• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vlaamse oldtimers voortaan naar periodieke keuring

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 22 mei 2018 om 12:01 – 50 Reacties

Vlaamse oldtimers voortaan naar periodieke keuring


Het bezitten van een oldtimer wordt net een beetje listiger.

Nederland en Vlaanderen lopen netjes gelijk op als het gaat om het invoeren van nieuwe APK-regels. Waar de keuring voor alle auto’s in Nederland afgelopen weekend flink strenger is geworden, hebben de Vlamingen juist te maken met een aanscherping van de regels omtrent de oldtimers. Sinds 20 mei moeten de oldtimers daar aan een periodieke keuring worden onderworpen.

De nieuwe regelgeving werd recentelijk onthuld door Goca, een groep erkende ondernemingen die zich bezighoudt met autokeuringen en rijbewijzen. Goca heeft aangekondigd dat oldtimers vanaf 25 jaar voortaan naar de keuring moeten. De bolides zullen worden onderverdeeld in verschillede categorieën. Wagens met een O-kentekenplaat tussen de 25 en 30 jaar oud moeten ieder jaar, net als een normale personenauto, bij de keuring verschijnen. Is de auto tussen de 30 en 50 jaar oud, dan moet deze om het jaar naar de keurmeester. Wagens ouder dan 50 jaar moeten slechts iedere 5 jaar naar de keuring.

Niet onbelangrijk is het feit dat, naar mate de auto’s ouder worden, ze minder streng gecontroleerd worden. Dit klinkt misschien wat krom, daar de oudere bolides dan ook minder veilig zullen zijn. Echter is dit niet per se het geval. Bij de oudste auto’s wordt er enkel gekeken naar de essentiële aspecten, zoals remmen, verlichting, roest, banden en lekkages. De nieuwere wagens kunnen, eventueel, een emissietest voor de kiezen krijgen. De gebruiksbeperkingen van de oldtimers blijven hetzelfde. In andere woorden, ze mogen niet gebruikt worden voor o.a. commerciële doeleinden en woon-werkverkeer.

Hoewel de nieuwe regelgeving momenteel enkel nog Vlaanderen treft, zijn Brussel en Wallonië momenteel bezig met het mogelijk invoeren van eenzelfde systeem.

Met dank aan Philip voor de tip!

Beeld: verlaten BMW in België, door @row1

Ook interessant!

  • Tesla Model S presteert uiterst slecht in Duitse APK keuringen
  • 'Strengere keuring voor ouderen met een rijbewijs'
    'Strengere keuring voor ouderen met een rijbewijs'
  • Zijn Bitcoins de moderne oldtimers van de toekomst?
  • Burgemeester Eindhoven
    Burgemeester Eindhoven voortaan niet meer op busbaan

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

apk, belgie, Klassiekers, oldtimer

Vorig bericht: « Gerestaureerde Porsche 911 ‘Project 70’ gaat racen in Europa
Volgend bericht: Geen extra maatregelen voor luchtkwaliteit in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jantje_555 zegt

    22 mei 2018 om 12:10

    toch ongezien he, in een groot land wonen en daardoor dus 3 verschillende wetgevingen nodig hebben omdat 1 wet het niet haalt het gigantische grondgebied te overschouwen! Ze zijn dan ook Rusland niet!

    Login om te reageren
    • dampu020 zegt

      22 mei 2018 om 12:33

      @Jantje_555: verklaart de 22 autonome republieken in Rusland

      Login om te reageren
    • pielemuis zegt

      22 mei 2018 om 12:33

      We mogen in onze Hollandse handjes klappen dat we België nooit meer hebben ingelijfd.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        22 mei 2018 om 14:29

        @pielemuis:
        Even je geschiedenis opfrissen. Net na de onafhankelijkheid van België heeft Nederland wél nog stukken land van België gestolen. En lange tijd lag het bevolkingsaantal van België flink hoger dan dat van Nederland, de ommekeer is er pas omstreeks 1950 gekomen. In de 19de eeuw was ook het Nederlandse leger veel kleiner en zwakker, waardoor Leopold II zelfs een tijd de ambitie koesterde Nederland aan te vallen…
        Dus “nooit meer hebben ingelijfd”…

        Login om te reageren
        • pielemuis zegt

          22 mei 2018 om 16:59

          @stijnb: je vergeet wel even te vermelden waarom het stuk liep.

          ( Iets met Fransen die Belgie niet steunde ?)

          Login om te reageren
    • acizane80 zegt

      22 mei 2018 om 12:34

      @Jantje_555: als je rekening houd met de verschillende regeringen die onderling niet overeenkomen is dat zo raar nog niet.

      Login om te reageren
      • LPJ zegt

        22 mei 2018 om 12:39

        @acizane80: Misschien, het is maar een idee he, maar misschien is dat net het probleem? Dat er 3 regeringen over moeten beslissen? En zijn we/ze ietsie pietsie te ver aan het gaan met alles te regionaliseren? Ik weet het, het is een rare gedachte.

        Login om te reageren
    • BaRa zegt

      22 mei 2018 om 13:05

      @jantje_555: ach ja, zo heeft elk land wel wat. In België hebben ze dan weer geen last van schandalen rond pensioen- en andere fondsen – wat het gevolg is van een te verregaande privatisering in Nederland.

      Login om te reageren
  2. maxidyne zegt

    22 mei 2018 om 12:10

    Aan de ene kant goed, maar aan de andere kant belachelijk. 95% van de oldtimers en youngtimers (niet zakelijk ingezet) worden liefdevol onderhouden en niet als dagelijks vervoer ingezet. Mijn eigen youngtimers onderhoud ik minutieus.

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      22 mei 2018 om 12:16

      @maxidyne: Dan is er toch ook niets aan de hand zou je zeggen?

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        22 mei 2018 om 12:24

        @ardonjr:
        Nee, aangaande het principe. Ja, aangaande de uitwerking ervan. Wij kennen geen APK maar specifieke keuringstation. Dat wil dus zeggen dat je elk jaar een uurtje of meer met je klassieker(s) kan gaan aanschuiven alvorens de volgende in de rij te zijn om door de keuring te gaan. Een afspraak maken kan, maar dan moet je maanden op voorhand deze vastleggen.
        Kortom ik zou véél liever jullie APK-regeling hebben, zodat de keuring samen met een jaarlijks beurtje kan gebeuren. Véél efficiënter.

        Login om te reageren
        • LPJ zegt

          22 mei 2018 om 12:34

          @stijnb: Maanden op voorhand, dat valt reuze mee. Bij Sbat bij voorbeeld (Oost Vlaanderen) is het op dit moment ongeveer 2 weken. Zie https://planning.sbat.be/Login.aspx?ReturnUrl=%2f
          Dat kan dus zo geen probleem zijn… En dan moet je geen uur gaan aanschuiven, maar hooguit 5 minuten.

          Login om te reageren
          • StijnB zegt

            22 mei 2018 om 13:19

            @lpj:
            Hier (keuring Rotselaar) zit ik toch met het issue dat wanneer ik de uitnodiging krijg (1 maand op voorhand) alles reeds volgeboekt is…

            Login om te reageren
            • Design_Driven zegt

              22 mei 2018 om 13:50

              @stijnb: Dat was mijn ervaring ook in Antwerpen een paar jaar geleden

              Login om te reageren
            • xjs678qr zegt

              23 mei 2018 om 06:52

              @stijnb: je kan toch al afspraak maken of laten keuren vooraleer je de uitnodiging ontvangen hebt?

              Login om te reageren
    • phdg zegt

      22 mei 2018 om 12:36

      @maxidyne: dan moet je eens dringend een keertje in Brussel of Antwerpen rondrijden… Daar zijn het toch vooral de oude verroeste Mercedes 190 en andere belastingontduikers die ik tegenkom op O-platen

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        22 mei 2018 om 13:22

        @phdg: door die bepaalde groep personen die daarmee rijdt moet de bepaalde groep personen die liefhebber is het bekopen.

        Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      22 mei 2018 om 14:04

      @maxidyne: Ik wil toch een onderscheid maken tussen old en youngtimers, binnen de laatste groep rijden genoeg cowboys rond welke het niet zo nauw nemen met het onderhoud.

      Login om te reageren
    • osmo zegt

      22 mei 2018 om 16:35

      @maxidyne: 90% Ben ik niet met je eens. Ik woon in een voormalige mijngemeente (Eisden) en hier rijdt 50% van de “personen die 2 generaties geleden nog geen Belgische id hadden” met een Golf 2/3, Audi 80, BMW E30/E36, Mercedes W124 rond met de oldtimerplaten. En denk maar niet dat dit allemaal liefhebbers zijn die voor hun wagen zorgen, deze ketels vallen half uit elkaar.

      Login om te reageren
  3. fuxhound zegt

    22 mei 2018 om 12:18

    Dit gaat nog leuk worden, alsof het nu niet druk genoeg is bij de keuringcentra.
    Ik ben wel benieuwd naar de eerste ervaringen van mensen die illegale engineswaps hebben uitgevoerd.

    Voor mensen die een projectauto zoeken, kan het positief zijn dat er meer auto’s te koop komen te staan met werk die de eigenaar niet meer wilt uitvoeren.

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      22 mei 2018 om 14:14

      @fuxhound: https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-dossiers-lobbying/vlaams-gewest-periodieke-oldtimerkeuring-vanaf-20-mei-2018-19-05-2018/ hier staat wat meer info i.v.m aanpassingen en hoe dit aan te geven…

      Login om te reageren
      • e28forever zegt

        22 mei 2018 om 16:04

        @phdg:
        Zeer interessant.
        Blijkbaar is er wat welwillendheid om bepaalde modificaties goed te keuren.
        Maak ik misschien toch kans om een goedkeuring te krijgen voor de AP veren en de Simons sportuitlaat.
        Ben benieuwd!

        Login om te reageren
        • O plaat zegt

          22 mei 2018 om 18:17

          @e28forever:
          koop een auto van voor 1968 dan mogen ze je in principe niet afkeuren voor andere veren of een sport uitlaat aangezien de wet er pas in mei 68 gekomen is. Enkel op modificaties die toen niet mogelijk waren vallen ze dan, zo als engine swaps, turbo’s/super chargers of schijfremmen achteraan.

          Login om te reageren
          • e28forever zegt

            23 mei 2018 om 00:47

            @shiva:
            Bedankt voor de tip, maar ik hou de E28 wel.
            We zien wel binnen 2 jaar.

            Login om te reageren
  4. jannemaneke zegt

    22 mei 2018 om 12:27

    De oude wetgeving waarbij je maar één keer naar de keuring moest was te gek voor woorden: een keuring die niks voorstelt en dan kon je onbeperkt veel km doen. Er was en er is gewoon veel te veel misbruik van oldtimers in België.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      22 mei 2018 om 16:42

      @jannemaneke:
      Wel handig als je je wagen wat wil ombouwen. Kan je met een straatlegaal rallykanon rondrijden. Zal nu nietmeer kunnen :/

      Login om te reageren
  5. gtke zegt

    22 mei 2018 om 13:27

    Jaja, die 500 sec’s en se’s zullen vallen als vliegen

    Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    22 mei 2018 om 13:43

    Volgensmij hoeven oldtimers ouder dan 50 jaar helemaal geen apk keuring te ondergaan. Wellicht weet iemand dit zeker?

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      22 mei 2018 om 14:02

      @henkhupelschoten: Dat is het plan maar tot op heden moeten ook deze om het jaar voor de keuring op komen draven.

      Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        22 mei 2018 om 15:02

        @toniominestrone: in het artikel staat: Wagens ouder dan 50 jaar moeten slechts iedere 5 jaar naar de keuring.

        Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      22 mei 2018 om 15:02

      @henkhupelschoten: lees het artikel anders nog een keer door: Wagens ouder dan 50 jaar moeten slechts iedere 5 jaar naar de keuring.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        22 mei 2018 om 18:27

        @ikleesookoverautos: ik neem aan dat de goca geen Nederlandse instantie is? Ik had het over de Nederlandse oldtimers

        Login om te reageren
        • ikleesookoverautos zegt

          22 mei 2018 om 18:37

          @henkhupelschoten: lees het artikel nog eens: de Vlamingen juist te maken met een aanscherping van de regels omtrent de oldtimers. Sinds 20 mei moeten de oldtimers daar aan een periodieke keuring worden onderworpen.

          Login om te reageren
        • ikleesookoverautos zegt

          22 mei 2018 om 18:39

          -edit: nutteloze bijdrage-

          Login om te reageren
  7. Design_Driven zegt

    22 mei 2018 om 13:47

    Grappig, in het VK is de APK keuring (MOT test) net afgeschaft voor auto’s ouder dan 40 jaar.

    Hoewel het een eerlijk en onafhankelijker systeem is dan in NL (en het VK) waar een garage een auto keurt en repareert vond ik het altijd een heel gedoe toen ik nog in België woonde om elk jaar naar de keuring te moeten en dan weer terug als het niet goed was.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      22 mei 2018 om 18:43

      @sketcher: vind daar echt niks grappigs aan.

      Login om te reageren
  8. jack_abarth zegt

    22 mei 2018 om 13:53

    Wat blijft dat toch een mooie fotoserie van die BMW. Het heeft iets ontzettend droevig wat het zo mooi maakt!

    Login om te reageren
    • Row1 zegt

      22 mei 2018 om 13:54

      @jack_abarth: Dankjewel!

      Login om te reageren
  9. techniekmeneer zegt

    22 mei 2018 om 15:10

    Niks mis mee. Iemand die z’n oldtimer in goede staat heeft, heeft niks te vrezen.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      22 mei 2018 om 18:13

      @techniekmeneer:
      nu mag je geen schijfremmen achteraan meer hebben zitten en lukken engine swaps enkel “als ze het niet zien” niet echt bevorderlijk voor de liefhebber, daar gaat de droom ook op een supercharger of tunnelport inlaat op mijn Mustang te steken.

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        22 mei 2018 om 18:39

        @shiva: Dat komt puur omdat ze in België veel strenger zijn dan hier..

        Login om te reageren
        • transaxleman zegt

          22 mei 2018 om 19:49

          Keuring voor oldtimers lijkt op het eerste gezicht geen slecht idee. Dan heb je tenslotte enige garantie dat de auto’s veilig zijn.

          Helaas is de keuring in belgie compleet niet te vergelijken met de APK in nederland. Ze keuren echt alles af wat niet origineel is, en veel is afhankelijk van hoe de keurmeester het interpreteert. Verlagingsveren omdat de originele waren doorgerot en niet meer nieuw te koop? Afkeur. Ombouw van trommels naar grotere (en dus veiligere) schijfremmen? Afkeur. En ga zo maar door. Het idee is dat de constructeur het beter wist, maar die vlag gaat na decennia ontwikkeling in de aftermarket natuurlijk niet op

          Wat dat betreft is de APK regelgeving in Nederland zo gek nog niet

          Login om te reageren
          • e28forever zegt

            23 mei 2018 om 00:49

            @transaxleman: Amen!

            Login om te reageren
  10. lichtmetalenbelg zegt

    22 mei 2018 om 15:25

    Een prima ontwikkeling voor oldtimerbezitters (waartoe ik zelf behoor). De diverse maatregelen in NL (met name de herinvoering van wegenbelasting voor oldtimers) heeft ervoor gezorgd dat veel mensen die een oldtimer voor hun dagelijkse verkeer gebruikten, hebben opgeruimd. De prijzen van oldtimers zijn mede daardoor de afgelopen jaren flink opgeschroefd. En dan heb ik het niet persé over Porsches, Ferrari’s, maar ook over over Opeltjes en andere merken die voor de gewone sterveling wél binnen handbereik liggen.
    Een C Kadett coupé in nette staat kocht je 5 jaar geleden voor zo’n 2.500 euro, deze waarde is inmiddels vaak ruim verdubbeld. Wat op het eerste gezicht dus klinkt als een regel die geld kost, levert een rechtgeaarde klassieker eigenaar in de meeste gevallen gewoon geld op. Ik verwacht dat de maatregelen uit dit artikel dezelfde uitwerking zullen hebben. Dat ook een oldtimer gewoon veilig de weg op moet kunnen zal trouwens voor échte liefhebbers natuurlijk ook geen probleem mogen zijn.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      22 mei 2018 om 15:27

      @lichtmetalenbelg:

      Eigenlijk is dat heel vreemd dat de prijs stijgt, want de vraag daalt namelijk.

      Login om te reageren
      • lichtmetalenbelg zegt

        22 mei 2018 om 15:55

        @jack_abarth: Klopt, de totale vraag daalt idd, maar het aanbod daalt blijkbaar nóg harder. Daarnaast lijkt de liefhebber die overblijft er meer voor te willen betalen

        Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    22 mei 2018 om 16:41

    Tot nu toe kon je oldtimers ongestraft tunen. Compressor erop, andere ophanging, etc., etc. Zal nu nietmeer kunnen.

    Login om te reageren
  12. scorer zegt

    22 mei 2018 om 16:54

    Eindelijk ! want hier rijd wa rond zenne…

    Login om te reageren
  13. luciano_borello zegt

    22 mei 2018 om 19:03

    En hoe zit dat nu in Nederland?
    Is de regel er al door dat boven de 50 jaar de APK niet meer verplicht is?
    Heb een Cadillac die over 3 jaar de heuglijke leeftijd bereikt.

    Login om te reageren
  14. wimbers zegt

    22 mei 2018 om 23:20

    die strengere regels zijn in NL ook funest, een beetje oldtimer lekt altijd wat olie, zelfs als je net alle pakkingen vervangen hebt, marterpannen en kleppendeksel zijn na zoveel jaar nooit meer helemaal zuiver vlak. dat krijg je bijna niet geheel dicht. mijn auto is nu afgekeurd op een paar natte plekken, moet ik mijn hele kop eraf gaan halen en pakkingen vervangen, nieuwe kleppendeksel pakkingen etc in de VS bestellen omdat ze hier in NL alleen maar meuk hebben. en in de tussentijd mag ik dus niet rijden met mijn klassieker, fijn hoor, nieuwe regels op 38 jaar oude auto’s die nog geen 1500km per jaar maken..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North