• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vlaamse autobelasting op de schop

Auteur: ricardo, gepost 16 juli 2011 om 12:33 – 37 Reacties

Aston Martin, een toonbeeld van CO2-reductie

In België kennen ze belasting op inverkeerstelling (BIV), een eenmalige belasting bij de aankoop van een auto. De regels hiervoor zijn recentelijk op de schop gegaan in het kader van ‘vergroening’, maar het resultaat is juist dat vooral ‘kleine’ auto’s met een benzinemotor harder worden getroffen.

De Belgische BIV is gebaseerd op vermogen, cilinderinhoud en vanaf 1 januari 2012 telt ook de CO2-uitstoot mee. Deze tax geldt voor zowel nieuwe auto’s als tweedehandsjes en heeft een minimum van 61,5 euro en bedraagt maximaal 4.957 euro. So far so good, want onze Zuiderburen zijn nog altijd stukken goedkoper uit dan in ons door BPM gekwelde landje.

Maar omdat binnenkort ook de CO2-uitpuf wordt meegewogen in de rekensom leidt dit soms tot aparte verschillen. Het voorbeeld dat Nieuwsblad.be aanhaalt is treffend: voor een nieuwe BMW 535d hoeft straks maar 600 euro aan BIV worden afgetikt (dat was 4.957 euro) en een gebruikte Dacia Logan krijgt straks een taxaanslag van 646,53 euro terwijl dat voorheen niet meer dan 61,50 euro was.

Strekking van het verhaal: vooral de wat grotere sedans met dieselmotoren -die in de regel minder CO2 uitstoten maar wel meer stikstof- worden goedkoper terwijl klein stadsgrut uit het A-segment met een koffiemolen onder de kap duurder wordt. En dat onder het mom van ‘vergroening’. Veel belangenorganisaties zijn dan ook fel tegen de plannen, maar de Vlaamse regering (die in tegenstelling tot de Belgische regering wél bestaat) heeft de plannen al goedgekeurd. Mogen wij even heel hard lachen?

Met dank aan Hacker voor de tip!

Ook interessant!

  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Snelheidsboetes in België komen met heftige bijlage

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, co2, melkkoe

Vorig bericht: « Alfa Romeo verzint een MiTo Art Car
Volgend bericht: Fifth Gear-battle: BMW M3 GTS vs 911 GT3 RS »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick-dos zegt

    16 juli 2011 om 12:37

    Ken je die Belgenmop….

    Login om te reageren
  2. loonie zegt

    16 juli 2011 om 12:40

    oft: vlaamse regering is er wel, we zitten nog met een ‘Non’ probleemke op federaal niveau ;)

    maar idd klopt eigelijk aan geen kanten

    Login om te reageren
  3. alcantara zegt

    16 juli 2011 om 12:42

    Prima toch? Des te meer reden om duurdere auto’s aan te schaffen, in België zie je sowieso meer spul uit het hogere segment rondrijden dan in NL. Beter dan hier waar het straatbeeld steeds verder achteruit gaat met al die zuinige brommobiel wagentjes op de weg.

    Login om te reageren
    • pexiges zegt

      16 juli 2011 om 12:46

      @alcantara: inderdaad, de helft van alle auto’s die je hier tegen komt bestaan uit aygo’s, 107’s en c1’tjes. Het is tegenwoordig al spectaculair als je een 5 serie ziet hier..

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        16 juli 2011 om 12:52

        @pexiges: over de 5 gesproken, de nieuwe F10 zie ik toch opvallend veel rijden, en in België nog veel meer! Alsof ze gratis worden uitgedeeld.

        Login om te reageren
        • Alpinaa zegt

          16 juli 2011 om 13:00

          @alcantara: Idd, veel meer als de “nieuwe” e-klasse. Hij moet ook echt goed zijn.

          Anyway, ik vindt het welke een leuke regeling. Mogen ze in NL ook wel doorvoeren.

          Login om te reageren
          • bigcar zegt

            16 juli 2011 om 14:26

            @Alpinaa: denk niet echt dat de regering hierop staat te wachten… een groot deel van de staatskas word immers goed gevuld met bpm en accijnzen op brandstof..

            als die invoerrechten (lees bpm) er niet waren in nederland dan reed iedereen een auto uit het hogere segment.

            Login om te reageren
        • technopatat zegt

          16 juli 2011 om 16:37

          @alcantara: Waar ik woon (West-Vlaanderen, BE) zie je juist giga veel nieuwe E’s rijden en zeer weinig nieuwe 5’s!

          Login om te reageren
          • rgeerolf zegt

            17 juli 2011 om 21:50

            @technopatat: Ik woon ook in West-Vlaanderen BE en wat jij daar zegt slaat, met alle respect, nergens op. Je ziet zoals alcantara zegt erg veel nieuwe BMW 5’s. Die E-klasse laat ik buiten beschouwing want let niet altijd op een passerende Mercedes.

            Login om te reageren
            • technopatat zegt

              18 juli 2011 om 16:59

              @rgeerolf: met het hand op het hart: ik niet hoor! ondertussen zie ik wel al dagelijks 1, maar ik zie hier wel nog veel meer E-klasse’s dan 5 serie’s! misschien is het omdat ik in een boerenstad woon, of omdat de BMW dealer niet echt bekend staat om z’n vriendelijkheid… Maar de E’s rijden toch echt wel veel meer rond dan de 5’s…

              Login om te reageren
  4. berend_fritsema zegt

    16 juli 2011 om 12:45

    uh.. ja, krom…

    Login om te reageren
  5. ggilless zegt

    16 juli 2011 om 12:54

    ‘op duurdere auto’s’… BIV op een Cayenne wordt 10.000€…

    Login om te reageren
    • mexxjuh zegt

      16 juli 2011 om 13:17

      @ggilless: lezen is ook een kunst “minimum van 61,5 euro en bedraagt maximaal 4.957 euro”

      Login om te reageren
      • rotarypowah zegt

        16 juli 2011 om 14:09

        @mexxjuh: lezen is inderdaad een kunst..

        “Maar het voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) en minister van Financiën en Begroting Philippe Muyters (N-VA), dat gisteren door de Vlaamse regering werd goedgekeurd, plant een maximaal bedrag van 10.000 euro voor de meest vervuilende auto’s, gebaseerd op onder andere de CO{-2}-uitstoot.”

        Login om te reageren
  6. dennisr zegt

    16 juli 2011 om 12:59

    achja, altijd nog beter dan BPM.. aleen maar een reden om dure auto’s te gaan rijden toch.

    Login om te reageren
  7. Consultant zegt

    16 juli 2011 om 13:00

    Prachtig toch? Een van de frustraties uit m’n kindertijd is dat we steeds redelijk knappe wagen reden (A6, BMW 5, …) maar dat owv de BIV op basis van pk’s we steeds rondbolden met de 1.9TDIs of 20d’s… De implicatie van deze wijziging is wat minder extreem dikke bakken (bvb BIV Cayenne Turbo van 5K naar 10K) maar meer iets dikkere leasebakken (bvb 535d wordt nu ongeveer 4400 euro goedkoper)… al bij al een verbetering van het straatbeeld imo.

    Login om te reageren
    • Bwlian zegt

      16 juli 2011 om 21:38

      @Consultant: eens!

      Login om te reageren
  8. Megakix zegt

    16 juli 2011 om 13:01

    Volgens mij is het allemaal wel logischer dan hier….en werkt het ook goed. Immers, een hogere BIV op een 2e hands is inderdaad onder het mom van vergroening een goede stap. Ofwel, ik krijg er op basis van dit verhaal nog niet echt de vinger achter….of het werkt gewoon goed.

    Login om te reageren
  9. jbw89 zegt

    16 juli 2011 om 13:22

    wordt zeker gerund door 1 persoon alles in eigen voordeel:P ze hebben het al niet krap

    Login om te reageren
  10. rotarypowah zegt

    16 juli 2011 om 13:45

    Klinkt als een Wankel-ontmoedigingsbeleid. Arme Wankel-minded zuiderburen.

    Login om te reageren
  11. stefan85 zegt

    16 juli 2011 om 13:59

    het maximale bedrag zal 10.000 euro worden…

    Login om te reageren
    • mercedesclsfan zegt

      16 juli 2011 om 14:09

      @stefan85: idd het maximum wordt 10 000 euro voor lamborghini en dergelijke, en er is wel een Vlaamse regering, ik veronderstel dat de auteur het op de Belgische regering heeft

      Login om te reageren
  12. joske522 zegt

    16 juli 2011 om 14:08

    Keurig! Ik wou me net een 535d aanschaffen dus ik vind het een fantastische regeling! Eindelijk ook minder van die crappy Dacia bagger op de weg! Subliem toch? :-)

    Login om te reageren
  13. F1Tim zegt

    16 juli 2011 om 14:38

    Op de lange termijn zijn die ‘koffiemolentjes’ blijkbaar veel schadelijker. De enige reden om hiertegen te protesteren is de hogere kostprijs voor de particulier. Particulieren denken steeds meer op ultrakorte termijn als het gaat om geld. Verblind door besparen op zeer korte termijn, zien ze niet dat ze op lange termijn uiteindelijk schade doen…

    Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    16 juli 2011 om 14:49

    Ik vind het systeem belachelijk maar je moet wel 1 ding toegeven het is groener!

    Een kleine goedkope stadsauto word meestal gekocht door mensen die niet zo kapitaalkrachtig zijn, weinig interesse hebben in auto’s en die het gebruiken voor vervoer.
    De wagentjes in kwestie worden meestal gebruikt voor korte verplaatsingen zoals boodschappen, ophalen afhalen van de (klein)-kinderen en om te forenzen naar het werk.

    Het hebben van zo’n autootje maakt het leven van die mensen veel gemakkelijker maar het niet hebben ervan maakt het leven niet onmogelijk. (fiets, fietskar,…, bus, trein)

    De impact van een absoluut kleine maar relatief hoge prijsverhoging van die wagentjes zal dat aantal serieus terugdringen.

    De grotere sedans en estates zijn meer luxe wagens die gekocht worden door mensen die zich dat kunnen of willen permitteren. Een prijsverlaging hiervoor (is vreemd, al rijden de vlaamse parlementairen hierin rond dus niet zo vreemd) zal minder effect hebben op het aantal ervan.

    Ik denk wel niet dat er iets goedkoper zal worden, er zal nog wel een andere vorm van tax op komen.

    @ricardo
    Vlaanderen heeft wel degelijk een regering. België zit zonder!
    We hebben nog steeds een Vlaamse regering, een Waalse, een Duitse, een Franse en een Brusselse.
    5/6 is niet slecht toch?

    Login om te reageren
  15. supasweet zegt

    16 juli 2011 om 15:03

    Dus dan als iemand mijn oude vectra zou kopen, zou die ipv 61.5 een heel pak meer moeten gaan betalen? :o

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    16 juli 2011 om 15:21

    Ronduit belachelijk is dat de wetten per land zo verschillend zijn ,wat nou Europese Unie?

    Login om te reageren
  17. Stino zegt

    16 juli 2011 om 16:44

    slaat helemaal nergens op.. rijke mensen worden steeds rijker op de kap van de armen!!!

    Login om te reageren
  18. BaRa zegt

    16 juli 2011 om 17:15

    Het gaat helaas weinig veranderen in het autolandschap. De bedrijfswagens worden namelijk niet onder handen genomen. Laat dat nu net het soort van auto’s zijn in de duurdere klasse. ’t Is weer eens een typische halve maatregel van een regering die denkt dat wat ze zelf doen, beter gedaan wordt. Vlaamse oogklepdragers…

    Login om te reageren
    • faithnomore zegt

      17 juli 2011 om 18:09

      @BaRa:

      grondig fout. Bedrijfswagens worden al een tijdje zwaarder en zwaarder belast. En vooral, men kijkt bij deze wagens al langer naar de uitstoot. Daardoor is mijn 320d touring goedkoper in leasing dan een S-max, mooie regeling dus :-)

      Beetje last van jaloezie ? Je reactie hoor ik niet graag, weer een bewijs dat het maar kwestie van wachten is tot de eerste de beste populist bedrijfswagens ontzettend duur maakt, omdat er dan heel wat stemmen van “jaloerse” mensen gehaald kunnen worden. Vergeet aub niet dat België al VEEL te zwaar belast is. Ook bedrijfswagens duurder maken is weer maar is een extra reden voor een bedrijf om het land te verlaten.

      Login om te reageren
  19. valleyman zegt

    16 juli 2011 om 17:27

    Kijk dat vind ik nu een prima maatregel! Er moet dringend iets gedaan worden aan al dat aftands koekblik dat men tegenwoordig voor auto’s laat doorgaan en op deze manier verdwijnen ondingen als een Dacia misschien binnenkort van het linkervak.

    Login om te reageren
  20. Esprit_de_Flandre zegt

    16 juli 2011 om 18:08

    @ricardo: Oy!

    “maar de Vlaamse regering (die eigenlijk niet bestaat) heeft…”

    De Vlaamse Regering bestaat WEL. Het is de Belgische die ‘niet’ bestaat, en eigenlijk bestaat ze wel, maar het is een al-een-jaar-aan-een-stuk-aftredende…

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      16 juli 2011 om 18:29

      @Esprit_de_Flandre: Ah, check!

      Login om te reageren
  21. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    16 juli 2011 om 23:03

    Dit is nou het hele probleem… Er moet gewoon snel een Europese regeling komen wat dit betreft! In NL moet je hybride of een klein doppie rijden, in Zweden op Ethanol en in België een dikke diesel… Zo kan de autobranche ook nooit inzetten op 1 serieus alternatief voor fossiele brandstof.

    Maarja, ‘Europa’ en ‘snel’…

    Login om te reageren
  22. Dimglor zegt

    17 juli 2011 om 11:10

    Is inderdaad een belachelijke regel…. Ik las het gisteren ook in m’n krant…. Belachelijk idee gewoon….

    Login om te reageren
  23. Jantje_555 zegt

    17 juli 2011 om 16:11

    hopelijk wordt men volgende leasewagen dan geen 1.6 crtdi maar een 2.0 :)
    zeg nu zelf, de ministers rijden met grote BMW’s en Audi A8en, dus zij konden hun eigen vervoer toch niet duurder gaan maken

    die kleine man die spaart voor een autootje omdat het OV te onveilig is, die hebben de politiekers graag in hun vizier

    Login om te reageren
  24. daan zegt

    17 juli 2011 om 16:43

    Je vergeet wel te vermelden dat alle sportwagens binnenkort het dubbel zullen moeten betalen(€5k -> €10k)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North