Ruim 100 jaar geleden was dit oude beestje de ultieme luxe en snelheid ineen. Een auto voor de elite maar tevens een rallykanon. Op Alpen-passen haalde deze Rolls-Royce Silver Ghost zijn grootste successen.
Autoblog andere tijden. We hebben weer een extremiteit te pakken. Afgelopen weekend was Villa d’Este, dit jaar nam Rolls-Royce een hele sloot Ghosts, een Wraith en meer mee. Veel meer. Namelijk een originele 1913 Silver Ghost ‘racer’. Althans, de auto waarmee toenmalig fabriekscoureur James Radley de Alpine Trial bedwong. Dat was begin twintigste eeuw één van de zwaarste rally evenementen waar een mens met auto aan deel kon nemen.
Met zijn successen scoorde de Rolls Royce Silver Ghost in 1913 de titel ‘The Best Car in the World’. Vanwege de uitmuntende bouwkwaliteit en betrouwbaarheid.
Een Silver Ghost was zelfs zo betrouwbaar dat die 100 jaar later nog steeds soepel zijn kilometers kon maken. Dat is Rolls-Royce ook met dit exemplaar van plan. Het is geen auto voor de veiling in Villa d’Este maar een klassieker waar Rolls-Royce dit jaar opnieuw bijna 3000 km mee gaat rijden. Dit zal de Silver Ghost met merk- en leeftijdsgenoten doen.
De Rolls-Royce Silver Ghost 40/50hp gebruikt een 7 liter zescilinder lijnmotor, vierversnellingsbak en kan meer dan 100 mijl per uur (160 km/u). Indrukwekkender: naast deze Roller zijn de Phantom en vooral de Ghost maar kleintjes.
lambo4all zegt
Zag vandaag nog een (nieuwe) ghost staan, blijven indrukwekkende wagens. Kwam niemand in 1907 nou ooit op het idee om een dak te bouwen op auto’s? Al die begin 19e eeuwse bouwsels zijn roadsters.
mgmgb zegt
@lambo4all:
Een auto was toen meer een speeltje dan een echt praktisch vervoersmiddel. En als je voor fun gaat is een roadster gewoon de logische keuze.
FlighTom zegt
@lambo4all: er zijn denk ik meerder factoren die hierin meespelen.
1) De banden en onderstel waren nog zo slecht, dat rijden in de regen simpelweg te gevaarlijk was.
2) Toen het chassis en zelfs carrosserieën nog van hout waren was de kans op rot aanwezig…
3) ..hierdoor zijn waarschijnlijk alleen de liefhebber-klassiekers nog over.
Wie weet;)
406_v6 zegt
@FlighTom: Kan waar zijn, maar geloof niet dat dat de redenen waren om geen vast dak op een automobiel te maken. Auto’s waren in die dagen afgeleid van ruituigen, daar zat meestal ook geen dak op.
Voor wat betreft je 1e stelling; in die dagen was autorijden iets voor rijke pioniers en dat waren meestal types die graag tot het uiterste gingen met dit soort zaken. Denk bijvoorbeeld maar aan de 1e rit Peking-Parijs, de races waarin record na record werd gebroken.
Je 2e stelling is ook niet echt waterdicht; koetsen, rijtuigen en schepen waren al honderden jaren van hout, in die dagen ook gezien als een goed(koop) en duurzaam middel.
“IJzer” daarintegen stond toen bekend vanwege de snelle corrosie en daarmee samengaande ellende.
dragspert zegt
@lambo4all: Waar zou die bruine bult stof achterop nou voor zijn hè?
azenomei zegt
@dragspert: hier moest ik toch echt even heel hard om lachen XD
lambo4all zegt
@dragspert: ik bedoel zon dak waar je niet even doorheen gaat als je je hoofd stoot. Een coupe/sedan.
406_v6 zegt
@lambo4all: Auto was in die jaren nét voorbij het rijtuigen stadium; de 1e auto’s zagen er uit als gemotoriseerde rijtuigen. http://www.haustieranzeigen.de/uploads/anzeigenbilder/291111_106_landauer.jpg
mgmgb zegt
Respect voor RR dat ze dat oude beestje kilometers gaan laten maken! 3000 is natuurlijk niet echt veel, maar het is altijd goed om te zien dat oude auto’s gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn: rijden!
zesinlijn zegt
Ik zie dat de ‘Flying lady’ destijds nog niet vloog…
lincoln zegt
100 jaar geleden had elk automerk minimaal 10 unieke records op naam staan ..
best grappig eigenlijk ..
aangezien er 100 jaar geleden minimaal 10X zoveel automerken bestonden als nu ..