Volkswagen gaat de Cybertruck als het een beetje meezit.
Het is bijna niet denkbaar, maar ook de trouwe pick-up en truckrijders moeten hun geliefde V8 vaarwel gaan zeggen. Links en rechts waren al alternatieven met een downsize-motor, denk aan de EcoBoost V6 van Ford of de zes-in-lijn diesel in de Chevy Silverado. De volgende stap is de elektrische pick-up.
Ondanks dat het doorgaans aartsconservatieve publiek zweert bij een V8, zijn er zeker voordelen voor de pick-up-gebruiker. Het extra gewicht van de accu’s bij die bedrijfswagens maakt niet zo heel erg veel uit, maar de hoeveelheid trekkracht echter is enorm welkom. Daarbij is de pickup markt immens en zal men ook in dit segment moeten afstappen van de verbrandingsmotor.
Volkswagen gaat de Cybertruck aanpakken
Logisch dus dat er veel automerken geïnteresseerd zijn We zeggen wel ‘Volkswagen gaat de Cybertruck aanpakken’, maar er zijn veel meer gegadigden. Denk aan de GMC (Hummer EV), Rivian (R1T) en Ford (F-150 Lightning). Aan dat rijtje kunnen we wellicht Volkswagen toevoegen. Dat bevestigt Volkswagen USA CEO Scott Keogh aan Business Insider.
Volgens hem is de marktpotentie enorm en is dit de kans om in te springen. Zoals gezegd is het publiek aartsconservatief, niet alleen qua aandrijving, maar ook qua merk. Alleen Toyota (Tundra) is redelijk succesvol. Nissan (Titan) en Honda (Ridgeline) zijn beduidend minder populair.
Maar nu er een omslag is, is er ruimte voor nieuwe merken. Daar wil Volkswagen van profiteren. Daarom zijn ze aan het kijken naar een elektrische pick-up, specifiek gericht op de Amerikaanse markt. Deze auto zal dan ook daar gebouwd worden, mocht het project doorgang vinden.
Niet te laat?
Waar Volkswagen wel op moet letten is dat ze niet te laat zijn. Het heeft even geduurd, maar het lijkt er nu op dat de hierboven genoemde auto’s binnenkort geleverd kunnen gaan worden. De productie van de Rivian R1T en GMC Hummer is net opgestart. Die voor de Ford F-150 Lightning moet over een maand aanvangen. Volgend jaar staat de elektrische Chevrolet Silverado in de planning.
Volkswagen heeft al eens eerder gekeken naar de mogelijkheden voor een Amerikaanse pick-up. Uiteindelijk is het er telkens nooit van gekomen. De AAC Concept (de grijze auto op de foto’s) bleek uiteindelijk een voorbode voor de eerste generatie Volkswagen Touareg te zijn. De Volkswagen Atlas Tanoak Concept was ook meer een ute dan een echte pick-up. In Europa hebben we de Atlas, die concurreert met de kleinere Ford Ranger (en straks identiek is).
Meer lezen? Dit zijn de snelste 25 pick-ups ter wereld!
Robert zegt
Die laatste zin geeft feitelijk al de oplossing: Als de Amarok en de Ranger straks identiek zijn, waarom dan de F150 Lightning en de elektrische VW (Atlas-e? ID.6?) dan ook niet? Daar moet toch het e.e.a. contractueel over vast te leggen zijn. Stellantis doet tenslotte hetzelfde en ook grootmachten als Mercedes en Renault/Nissan voegen steeds meer (bedrijfsauto)modellen en motoren samen.
flutterby zegt
Jammer dat het concept van de Cybertruck zoveel ontgaat. Het is inderdaad een pickup, maar ver van concurrentie voor de huidige pickup markt. Het zal de traditionele pickup consument denk ik niet echt aantrekken.
De combinatie van performance, bereik, efficiency en prijs zal net als de Model S/3/X/Y ongekend zijn voor de concurrentie.
koeberg zegt
“Het zal de traditionele pickup consument denk ik niet echt aantrekken.”
En daarom bouwen GMC, Hummer, Rivian en VW hun pickups zoals de traditionele pickup consument verwacht dat pickups eruit zien. (hoewel Rivian wel iets frivools toevoegt: risico)
flutterby zegt
@koeberg: precies en die gaan voor geen meter verkopen omdat de werklui niet met een batterij hun werk kunnen doen.
tjorque zegt
@flutterby de vraag is hoeveel procent van de lompe (S)UV-pickup kopers die daadwerkelijk kopen om er mee te werken…
Ik denk dat het aandeel “nodeloos lomp groot rijder” best groot is.
En die kan je misschien wel naar de EV verleiden om rond de kerktoren en naar de mall te rijden.
flutterby zegt
@tjorque: klopt maar vergeet niet dat de meeste modellen aan de onderkant van de markt zitten en niet aan de bovenkant. De Cybertruck zal waarschijnlijk een segment op zichzelf worden die net als de Model 3 in 2018 uit allerlei verschillende markten berijders zal aantrekken (performance, eco tot nog nooit nieuw gekocht)
CYBRTRK zegt
Er zijn 1.2 miljoen pre-orders geplaatst voor de cybertruck, dus ik denk dat er wel ’traditionele pickup consumenten’ aangetrokken zullen zijn
adyton zegt
@flutterby: wat er dan overblijft is een ongelofelijk onhandig ding dat mss eens per jaar handig kan zijn als je je snoeiafval naar het containerpark moet brengen… ik moet toch nog eens zien wie de doelgroep precies is. De cybertruck is gewoon een onpraktische SUV of pickup.
flutterby zegt
@adyton: die 70-80k pickups zijn daar ook niet voor bedoeld. Die moeten het hebben van het uiterlijk, comfort, prestatie en de potentie. Het benutten van die potentie speelt geen rol, enkel het fiscale beleid en vrijstelling van uitstoot eisen.
anthwan zegt
Komt VW ook nog met een EV Transporter of wachten ze net zolang tot iedereen overstapt op een Vito of ‘Frans’ gaat rijden
mashell zegt
Die Transporter heet ID.Buzz.
nautique206 zegt
@anthwan: er komt een cargo versie van de id buzz
AudiRS zegt
Die rode Atlas is gaaf! Exact zo op de markt brengen aub. En aub met een normale (niet Nederlandse) prijs.