BMW X5: nu helemaal officieel

Auteur: , 92 Reacties

Sinds zijn introductie in 2000 zijn er ruwweg 1,3 miljoen exemplaren verkocht. Nu is het tijd voor een nieuwe, derde generatie. Kan deze bak het succes voortzetten?

Nadat hij gisteren opnieuw uitlekte, hebben we nu alle info en specs. Om te beginnen bij de voorkant: de grille is breder geworden, en we zien koplampen met dubbele units en een LED-strook aan de voorkant. De lijn in de carrosserie loopt een stukje schuiner omhoog (sportief!) en de achterkant loopt nu qua styling in de pas met de rest van BMW’s line-up, vooral qua achterlichten. De cW-waarde komt uit op 0,31 (BMW X5 xDrive30d) dankzij luchtgeleiders bij de achterruit, Air Curtains aan de voorzijde en het Air Breather-systeem bij de wielkasten vooraan.

M50d is back

Hebben we nog wat te kiezen qua motoren? Absoluut. Om met leuk spul te beginnen: de BMW X5 xDrive50i is uitgerust met de nieuwstee generatie V8 en levert 330 kW (450 pk), de BMW xDrive 30d heeft een zes-in-lijn dieselmotor van 190 kW (258 pk) en de BMW X5 M50d M Performance komt nog steeds met een flinke dieselmotor waar drie turbo’s aan gehangen zijn, goed voor 280 kW (381 pk). Later volgen behalve de genoemde BMW sDrive25d nog de BMW xDrive25d, BMW xDrive40d en BMW X5 xDrive35i.

Meer ruimte, meer inches

Het interieur is verder een aandachtspuntje qua vernieuwing. Smallere luchtroosters maken ruimte voor een semi-gigadisplay van 10,25-inch doorsnee om BMW’s iDrive mee te bedienen. Verder is de achterbank in drie delen neerklapbaar (40:20:40), waardoor de bagageruimte vergroot kan worden van 650 naar 1.870 liter, respectievelijk 30 en 120 liter meer dan het vorige model. Optioneel is een derde zitrij leverbaar, om er zeven mensen in te kunnen proppen. De achterklep (tweedelig) is altijd elektrisch te openen en te sluiten met de afstandsbediening of met een schakelaar vanaf de bestuurderspositie

Prijzen? Die zijn er nog niet, evenals info over de aanstaande BMW X5 M. Wel maakt BMW duidelijk dat hij vanaf 16 november bij de dealer staat.

Een eerste video van de Bimmer-asobak in ruraal Amerika vind je HIER.
BMW X5: nu helemaal officieel

Interieurbeelden staan DAAR.
BMW X5: nu helemaal officieel



92 reacties

Snap nog steeds niet waarom mensen deze kopen ipv een 5-touring, ze gaan er toch niet mee off-road!
@volvov70: Comfort, hogere zit, meer trekvermogen (aanhanger) en nog iets meer ruimte.
@rbngrt: en om lekker al die afgunstige rukkers te stangen die menen dat zo’n auto rijden ‘aso’ is of ‘echt niet meer kan vanwege het milieu’, waha!
@flippert: De mensen die meer dan een ton uitgeven aan een auto zullen zich niet erg bezig houden met “afgunstige rukkers” en “dat het echt niet meer kan vanwege het milieu” maar meer met dat ze een auto kopen die ze mooi vinden. Anders is het wel een duur grapje vind je niet?
@rbngrt: hoezo zou een x5 meer mogen trekken? Hebben die een kortere overbrenging?
@undifined1: Huidige generatie X5 heeft bijvoobeeld een hoger max. aanhanggewicht van 3500 kg een 5 serie touring een max. aanhangergewicht van 2000kg.
@rbngrt: Ik zit liever lager, dus dichter bij het asfalt. Een X versie of een geländewagen van de concurrentie lijkt mij dus niet erg interessant.
@rbngrt: comfort? Als er iets stuiterig is dan zijn het bmw suv wel. Omdat ze nog wel “sportief” moeten blijven. Kotskots…
@lambo4all: Ligt er maar net aan hoe de auto is geconfigureerd. Bestel je hem op een sportonderstel en met grote velgen zal dat stugger rijden. Standaard is de X5 uitgerust met luchtvering en als je er “Adaptive drive” (Past het onderstel automatisch aan, aan het wegdek d.m.v. verstelbare stabilisatoren en variabele schokdemping, waarmee de carrosserie tijdens het rijden zoveel mogelijk horizontaal wordt gehouden). op hebt zitten rijd het top. Adaptive drive is een optie die oorspronkelijk uit de 7 serie komt.
@volvov70: überhol-prestige en grote afmetingen maken indruk.
@volvov70: veel mensen houden er van om een hoge instap te hebben en meer overzicht op de weg door de hogere zitplek.. En veel mensen houden van het uiterlijk van een SUV
@volvov70: Ik heb een x30D en woon in Afrika, en god wat doet dat ding het hier goed. Offroad is geen probleem, hoor.
@volvov70: ik kan me ook voorstellen dat een hoop mensen een SUV mooier vinden dan een touring. Ook kan je in een SUV meer spullen kwijt dan in een touring en ze worden ook 7 persoons geleverd…..
@volvov70: ook misschien een brokje veiligheid wat tussen je horen zit ? Hogere SUV versus C1?;) ik ben zelf 1.95 m en vind het maar lastig om goed passend model te vinden in elk segment. Mijn voorkeur gaat ook naar een x5 of een ML
Die M50d met een M-sport pakket ziet er mooi uit! http://www.xbimmers.com/forums/attachment.php?attachmentid=869525&d=1369868779
@rbngrt: Ik hoop dat dat een photoshop is.. Vind het maar tegenvallen eigenlijk.
Heel erg fraai, alleen jammer dat die foto’s verpest worden door zo’n lompe tractor.
Ondanks dat ik een groot BMW liefhebber ben zou ik nooit een X versie kopen. Ik hou van sturen in een (relatief) lage auto. 3’er coupe of sedan met sportonderstel/schroefset :).
Zet die “Brown metallic” maar voor de deur:D

Mooi dat lichte interieur!
Ideale bak om je Kebabkar mee door de stad te sleuren.
Verder natuurlijk compleet nutteloos en hoewel nutteloze auto’s over het algemeen juist leuk zijn, kan ik hier niet warm of koud van worden.
Pff, konden ze ‘m nóg saaier maken ? …
Vorige versie was vele malen mooier. De zijkant zou zo bij Volkswagen vandaan kunnen komen en verder smoelt het allemaal lang niet zo lekker. En dat terwijl de huidige x5 eigenlijk wel helemaal ‘klopt’.
@bosje: de huidige oogt nogal zwaar, deze oogt compacter en stoerder, wat mij betreft dus een flinke verbetering.
Voorkant nog best prima maar wat is er bij de achterkant gebeurt. Ziet er niet uit. Interieur is wel goed voor elkaar.
@Pordon: dakkapelletje geplaatst…
Hij is echt ugly geworden. Zeker invloed van de steeds belangrijkere Chinese markt.
gewoon Cadillac Escalade ..

maar dan opgevuld met 8 bussen purschuim en 12 tubes polymax zodat die de suggestie wekt dat die wel solide in elkaar steekt ..

just another piece of crap .. next ..
@lincoln: Cadillac Escalade ? Volgens mij moet jij wat minder Hasj Brownie’s eten … lijkt in de verste verte niet op een escalade ..
@lincoln: Een Escalade is groter dan een X5..
Nog steeds een lelijk monster.
Ziet er goed uit, beter als de ML.
Achterkant doet me een beetje denken SsangYong…
@alassad: precies wat in mij opkwam!!!
Lelijk!!!
Werkelijk alles is lelijk aan deze wagen. Dieptepunt is toch wel het interieur. Mijn god, hoe krijgen ze bij het BMW elke keer weer voor elkaar om zo lelijk interieur te fabriceren?? Van de 1-serie tot de 7-serie, het is allemaal niet om aan te gluren.

Mijn voorkeur in dit segment gaat nog steeds uit naar de VW Touareg. De enige SUV ter wereld die er netjes uitziet. Interieur daarvan is ook niet heel geweldig, maar nog altijd beter dan deze X5.
@Rob: Zoveel keuzes in dit segment om je punt mee te maken en jij kiest de Touareg….de meest inspiratieloze van het hele stel…. ;)
@Rick-dos:
Haha, stimmt, erg creatief is de Touareg niet ;-)
Maar naar mijn mening de enige grote SUV met een evenwichtig, bijna stijlvol, design. Alle concurrenten ogen zo lomp en groot. Kijk naar de ML, Q7, Range Rover of de X5: allemaal hebben ze zo’n macho uitstraling, “kijk mij eens een grote stoere wagen hebben”. Ik hou daar niet van, ik hou het liever bescheiden. Wat dat betreft zou een XC90 ook nog wel kunnen, maar die heeft zijn beste tijd wel gehad.

Maar wat is jouw voorkeur dan? Gokje; Land Rover? ;-)
@Rob: ‘evenwichtig’ en ‘stijlvol’ zijn wat je noemt ‘krijtstreepjestaal’. Dan is het niet zo gek om bij de Touareg uit te komen. Bij alle andere types is Audi nét dat beetje meer krijtstreepje dan VW, maar de Q7 heeft wat van een MPV, dus kom je voor een SUV bij VW uit.
@Rob:

In dit segment vind ik persoonlijk de Infiniti FX toch de mooiste.
@Rob: Je kunt ook overdrijven zeg..
@Rob: Juist op interieur niveau heeft BMW veel bijgeleerd, in de luxe modellen nog wat teveel verschillende materialen maar verder heel netjes, vergelijkbaar met Audi. De 1 en 3 ogen wel erg sober dat klopt.
Je ziet dat deze auto designed is voor de Amerikaanse markt. Vadsig, lomp en geen stijl. Precies hoe de Amerikanen het willen.

Good job, BMW. Good job….
Waarom lijkt het hip geworden om een semi geintegreerd multimedia display te hebben (ook bij de 3-serie, A-serie en Audi komt met omhoogschuivend spul, iets wat Volvo juist zag als een tussenfase bij de V70)
Een geintegreerd display zoals bij de 5-serie (zie: http://www.netcarshow.com/bmw/2011-5-series/800×600/wallpaper_b0.htm), is toch veel mooier??
Te vadsig, en springt er verder ook niet uit. Niet bijzonder.
Zo kan je maar zien dat je als autobouwer niet zomaar je stylingselementen van je andere auto’s genadeloos op iets anders kan plakken. Ik word er niet echt vrolijk van
@jeps90: Juist. Vooral die koplampen. 2 goudvissen en een takje groen en je hebt een aquarium.
Misschien duurt het gewoon een hele tijd voordat we ‘m gaan waarderen. Zo ging het immers ook met de E53…:

http://img254.imageshack.us/img254/4214/x548is07200908081704327.jpg
@Jochempie: die ouwe lijkt van de zijkant in ieder geval beter in verhouding. De nieuwe lijkt nogal uitgerekt, net zoals het minkukel X1.
@Jochempie: En het vorige model ook. In het begin vond ik hem ook afschuwelijk. Nu is die prachtig.
@berlinetta: Beste Berlinetta.

Bedankt voor de positieve reactie.

De X5 F15 is een hele vooruitgang tegenover de vorige en is dan ook op geen enkel vlak te vergelijken.

Om diezelfde heb ik een nieuwe F15 M-pakket besteld en dit naar alle tevredenheid.

Ps : zoals gebruikelijk dienen mensen te wennen aan de nieuwe vormgeving, mensen hebben het soms moeilijk met verandering … .

Prettige feestdagen.
@Jochempie: Ik vind de verhouding aan de E53 nog steeds niet kloppen, zeker niet de exemplaren van voor de facelift. De generatie er na en de nieuwe kan ik al beter waarderen.
@Jochempie: Die eerste X1 zien we nu toch als eenvoudig busje met te grote wielen? Kijk nou naar die flank, daar zit helemaal geen vorm aan.
Wat voor een gadget zit er achter dat stipje tussen de nieren?

Erg ontsierend (voor zover mogelijk) overigens, hadden ze best ergens anders weg kunnen werken? Na ja het kan erger, zoals volvo dat doet met een grote kubus die uit de grille puilt
@rdbr:
Hmmm, ik zou het niet weten. Ik dacht eerst aan de radar voor cruisecontrol etc., maar die zijn meestal groter. Misschien een cameratje?
De 5-serie heeft die bijvoorbeeld aan de zijkant;
http://burnyourfuel.com/My_Files/BMW/5-Series-Gran-Turismo/bmw-5-series-gran-turismo-front-side-view.jpg
@rdbr: Zal vast een inparkeer camera zijn.
Willen jullie bij de ‘Dure Drie’ voortaan de introductieplaatjes meteen naast de vorige zetten? Dan kan ik verschillen zoeken.
Denk dat ze hiermee te laat komen; veel mensen die de E53 hadden zijn ondertussen Porsche Cayenne adepten geworden en zullen moeilijk te overtuigen zijn om terug een X5 te nemen…
Het interieur een dikke +1, maar die achterkant zijn ze daar wat vergeten ofz.
Ach, als ik zo kijk naar de locatie voor de foto’s, kleuren en lompe styling, denk ik dat ze bij BMW vooral de V.S. als markt voor ogen hebben.
Het is dan wel een grote bak, maar ik kan met mijn XC60 beter mn spullen kwijt voor wintersport dan in de X5… Daar had ik nog een ski-box bij nodig…

Daarnaast past de huidige X5 nauwelijks in de wasstraat, dat soort geintjes…
Er kunnen wel erg brede banden onder de X5!

Al met al vind ik het een oversized wagen waar je de ruimte niet optimaal kunt benutten, hij begint er wel iets beter uit te zien
@felix1989: Toch apart. Want welke X5 je ook neemt (zelfs de eerste serie) hij heeft een grotere kofferruimte qua liters dan een XC60. De huidige X5 heeft zelfs 125l meer inhoud met de banken omhoog.
@E34M5Touring: Een X5 heeft erg vervelende hoeken in de kofferbak, de inhoud is misschien groter maar het verdelen van de spullen gaat minder goed. Vorig jaar met de BMW geweest en dit jaar met de Volvo, in de Volvo paste alles wat ik normaal meeneem erin…
@felix1989: Zou kunnen hoor. Ik heb dat probleem nooit want ik heb een teringhekel aan skiën :).
@E34M5Touring: Daarom doe ik an snowboarden;)
@felix1989: Ook geprobeerd. Geen succes. Wij gaan meestal naar La Tzoumaz in Zwitserland. Vandaar naar Verbier is maar een klein stukje. Die gasten gaan lekker skiën/snowboarden en ik ga rijke russen kijken op het terras. Heerlijk ;)
@felix1989: Je bent 23 en je hebt een XC60? Ik ben 23 en ik heb een fiets die ik gekregen heb van mijn opa.
@berlinetta: Ik ben 24, een echte autofan he;)
@felix1989: Dan klopt je geboortedatum niet.
@berlinetta: Hoe pas ik dat aan? Ik heb dit account zelf niet aangemaakt maar mn broer.. Lukt iig niet via smartphone
@felix1989: Via je pc wijst het zich vanzelf.
@berlinetta: Nog nooit op de site geweest, te lui;) Thanks
@berlinetta: ik ben ook 23 en rij met de XC60 ^^p
@felix1989: OffT zit jij al op het XC60 forum?
Echt en spuuglelijk ding dat ongetwijfeld goed zal verkopen omdat het een X5 is. persoonlijk vind ik de huidige X5 vele malen mooier, hij hoogt nog modern. Dit is… gewoon echt slecht sorry.. Misschien als ze aan de zijkant die lelijke plastic onderaan verwijderen, dat het dan beter zal worden, maar ik twijfel er aan.. Djeezes toch
Vreemde foto’s. Blijkbaar ziet BMW dit als ideale wagen voor kluizenaars die in een luxe uitgebouwde stacaravan midden in de woestijn wonen.
Ik dacht dat ie mooier zou worden!
Meer evolutie dan revolutie. Van de buitenkant niet echt mooi en hij ziet er meer Aziatisch uit op een of andere manier (en minder priemiejum). Interieur is wel heel mooi vind ik, net zoals de meeste interieurs uit de huidige generatie van BMW.
Ik kan er nog steeds niet warm van worden, het ziet er uit als een Beiers chalet op wielen. En het rijdt ook zo. Doe mij maar een gewone 5 serie touring.
Mooiste BMW X5 – X6 tot nu toe.
7 Persoons?
Wat een prachtige auto zeg! Het interieur is ook erg mooi! Tijdje geleden dat ik zo’n mooi gestyled interieur heb ik gezien….
NEIN NEIN NEIN!!! Bij de E70 was het liefde op het eerste zicht, dit is een gedrocht!!
Wat een lelijke kont :o
Neen, ik wacht wel op de nieuwe X6!
Nein, nein, nein! Nein Danke!
Als we nu met zen allen nu eens de andere kant op kijken en hopen dat de laatste SUV in dit segment die uit moet komen wel gewoon een knappe wagen is.

Je ziet gewoon dat de X5 een andere maten heeft gekregen om ruimte te maken voor de X4.
Hopelijk is de XC90 van Volvo wel een waardige opvolger op zijn vorige generatie.
(super knap dat die nog zo goed draait).
de XC60 is een goed voorbeeld van hoe een mix van unanimiteit en sportiviteit een mooi alternatief kan zijn voor het zware Duitse geweld.(dit tegenover de X3 dan, en al helemaal tegenover de GLK)
Titel klopt niet het gaat hier om de nieuwe X3XL!
Ben ik de enige die vind dat een s drive echt niet kan icm deze wagen?
Aan het uiterlijk moet ik zeker nog wennen, zeker na de twee schitterende generaties X5.
Zijn er meer mensen die dit geen opvolger van de X5 vinden ? Ook al is de auto in lengte toegenomen het lijkt meer op een opvolger van een X3
Hij heeft de koplampstyling van de nieuwe 3 gekregen en lijkt nu eerder een X3 dan een X5 :( Door de hele styling oogt hij kleiner … jammer.

Het onderscheidt tussen de modellen wordt steeds kleiner en dat is jammer. Ik heb dit weekend het hele gamma eens aan den lijve gevoeld en heb mijn mening over BMW toch wel bij moeten stellen.

1-serie: Is me gewoon te klein. Leuke auto over 20-jarigen, maar boven de 25 kun je daar eigenlijk niet goed meer mee voor komen, tenzij het een 1M is natuurlijk. Erg vrouwelijjk.
3-serie: Volwassen geworden. Auto verdient een compliment, maar zit belabberd. Stoelzittingen zijn mij te smal.
5-serie: Mooie opvolger, al is een M-pakket voor de styling veel en heel veel meer een must dan bij het vorige model. De neus is gewoon niet goed ontworpen.
6-serie: Mooie auto, weinig op aan te merken
7-serie: Idem. Alleen lijkt hij van binnen sprekend op een 5-serie, dus waarom zou ik meer uitgeven voor een auto die waarschijnlijk nog veel harder afschrijft dan ooit tevoren?

X1: Voor 55+
X3: Leuk voor mijn vrouw, maar is het net niet
X5: Mooie auto, maar te hoog om uit te stappen zonder mijn pantalon smerig te maken
X6: Mooie auto, maar qua styling dan toch de X5 (en hetzelfde pantalon-probleem)

M’s: Leuke auto’s, goede prestaties, maar ze missen gewoon het uitdagende van de voorgaande modellen. Als je ze ziet staan is dat al zo. De M’s waren altijd bescheiden, maar nu is het net te bescheiden geworden. Het rauwe is volledig politiek weg gecorrigeerd en dat is een misser van de bovenste plank!
@johnny23: Ik heb sterk de indruk dat je de lichamelijke afmetingen hebt van een dwerg.

De X5 F15 is alles behalve te hoog / te groot / te lomp / en noem maar op.

Wat me opvalt is dat mensen vanalles neerpleuren maar zelf onvoldoende kennis hebben van zaken.

Mvg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).