
Spoiler alert: nee! Nederland is helemaal nog niet klaar met Tesla. Dit is waarom…
Het kan je niet ontgaan zijn, het rommelt rondom Tesla en om zijn grote roerganger Elon Musk. Niet meteen weer wegklikken, want in dit artikel gaan we niet Tesla bejuichen of afbranden, we duiken eens in de cijfers om te kijken hoe slecht het nu écht met Tesla gaat. In Nederland, want daar weten we nu eenmaal het meeste van.
Tesla is de as van het kwaad momenteel en niet alleen voormalig messias Musk moet het ontgelden, ook eigenaren van de auto’s krijgen gratis krassen en swastika’s op hun motorkappen.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar wil iedereen dan nu meteen van zijn Tesla af? Nou daar heeft het wel alle schijn van als we de berichtgeving een beetje tot ons nemen. De één na de andere deugende Tesla rijder is omgeslagen van Elon Musk verheerlijking, naar Elon Musk verguizing.
Koopt er dan niemand meer een Tesla?
Ja en nee. De verkoopcijfers van Tesla zijn flink ingestort in vergelijking met vorig jaar in dezelfde periode. Kijken we alleen al naar maart dan werden er in ons land slechts 1.536 stuks op kenteken gezet. Dat is 61,1 procent minder dan in 2024. Au.
Kijken we naar het hele eerste kwartaal dan tellen we 3.443 geregistreerde Tesla’s tegenover 6.842 stuks in Q1 van 2024. (Cijfers van de Bovag). En niet alleen in ons land is het bar en boos, ook in andere Europese landen doet het pijn voor Tesla, in Frankrijk hebben we het over een daling van 37 procent, in Zweden 64 procent en in België ging het merk er zelfs 70 procent op achteruit.
Kijken we naar het totaal van de autoverkoop in het eerste kwartaal van 2025 dan zien we een daling van 9,8 procent en in maart zelfs een daling van 14,8 procent. Slechte maanden dus, al waren ze voor Tesla nog slechter.
Top 5 van maart 2025
Is de verkoop dan gedaald door de strapatsen van Elon Musk? Daar lijkt het wel op als je eens buiten je voordeur luistert. Maar als we dan kijken naar de top 5 van maart qua verkopen is er toch wel iets interessants aan de hand.
Aan top staat de Kia EV3 met een marktaandeel van 3,2 procent en 1.024 registraties. Op nummer 2 vinden we dan al de Tesla Model 3 met een marktaandeel van 2,5 procent en 793 registraties. Op nummer 3 de Tesla Model Y (2,3 procent, 734 stuks). Op nummer 4 de Citroën C3 (2,1 procent, 653 stuks) en op Toyota Aygo X (1,9 procent en 592 stuks)
Kijken we naar de top 5 EV’s dan is de top 3 uiteraard hetzelfde als hierboven, dan gaat het qua marktaandelen om respectievelijk 9,1 procent, 7,1 procent en 6,6 procent. De absolute aantallen vallen dan wellicht tegen, Tesla staat gewoon lachend in de top 3. Daar zouden heel veel merken blind voor tekenen.
De nummer 1, de Kia EV3 wordt ook pas enkele maanden uitgeleverd, dus op zich logisch dat er veel mensen op deze auto hebben gewacht. Tesla moest het in het eerste kwartaal nog vooral doen met verouderde modellen…

Het is allemaal de schuld van Elon Musk
Nou hij doet de verkopen geen goed denken wij. Zwaaien met de verkeerde hand, aanraden om op de AFD te stemmen en The Donald steunen is hier in linksig Europa ook al een doodzonde. Maar allemaal zijn schuld…
Er is ook eindelijk serieuze concurrentie. Heel lang is Tesla de benchmark geweest. Toen Volkswagen met de ID-serie op de proppen kwam bleek al snel dat Tesla zijn zaakjes gewoon beter voor elkaar had. Inmiddels is de concurrentie moordend.
Kia en Hyundai doen het gewoon kneitergoed met hun elektrische auto’s en vanuit China komt steeds meer EV geweld wat toch aan de verkopen van Tesla knabbelt. Ook Europa komt eindelijk met elektrische auto’s die het publiek wel blieft, denk maar eens aan de nieuwe Renault 5.
Met al die alternatieven krab je jezelf misschien als leaserijder ook even achter de oren voor je jouw nieuwe leasebak bestelt. Wat gaan ze bij de hockey zeggen als je met een nieuwe Tesla leaser aan komt rijden en je buurman sympathiseert misschien wel met XR en heeft een hele grote sleutelbos. Dan is een nieuwe Kia EV3 toch een lekkerdere keuze.
De rekende Nederlander kiest gewoon Tesla
Maar ja, als je dan gaat rekenen… De deugende ondernemer die zijn Tesla’s de deur uit wil mikken, doet er wel goed aan om even een zakjapanner erbij te pakken. Het dumpen van je Tesla’s uit de vloot kan je zomaar eens flink geld gaan kosten.
Buiten dat je de leasecontracten moet afkopen als die nog lopen, moet je ook nieuwe leasebakken gaan leasen en dat kost natuurlijk ook geld. Daarnaast zijn de running costs van Tesla gunstig. Onderhoud hebben ze amper nodig (behalve banden) en de software updates gaan over the air, dus terwijl je zelf lekker slaapt. Hoef je niet voor naar de dealer zoals bij sommige andere concurrenten waar je de auto dan zomaar een dag kwijt bent.
Dan moet je ook nog even kijken naar de kosten van de stroom die in die Tesla gaat. Rij je in een Musk-mobiel dan kun je zonder abonnement laden bij het Supercharger netwerk van het merk. Lekker snelladen en de tarieven zijn gunstig voor de Tesla rijder.

Ik heb even een Teslarijder om een screenshotje gevraagd. Deze tarieven zijn van deze week. De prijs verschilt nog wat per tijdstip en hoe druk het is, maar als je bedenkt dat je bij Allego zomaar 86 cent per kWh af moet tikken en bij FastNed en Ionity zo’n 74 cent, dan zie je meteen dat je ook flink kunt besparen met een Tesla. Ook de laadpaal bij jou in de straat kan zomaar duurder zijn. Kortom, reken eerst maar eens door en kijk wat je idealen je waard zijn. Wij verwachten dat de gemiddelde Nederlander/ondernemer kiest voor zijn eigen portemonnee…
Consumenten rekenen ook
De registraties van nieuwe Tesla’s valt dan misschien enorm tegen in het eerste kwartaal van 2025, op de occasionmarkt is een ander beeld te zien. Als je kijkt naar de tweedehands verkopen van elektrische auto’s dan staat daar de Tesla Model 3 dik bovenaan.

Het is met een marktaandeel van 19,1 procent en 4.158 verkopen met afstand de best verkochte EV occasion. De Audi e-tron hobbelt er met 1.226 stuks op afstand achteraan. De Volkswagen ID.3 stelt nog meer teleur met 777 stuks.
In de tweedehands markt lijkt er dus weinig gekeken te worden naar het doen en laten van Musk. De Nederlander kijkt uiteindelijk altijd naar zijn portemonnee, denk maar aan de Toyota Prius en de Mitsubishi Outlander PHEV. En daarom denken wij dat Nederland nog lang niet klaar is met Tesla. En jullie?





Ik denk dat de echte klap nog moet komen. Veel mensen hadden een order open staan voor een 3 of de nieuwe Y. Ik denk dat de verkopen nog veel harder gaan dalen hier in NL. En in Duitsland ook. Genoeg mensen die willen deugen op een verjaardag en even vertellen dat ze niet die Musk auto hebben gekozen, of gewoon geen zin hebben in de kans dat iemand er een kruis op zet.
Ik ben niet de doelgroep van een ev, maar snap helemaal niet waarom je sinds eind vorig jaar nog een tesla zou kiezen. Goedkoop zijn ze niet, en qua rijbereik lopen ze niet echt meer voor op de rest. Het self driving loopt in europa ook niet voor op de rest, het interieur is lachwekkend slecht, de bouwkwaliteit is slecht en nu is de reputatie die je ermee krijgt ook nog eens slecht. Ipv een linkse dromer die de wereld red, ben je nu een nazi.
Het is nog steeds de benchmark. Niet qua design wel qua bereik en opladen en de prijs die je ervoor betaald. Ze zijn niet zo goedkoop als de Chinezen maar de Europese concurrenten redden het niet.
Ik durf dat de betwijfelen. Ik vind het GMP platform van Hyundai de benchmark in dit segment. En PPE een segment hoger.
Gelukkig ben ik niet van XR of een andere wappiegroep. Ik heb ik 2023 een model Y gekocht en nog steeds tevreden. Gebouwd in Duitsland en alles past en werkt nog steeds. Geen kraakjes en sorry zachts materialen ook op plekken waar mijn E klasse hard plastic had. Pks genoeg, ruim genoeg super voordelig om te rijden en van de directe respons op de rechtervoet ka. Ik geen genoeg krijgen en daarnaast heb ik geen jankerts in mijn omgeving, lekker rustig.
Kinderarbeid of slavenarbeid is ook veel goedkoper dan iets laten maken door mensen die worden betaald volgens een CAO en lid mogen worden van een vakbond. Wat wil de schrijver nu eigenlijk zeggen? Wie rekent rijdt Tesla? Heel bijzonder. Ga eens van je zolderkamertje af, in de zon zitten, glaasje erbij en denk nog eens na over objectiviteit en subjectiviteit.
“Wie rekent rijdt Tesla” staat nergens. Ik schrijf “De rekende Nederlander kiest Tesla”. Net als toentertijd de Toyota Prius en de Outlander.
Daarmee bedoel ik dat het in de Nederlandse aard zit om uiteindelijk gewoon voor de portemonnee te kiezen en niet voor de idealen/sentiment. Kijk maar naar de occasionverkopen van de Model 3.
“Wie rekent rijdt Tesla” is een oproep. “De rekende Nederlander kiest Tesla” is een constatering als ik naar de cijfers kijk.
Overigens zit ik niet op een zolderkamertje, maar dat terzijde.
Grappig. Want als je echt analyseert zie je ook dat er verreweg het meeste aanbod van Tesla’s is 2de hands. De meeste zijn en komen nu uit hun 5 jarige leasecontracten. Even marktplaats snel gekeken, dik 1400 tesla’s ten opzichte van KIA 1200 en MB met 1000 stuks respectievelijk. Die dan waarschijnlijk ook over meer modellen uitgesmeerd zijn dan tesla, wat vooral model 3’s zullen zijn. Dus dat Tesla bovenaan de verkopen staat 2de hands, is dat een prijskwestie? Aanbodkwestie?
Tuurlijk kiezen de meeste mensen met de portemonnee, maar in deze is Tesla gewoon een enorm goede deal doordat ze 2de hands spotgoedkoop zijn, mede doordat er ontzettend veel van zijn. DIt is gewoon open deuren intrappen en appels met peren vergelijken.
Ik vind het wel een mooie alternatieve kop voor jouw artikel: “Wie rekent rijdt Tesla”. Zoiets als Zeeuws Meisje: “Geen cent teveel”. Ook zo’n gezond – Nederlands- product.
Maar, ik zat er toch niet ver naast op basis van je schrijven? Enkele quotes:
“Kortom, reken eerst maar eens door en kijk wat je idealen je waard zijn. Wij verwachten dat de gemiddelde Nederlander/ondernemer kiest voor zijn eigen portemonnee…”
En:
“De Nederlander kijkt uiteindelijk altijd naar zijn portemonnee, …”
En:
“En daarom denken wij dat Nederland nog lang niet klaar is met Tesla. En jullie?”
Op die laatste vraag heb je hier diverse antwoorden gekregen.
Geniet nog even van de zon.
Ik kijk gewoon naar de cijfers. Maar goed, als we negatief over Tesla schrijven dan doen we alleen maar aan Tesla bashen (horen we ook al jaren), schrijven we eens iets wat tegen de negativiteit in gaat dan maken we weer reclame. Hier te kort en daar te lang. Misschien is het wat te scherp gesteld, vandaar ook de vraag en jullie? Dan kan iedereen in de comments weer lekker los.
Ik heb zelf niks met Tesla, rij gewoon nog in een oude diesel. Dus heb er ook niks bij te winnen…
Ik ga lekker in de zon zitten, dank voor de tip. Die schijnt hier volop hoor en dat blijft ie ook wel doen tot oktober.
Ben benieuwd naar de cijfers van Q2.. ik zie namelijk al aardig wat van die nieuwe Y’s rijden..
Het gros van de Nederlanders interreseert het helemaal geen hol wat Musk doet of zegt, maar zijn wel erg bang voor de mening van de buurman/vrouw.
.
Hoeveel heeft het ermee te maken dat de nieuwe Y simpelweg een stuk duurder is dan de oude?
Ik voel een dynamic-prijs aanpassing aankomen.
De nieuwe model Y was flink duurder dan de oude dus ja er is een prijsverlaging op komst. Ik denk zelfs dat de mensen die nog een Tesla willen wel zo slim zijn daarop te wachten.
Halve waarheid, alleen de fulltime loaded introductie versie is relatief duur. Als je de moeite neemt om eerst de configuratie te openen en dan pas te schrijven, zie je dat de nieuwe in de zelfde prijsklasse valt als de oude.
Hitler groeten, banden met het regime van isnotrael, openlijk figuren steunen die strijden voor apartheid in zuid Afrika en politieke inmenging op het niveau van een Russisch oligarch… Ik ben klaar met Musk en zijn swasticars. Zelfs als passagier.
Er werken tienduizenden hardwerkende mannen en vrouwen bij Tesla. Ze doen hun best en verdienen een eerlijk inkomen voor hun gezin. Val iemand persoonlijk aan als je daar behoefte aan hebt, maar het is zeer unfair om de rest van het bedrijf en het product zo te behandelen.
Musk is het gezicht van Tesla en voor een groot deel eigenaar ervan. Nu Musk zich helemaal verkeerd gedraagd straalt dat ook op Tesla uit. Voor zo’n baas zou ik niet willen werken en zo gauw mogelijk daar weggaan. Ik denk dat er voldoende andere bedrijven zijn waar je een eerlijk inkomen kunt verdienen, waarschijnlijk in een betere sfeer dan bij Tesla, want op de arbeidsomstandigheden daar worden ook veel negatieve signalen opgevangen (Had hij er ook niet 10% van het personeel ontslagen een tijd geleden?, bij Twitter gooide hij bijna iedereen er uit, net zoals bij DOGE, die gestoorde man heeft ook totaal geen empathie met zijn personeel, laat staan dat van andere bedrijven en instellingen (oa. USAID opgeheven, dat kost (tien)duizenden mensen het leven!!!)).
De aantallen is één ding, onder welke condities geleverd is een tweede. Zoals Autoblog ook eerder berichtte, er worden behoorlijke kortingen gegeven op oude model Y. Dus naast mindere aantallen kun je ook lagere marges verwachten. De waardering is idioot hoog en je kunt je afvragen hoe lang dat nog goed kan gaan.
Of NLers er klaar mee zijn, dat is lastig te zeggen. Maar duidelijk is dat de acties van Musk voor een belangrijk deel van z’n doelgroep en ’n tik tegen het zere been is. Dat kost een heleboel bestellingen.
Maar laat vooral ieder z’n eigen keuzes maken, de 3 en Y zijn nog steeds zeer prima auto’s voor hun geld.
En de suggestie dat de Nederlander de rekent bij Tesla uitkomt kan kloppen, maar we weten (en hier zeker) dat het kopen van een auto zelden rationeel is. En gelukkig maar, anders wordt ’t nog saaier qua wagenpark in NL.
Je hoeft geen Tesla te rijden om bij een Tesla Super Charger te kunnen laden.
Ik laad met mijn Macan EV ALTIJD bij een Tesla Super Charger. Je betaald gewoon € 100 abonnementskosten per jaar via de Tesla app en je kunt dan het hele jaar tegen hetzelfde tarief laden als Tesla rijders.
Als je een Macan hebt, dan vermoed ik dat je ook thuis kan laden. Is het dan niet zonde om de keren dat je het nodig hebt aan een tragere 400v laadpaal te gaan laden voor de korting in plaats van aan 800v laadpalen?