Onderzoek: “systematische achteruitgang wegennet Vlaanderen”

Auteur: , 38 Reacties

Reparaties zouden miljoenen kosten.

Dat de staat van de wegen in België nogal wat te wensen overlaat, zal voor velen niet als een donderslag bij heldere hemel komen. Vergeleken met de rest van de wereld zijn de wegen zelfs slechter dan in bepaalde Afrikaanse landen. Uit een nieuw rapport van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) blijkt echter dat er wel degelijk schot in de zaak zit. Echter verloopt niet alles even soepeltjes.

Eerst het slechte nieuws. Het AWV houdt de toestand van de gewestwegen (provinciale wegen) nauw in de gaten. In vergelijking met de afgelopen jaren blijkt dat er steeds meer gewestwegen zijn die niet aan de eisen voldoen, en een onvoldoende scoren. Het AWV vindt het een ernstige zaak en spreekt, met name voor Oost- en West-Vlaanderen, van “een systematische achteruitgang van de toestand van het wegennet”. Reparaties zouden in de honderden miljoenen euro’s lopen.

Het AWV rekende uit hoeveel geld er per gebied nodig is om orde op zake te stellen. In het ergste geval (West-Vlaanderen) wordt de schade op 194,8 miljoen euro geschat. Oost-Vlaanderen volgt met 159,4 miljoen euro. Limburg is de goedkoopste. Hier zouden ze niet meer dan 74,2 miljoen euro nodig hebben.

Terwijl de staat van de gewestwegen immer achteruit blijft gaan, doen de snelwegen het vele malen beter. De Vlaamse autosnelwegen die een score van ‘goed’ of ‘zeer goed’ kregen, steeg de afgelopen vijf jaar van 47,4 procent naar 59,8 procent. Daarbij is het aantal wegvakken dat in slechte staat was in hetzelfde tijdsbestek gedaald van 23,7 procent naar 14,2 procent.

Met dank aan Arjen voor de tip!

Beeld: Donkervoort D8 GTO, via @porsche911turbo2



38 reacties

dit wisten we toch allang? als ik naar Maastricht moet vanuit Zeeland rijd ik 30 km om via NL. ik word helemaal gek van die wegen…
België heeft veel meer wegen en geen BPM => meer te onderhouden en minder budget dus logisch dat deze er minder goed bij liggen als in NL. Als autoliefhebber verkies ik geen BPM formule en leuke uitdagende landweggetjes.
@bartvingerhoedt: Niks mis met een landweggetje dat in slechte staat is. Maar als 14% van je snelwegen – de verkeersaders van je land – in slechte staat is en de provinciale/gewestwegen daar nog een schepje bovenop doen … dan is er werk aan de winkel.
@bartvingerhoedt: gelukkig hebben ze daar de BIV die er ook niet mals is en bij iedere overschrijving van 2e hands auto’s ook betaald moet worden. Ondanks dat deze afschrijft – dus lager naarmate de auto ouder is – pakt de overheid hier aardig wat geld mee omdat ze dit meerdere keren op eenzelfde auto pakken.

BIV is wel afhankelijk van fiscale pk’s welke een mix is van brandstofsoort, motorinhoud en vermogen. Dus voor een 316d is deze bijvoorbeeld veel lager dan een M3.
@bartvingerhoedt:
Veel meer wegen dan wat, Swaziland?
Snelwegen in goede staat hier? Wat nemen ze dan als referentie, Roemenië of zo????? Als het regent is een groot deel van de Brusselse ring hier levensgevaarlijk om te rijden, net na de bocht van Vorst bijvoorbeeld bij Anderlecht is er een put in het wegdek waar je letterlijk je banden op stuk rijd als je niet oplet, al wekenlang en wordt niet gerepareerd… In Wallonië worden snelwegen vernieuwd die nog in goede staat waren en amper gebruikt, kwestie van ons Vlaams geld te goed te spenderen natuurlijk, miljarden euro’s gaan er van Vlaanderen naar Wallonië elk jaar, het juiste cijfer weet ik niet, maar het zou meer den 10 miljard gaan en flitsen doen ze daar ook amper, wij Vlamingen zullen maar betalen…
@volvo_440_turbo: Nog eventjes een aanvulling, vele snelwegen zien er bij droog weer prima uit hier in België, tot dat het regent, de waterafvoer is op veel plaatsen zeer slecht, dus waarschijnlijk was het goed weer wanneer toen ze de snelwegen nagekeken hebben…
@volvo_440_turbo: weer een gefrustreerde reactie tov de Walen. We zijn hier om over auto’s te spreken en niet over politiek!
@classico75: het heeft er wel mee te maken hoor… ooit over de wafelijzerpolitiek gehoord in België? Dit heeft DIRECT met het wegennet te maken, als men zoveel geld niet had versmost aan onnodige autosnelwegen te bouwen dan had men nu tenminste geld over om ze te repareren.
@volvo_440_turbo: Mag ik eens van je horen welke autosnelweg in België overbodig is?
@9000cse: Ik kan me herinneren dat ik mijn, ja, Waalse schoonfamilie ging bezoeken in Houffalize en waar ik op een bepaalde autoweg vlotjes mijn top van rond de 240 km/h kon rijden zonder maar in de verste verte een auto te zien, niet achter mij en niet voor mij…, waarom is die autoweg er dan als ik op die zondag zowat de enige ben die er rijdt? Leuk was het wel om zo snel te rijden, moet ik wel toegeven… Dan tussen Charleroi en naar het zuiden, liggen ook stukken autoweg die weinig gebruikt worden, maar met de nieuwe verbinding naar Reims die men nu aan het bouwen is kan dat wellicht veranderen, maar ik ben benieuwd…
Ergens tussen Luxemburg en Brussel op de E411 ben ik ooit via een autoweg richting Westen gereden om de files te ontwijken, geen kat tegengekomen gedurende een half uur, tijdens het spitsuur was dit, is al wel even geleden, ik weet niet meer welke autoweg het was.
Er zullen in de Walen er nog wel zijn hoor…
Nog eentje in Vlaanderen dan: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/duurste-snelweg-van-vlaanderen-wordt-amper-gebruikt~a9585988/
@classico75: Klopt, wat je zegt. Maar dat thema ligt menig Vlaming vooraan op de tong en komt bijna overal bij om de hoek kijken. En ik nog maar steeds denken, dat België één land is! Ja! Geografisch gezien! Maar het separatisme is er groot. Geef er aan toe en je krijgt weer een Europa zoals in de 18e eeuw. Andalusië, Baskenland, Schotland, Bretagne, Silezië en ga zo maar door. En hoe verder? Groningen? Limburg? De Achterhoek? De onderbuikgevoelens zijn er. ’t Wachten is alleen nog maar op ’n overtuigende leider.
@9000cse: Ik hoor van mensen uit Noord europa dat zij niet willen betalen voor landen in nood, de vraag is dan hoe lang Europa nog zal overleven? Ik geef graag geld weg om anderen te steunen, zolang het nuttig gebruikt wordt en niet aan onnodige investeringen… Als je de wafelijzerpolitiek in onze Belgische geschiedenis gevolgd hebt dan weet je het wel… denk maar aan het hellend vlak van Ronquières die daar een resultaat van is, en er zit nog een constructiefout in ook waardoor dat ‘ding’ sneller slijt als normaal, die bootlift staat niet perfect 90 graden waardoor de ophanging van de bassin sneller slijt, en hoe zet je die hele bootlift terug recht? Met het Vlaams geld?
@volvo_440_turbo: Gewoon geslachtsdelen omheen tekenen. Ik kan me niet meer herinneren waar ze het deden maar het scheen te werken.
@robert110: Goed idee, maar het is daar dag en nacht zoooo druk dat het een zelfmoordoperatie zou zijn…
@Volvo_440_turbo: in de afslag van de E34 naar de R2 vanuit Knokke bij Beveren zit zo’n ontzettend diepe put dat je er een Smart ik kwijt kan. Al meer dan een jaar verbaas ik me er iedere maand weer over, steeds maar denkend: die zullen ze nu toch wel gerepareerd hebben, maar nee…
@jaapies: Gelukkig niet in Beveren bij Antwerpen, want daar is mijn zus de verkeersbeleidsverantwoordelijke :D
@Volvo_440_turbo: in Roemenië zijn die wegen nog niet eens zo slecht in vergelijking tot België
@doublechevron65: pas op hoor, ik heb daar eens een week rondgereden enne dat was op sommige plaatsen wel héél erg, elke avond checkte ik mijn banden en ophanging. Nu, mijn vergelijking gaat ook niet helemaal op want daar is maar 1 echte autosnelweg volgens mij, enkele jaren geleden toch, en die was wel ok in feite, maar soit, het was maar bij wijze van spreken…
@Volvo_440_turbo: ja volgens mij Boekarest-Constantia en op die snelweg mogen ook geen paard en wagens… Ik lied mij daar rondrijden, was toch positief verbaasd over de gesteldheid van de wegen. Ok Transylvania is ook een rijke regio waar alles netjes was.
@doublechevron65: Op een bepaalde plaats in Transylvanië waren ze wegenwerken aan het doen waarbij ze het wegdek hadden afgeschraapt, maar was niet aangegeven, gelukkig kon ik het net ontwijken of ik had letterlijk 4 lekke banden, zo scherp en diep waren die randen, is maar een voorbeeldje. Ik spreek nu wel over een 3 jaar geleden. Er waren wel goede stukken weg, maar veel slechte wegen ook hoor. Het mag een wonder heten dat ik niet lek heb gereden, was wel bijzonder mooi land! Wij logeerden bij vrienden in een huisje dat nog een boiler had op hout!
Lacht u Ollanders maar…

Ons Belgen hebben dan wel gans veel gaten, wij zijn er ook juust heel er goe in om ze te dichten:

https://youtu.be/YF-jtkgAIMI
@moveyourmind: Aiaiai…

Kan mijnen reaguursel subiet verwijderd worden. Ik heb per abuis enen privéfilm van mij en mijnen lieven echtgenote der op gezet…

Dezen had ut moeten zijn:

https://www.sterck-magazine.be/antwerpen/sterck-tv/colas-belgium/
@moveyourmind: Nooit ‘In de Gloria’ verwijderen jongen. De wereld, en zeker de ‘Ollanders kunnen wel wat deftige humor gebruiken.

En dat ander, tja, een leuk reclamefilmpje, maar tis niet omdat er een firma is die goed is in wegenbouw, dat we snel goeie wegen krijgen. Probleem ligt niet bij hen, maar bij het gebrek aan geld van Vadertje Staat…
Maar
Vrachtwagens moeten nu tol betalen in België
En die miljarden worden geïnvesteerd in het wegennet
Toch?
En hebben we, na het geld – per ongeluk in de pot algemene middelen te hebben gestort- , dan voeren we eenzelfde tol in voor buitenlandse personenwagens.
Ik zie het probleem niet.
Naai de automobilist Europa Breed!
@desjonnies: ik wil best betalen voor goede wegen, als de bewoners van dat land zelf even hard meebetalen.
@rnej: dat doen we al hoor. Belgische truckers betalen evengoed tol voor op “hun eigen” wegen te rijden. Die bedrijven rekenen die kost door naar de eindklant.
@boomhauwer: ik had het dan ook over de Duitse tolplannen ;)
Al willen ze wegen opnieuw asfalteren gaat het fout. Klinkt als een goede Belgenmop:
https://m.hln.be/regio/kampenhout/oeps-verkeerde-straat-afgefreesd~a88b43d5/
‘Vergeleken met de rest van de wereld zijn de wegen zelfs slechter dan in bepaalde Afrikaanse landen.’ Huh, is België geen Afrikaans land???
Derde wereld land in alle opzichten
Alles onder de 3 miljard meteen doen, wegen bouwers uit heel Europa laten komen en in 2 maanden een geheel nieuw goed wegennet aan laten leggen. Doe het in de maanden Juli, Augustus. De meeste mensen hebben dan vakantie dus minder verkeershinder en de Nederlanders onderweg naar Zuid Frankrijk met de sleur hut kunnen ook wel via Luxemburg en Duitsland.
@kilum: ja want de wegenbouwers hebben geen vakantie dan? Misschien kan je ene Victor ff opbellen die bouwt ook luchtkastelen in 2 maanden.
@kilum: het grappige is… ik werkte wat jaren geleden voor de grootste asfaltboer van ons land. Maar we kregen onze machines niet naar België omdat het Nederlandse asfalt niet aan de Belgische kwaliteitseisen kon voldoen….
Toen hebben we de vernieuwde A2 maar aangelegd….
Tsja. Als Belg kan je met een splinternieuwe auto gaten op snelwegen ontwijken en ontzettend slechte en gevaarlijke binnenwegen berijden. Als Nederlander kan je met een jonge tweedehand auto over mooie vlakke snelwegen glijden en over overzichtelijke mooie binnenwegen rijden. Ik kies vol overtuiging de tweede optie, ook al kost het me behoorlijk wat MRB.
Het geld wat je bespaart aan wegenbelasting en bpm kun je het beste verspijkeren aan een 4×4 off-roader… :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).