• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Auto 2000: vergeten conceptcar (1981)

Auteur: Dizono, gepost 8 maart 2015 om 22:23 – 48 Reacties

Afbeelding Volkswagen Auto 2000: vergeten conceptcar (1981)Afbeelding Volkswagen Auto 2000: vergeten conceptcar (1981)Afbeelding Volkswagen Auto 2000: vergeten conceptcar (1981)Afbeelding Volkswagen Auto 2000: vergeten conceptcar (1981)Afbeelding Volkswagen Auto 2000: vergeten conceptcar (1981)Afbeelding Volkswagen Auto 2000: vergeten conceptcar (1981)

Volkswagen Auto 2000
Een driecilinder turbodiesel met een slagvolume van 1.2-liter, dit is de Volkswagen BlueMotion van de vroege jaren ’80!

Hé, jullie hebben toch ook al eens geschreven over de Mercedes-Benz Auto 2000 conceptcar uit 1981? Precies, het is dan ook niet toevallig dat deze Volkswagen precies dezelfde naam heeft. Onder de noemer Auto 2000 werd in 1980 door het West-Duitse Ministerie van Ontwikkeling en Technologie een project opgestart dat automakers moest uitdagen een auto voor de toekomst te ontwerpen. Om preciezer te zijn, fabrikanten kregen de opdracht een volledig functionerend prototype te bouwen dat een stuk zuiniger was dan de auto’s die op dat moment te koop waren en waarin vier mensen pasten en 400 kilo aan bagage. Mercedes deed dat met een lel van een auto, Volkswagen pakte het wat bescheidener aan.

Ze ontwierpen een gestroomlijnde (Cw 0.25) driedeurs hatchback, formaatje middenklasser, en lepelden een 1.2 liter driecilinder turbodiesel in het vooronder. Klinkt bekend, niet? Het torretje produceerde 53 pk, accelereerde van 0 naar 100 km/u in 18.2 seconden en haalde met enig aandringen 161 km/u. Langzaam naar huidige begrippen, maar lang niet slecht voor een diesel in die dagen, die doorgaans een veel groter slagvolume hadden. Om het verbruik nog wat verder te reduceren werd er een vijfbak met extra lange eindoverbrenging gebruikt. Goed voor 4.2 liter per 100 kilometer, naar huidige maatstaven niet heel indrukwekkend meer. Vierendertig jaar geleden kon je daar echter goed mee voor de dag komen.

Overigens ontwikkelde Volkswagen nog twee motoren: een supercharged versie van de 1.2 diesel, die een schokkende 60 pk produceerde (4.6 l/100 km), en een 1-liter viercilinder benzine met supercharger, met 75 pk en een automatische vierbak (7.9 l/100 km. Wie zegt dat downsizing iets van nu is?

Heb je het gevoel de Volkswagen Auto 2000 eerder gezien te hebben? Dan ben je wellicht in het Volkswagen Museum geweest, maar waarschijnlijker is dat je de link tussen deze concept en de Passat B3 hebt gelegd. Hoewel de Auto 2000 namelijk nooit in productie ging, is met name het front een duidelijke inspiratiebron geweest voor de Passat die in 1988 werd gepresenteerd.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
    Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
    Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, design, vergeten-concept, Volkswagen

Vorig bericht: « Leaserijders opgelet: hier staat de gefacelifte Outlander
Volgend bericht: Vrouw betaalt parkeergeld, parkeermeter keert jackpot uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. turbo20vt zegt

    8 maart 2015 om 22:26

    Voorkant lijkt op een Passat B3.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      8 maart 2015 om 22:31

      @turbo20vt: ..uhm, iets met lezen van t artikel en zo..

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        9 maart 2015 om 00:49

        @ukbob: watzegjemenou?

        Login om te reageren
    • centho zegt

      9 maart 2015 om 08:33

      @turbo20vt: Je was me net voor:-)

      Login om te reageren
  2. richman zegt

    8 maart 2015 om 22:29

    Originele naam…

    Login om te reageren
  3. smoked zegt

    8 maart 2015 om 22:33

    Dit is gewoon een ernstig verbouwde VW Scirocco MK2…

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      9 maart 2015 om 07:23

      @smoked: idd.

      Login om te reageren
    • theyoungsaablover zegt

      9 maart 2015 om 09:20

      @smoked: ik zeg de looks van een prius

      Login om te reageren
  4. BmwMPower zegt

    8 maart 2015 om 22:34

    Design is er niet op vooruit gegaan….

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      8 maart 2015 om 22:54

      @BmwMPower:
      Niet alleen het design is in 34 jaar nauwelijks veranderd, ook het motortje is in die periode wel 22 hele Shetlanders sterker geworden….

      Login om te reageren
  5. henkhupelschoten zegt

    8 maart 2015 om 22:37

    Doet me denken aan die 3 serie compact, niet al te best……

    Login om te reageren
  6. ghost zegt

    8 maart 2015 om 22:37

    Cool! Rechts een spiegel was een optie?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      8 maart 2015 om 22:56

      @ghost:
      Dat was het 10 jaar later nog, net als de 5de versnelling op een Golf destijds een optie was….

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      8 maart 2015 om 22:57

      @ghost: Ja! ( niet sarcastisch )

      Login om te reageren
    • ukbob zegt

      9 maart 2015 om 00:00

      @ghost: alles voor minder luchtweerstand he..

      Login om te reageren
      • norge zegt

        9 maart 2015 om 00:06

        @ukbob: Zelfs een interval op je ruitenwisser was een optie…Niks met luchtweerstand te maken..

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          10 maart 2015 om 00:04

          @norge: als hele normale dingen zoals een neerklapbare achterbank of een asbak op de optielijst staan dan is dat toch “premium”? Werkt vast ook zo met een interval of een rechter buitenspiegel.

          Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      9 maart 2015 om 10:08

      @ghost: Ja, alles wat niet direct noodzakelijk was om te kunnen rijden was vaak een optie; Spiegel rechts, achteruit verwarming (men verkocht zelfplak sets als accessoire), elektrische ruitensproeier (mijn 1e Kadett C uit ’75 had een pedaaltje wat je met je linkervoet moest intrappen om je ruiten te sproeien), intervalschakeling op de ruitensproeiers ook wel tegengekomen als optie.

      Login om te reageren
      • marinepower zegt

        9 maart 2015 om 15:12

        @406_v6: bij een golf 2 even een ander relais plaatsen, en voila, interval schakeling.

        Login om te reageren
  7. pogostick zegt

    8 maart 2015 om 22:41

    cW 0,25. CD’s kende hij denk ik niet. Cassette’s deden ze toen.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 maart 2015 om 22:57

      @pogostick: De weerstandscoëfficiënt kan als Cw, Cd of Cx worden geschreven, maar ik zal Cd aanpassen naar de meer gebruikelijke Cw ;)

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        9 maart 2015 om 06:56

        @dizono:
        Kleine aantekening, Cx=CW x frontaal oppervlak.
        Dat zegt eigenlijk meer dan de Cw alleen.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          9 maart 2015 om 08:56

          @tupperware: met andere woorden, Cx is de werkelijke weerstand en CW alleen de vorm. Rap overgaan naar Cx dus als standaard, daar heb je tenminste wat aan.

          Login om te reageren
  8. mika1977 zegt

    8 maart 2015 om 22:42

    Jaren later maakte Toyota er de prius van…..

    Login om te reageren
  9. TimmiX zegt

    8 maart 2015 om 22:42

    Duidelijk inspiratie geweest voor de Pontiac Aztek.
    Daarmee is ook alles gezegd.

    Login om te reageren
  10. Donder zegt

    8 maart 2015 om 22:55

    Zelfs de conceptcars van VW zijn saai..

    Login om te reageren
  11. norge zegt

    8 maart 2015 om 23:17

    Wat nou vergeten? Als je dit 1 keer gezien hebt…

    Login om te reageren
  12. robbmwe63 zegt

    8 maart 2015 om 23:44

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    9 maart 2015 om 00:03

    Ik wist dat die 1,2 liter 3 cilinder een drama motor was, maar dat ie doodleuk 30jaar na dato nog steeds niet ten grave gedragen is… Wat een ###motor is dat kreng.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      9 maart 2015 om 07:48

      Wellicht dat VW daarom nu een 1.4 in de SlowMotion stopt? :)

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        9 maart 2015 om 08:07

        @sir_smokalot: groter is niet altijd beter hahaha

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          9 maart 2015 om 09:04

          @w0o0dy:
          Ik rijd al drie jaar met de 1.2TDi. Sinds vanochtend 106.000km op de klok, zonder problemen en zonder dat ik mij erger aan het vermogen. Uiteraard is meer vermogen prettig, maar als je 600pk hebt zou je ook graag naar 700pk willen. Als je je rijstijl een klein beetje aanpast heb je er een fijne, zuinige auto aan.

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            9 maart 2015 om 09:21

            @Original_Arnoud: ga eens met een Peugeot/Citroën of Renault diesel of de multijet van Fiat rijden… Net zo zuinig maat VEEL fijner.

            Login om te reageren
            • mgmgb zegt

              9 maart 2015 om 09:30

              @w0o0dy:
              Inderdaad. Die VAG diesels klinken anno 2015 nog altijd als een vrachtwagen.
              Fransen zijn nu eenmaal goed in Diesels bouwen, de 2.7/3.0 V6 diesel van PSA en JLR is met afstand de prettigste diesel die ik ken. Zeker in de doorontwikkelde vorm zoals hij tegenwoordig in de Jaguar XF en XJ ligt is het een zijdezachte diesel die nog lekker krachtig en verrassend zuinig is ook. Ik heb in de XF meerdere keren ónder het officiele verbruik gezeten op lange ritten.

              Login om te reageren
          • dikdraak zegt

            9 maart 2015 om 11:36

            @Original_Arnoud: Vroegâh, in mijn tijd, was een auto net ingereden als er een ton op staat. Het zeg genoeg over de kwaliteit van VW als 106.000 probleemloze kilometers noemenswaardig zijn….

            Login om te reageren
            • Arnoud zegt

              9 maart 2015 om 12:42

              @dikdraak:
              Dat is gewoon niet waar. Er wáren vroeger ook auto’s die met 100.000km net ingereden waren. (Mercedes Benz en andere kwaliteitsmerken) Maar het feit dat de meeste auto’s tot zo’n 3 decennia geleden een teller hadden die na 99.999km weer op 0 sprong zegt genoeg.

              Login om te reageren
  14. tombe zegt

    9 maart 2015 om 03:07

    “…door het West-Duitse Ministerie van Ontwikkeling en Technologie een project opgestart dat automakers moest uitdagen een auto voor de toekomst te ontwerpen”

    Wereld oorlog 3???
    Zo kwam de kever er ook!

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      9 maart 2015 om 07:27

      @tombe: nou, de Golfoorlog 1 zou je als een wereldoorlog kunnen zien. Alleen werd die niet begonnen door Duitsland.

      Login om te reageren
      • Orichy zegt

        9 maart 2015 om 08:11

        @e1000bmw523i: In de Jaren 80 van de vorige eeuw, was er sprake van een Koude Oorlog tussen Rusland en het Westen, net als nu eigenlijk en daar refereert de Derde Wereldoorlog naar, denk ik.

        OT: Weinig vooruitgang geboekt, dat Volkswagen in 35 jaar, dat is toch wel vreemd. En nog steeds de zelfde werkmethode qua design, Alles moet voor langere tijd hetzelfde lijken en zo weinig mogelijk evolueren. Tijd voor een Revolutie.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          9 maart 2015 om 08:45

          @Orichy: in het hele bestaan van volkswagen hebben ze maar 1 keer een grote vernieuwende stap gemaakt. Dat was van de luchtgekoelde naar de watergekoelde auto’s. Uitzondering daargelaten uiteraard.

          Login om te reageren
          • dracae zegt

            9 maart 2015 om 13:38

            @lekbak: LOL. Maar eén grote stap, maar er zijn wel uitzonderingen..die ook als ‘grote stap’ tellen, maar die niet mee doen omdat het uitzonderingen zijn?
            Opmerking van de dag!

            Login om te reageren
  15. e1000bmw zegt

    9 maart 2015 om 07:28

    Het concept heeft ook ter inspiratie gediend voor de Audi A2, getuige foto 4…

    Login om te reageren
  16. lekbak zegt

    9 maart 2015 om 07:30

    Auto’s uit die periode kwamen niet zelden bij dagelijks gebruik dichtbij het normverbruik. Het zou mij niet verbazen als dit zuiniger is dan de huidige ecodiesels, die verbruiken allemaal meer dan 5L. Op de snelweg is het helemaal een drama…

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      9 maart 2015 om 10:10

      @lekbak: Toen was de CO2 maffia nog niet in Brussel/Straatsburg geïnfiltreerd…

      Login om te reageren
  17. mercedesbenz63 zegt

    9 maart 2015 om 07:47

    Grappig ding…

    Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    9 maart 2015 om 12:29

    Combi tussen Passat B3, Scirocco 2 en Corrado dit!

    Login om te reageren
  19. mrrallycross zegt

    9 maart 2015 om 13:39

    Wat een lelijk hok!

    Login om te reageren
  20. dracae zegt

    9 maart 2015 om 13:41

    Je kunt het mooi vinden of niet.. maar VW heeft gewoon een hele lange geschiedenis op het gebied van ultra zuinige auto’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North