• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen gaat je laten ‘betalen per kilometer’

Auteur: Loek, gepost 10 juli 2022 om 09:27 – 29 Reacties

Er komt een kilometerheffing aan in Nederland, maar Volkswagen gaat met een compleet eigen manier komen van ‘betalen per kilometer’.

Auto’s beginnen steeds meer één brok technologie te worden. Uiteraard heeft dat nadelen, maar het voordeel eraan is dat je met deze technologie dingen kunt bereiken die nooit mogelijk lijken en leken. Zo is men nog steeds druk bezig met het realiseren van een veilig autonoom systeem en hoe je dit integreert.

Autonoom rijden

Daar zit ook weer een hele andere kant aan. Een nieuw systeem laat ons wellicht opnieuw kijken naar hoe opties geïntegreerd worden. Momenteel kan dat op vele manieren. Een technologisch geavanceerde manier is hoe Tesla het doet: elke auto heeft de voorbereiding voor autonoom rijden, maar enkel als je de Full Self Driving als optie bestelt (of later via je scherm koopt), kun je het daadwerkelijk gebruiken. Volkswagen pakt dit idee en geeft er een eigen twist aan.

‘Betalen per kilometer’ in Volkswagen

In een interview met Bloomberg praat de baas van software-partner van VW Cariad daarover. Hij heeft het erover dat autonoom rijden een soort extra feature wordt die je altijd kunt gebruiken. Daarmee wil hij zeggen dat je de optie niet hoeft te hebben om alsnog af en toe te kunnen bijbetalen en dan toch autonoom te kunnen rijden. Zijn huidige invalshoek is dat je een rustig stuk benadert en de auto suggereert dat als je nu een x aantal euro in rekening brengt, je de volgende 50 km autonoom rijden ‘ontgrendelt’. Een soort betalen per kilometer, maar dan universeel per Volkswagen. Je zou maar 7.500 euro stukslaan op Tesla’s FSD en het bijna nooit gebruiken, dus een autonome versie van rekeningrijden is misschien geen gek idee.

Uiteraard moet het idee nog grotendeels fijngeslepen worden en verwacht ook vooral niet volgend jaar al de compleet nieuwe software-dingetjes van Cariad in je Volkswagen, dus dat betalen per kilometer is er niet direct. Of misschien wel helemaal niet.

Ook interessant!

  • Elektrische 'hot hatch' van Volkswagen gaat in productie
  • Volkswagen gaat de Cybertruck
    Ook Volkswagen gaat de Cybertruck aanpakken
  • Volkswagen ID. Buzz rijtest video
    Volkswagen ID. Buzz rijtest video
  • lage VW Caddy
    Deze lage Caddy gaat beter de bochten door

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, geld, Volkswagen

Vorig bericht: « Hamilton vindt het Nederlands legioen stom
Volgend bericht: GMC Hummer EV sloopt alsnog het milieu »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    10 juli 2022 om 09:51

    Wel goed bedacht voor een optie die ik persoonlijk niet snel zou gebruiken.

    Login om te reageren
  2. towi1989 zegt

    10 juli 2022 om 10:14

    Kennelijk moet het heel wat bespraken om nog maar 1 configuratie te bouwen. Het blijft wel raar om alle hardware aan boord te hebben, zeker met stijgende kosten en chiptekorten.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    10 juli 2022 om 10:35

    Dit is m.i. een heel slinkse manier om het abonnementsmodel op autorijden in te voeren, zoals de software-industrie dat in de afgelopen 10, 15 jaar ook succesvol heeft geïmplementeerd. Het wordt gepresenteerd als iets wat heel praktisch en voordelig is, maar het creëert een mate van afhankelijkheid die je onder de streep eigenlijk altijd méér gaat kosten en veel vervelender nog, ja raakt een stuk autonomie kwijt over iets wat je eigendom is.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      10 juli 2022 om 11:06

      Yup, er is niks waar aandeelhouders harder van soppen dan recurring income. Alles om de kassa maar te laten rinkelen, of de consument het nu wil of niet.

      De concurrentie zal immers hetzelfde doen, want ook zij willen zoveel mogelijk “waarde creëren” voor hun aandeelhouders.

      Op den duur ben je geen eigenaar meer van je auto maar heb je een licentie, net zoals velen nu al hun auto niet bezitten maar deze tegen een maandelijkse betaling lenen.

      Login om te reageren
      • eMiz0r zegt

        10 juli 2022 om 11:53

        Thanks voor die laatste toevoeging. We zijn het per maand betalen van een auto al lang gewend dus zo spannend is dit niet :)

        Login om te reageren
      • Richmond zegt

        10 juli 2022 om 13:41

        Je huis bezit je in feite ook niet. Je koopt deze met geleend geld en je huis is ook weer je onderpand als je niet meer kan betalen. Dus in feite is het huis van de bank tot je alles betaald hebt en hem overneemt. Met lease auto’s en gefinancierde Auto’s idem dus de stap naar licentie is niet ver gezocht. Of het goed is, is een tweede. Je betaald voor alles, maar kunt niet alles gebruiken en vervolgens ga je nog extra betalen om datgene te gebruiken wat er eigenlijk al op zit.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          10 juli 2022 om 18:09

          Onzin, mijn huis is gewoon van mij ongeacht dat ik het als onderpand gebruik. Ik draag nog steeds alle risico als eigenaar. De bank kan je huis ook niet onteigenen maar alleen dwingen tot verkoop. Als dit niet genoeg opbrengt mag je echter als eigenaar nog steeds de restschuld aanvullen. De bank is dus nooit eigenaar.

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      10 juli 2022 om 18:11

      Logisch, als ik zelf niet hoef te rijden hoeft er ook niet uren een auto voor de deur te staan. Ik start de app wel op als ik ergens heen wil.

      Enkel voor het gezin zou ik één auto voor de deur willen houden. Het is toch een soort mobiele basis en wil niet gaan slepen met kinderstoeltjes.

      Login om te reageren
  4. W115 zegt

    10 juli 2022 om 10:42

    Onzin. Waarom extra gewicht meezeulen voor opties die je toch niet gaat gebruiken.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      10 juli 2022 om 11:09

      Omdat het onder de streep meer oplevert door een simpeler productieproces te hebben aangevuld met X-% van de klanten die het dan ook daadwerkelijk gebruiken.

      Zolang de verspilling niet in CO2 wordt uitgedrukt bestaat het immers niet.

      Login om te reageren
    • Svenska II zegt

      10 juli 2022 om 11:14

      Inderdaad, superzwaar, die software…

      Login om te reageren
    • HzR zegt

      10 juli 2022 om 13:16

      Misschien degene die de auto nieuw koopt niet, maar de 2e of latere eigenaar kan het ook nog laten vrijschakelen en VW verdiend meer geld.

      Login om te reageren
  5. Stellantis rules the sky zegt

    10 juli 2022 om 10:57

    Misschien kunnen ze hetzelfde toepassen voor de airco, de radio en de raambediening…… onzinnig idee dit.

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      10 juli 2022 om 13:17

      Gebeurd al, kijk eens bij acherwielbesturing op de S-klasse.

      Login om te reageren
  6. e36thuglife zegt

    10 juli 2022 om 11:17

    Luister als die optie al op me waggi zit en hij kan het dan heb ik het al gekocht en dan is het van mij dus dan ga ik er ook nix nakkas nada voor bij betalen zijn ze gek geworden of zo mij laten betalen voor iets wat al van mij is ik laat het wel Jailbreaken of zo maar een broodje vuist met peper en zuur dat kan VW van me krijgen meer niet.

    Login om te reageren
    • eMiz0r zegt

      10 juli 2022 om 11:56

      Luister jij eens elke recente auto die je koopt zitten al boordevol hardensoftware die min of meer unlocked worden als je er voor gaat betalen maar dat probleem heb je waarschijnlijk inderdaad niet met een e36 het is echt iets van de laatste tijd en het zoveel mogelijk gelijktrekken van die platformen scheelt een flinke kostenpost in de fabriek lekker oldtimers blijven rijden dus leest echt heerlijk weg dit had ik eerder moeten doen scheelt ook een hoop gedoe met die ingewikkelde leestekens

      Login om te reageren
      • e36thuglife zegt

        10 juli 2022 om 20:27

        Dat is die hele grap vriend als al die cameras en sensors al op die waggi zitten dan heb je die al betaald en die software die kost ook niks extra dus is gwn gierig van VW daarom ga ik het nooit kopen alles is te kraken maar lekker belangrijk E36 till i die.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          10 juli 2022 om 23:00

          Nee si niet gierig is marketing en een nieuw verdienmodel. Gierig is jouw manier van schrijven en dat je geen interpunctie gebruikt

          Login om te reageren
          • e36thuglife zegt

            10 juli 2022 om 23:55

            iS mArKeTiNg eEn nIeUw vErDiEnMoDeL

            Jij ben zeker van Pon of zo want je kruipt wel heel diep in VW ze bil??? Just admit bro dat ze meer monnies van de klant willen nakken zonder dat ze je echt wat extra geven. Iedereen moet dus gwn alle opties betalen want alles zit er op maar als je ze wilt gebruiken moet je ook nog meer betalen. Is gwn scam bro. En die interpuntje stop die maar in je interbilgat.

            Login om te reageren
            • Richmond zegt

              11 juli 2022 om 13:33

              Tuurlijk willen ze meer geld, daarom noem ik het ook een nieuw verdien model.. maar dat wil niet zeggen dat het niet mag. Een 316, 318 en 320 zijn ook hetzelfde alleen de software is iets anders. Komt op hetzelfde neer. Je betaald voor 320 hardware, maar krijgt er 316 software voor..en bij de 320 betaal je weer extra voor die software..ook allemaal bedacht door marketing. Je kan het allemaal diefstal noemen, maar je komt er niet onderuit.. tenzij je dus een e36 blijft rijden.

              Login om te reageren
              • e36thuglife zegt

                11 juli 2022 om 14:24

                Ja vriend daarom E36!!!
                Maar wat jij zegt is niet waar: niet elke Bimma 2 liter B48 motor is het zelfde dat willen de chiptuners jouw simpele ass laten denken maar er worden dus wel andere zuigers drijfstangen en lagers en zo gebruikt van duurdere metalen in de fabriek voor de blokken met meer power. Alleen als je ze los koopt kan je alleen de sterkste krijgen… zo bespaart bimma geld dan hoeven ze niet alles in het magazijn te houden. Daarom denken mensen oooh is hetzelfde en dan opeens bossen ze hun blok naar de ma pangpang als ze stage 2 gaan gassen.

    • katoenboer zegt

      10 juli 2022 om 12:51

      Werd interpunctie in de tijd van ‘je waggi zonder alle opties’ niet geleerd? Misschien had je juist wel die optie moeten aanvinken, konden we nu tenminste begrijpen wat je allemaal schrijft.

      Login om te reageren
      • e36thuglife zegt

        10 juli 2022 om 20:28

        Wat snap je niet matti moet ik het komen uitleggen???

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      10 juli 2022 om 13:44

      Jii bent ook niet de doelgroep. Hou het maar bij je e36.

      Login om te reageren
      • e36thuglife zegt

        10 juli 2022 om 20:30

        Gelukkig ben ik niet de doelgroep nee want dat zijn mensen die het lekker vinden om zich in hun bil laten pakken door VW daar hoor ik niet bij.

        Login om te reageren
  7. racerx zegt

    10 juli 2022 om 11:43

    Prima, lekker doen. Er zullen vast genoeg mogelijkheden komen om ze buiten de fabrikant om alsnog te laten coderen.

    Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    10 juli 2022 om 11:55

    Fabrikanten beginnen door te krijgen dat ze steeds minder aan onderhoud zullen verdienen met EV’s dus moet je andere manieren bedenken om dat te compenseren. En dus krijg je dit soort ideeën.

    Aparte is dat velen hier geen probleem mee hebben maar als de regering je laat betalen voor de het gebruik van de wegen dan is het ineens schandalig en verschrikkelijk.

    Login om te reageren
  9. frank2b zegt

    10 juli 2022 om 12:02

    Wat mij vooral zou ergeren is dat je in je auto dan ook al lastig gevallen gaat worden met allerlei reclames en lootboxes.

    Ik wil gewoon een stukje rijden, tieft op met al die bemoeizucht!

    Login om te reageren
  10. Hubert zegt

    10 juli 2022 om 13:15

    Misschien kun je dan ook dealtje maken met Mini cabrio. Die heeft een meter er in om aan te geven hoeveel je open hebt gereden in een cabrio.
    Dan betaal je voor een standaard Mini en reken je jaarlijks een bedrag af voor het aantal uren dat je open hebt gereden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North