Gasly “kust” de muur, Ferrari en Leclerc behouden P1

Auteur: , 25 Reacties

We blikken terug op dag twee.

Gasly kust de muur, Ferrari en Leclerc behouden P1

Inmiddels zit ook de tweede testdag van de Formule 1 erop. Op het Circuito de Barcelona kwam de koningsklasse gisteren netjes op gang, maar vandaag begonnen we langzaam maar zeker te zien waarvoor de testdagen écht zijn bedoeld. Zodoende is onze eerste constatering de volgende:

Op de tweede testdag ervoeren de teams meer problemen.
Natuurlijk werden er op de eerste dag ook voldoende teams geteisterd door allerhande problemen, maar op de tweede dag waren de incidenten van een iets hoger profiel. Met name Pierre Gasly, die zijn “officiële” debuut maakte voor Red Bull, kwam op verkeerde wijze in de schijnwerpers terecht. Tegen het einde van de sessie maakte de Fransman een dure fout, waardoor hij in de grindbak eindigde en zelfs “enig” contact maakte met de muur.

Daniel Ricciardo, die in de winter een overstap naar het fabrieksteam van Renault heeft gemaakt, kon minder doen aan zijn uitglijder. De DRS-klep op de achtervleugel van de R.S.19 van de Australiër waaide op het rechte stuk van zijn wagen af, met als onvermijdelijk gevolg een bezoek aan de grindbak. De auto kon gelukkig tijdig gerepareerd worden zodat Hulkenberg ermee in actie kon komen. Waar Ricciardo zijn auto nog naar de pitstraat kon brengen, had de Thaise Toro Rosso-coureur Alexander Albon minder geluk. Na een spin bleef hij steken in het grind.

Ferrari blijft gezellig doorknallen.
De Italiaanse equipe kon zich gisteren geen betere seizoensopening wensen en ook de tweede dag doorstond het team vlekkeloos. Ditmaal mocht de kersverse Ferrari-coureur Charles Leclerc, de spirituele “opvolger” van wijlen Jules Bianchi, achter het stuur plaatsnemen. In tegenstelling tot Gasly maakte de Monegask geen fouten bij zijn debuut voor de Scuderia. Leclerc noteerde, net als Vettel een dag eerder, de snelste tijd van de dag en klokte eigenhandig 157 ronden – veruit het meest van iedereen.

De rookies zijn bijzonder strijdlustig.
Op de tweede testdag hebben we een flink aantal debutanten in actie zien komen. Bij McLaren maakte Formule 2-vicekampioen Lando Norris een goede indruk door op de valreep een tweede tijd te noteren. Alexander Albon, die afgelopen jaar derde werd in de F2, stuurde zijn Toro Rosso naar een vierde tijd, luttele duizendsten voor Alfa Romeo-coureur Antonio Giovinazzi. Haas-testcoureur Pietro Fittipaldi hield zich bij zijn debuut gedeisd en sloot de hekken.

Gasly kust de muur, Ferrari en Leclerc behouden P1

Zijn de verschillende motoren nu eindelijk eens betrouwbaar?
Hoewel de teams nog lang niet voluit rijden en relatief zuinig omgaan met hun krachtbronnen, lijken de motorleveranciers puik werk te hebben afgeleverd. Waar we voorheen nog regelmatig auto’s langs de kant van het circuit zagen eindigen met technische problemen, gaan de eerste testdagen ditmaal gepaard met bijster weinig pech. Met name Renault en Honda, die in het verleden geteisterd werden door allerlei gremlins, lijken momenteel met sterk materiaal op de proppen te zijn gekomen. Voor Ferrari en Mercedes lijkt er weinig te zijn veranderd; de Italianen en Duitsers bouwen ook in 2019 nog een betrouwbare aandrijflijn.

Wederom geen Williams.
De equipe uit Grove meldde gisteren dat het ook op dinsdag waarschijnlijk niet in actie ging komen en vandaag kwam die voorspelling uit. De iconische renstal mag dan de kersverse Formule 2-kampioen, een cultheld (Robert Kubica) en een meer dan capabele ontwerper in huis hebben, het levert vooralsnog niets op. Naar het schijnt is de auto niet af en het is nog maar de vraag of Williams morgen wél in actie kan komen.

Gasly kust de muur, Ferrari en Leclerc behouden P1

Renault en Mercedes blijven weer onder de radar vliegen.
Net als een dag eerder willen Renault en vooral Mercedes niet laten zien waartot zij in staat zijn. Op de hardere C3-band reden Bottas, Hamilton, Ricciardo en Hulkenberg netjes hun ronden, om zoveel mogelijk data te verzamelen en alle tests af te werken. We verwachten binnenkort wel snellere tijden van de beide teams, maar hoe ze écht presteren, dat zullen we pas in Melbourne gaan zien.

Uitslag:
1. Leclerc, Ferrari – 1:18.247, 157 ronden
2. Norris, McLaren – 1:18.930, 104 ronden
3. Magnussen, Haas – 1:19.206, 59 ronden
4. Albon, Toro Rosso – 1:19.301, 132 ronden
5. Giovinazzi, Alfa Romeo – 1:19.312, 101 ronden
6. Bottas, Mercedes – 1:19.535, 89 ronden
7. Gasly, Red Bull – 1:19.814, 92 ronden
8. Hulkenberg, Renault – 1:19.837, 95 ronden
9. Ricciardo, Renault – 1:19.886, 28 ronden
10. Hamilton, Mercedes – 1:19.928, 65 ronden
11. Stroll, Racing Point F1 – 1:20.433, 79 ronden
12. Fittipaldi, Haas – 1:21.849, 13 ronden



25 reacties

Een artikel over F1, zónder dat het over MV gaat… Chapeau!
@ks86: Ah, vandaar dat ik het een saai artikel vond…
@ks86: morgen Max weer, kan niet wachten, maar moet wel
@ks86: Gaat een F1 artikel niet over MV, gaat de 1e reactie erop wel over MV…
@notsobig: het is nooit goed.. echt NOOIT!
@autoblogger: Vergeet niet dat er een heleboel mensen zijn die de artikelen gewoon met plezier lezen en niet klagen.
@baardmijt: dank voor je reactie! Helaas reageren mensen pas als ze willen zeuren/klagen en nu deed ik het zelf ook;)
Hoezo rijdt Gasly met 33, mogen ze maar 1 auto gebruiken?
@sten911: ik zie nummer 10, waar zie jij 33?
@sirprize: had m’n bril niet op…
@sten911: hahaha, dat gebeurt…
@sten911: zeker je Cognaclenzen in?
@sten911: Jij ziet 23 dingen die ik niet zie?
Hoorde dat ze bij Ferrari zowat uit elkaar spatten van plezier. Het ding schijnt te gaan als een rode banaan. Ze hebben het zelfs over een auto die te vergelijken valt met de F2004. Die van 15 overwinningen in 18 races…
@pomoek: ja dat hebben we vaker gehoord, tot de Mercedes in Australië laat zien wie er baas is
@pomoek: als Ferrari fan hoop ik het van harte, ook om de sport weer wat leuker te maken en de hegemonie van Mercedes te doorbreken. Maar wat ook gezegd is, we zien het in Melbourne op moment dat de finishvlag is gevallen… en daarna zijn er nog een paar races te gaan.
@maximusnl: dus jij hoopt op een dominante Ferrari die net zoals Mercedes een paar jaar terug (bijna) alle zeges aan elkaar rijgt omdat het goed is voor de sport om de hegemonie van Mercedes te doorbreken?

Ik heb dan liever 2 of meer teams die op de baan vechten om de overwinning.
@sportevo: zo zou je het kunnen lezen, maar nee :) Ik hoop vooral dat Ferrari de sprong maakt naar Mercedes, zowel qua power als qua tactiek. Dan hebben we weer een jaar dat het wel spannend wordt in de F1. Dat daagt Mercedes ook weer verder uit om stappen te zetten en heb je competitie. Dat heb ik wel wat gemist in de afgelopen ja(a)r(en) in de F1.
@maximusnl: die sprong hebben ze m.i. vorig jaar al gemaakt. Mercedes is qua auto echt niet de betere dan de Ferrari. Ferrari heeft de titel vorig jaar organisatorisch weggegooid, niet vanwege de auto.

Maar wat we te vaak zien is weekend dominantie. Dan is een heel weekend Mercedes sterk, dan weer Ferrari, dan weer Red Bull (ja, ook die). Maar wat we (denk ik) eigenlijk willen zien is een gevecht waarbij het de combinatie team/rijder is die het het beste voor elkaar heeft de overwinning pakt.

@pomoek: Mercedes blijft zoals gewoonlijk rustig opbouwen de eerste week. De verbeterde motor word rustig opgedreven, valt bij force india(racing point) ook te zien. Helaas in mijn geval, zit Ferrari er precies echt wel goed bij maar dat kan alleen maar spannende races opleveren
Mercedes en Red Bull zouden voor de verkeerde voorvleugel layout gekozen hebben.
Beiden zouden, Mercedes meer dan Red Bull een groot probleem hebben, aangezien de voorvleugel de hele aerodynamische layout van de auto bepaald.
Mercedes en Red Bul hebben gekozen voor de “High Downforce” layout, Ferrari en enkele andere juist voor de “Low Downforce” layout.
De rest van het veld zou een midden oplossing gekozen hebben.
Dit meld AMuS:
TECHNIK-GEHEIMNIS FRONTFLÜGEL
Haben Red Bull und Mercedes verzockt?
@HZW: de enige voorvleugels dat eruit sprongen waren die van Alfa en Ferrari. Helaas en wss met rede was de voorvleugel bij Alfa ineens weg voor de test in barcelona… Ze hebben in Italië iets achter de hand wat mij betreft. Doch als Lewis-fan van het eerste uur maak ik mezelf totaal niet druk, Mercedes komt met een serieus aangepaste motor en die wordt zoals van gewoonte stelselmatig opgevoerd. Je ziet bij racing point evengoed dat de volle pk’s nog niet worden aangesproken. Het zou me sterk lijken dat renault(McLaren vandaag) en honda(al voorbije dagen) ineens de Mercedes motor voorbijstreeft…
@chrisvis: ik denk ook wel dat een team als Mercedes alle opties bekeken heeft en de voor hun beste eruit heeft gepakt.

Ze missen daar echt niets wat open gebleven is in de reglementen als grijs gebied.

Alhoewel ik zelf wel wat verontrust ben omdat ik nog geen goede tijden van Mercedes heb gezien weet ik ook niet wat ze aan het doen zijn. Ik mis ook de info: zijn de tijden op nieuwe banden gezet of op oude, hoelang waren de stints, hoe is het verloop van rondetijden, m.a.w. wat rijden ze voor programma.

‘Sandbagging’ geloof ik niet in, zeker niet bij tests. Laten we express langzamer gaan rijden zodat ze niet kunnen zien hoe snel we echt zijn. Wat is het doel?
@sportevo: De reden is simpel. Als Mercedes nu al laat zien waar ze toe in staat zijn heeft Ferrari bijvoorbeeld nog 4 om te werken om de auto sneller te maken. Als Mercedes niet alles laat zien kan Ferrari langer het idee houden dat ze alles uit de regelen ten halen en dus sneller/net zo snel zijn als de rest.

Daarom laten ze nu nog niet alles zien. Bovendien zijn de aantallen onderdelen nog beperkt. Als je tot het gaatje gaat is de kans ook groter dat je een auto kort rijdt. Ook niet handig als je nog dingen wilt testen.
Het lijkt er op dat alle teams goed hun huiswerk hebben gedaan. Op Williams na dan, maar dat is ongetwijfeld een financiële kwestie. Wie weet strijden er dit jaar 4 teams om de titel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).