Vijf dingen die ons opvielen aan de derde F1-testdag

Auteur: , 43 Reacties

De Mercedessen waren heel erg langzaam.

Williams F1

Vandaag was het alweer de derde testdag van de Formule 1 in Barcelona. Het is voor de teams een uitgelezen moment om hun nieuwe auto’s en eventueel nieuwe coureurs te laten wennen. Alle teams doen dat op hun eigen manier. Dat betekent automatisch dat uit de tijden voorlopig nog niet veel te herleiden is. Dit zijn vijf dingen die ons opvielen aan vandaag:

Williams deed mee!
De eerste twee dagen kon het veelgeplaagde Williams nog niet ten tonele verschijnen. Gelukkig was driemaal scheepsrecht. In de persconferentie laten ze niet weten waarom ze nog niet klaar waren, maar Claire Williams laat wel weten dat ze het een beschamende prestatie vind, temeer alle andere teams wel op tijd klaar waren. Het was George Russell die de eerste ronden mocht rijden met de nieuwe FW42. Het zou echt gaan om een shakedown, de snelle tijden komen morgen pas. Ze hielden woord, want met 1:25.625 was Russell bijna vijf seconden langzamer dan de op één na laatste coureur.

Williams

Tuurlijk. Mercedes is erg langzaam
De op een na sloomste coureur van vandaag was opmerkelijk genoeg Lewis Hamilton. Ook Valtteri Bottas was relatief sloom. Hamilton laat in interviews weten dat de andere teams erg snel zijn. Het geeft aan dat de onderstaande tijden absoluut geen indicatie zijn voor het komende seizoen. Die twee zijn bij Mercedes onder leiding van Toto Wolff bezig aan een nieuwe vorm van sandbagging. Of proberen met één motor een seizoen te doen.

Mercedes Valtteri Bottas

Haas ietwat ongelukkig
Bij het team van Haas mochten Grosjean en reservecoureur Fittipaldi hun rondjes rijden. Helemaal van een leien dakje ging het niet in de schitterend ogende wagens. Beide coureurs zorgden namelijk voor drie rode vlaggen. Driemaal kwam het door technische malheur van de auto. Een keer overkwam het Pietro Fittipaldi, de auto van Grosjean veroorzaakte tweemaal een rode vlag-situatie.

Haas F1

Sainz zorgt voor het enige beetje spektakel
McLaren is voor Carlos Sainz alweer het derde team in zijn relatief jonge F1-carriere. Dit seizoen moet hij een heel team op sleeptouw nemen. Vandaag had hij een redelijke dag met 90 ronden. Hij zorgde onbedoeld voor het kleine beetje visuele spektakel van de dag: hij geraakte in een spin bij het aannemen van de bocht en kwam in het gravel terecht.

Carlos Cainz

Kvyat is het snelst
Voor lange tijd lijkt Raikkonen de snelste tijd neergezet te hebben. Op het laatst zet Daniel Kvyat echter de tijd net even iets scherper. Natuurlijk houdt dit niet in dat Kvyat mee gaat doen voor de titel in 2019. Het belangrijkste is echter de raceafstand: de Rus rijdt 137 ronden zonder dat de motor het begeeft. Dat moet wel een prettig gevoel geven.

De gereden tijden waren als volgt, het aantal gereden ronden staat tussen haakjes:

1. Kvyat, Toro Rosso – 17.704 (137 ronden)
2. Raikkonen, Alfa Romeo – 17.762 (138 ronden)
3. Ricciardo, Renault – 1:18.164 (80 ronden)
4. Vettel, Ferrari – 1:18.350 (134 ronden)
5. VERSTAPPEN, Red Bull – 1:18.787 (109 ronden)
6. Hülkenberg, Renault – 1:18.800 (63 ronden)
7. Grosjean, Haas – 1:19.060 (69 ronden)
8. Fittipaldi, Haas – 1:19.249 (48 ronden)
9. Sainz, McLaren – 1:19.354 (90 ronden)
10. Perez, Racing Point – 1:20.102 (67 ronden)
11. Bottas, Mercedes – 1:20.693 (88 ronden)
12. Hamilton, Mercedes – 1:20.818 (94 ronden)
13. Russell, Williams – 1:25.625 (23 ronden)



43 reacties

Sanbaggen?
Sandbagging :)

Je stopt (niet letterlijk, vroeger wellicht) een zak zand in je wagen, waardoor je maximaal kunt gaan zonder je echte snelheid te verraden aan de competitie omdat je door die zak zand zwaar bent.
@hamerhaai: en teabaggen?
@cloverleaf: wil je nou dat mensen grappen gaan maken over je moeder?
@janmetdelangeachternaam: als je een goede weet be my guest. Maar ik heb zo’n idee dat je die niet hebt..
@cloverleaf: laatst nog thee gedronken. MET JE MOEDER!! Aardige vrouw wel, jij moet een fijne jeugd gehad hebben.
@cloverleaf: kerel, ik probeer mijn diner binnen te houden
@hamerhaai: ah, nu aangepast in artikel :)

Als je 0.7sec mag optellen per compound kom je na drie dagen testen op de volgende pikorde:
Ferrari
Red Bull
Renault
Haas
Toro Rosso
Alfa Romeo
McLaren
Mercedes
RacingPoint
Williams
@hamerhaai: Mercedes naar boven en voila: de einduitslag van 2019.
@hamerhaai: Wat mij vooral opviel is dat Torro Rosso vorig jaar als snelste ronde in de kwalificatie een 1:18:463 had neergezet en nu 7 hondersten vlugger is in de testen. Weet alleen niet of ze met de C4 of met C5 deze snelle ronde hebben neergezet. Maar het wil zeggen dat ze minimaal even snel zijn dan vorig jaar en nu nog maar in test mode zitten. Dit geeft aan dat de Honda op zijn minst even snel is als de Renault. Nu al.
@royaledeluxe: Damn moest een reactie op @cloverleaf zijn…
@royaledeluxe: Er ligt een nieuwe asfaltlaag welke er voor zorgt dat de wagens sowieso sneller zijn, in welke mate is een andere vraag.
@royaledeluxe: Kun je een keer als gebruiken, doet ge t nie..
@royaledeluxe: Drukte te snel op versturen, maar speculeer lekker door allemaal. Geen één team zal iets prijsgeven voor Australie ben ik bang. Ga er gewoon van uit dat Amg .5 sec sneller zal zijn in q3 dit jaar. Ferrari heeft een goede krachtbron en Honda gaat niet onder doen voor Renault gelukkig.
@royaledeluxe: 7 tienden bedoel je?
@snolvos70: Inderdaad! Moet maar geen comments meer plaatsen zo laat…
Ach die rondetijden heb je niks aan, geen team gaat nu al verraden hoe goed/slecht ze zijn. Gaat deze dagen alleen om data verzamelen. Een psychologisch spelletje naar de concurrentie toe, dat is het
De RB zag er wel gebalanceerd uit. Die gekke rus reed ff 137 rondjes met de honda en perste er ook nog ff een lekkere tijd uit. Heb voor het eerst wel een beetje vertrouwen in een goed seizoen voor de RB’s.
@cloverleaf: reed een Rus met RB dan?
@futse: Nee, wel met een Honda.
@papkar: en een bak RB onderdelen
Bijzonder blijft de hoeveelheid rondes die het Honda-blok heeft afgelegd. Betrouwbaarheid lijkt prima in orde vooralsnog.

Afwachten is op de laatste test volgende week, dan zullen ze waarschijnlijk harder stampen. Verder zien we pas in AUS de echte gezichten van de bolides. Vermoeden is dat Ferarri vanaf moment één gaat knallen, Mercedes en RBR modderen twee GP’s aan. Renault is best of the rest.
@vonklausenburg: Mercedes gaat gewoon weer voor goud en pakt gelijk pole in Australië
@lekkerlinksrijden: Ik verwacht dat de Scuderia ook een stevige vuist kan gaan maken hoor!

Meest benieuwd ben ik naar Alfa Romeo, lijkt dat RAI meer uit die wagen haalt dan menig zou verwachten.
@vonklausenburg: hoe meer zielen hoe meer vreugd, ik hoop het en Redbull en Renault en wellicht Haas erbij en strijden in Q3. Ik hoop het echt
Wat mij opviel is dat Williams wordt gesponsord door Rexona. Die coureurs hebben altijd okselfris!
@ghost: dat was voorgaande jaren ook al het geval en ze zullen het nodig hebben gehad de afgelopen dagen.
@sketcher: hahaha ja idd
@sketcher: klotsende oksels ;)
@ghost: al jaar en dag zo, komt net kijken
@wildbeest: rustaaaagh, was maar een geintje mister serious.
Zou toch mooi zijn als Mercedes dit jaar niet de dominante wagen zou hebben.
Zou mooi zijn wanneer Kvyat het lekker blijft doen dit seizoen. Gun het ‘m wel.
Altijd mooi die testdagen. Een groot psychologisch spelletje. Ga je nu al volle bak om nog extra sponsors te overtuigen (zoals Mclaren vorig jaar)
Of ga je langzaam maar test je alleen in race trim met volle tank brandstof? Of ga je elke band compleet verhoeren om te kijken hoever je kan gaan in de quali? En je moet natuurlijk al je software modellen valideren, helemaal ingewikkeld.
Je kunt er dus ook donder op zeggen dat Mercedes gewoon heel bewust een testprogramma aan het afwerken is waarbij ‘snelste tijd’ absoluut niet in de planning staat. Ferrari daarantegen zijn altijd alfa mannetjes geweest die ook een beetje willen showen.

En ook genieten; al die bullshit van autosport websites die domme artikelen schrijven over een tierelantijntje op de vleugel hoe interessant dat wel niet is. Terwijl ze 0,0 inschatting kunnen doen wat het doet zonder echte CFD schemas. En liveblogs bijhouden met rondetijden, zonder de bandencompound te noemen…. En je hebt geen flauw idee of de auto 10kg of 100kg brandstof meeheeft.
@transaxleman: Weet je wat ik pas genieten vond? Het zien en horen van de nieuwe bolides op snelheid. De rauwe Honda met zijn geknetter bij gas los, het lage diepe geluid van de Renault, het onrustige geklapper van de Mercedes en het bijna straaljagergeluid van de Ferrari. Heerlijk.
@gandini: heb je de Honda gehoord nadat de ICE gestopt wordt?
@gandini: duidelijk nog nooit live gaan zien de laatste jaren. Ben 2 jaar geleden tijdens de vrije trainingen bedroefd het circuit verlaten en heb de week-end pas aan een vriend gegeven… Toen had de Honda een ruwere klank dan al de rest(als ie heel bleef), maar als het geluid van piepende banden de motor overstemd, tsja da wilt al iets zeggen. Nooit meegemaakt tijdens het v12 en zelfs het v8 tijdperk
@chrisvis: Ja ja dat eeuwige negatieve gekwebbel over “vroeger was alles beter” kennen we nu wel. Ik heb tickets voor Spa besteld en ik kan niet wachten.
@gandini: ik wens je veel plezier toe. Voor de sport en vooral voor verschillende circuits is Max een geschenk. De Nederlanders zijn massaal aanwezig en zorgen er eigenhandig voor dat de gemaakte verliezen minder groot zijn. Na het Schumacher-tijdperk kampte spa ook met zware verliezen en dat gaat er na de Maxmania niet op minderen.
@chrisvis: Bedankt! Overigens ga ik niet speciaal voor Max, al vind ik het wel indrukwekkend wat hij klaar speelt. Ik ben al 30 jaar neutraal F1 fan. Nou ja, ik heb wel een beetje een zwak voor Hulkenberg. En stiekem hoop ik dat Ferrari het dit jaar goed doet. En ik gun Kvyat ook wel wat succes. Verder ben ik ook wel erg benieuwd naar Kubica en hoe Ricciardo het in de Renault gaat doen.

Hm… ik geloof dat ik inmiddels het halve veld aan het aanmoedigen ben…
@chrisvis: Dus wij moeten geloven dat je minstens 100 euro en een heel weekend aan plannen in de prullenbak hebt gegooid omdat het (gebrek aan) geluid je tegenstond? Zeker in 2017, het derde jaar met de turbo motoren, wist je van tevoren ook al dat het geluid zwaar zou tegenvallen, dus in de reactie wel erg extreem.

Als dit wel echt gebeurt is, zou ik je echt aanraden het los te gaan laten want je doet jezelf echt geen plezier zo. Het klinkt echter meer als een broodje app om toch nog even lekker te kunnen klagen over het geluid.
@tom_hanekamp: hoeveel dat ticket gekost heeft zou ik niet kunnen zeggen beste, heb ze gratis gekregen dus dat was het minste van mijn zorgen. Ja wist dat er geklaagd werd over het geluid en dat weerhield mij de eerste 2 jaren om te gaan, zoals ik hier reeds hoor hetgeen voor de ene meevalt van geluid, valt voor een ander tegen hé. Ben ook op in uurtje in Spa dus dat maakt mij totaal niet uit. De gp2 maakte toen meer herrie dan de f1(dat is blijkbaar tegenwoordig ook niet meer het geval).
@tom_hanekamp: was trouwens in 2016(zat nog even in 2018 met mijn hoofd). Was ook dat jaar dat er dmv nieuwe uitlaten gezocht werd naar een beter geluid…
Zag ook dat Max een nieuwe sponsort heeft gevonden. Heras Hekwerken uit Oirschot.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).