Vijf sterren in crashtest voor stokoude Toyota Land Cruiser

Auteur: , 29 Reacties

Een opmerkelijk bericht vanuit Australië deze ochtend. Toyota heeft namelijk aangekondigd de Land Cruiser J70 (te koop vanaf 1984) een update te geven, waardoor deze de maximale vijf sterren in de botsproef van ANCAP moet halen.

Als Toyota in 1967 de Land Cruiser J50 presenteert, is het duidelijk dat deze relatief luxe en comfortabele terreinwagen geen vervanging is voor de bonkige J40. Deze mag dan ook nog bijna twee decennia mee, voor hij in 1984 wordt afgelost door bovenstaande J70. Daar waar de luxepaardjes uit de Land Cruiser-reeks zo nu en dan worden afgelost door een nieuw model, daar blijft de J70 tot op de dag van vandaag het meest recente werkpaard van de familie.

Nog altijd is de Land Cruiser J70 populair bij vredesmachten, onruststokers en wereldreizigers. En bij Australiërs en dan met name de Ozzies die in de minder dichtbevolkte gebieden leven. Hoewel de auto in al die jaren al diverse updates heeft gekregen, denk aan een nieuwe voorwielophanging of een 4.5 V8 turbodiesel, was veiligheid tot nu toe een ondergeschoven kindje.

Daar komt nu verandering in, dankzij onder meer gordijn- en knieairbags, brake assist en ESP, moet de Land Cruiser nu de maximale vijf sterren gaan scoren bij ANCAP, de Australische tegenhanger van onze EuroNCAP. Wel zijn de eisen om in Europa vijf sterren te halen omhoog gegaan nadat vrijwel elke auto de maximale score haalde, terwijl er nog wel ruimte was voor progressie. Met name op het gebied van voetgangersveiligheid, al worden in Europa auto’s ook met 64 km/u tegen de muur gezet, in plaats van de gebruikelijke 56 km/u. Die Australische vijf sterren zijn dus zeker niet automatisch ook vijf Europese sterren.

Al met al een goede stap van Toyota om ook dit prehistorische vervoersmiddel aan te passen aan moderne veiligheidseisen, in plaats van simpelweg de stekker uit de productie te trekken. In Nederland is de auto via de normale kanalen niet meer te koop, al zijn er nog wel specialisten die deze auto via grijze import naar ons land halen. Om ze vervolgens te verkopen aan mensen met een mid-life crisis die ermee naar Afrika rijden. We zien ze dus nooit.



29 reacties

Als hij nou niet onderhevig aan inflatie was geweest en nog hetzelfde zou kosten als in ’84 was het best een optie geweest voor menig “SUV liefhebber” (met het verschil dat deze niet vastloopt op de eerste de beste molshoop).
(En ja ik weet dat dit stiekem de beste terreinwagen ter wereld is)
@brave:
Als alles hetzelfde zou kosten als in 1984, was iedereen miljonair !
@desjonnies: nee nee, want dan zou jij als “arbeider” ook hetzelfde kosten, oftewel zou je dus in lijn verdienen. Maar laat me nou ff dromen. :) :)
@brave:
Ok, ik ga met je mee dan.
Ik rijd weer in mijn Innocenti Cooper 1300 en HOUD hem nu
http://www.minipassionmini.50megs.com/imagenes/fotosart2/innocooper.jpg

Ik koop aandeeltjes in een tent die Microsoft heet
En wacht totdat Google en You tube worden opgericht

Bedankt, ik ben ineens schat hemeltje rijk !

Ik heb een super jacht voor je gehuurd, voor de vakantie, als dank !
Ik vind dit veel gaver dan een Bentayga, G-klasse of Range Rover. Klassieke J70 looks, qua veiligheid op to date en een onverwoestbare 4.5 V8 diesel. Wat wil een mens (of dictator) nog meer?
@gtwillem: een auto die niet al die veiligheidsdingen heeft. Al die meuk kan stuk, alles wat stuk kan gaat stuk. Dit ding is zo betrouwbaar mede doordat er niks overbodigs op zit wat kapot kan.

Doe mij trouwens ook maar de oude motor die nog in Zuid-Afrika te Koop is. Een volledig mechanische diesel. Één van de, zo niet de, laatste mechanische diesels te koop in een auto. Als die motor eenmaal loopt kan de dynamo eraf donderen en de accu verrotten. Het blijft gaan.

Eigenlijk wil ik een hele oude G240, maar die is niet nieuw dus dat is nu ff geen vergelijk.
@gtwillem: De 4.0 diesel is anders ook behoorlijk onverwoestbaar en meer geliefd bij de terrein rijders.
@gtwillem: dit is inderdaad geniaal. Je krijgt meteen zin in 6 maanden Afrika als je dit apparaat ziet.
Doen ze de test met of zonder mitrailleurs achterop?
@norge:
Give me five stars or you ‘ll get one in the chest!
@norge: Het schijnt dat Toyota deze stiekem weghaalt bij de uitstoot/verbruikstest en daardoor mooie resultaten haalt, om de kopers vervolgens teleur te stellen met tegenvallend brandstof verbruik…
Kunnen ze niet gelijk een BMW 2.0 turbo diesel in dat ding stoppen en de ZF 8 traps bak? 184pk meen ik? Met het koppel en de 8 versnellingen moet dat best te doen zijn.. Hier.
@norge: Met. In plaats van automatisch remmen en airbags wordt de muur/auto waar je tegen gaat knallen aan gort geschoten…
Ik heb nog lang geen midlife crisis, maar ik krijg nu toch behoorlijk zin om zo’n ding te kopen en er mee dwars door Afrika heen te rijden.. Sterker, komt met stip op 3 binnen in mijn in mijn bucket-list! (mag natuurlijk ook een Defender zijn)
@WId: defender zou ik afraden als je echt de bush in gaat. Alleen leuk als er altijd mensen in de buurt zijn want stuk gaan is een zekerheid bij die dingen. Gezelligheid tijdens het repareren ook trouwens.

Vraag een defender liefhebber wat er zo goed aan is en ze beginnen over goedkope onderdelen en simpel te maken. Vraag aan een land cruiser liefhebber wat er zo goed aan is en ze zeggen dat het nooit stuk gaat. Beide is waar.
@lekbak: ben al door Ghana geweest met een Defender.. En dat gaat super! Als er iets kapot ging, was er altijd wel iemand te vinden die het met een hamer en beitel kon fixen.. Ik heb alleen niet zelf gereden en dat wil ik toch nog wel een keertje doen en dan meerdere landen.
@WId: haha, je bevestigt mijn betoog schitterend!

Ik wens je oprecht veel plezier met je defender, die gezelligheid tijdens de reparaties zijn ook leuk en horen er keihard bij.
@lekbak: ik ontken het ook niet.. Maar op sommige wegen in die regionen is geen enkele auto die nooit kapot gaat, ook geen land cruiser (sterker nog, onderweg nog wat mensen meegenomen die waren gestrand met een land cruiser). Het gaat ook om de beleving..
@lekbak: Ben vorige zomer in Zuid Afrika geweest en daar de gedurende de reis in een Defender meegereden.
De eigenaar zei ook dat er in grote lijnen twee groepjes waren: diegenen met een LandCruiser en de jongens met Defenders. En die twee ‘kampen’ rivaliseerden op een vriendelijke manier (beetje grapjes maken en dergelijke). Erg leuk, het zijn echt cultauto’s.
Kan Volkswagen de 4.5 V8 turbodiesel van deze Land Cruiser niet in de Golf hangen, zodat ze de emissie-eisen halen?
Het dashboard van de J70 lijkt echt als 2 druppels water op die van de Defender!

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Toyota_Land_Cruiser_70_LX_interior.jpg
http://automiddleeast.com/wp-content/uploads/2014/12/Def3.jpg

Nu ja, het lijkt wel een beetje op elkaar..
@pomoek: Het kan aan mijn computer liggen, maar jouw foto van het interieur van de J70 wil niet laden. Die van de Defender doet het wel prima.
Haha…. wat een leuk artikel om mee wakker te worden. En dat nog wel op het dak van een Toyota landcruiser in IJsland. Blijkbaar val ik precies binnen de doelgroep. Mannen met mid-live crisis 😊. Maar naar meerdere Afrika reizen kan ik toch wel zeggen dat het fantastische 4×4 zijn. Ps de auto is voorzien van een hefdak
Simpel en functioneel is ook een vorm van schoonheid…
Ik denk dat Australië geen emissie eisen heeft… Want als die oude motor nog steeds gebruikt wordt dan voldoet deze daar echt niet aan..
Maar ok inmiddels 15 jaar geleden heb ik half Australië doorgereden met zo een jeep. Ik kan me nog goed herinneren dat dat ding destijds al meer dan 400.000 km op de teller had.. maar het liep daadwerkelijk nog als een zonnetje. Na iets meer dan 3 maanden de auto weer van de hand gedaan voor hetzelfde bedrag als aangeschaft alleen met 17.000 km meer op de teller. Auto heeft ons nooit in de steek gelaten, starten en lopen en ploegde zich overal door heen. Wil ooit de transamericana nog rijden en ik weet al welk merk auto ik daar voor ga gebruiken.
Heerlijk!!
Zou leuk zijn als ie ook aan Euro-normen voldoet, en terug wordt gebracht naar hier aan een zeer schappelijke prijs.

Maar ja, zal wel niet…
Heerlijk dat Toyota Australië nog altijd de 70-serie levert. Een icoon, al sinds 1984. En nu zelfs met hedendaagse veiligheid!

Maar stiekem, stiekem heb ik nog liever de 40-serie. Vele ervan tuffen nog altijd rond, in het mooie Indonesië met zijn wegen die soms enorm ruk kunnen zijn. Ze tuffen nog rond en vervoeren gezinnen van stad naar stad, eiland naar eiland. Natuurlijk vooral 3-deurs. Hoewel de 5-deurs praktischer is, vooral daar… Maar vind d’r maar een zo’n 5-deurs. Doe mij in Indonesië een mooie rode FJ40 of HJ40. met wit dak. Zag een rode aldaar. Wat een schoonheid. Net als mijn naamgenoot natuurlijk.

En doe mij in Nederland maar een willekeurige, nette Land Cruiser. Leeftijd maakt mij niet uit. Ik blief ze allemaal. Een 5-deurs, dat dan weer wel. Oh en natuurlijk veel slappe was, dan wel een kennis met sleutelkennis.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).