• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vliegende auto mag eindelijk ook echt vliegen!

Auteur: Michel, gepost 4 april 2025 om 12:58 – 10 Reacties

vliegende auto vliegen

Nou ja heel bijna dan! Essentiële mijlpaal voor vliegende auto PAL-V.

Een vliegende auto! Het bestaat niet alleen in Harry Potter waar met de nodige toverhulp een Ford Anglia door de lucht naar Zweinstein vliegt. Nee, de toekomst van een heuse vliegende auto staat voor deur.

Nou roept het zo ongeveer naast de Toyota importeur gevestigde FlyDrive bedrijf PAL-V al jaren dat de toekomst voor de deur staat, maar nu is het dan echt zover. De vliegende auto mag nu ook echt vliegen! Nou ja bijna dan…

Lange adem

Hoe zat het ook alweer? Nou de PAL-V Liberty wordt al sinds 2008 in het Brabantse Raamsdonksveer ontwikkeld en kan op de weg rijden, maar ook in enkele minuten worden omgetoverd in een gyrocopter. En dan kun je dus vliegen.

Op de openbare weg rijden mag de Liberty al sinds 2020. Testvluchten werden wel al gemaakt sinds 2012 in meerdere landen, waaronder in Dubai waar bovenstaande foto van is.

Een auto homologeren voor de openbare weg is al een hele opgave, maar om ook de juiste certificering te krijgen voor het vliegende gedeelte is weer een heel ander verhaal. Dat is allesbehalve simpel.

vliegende auto vliegen

Vliegende auto mag echt vliegen

Daarvoor moet je bij de EASA (European Union Aviatian Safety Agency) een typegoedkeuring zien te krijgen. Daarvoor moet je een hele lange weg afleggen. Nu laat PAL-V weten bijna zover te zijn. Het klinkt een beetje saai maar de PAL-V Liberty heeft van de EASA een “No Technical Objection” ontvangen, een NTO.

Een primeur want dat is voor het eerst voor een FlyDrive-voertuig. Met de NTO op zak is de weg vrij voor PAL-V om een gedetailleerd demonstratieprogramma uit te gaan voeren en lijkt een volledige typecertificering binnen handbereik.

Lange actieradius

Interessant natuurlijk, de combinatie van een auto en een gyrocopter. Al is het grote nieuws er voor ons wel een beetje af natuurlijk. De Liberty is al sinds 2008 in ontwikkeling en dat duurt toch allemaal wel een beetje lang. Maar goed het is ook niet niks, zowel rijden als vliegen. Je zult ook aan een roze pasje (al dan niet digitaal) niet genoeg hebben voor de PAL-V.

Ben je dan de gelukkige met de juiste papieren, dan kun je afstanden van 500 kilometer overbruggen. Dat zijn hele bruikbare afstanden van deur tot deur. Inclusief een lekker stukje vliegen.

Oprichter en CEO Robert Dingemanse heeft er in ieder geval alle vertrouwen in en kijkt alvast uit naar de volgende mijlpaal, de daadwerkelijke typecertificering.

Deze mijlpaal bevestigt dat PAL-V klaar is om ‘s werelds eerste gecertificeerde FlyDrive-voertuigen op de markt te brengen en mobiliteit voor altijd te transformeren

Robert Dingemanse kan niet wachten

Hoe lang het nog gaat duren voordat @wouter de eerste meters kan gaan rijden en vliegen op de openbare weg/luchtruim is nog even afwachten. We gaan het zien!

Ook interessant!

  • Echt waar: deze 'vliegende auto' uit China is klaar voor productie
  • Mijn Auto video: Toyota bB van Mees
  • Mijn Auto: Porsche 911T van Edwin
  • Hyundai Inster: eindelijk nieuwe auto in het A-segment
    Hyundai Inster, eindelijk nieuwe auto in het A-segment

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

pal-v, Video, vliegende-auto

Vorig bericht: « Dik getunede VW Polo Harlekin zoekt nieuwe liefhebber
Volgend bericht: Is Nederland helemaal klaar met Tesla? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Loek zegt

    4 april 2025 om 14:05

    Deze, maar ook dat Slowaakse vliegende ding, ik wil/kan het maar niet begrijpen. Ik kan geen één situatie bedenken waar een auto en een vliegtuig/helikopter hetzelfde voertuig moeten zijn.

    Ik gun het deze beide bedrijven van harte maar meer dan kunnen zeggen dat je dit hebt gebouwd en dat het in theorie mogelijk is gaat het niet worden ben ik bang.

    Login om te reageren
    • gdjnl zegt

      4 april 2025 om 15:09

      Enkel een speeltje. Of je moet een privé vliegveldje vlakbij je huis én werk/klant hebben. Maarja, waarom dan niet met een “echte” auto naar je vliegtuig(je) en op bestemming in een gehuurde auto stappen of de taxi nemen?

      Login om te reageren
  2. haroldv zegt

    4 april 2025 om 15:57

    @loek:
    Je rijdt naar een klein vliegveldje (zijn er veel van), vliegt naar Engeland (zijn heel veel vliegvelden) en rijdt naar je bestemming.
    Binnen ca 50km heb je al een vliegveld. Easyjet is daar niet ne je huurauto ook niet.

    Login om te reageren
    • hondafiel zegt

      4 april 2025 om 21:56

      En in sommige (dunbevolkte) landen mag je starten en landen van wegen.

      Login om te reageren
  3. Eric zegt

    4 april 2025 om 17:17

    Leuke foto. Alleen is het Abu Dhabi, niet Dubai (zelfde land, dat wel).

    Login om te reageren
    • Michel zegt

      4 april 2025 om 17:37

      Dat hebben ze er dan zelf verkeerd bij gezet op de perssite!

      Login om te reageren
      • Eric zegt

        5 april 2025 om 14:35

        Nou ja, Dubai klinkt ook beter natuurlijk.

        Login om te reageren
  4. luchtgekoeld zegt

    4 april 2025 om 17:53

    https://youtu.be/jvRls3dZ7Eg?si=8lzSD2DjqwFAE9u8

    Login om te reageren
  5. isleofman zegt

    4 april 2025 om 20:26

    Wat een never ending story dit. Heb echt medelijden met die investeerders 😇

    Login om te reageren
  6. Joris24 zegt

    5 april 2025 om 13:28

    Enerzijds begrijp ik het praktisch nut er niet zo van, maar het is ongetwijfeld een nicheproduct en als je dit wereldwijd aan de man kunt brengen in wat dunbevolktere gebieden (of gebieden met veel rivieren / meren / bergen etc) waardoor je naar een vliegveldje kunt rijden, naar een ander vliegveldje kunt vliegen en dan naar je bestemming kunt rijden, heb je misschien wat animo. Er is ook weinig concurrentie; als het maar een beetje aanslaat heb je wel een uniek product.

    In elk geval heel veel respect voor de diepe zakken en het eindeloze geduld van de investeerders… Hoop voor de mensen bij Pal-V dat het uiteindelijk een lonende zaak wordt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North