier de gevaarlijke positie had gekozen, en ik lees nergens dat je de actie van Leclerc in twijfel neemt door te stellen dat Leclerc:
1. Wist dat Verstappen er voorbij was en daardoor hem de zijn lijn moest laten behouden.
2. Hierdoor zijn gas los moest laten om hem ook ruimte geven tijdens de eerste ronde.
Daarbij zeg je ook dat Verstappen op moet houden met dat Calimerogedrag maar over Leclerc rep je geen woord.
Oftewel, je verdedigt Leclerc en legt de fout neer bij Verstappen door te stellen dat hij niet aan de buitenkant mag zitten omdat dat een risico is. Wat moet hij dan doen?
Je gehele toon is zeer anti Verstappen en zodra ik negatief over Leclerc doe moet ik rustig aan doen en adem blijven halen. Dat doe ik ook gewoon maar ik bekijk het niet zo eenzijdig als jij dat wel doet.
Zonde van zijn race en goede start, en incompetent van de FIA dat ze niet meteen actie ondernemen. En met 2 of meerdere maten meten.
Aan de andere kant, Lewis heeft al bijna zijn kampioenschap binnen en is de halve race, en erna, chagrijnig en taai omdat
Bottas eindelijk weer eens zijn eigen race heeft gereden en heeft gewonnen. Terecht, na betere quali, start, race. Hamilton laat zich ook altijd snel kennen als het niet helemaal zijn kant op valt, en laat het ook duidelijk merken. Die
Jongens willen allemaal maar 1 ding en dat is winnen. Logisch dat als het niet lukt, ze taai of verbolgen zijn.
Dit was echt een hele domme actie van LEC, hij gaf gas op moment van onderstuur omdat ie VER niet voorbij wilde laten. Hij zat strak achter Vettel dus dan weet je dat het onderstuur moment gaat komen. Als hij even had gelift was had hij kunnen aansluiten en had hij de positie op start-finish weer teruggepakt. Terechte straf.