• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verzekeren EV’s duurder dan met plofmotor

Auteur: willeme, gepost 3 oktober 2022 om 14:28 – 7 Reacties

verzekeren EV's duurder

Het verzekeren van EV’s is duurder dan in vergelijking met een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor.

Elektrisch rijden heeft vele financiële voordelen. Sommige zijn bepaald door Moedertje Staat. Voor een elektrische auto betaal je geen motorrijtuigenbelasting, er zijn geen accijnzen op de brandstoffen en je betaalt minder bijtelling. Diverse Groene Rakkers (aldus waarde @jaapiyo) probeerden nog lagere parkeertarieven door te voeren, maar dat gaat (voorlopig) nog niet gebeuren.

Kortom, elektrisch rijden is niet alleen beter voor het milieu, maar ook beter voor de portemonnee, als je tenminste een EV kunt betalen. Maar wat blijkt, er is een punt waarbij elektrische auto’s aanzienlijk duurder zijn. Dat is namelijk de verzekering.

Tesla

EV’s verzekeren duurder

Het is niet de eerste keer dat we dit precaire onderwerp aansnijden. Destijds werd het bericht in twijfel getrokken door de de Franse verzekeraar AXA. Hun ‘objectieve test‘ was niet echt objectief en een demonstratie ‘Tesla bashen’ voor vergevorden. Maar dat neemt dus niet weg dat elektrische auto’s duurder zijn c.q. worden om te verzekeren, aldus CNBC.

verzekeren EV's duurder

In dit geval komt het nieuws niet uit de VS, maar uit China. Voordat we massaal in het toetsenbord kruipen, dat is relevanter dan je denkt. In China is de opkomst van de elektrische auto namelijk enorm. Er zijn een hoop startups die in korte tijd wél voor elkaar krijgen wat de traditionele fabrikanten niet lukt: aantallen maken.

Voorkant

Reden

Volgens CNBC zijn in China de autoverzekeringen voor elektrische auto’s een stuk hoger, zo’n 20 procent in vergelijking met een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. De reden is vrij simpel, de grondstoffen voor een elektrische auto zijn alsnog duurder. Deze onderdelen worden nog niet in een enorm hoge oplage gebouwd en zijn dus (nu nog) duurder.

verzekeren EV's duurder

Een ander punt is dat elektrische auto’s zorgen voor – daar is ‘ie weer – duurdere ongelukken! Elektrische auto’s zijn zwaarder dan een vergelijkbare auto meet conventionele aandrijving en richten simpelweg veel meer schade aan.

Meer lezen? Dit zijn de verkopen van EV’s tot nu toe!

Ook interessant!

  • EV is dus duurder op afschrijving en verzekering
  • EV 10 Daagse 2022
  • Top 15: verkopen EV's 2022 tot nu toe
    Top 15: verkopen EV's 2022 tot nu toe
  • Top 15: occasion verkopen EV's 2021 tot nu toe
    Top 15: occasion verkopen EV's 2021 tot nu toe

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Lamborghini URUS en de vangrail in Zoetermeer
Volgend bericht: Latifi krijgt een zware straf voor gebrek aan talent »

Lees Interacties

Reacties

  1. flatsix010 zegt

    3 oktober 2022 om 15:20

    Super relevant, als je in China woont. Kan iemand een vergelijk maken in Nederland rekening houdend met alle factoren (prijs, locatie, leeftijd, schade vrij etc).

    Login om te reageren
    • Rudy zegt

      3 oktober 2022 om 15:51

      Hebben 2 elektrische auto’s in ons wagenpark: ID4 en een Enyaq. Beide gekocht (dus geen lease!). Partij 1 vroeg ~€1800 per jaar, andere partij zat rond de €1000. Onze tussenpersoon heeft wel wat moeite gedaan begreep ik om verschillende partijen te vergelijken.

      Alsnog duurder dan ik voor mijn eigen G21 330i betaal (met een cataloguswaarde die ook nog eens €20k hoger ligt) Zakelijk verzekeren is altijd relatief duur is mijn ervaring.

      Login om te reageren
    • b00st zegt

      3 oktober 2022 om 16:03

      Twee auto’s in wagenpark, zakelijk ingeschreven (geen lease), in BE (+5j schadevrij) :
      * 2019 Model 3 LR, full casco : 1050 EUR
      * 2011 BMW E91 325d, geen full casco, enkel diefstal en glasbreuk : 1450 EUR

      Login om te reageren
  2. jippie zegt

    3 oktober 2022 om 15:31

    Uit onderzoek is eveneens gebleken dat EV-rijders veredelde Greenwheels-mobilisten zijn. En die zijn gemiddeld genomen minder behendig in het besturen van een auto.

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      3 oktober 2022 om 15:49

      @jippie Heb je een linkje? :) Interessant!

      Login om te reageren
      • Diesel Rocks zegt

        3 oktober 2022 om 17:42

        https://www.tesla.com/autopilot

        Zou niet nodig zijn als Tesla rijden goed konden rijden.

        Login om te reageren
  3. redbeams zegt

    3 oktober 2022 om 17:53

    Dit en straks de MRB die eraan komt en je wordt flink genaaid met je ev.Zelfde als met de zuinige diesels en (p)hev van voorheen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North