• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Silver Ghost: dit is Rolls-Royce 100 jaar geleden

Auteur: Alwood, gepost 29 mei 2013 om 22:49 – 11 Reacties

Rolls-Royce Silver Ghost heerst
Ruim 100 jaar geleden was dit oude beestje de ultieme luxe en snelheid ineen. Een auto voor de elite maar tevens een rallykanon. Op Alpen-passen haalde deze Rolls-Royce Silver Ghost zijn grootste successen.

Autoblog andere tijden. We hebben weer een extremiteit te pakken. Afgelopen weekend was Villa d’Este, dit jaar nam Rolls-Royce een hele sloot Ghosts, een Wraith en meer mee. Veel meer. Namelijk een originele 1913 Silver Ghost ‘racer’. Althans, de auto waarmee toenmalig fabriekscoureur James Radley de Alpine Trial bedwong. Dat was begin twintigste eeuw één van de zwaarste rally evenementen waar een mens met auto aan deel kon nemen.

Met zijn successen scoorde de Rolls Royce Silver Ghost in 1913 de titel ‘The Best Car in the World’. Vanwege de uitmuntende bouwkwaliteit en betrouwbaarheid.

Een Silver Ghost was zelfs zo betrouwbaar dat die 100 jaar later nog steeds soepel zijn kilometers kon maken. Dat is Rolls-Royce ook met dit exemplaar van plan. Het is geen auto voor de veiling in Villa d’Este maar een klassieker waar Rolls-Royce dit jaar opnieuw bijna 3000 km mee gaat rijden. Dit zal de Silver Ghost met merk- en leeftijdsgenoten doen.

De Rolls-Royce Silver Ghost 40/50hp gebruikt een 7 liter zescilinder lijnmotor, vierversnellingsbak en kan meer dan 100 mijl per uur (160 km/u). Indrukwekkender: naast deze Roller zijn de Phantom en vooral de Ghost maar kleintjes.

Ook interessant!

  • Rolls-Royce Ghost Black Badge is de sportieve optie
  • Mansory gaat nu écht los op de Rolls-Royce Ghost
  • Spofec Ghost
    Aangepaste Rolls Ghost is daadwerkelijk verbetering? Huh?
  • Rolls-Royce haar namen worden weer zo cool als voorheen

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

ghost, Klassiekers, phantom, Rolls-Royce, silver-ghost, villa-este, villa-este-2013

Vorig bericht: « Video: vrachtwagen vol supercars fikt af in Thailand
Volgend bericht: BMW X5: nu helemaal officieel »

Lees Interacties

Reacties

  1. lambo4all zegt

    29 mei 2013 om 22:57

    Zag vandaag nog een (nieuwe) ghost staan, blijven indrukwekkende wagens. Kwam niemand in 1907 nou ooit op het idee om een dak te bouwen op auto’s? Al die begin 19e eeuwse bouwsels zijn roadsters.

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      29 mei 2013 om 23:17

      @lambo4all:
      Een auto was toen meer een speeltje dan een echt praktisch vervoersmiddel. En als je voor fun gaat is een roadster gewoon de logische keuze.

      Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      29 mei 2013 om 23:17

      @lambo4all: er zijn denk ik meerder factoren die hierin meespelen.

      1) De banden en onderstel waren nog zo slecht, dat rijden in de regen simpelweg te gevaarlijk was.
      2) Toen het chassis en zelfs carrosserieën nog van hout waren was de kans op rot aanwezig…
      3) ..hierdoor zijn waarschijnlijk alleen de liefhebber-klassiekers nog over.

      Wie weet;)

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        30 mei 2013 om 07:44

        @FlighTom: Kan waar zijn, maar geloof niet dat dat de redenen waren om geen vast dak op een automobiel te maken. Auto’s waren in die dagen afgeleid van ruituigen, daar zat meestal ook geen dak op.

        Voor wat betreft je 1e stelling; in die dagen was autorijden iets voor rijke pioniers en dat waren meestal types die graag tot het uiterste gingen met dit soort zaken. Denk bijvoorbeeld maar aan de 1e rit Peking-Parijs, de races waarin record na record werd gebroken.

        Je 2e stelling is ook niet echt waterdicht; koetsen, rijtuigen en schepen waren al honderden jaren van hout, in die dagen ook gezien als een goed(koop) en duurzaam middel.
        “IJzer” daarintegen stond toen bekend vanwege de snelle corrosie en daarmee samengaande ellende.

        Login om te reageren
    • dragspert zegt

      29 mei 2013 om 23:19

      @lambo4all: Waar zou die bruine bult stof achterop nou voor zijn hè?

      Login om te reageren
      • azenomei zegt

        30 mei 2013 om 01:00

        @dragspert: hier moest ik toch echt even heel hard om lachen XD

        Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        30 mei 2013 om 11:37

        @dragspert: ik bedoel zon dak waar je niet even doorheen gaat als je je hoofd stoot. Een coupe/sedan.

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      30 mei 2013 om 07:38

      @lambo4all: Auto was in die jaren nét voorbij het rijtuigen stadium; de 1e auto’s zagen er uit als gemotoriseerde rijtuigen. http://www.haustieranzeigen.de/uploads/anzeigenbilder/291111_106_landauer.jpg

      Login om te reageren
  2. mgmgb zegt

    29 mei 2013 om 23:18

    Respect voor RR dat ze dat oude beestje kilometers gaan laten maken! 3000 is natuurlijk niet echt veel, maar het is altijd goed om te zien dat oude auto’s gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn: rijden!

    Login om te reageren
  3. zesinlijn zegt

    30 mei 2013 om 00:49

    Ik zie dat de ‘Flying lady’ destijds nog niet vloog…

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    30 mei 2013 om 08:27

    100 jaar geleden had elk automerk minimaal 10 unieke records op naam staan ..

    best grappig eigenlijk ..
    aangezien er 100 jaar geleden minimaal 10X zoveel automerken bestonden als nu ..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North