Vlaamse oldtimers voortaan naar periodieke keuring

Auteur: , 50 Reacties
Vlaamse oldtimers voortaan naar periodieke keuring

Het bezitten van een oldtimer wordt net een beetje listiger.

Nederland en Vlaanderen lopen netjes gelijk op als het gaat om het invoeren van nieuwe APK-regels. Waar de keuring voor alle auto’s in Nederland afgelopen weekend flink strenger is geworden, hebben de Vlamingen juist te maken met een aanscherping van de regels omtrent de oldtimers. Sinds 20 mei moeten de oldtimers daar aan een periodieke keuring worden onderworpen.

De nieuwe regelgeving werd recentelijk onthuld door Goca, een groep erkende ondernemingen die zich bezighoudt met autokeuringen en rijbewijzen. Goca heeft aangekondigd dat oldtimers vanaf 25 jaar voortaan naar de keuring moeten. De bolides zullen worden onderverdeeld in verschillede categorieën. Wagens met een O-kentekenplaat tussen de 25 en 30 jaar oud moeten ieder jaar, net als een normale personenauto, bij de keuring verschijnen. Is de auto tussen de 30 en 50 jaar oud, dan moet deze om het jaar naar de keurmeester. Wagens ouder dan 50 jaar moeten slechts iedere 5 jaar naar de keuring.

Niet onbelangrijk is het feit dat, naar mate de auto’s ouder worden, ze minder streng gecontroleerd worden. Dit klinkt misschien wat krom, daar de oudere bolides dan ook minder veilig zullen zijn. Echter is dit niet per se het geval. Bij de oudste auto’s wordt er enkel gekeken naar de essentiële aspecten, zoals remmen, verlichting, roest, banden en lekkages. De nieuwere wagens kunnen, eventueel, een emissietest voor de kiezen krijgen. De gebruiksbeperkingen van de oldtimers blijven hetzelfde. In andere woorden, ze mogen niet gebruikt worden voor o.a. commerciële doeleinden en woon-werkverkeer.

Hoewel de nieuwe regelgeving momenteel enkel nog Vlaanderen treft, zijn Brussel en Wallonië momenteel bezig met het mogelijk invoeren van eenzelfde systeem.

Met dank aan Philip voor de tip!

Beeld: verlaten BMW in België, door @row1



50 reacties

toch ongezien he, in een groot land wonen en daardoor dus 3 verschillende wetgevingen nodig hebben omdat 1 wet het niet haalt het gigantische grondgebied te overschouwen! Ze zijn dan ook Rusland niet!
@Jantje_555: verklaart de 22 autonome republieken in Rusland
We mogen in onze Hollandse handjes klappen dat we België nooit meer hebben ingelijfd.
@pielemuis:
Even je geschiedenis opfrissen. Net na de onafhankelijkheid van België heeft Nederland wél nog stukken land van België gestolen. En lange tijd lag het bevolkingsaantal van België flink hoger dan dat van Nederland, de ommekeer is er pas omstreeks 1950 gekomen. In de 19de eeuw was ook het Nederlandse leger veel kleiner en zwakker, waardoor Leopold II zelfs een tijd de ambitie koesterde Nederland aan te vallen…
Dus “nooit meer hebben ingelijfd”…
@stijnb: je vergeet wel even te vermelden waarom het stuk liep.

( Iets met Fransen die Belgie niet steunde ?)
@Jantje_555: als je rekening houd met de verschillende regeringen die onderling niet overeenkomen is dat zo raar nog niet.
@acizane80: Misschien, het is maar een idee he, maar misschien is dat net het probleem? Dat er 3 regeringen over moeten beslissen? En zijn we/ze ietsie pietsie te ver aan het gaan met alles te regionaliseren? Ik weet het, het is een rare gedachte.
@jantje_555: ach ja, zo heeft elk land wel wat. In België hebben ze dan weer geen last van schandalen rond pensioen- en andere fondsen – wat het gevolg is van een te verregaande privatisering in Nederland.
Aan de ene kant goed, maar aan de andere kant belachelijk. 95% van de oldtimers en youngtimers (niet zakelijk ingezet) worden liefdevol onderhouden en niet als dagelijks vervoer ingezet. Mijn eigen youngtimers onderhoud ik minutieus.
@maxidyne: Dan is er toch ook niets aan de hand zou je zeggen?
@ardonjr:
Nee, aangaande het principe. Ja, aangaande de uitwerking ervan. Wij kennen geen APK maar specifieke keuringstation. Dat wil dus zeggen dat je elk jaar een uurtje of meer met je klassieker(s) kan gaan aanschuiven alvorens de volgende in de rij te zijn om door de keuring te gaan. Een afspraak maken kan, maar dan moet je maanden op voorhand deze vastleggen.
Kortom ik zou véél liever jullie APK-regeling hebben, zodat de keuring samen met een jaarlijks beurtje kan gebeuren. Véél efficiënter.
@stijnb: Maanden op voorhand, dat valt reuze mee. Bij Sbat bij voorbeeld (Oost Vlaanderen) is het op dit moment ongeveer 2 weken. Zie https://planning.sbat.be/Login.aspx?ReturnUrl=%2f
Dat kan dus zo geen probleem zijn… En dan moet je geen uur gaan aanschuiven, maar hooguit 5 minuten.
@lpj:
Hier (keuring Rotselaar) zit ik toch met het issue dat wanneer ik de uitnodiging krijg (1 maand op voorhand) alles reeds volgeboekt is…
@stijnb: Dat was mijn ervaring ook in Antwerpen een paar jaar geleden
@stijnb: je kan toch al afspraak maken of laten keuren vooraleer je de uitnodiging ontvangen hebt?
@maxidyne: dan moet je eens dringend een keertje in Brussel of Antwerpen rondrijden… Daar zijn het toch vooral de oude verroeste Mercedes 190 en andere belastingontduikers die ik tegenkom op O-platen
@phdg: door die bepaalde groep personen die daarmee rijdt moet de bepaalde groep personen die liefhebber is het bekopen.
@maxidyne: Ik wil toch een onderscheid maken tussen old en youngtimers, binnen de laatste groep rijden genoeg cowboys rond welke het niet zo nauw nemen met het onderhoud.
@maxidyne: 90% Ben ik niet met je eens. Ik woon in een voormalige mijngemeente (Eisden) en hier rijdt 50% van de “personen die 2 generaties geleden nog geen Belgische id hadden” met een Golf 2/3, Audi 80, BMW E30/E36, Mercedes W124 rond met de oldtimerplaten. En denk maar niet dat dit allemaal liefhebbers zijn die voor hun wagen zorgen, deze ketels vallen half uit elkaar.
Dit gaat nog leuk worden, alsof het nu niet druk genoeg is bij de keuringcentra.
Ik ben wel benieuwd naar de eerste ervaringen van mensen die illegale engineswaps hebben uitgevoerd.

Voor mensen die een projectauto zoeken, kan het positief zijn dat er meer auto’s te koop komen te staan met werk die de eigenaar niet meer wilt uitvoeren.
@fuxhound: https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-dossiers-lobbying/vlaams-gewest-periodieke-oldtimerkeuring-vanaf-20-mei-2018-19-05-2018/ hier staat wat meer info i.v.m aanpassingen en hoe dit aan te geven…
@phdg:
Zeer interessant.
Blijkbaar is er wat welwillendheid om bepaalde modificaties goed te keuren.
Maak ik misschien toch kans om een goedkeuring te krijgen voor de AP veren en de Simons sportuitlaat.
Ben benieuwd!
@e28forever:
koop een auto van voor 1968 dan mogen ze je in principe niet afkeuren voor andere veren of een sport uitlaat aangezien de wet er pas in mei 68 gekomen is. Enkel op modificaties die toen niet mogelijk waren vallen ze dan, zo als engine swaps, turbo’s/super chargers of schijfremmen achteraan.
@shiva:
Bedankt voor de tip, maar ik hou de E28 wel.
We zien wel binnen 2 jaar.
De oude wetgeving waarbij je maar één keer naar de keuring moest was te gek voor woorden: een keuring die niks voorstelt en dan kon je onbeperkt veel km doen. Er was en er is gewoon veel te veel misbruik van oldtimers in België.
@jannemaneke:
Wel handig als je je wagen wat wil ombouwen. Kan je met een straatlegaal rallykanon rondrijden. Zal nu nietmeer kunnen :/
Jaja, die 500 sec’s en se’s zullen vallen als vliegen
Volgensmij hoeven oldtimers ouder dan 50 jaar helemaal geen apk keuring te ondergaan. Wellicht weet iemand dit zeker?
@henkhupelschoten: Dat is het plan maar tot op heden moeten ook deze om het jaar voor de keuring op komen draven.
@toniominestrone: in het artikel staat: Wagens ouder dan 50 jaar moeten slechts iedere 5 jaar naar de keuring.
@henkhupelschoten: lees het artikel anders nog een keer door: Wagens ouder dan 50 jaar moeten slechts iedere 5 jaar naar de keuring.
@ikleesookoverautos: ik neem aan dat de goca geen Nederlandse instantie is? Ik had het over de Nederlandse oldtimers
@henkhupelschoten: lees het artikel nog eens: de Vlamingen juist te maken met een aanscherping van de regels omtrent de oldtimers. Sinds 20 mei moeten de oldtimers daar aan een periodieke keuring worden onderworpen.

-edit: nutteloze bijdrage-
Grappig, in het VK is de APK keuring (MOT test) net afgeschaft voor auto’s ouder dan 40 jaar.

Hoewel het een eerlijk en onafhankelijker systeem is dan in NL (en het VK) waar een garage een auto keurt en repareert vond ik het altijd een heel gedoe toen ik nog in België woonde om elk jaar naar de keuring te moeten en dan weer terug als het niet goed was.
@sketcher: vind daar echt niks grappigs aan.
Wat blijft dat toch een mooie fotoserie van die BMW. Het heeft iets ontzettend droevig wat het zo mooi maakt!
@jack_abarth: Dankjewel!
Niks mis mee. Iemand die z’n oldtimer in goede staat heeft, heeft niks te vrezen.
@techniekmeneer:
nu mag je geen schijfremmen achteraan meer hebben zitten en lukken engine swaps enkel “als ze het niet zien” niet echt bevorderlijk voor de liefhebber, daar gaat de droom ook op een supercharger of tunnelport inlaat op mijn Mustang te steken.
@shiva: Dat komt puur omdat ze in België veel strenger zijn dan hier..
Keuring voor oldtimers lijkt op het eerste gezicht geen slecht idee. Dan heb je tenslotte enige garantie dat de auto’s veilig zijn.

Helaas is de keuring in belgie compleet niet te vergelijken met de APK in nederland. Ze keuren echt alles af wat niet origineel is, en veel is afhankelijk van hoe de keurmeester het interpreteert. Verlagingsveren omdat de originele waren doorgerot en niet meer nieuw te koop? Afkeur. Ombouw van trommels naar grotere (en dus veiligere) schijfremmen? Afkeur. En ga zo maar door. Het idee is dat de constructeur het beter wist, maar die vlag gaat na decennia ontwikkeling in de aftermarket natuurlijk niet op

Wat dat betreft is de APK regelgeving in Nederland zo gek nog niet
Een prima ontwikkeling voor oldtimerbezitters (waartoe ik zelf behoor). De diverse maatregelen in NL (met name de herinvoering van wegenbelasting voor oldtimers) heeft ervoor gezorgd dat veel mensen die een oldtimer voor hun dagelijkse verkeer gebruikten, hebben opgeruimd. De prijzen van oldtimers zijn mede daardoor de afgelopen jaren flink opgeschroefd. En dan heb ik het niet persé over Porsches, Ferrari’s, maar ook over over Opeltjes en andere merken die voor de gewone sterveling wél binnen handbereik liggen.
Een C Kadett coupé in nette staat kocht je 5 jaar geleden voor zo’n 2.500 euro, deze waarde is inmiddels vaak ruim verdubbeld. Wat op het eerste gezicht dus klinkt als een regel die geld kost, levert een rechtgeaarde klassieker eigenaar in de meeste gevallen gewoon geld op. Ik verwacht dat de maatregelen uit dit artikel dezelfde uitwerking zullen hebben. Dat ook een oldtimer gewoon veilig de weg op moet kunnen zal trouwens voor échte liefhebbers natuurlijk ook geen probleem mogen zijn.
@lichtmetalenbelg:

Eigenlijk is dat heel vreemd dat de prijs stijgt, want de vraag daalt namelijk.
@jack_abarth: Klopt, de totale vraag daalt idd, maar het aanbod daalt blijkbaar nóg harder. Daarnaast lijkt de liefhebber die overblijft er meer voor te willen betalen
Tot nu toe kon je oldtimers ongestraft tunen. Compressor erop, andere ophanging, etc., etc. Zal nu nietmeer kunnen.
Eindelijk ! want hier rijd wa rond zenne…
En hoe zit dat nu in Nederland?
Is de regel er al door dat boven de 50 jaar de APK niet meer verplicht is?
Heb een Cadillac die over 3 jaar de heuglijke leeftijd bereikt.
die strengere regels zijn in NL ook funest, een beetje oldtimer lekt altijd wat olie, zelfs als je net alle pakkingen vervangen hebt, marterpannen en kleppendeksel zijn na zoveel jaar nooit meer helemaal zuiver vlak. dat krijg je bijna niet geheel dicht. mijn auto is nu afgekeurd op een paar natte plekken, moet ik mijn hele kop eraf gaan halen en pakkingen vervangen, nieuwe kleppendeksel pakkingen etc in de VS bestellen omdat ze hier in NL alleen maar meuk hebben. en in de tussentijd mag ik dus niet rijden met mijn klassieker, fijn hoor, nieuwe regels op 38 jaar oude auto’s die nog geen 1500km per jaar maken..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).