• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen gaat tot 7.000 banen schrappen

Auteur: RubenPriest, gepost 13 maart 2019 om 10:57 – 35 Reacties

Volkswagen gaat tot 7.000 banen schrappen


Duizenden jobs verdwijnen binnen de Volkswagen Groep.

Waar merken als Pagani, Bentley en Rolls-Royce bekendstaan om het handwerk dat komt kijken bij de productie van auto’s, is dat andere koek bij de reguliere autofabrikanten. Tijd is geld en de automatisering binnen de autoindustrie neemt in rap tempo toe. Zo uiteraard ook bij Volkswagen, de grootste werkgever op automotive gebied ter wereld.

Het Duitse autoconcern heeft aangegeven tussen de 5.000 en 7.000 banen te schrappen in een tijdbestek van vier jaar. Door het automatiseren van processen zullen op bepaalde gebieden medewerkers overbodig worden. Volkswagen wil voorkomen dat er duizenden mensen ontslagen gaan worden als gevolg van de maatregel. Daarom zullen onder andere medewerkers die met pensioen gaan niet vervangen worden voor nieuwe arbeidskrachten.

Volkswagen investeert 4,6 miljard euro in het automatiseren en digitaliseren binnen het autoconcern. Waar duizenden arbeidsplaatsen door automatisering gaan verdwijnen, creëert Volkswagen nieuwe werkplekken op het gebied van techniek die automatisering mogelijk moet gaan maken. De Duitsers verwachten 2.000 banen te scheppen op dit vlak.

Doel van de automatisering is het besparen op kosten. Bij Volkswagen werken meer dan een half miljoen mensen. De banen die gaan verdwijnen komen bovenop een eerder aangekondigde herstructurering van het concern. Ondanks de bezuinigen garandeert Volkswagen aan zijn medewerkers dat ze tot tenminste 2025 zeker kunnen zijn van hun huidige baan. Met deze herstructureringen en investeringen (19 miljard euro van 2019 tot en met 2023) mikt Volkswagen op 5,9 miljard euro extra inkomsten vanaf 2023.

Ook interessant!

  • Volkswagen accu
    Waarom Volkswagen zes (6!) fabrieken bij gaat bouwen
  • Volkswagen EV transitie
    Volkswagen: EV transitie moet sneller om banen te redden
  • Elektrische 'hot hatch' van Volkswagen gaat in productie
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek, Volkswagen

Vorig bericht: « Vergelijking: de nieuwe Audi SQ5 TDI vs de oude
Volgend bericht: Dit zijn de prijzen van de nieuwe Mercedes CLA Coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    13 maart 2019 om 11:10

    Schuld van Brexit ..

    Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      13 maart 2019 om 11:27

      @lincoln: Cristiano Ronaldo hatrick

      Login om te reageren
      • Barryyy zegt

        13 maart 2019 om 12:00

        @bmwe46m3balling: Ajax heeft Real verslagen.

        Login om te reageren
        • dillinger zegt

          13 maart 2019 om 12:12

          @barryyy: Wist niet dat Ronaldo nog bij Real speelde?

          Login om te reageren
          • Barryyy zegt

            13 maart 2019 om 12:24

            @dillinger: doet hij niet, maar ik dacht dat we allemaal niets zeggende dingen aan het zeggen waren…

            Login om te reageren
    • ghost zegt

      13 maart 2019 om 14:33

      @lincoln: zeg nou niet, is alleen begrijpelijke taal voor hoger opgeleiden, kijk wat voor reacties eruit voortkomen..

      Login om te reageren
  2. dwfc zegt

    13 maart 2019 om 11:14

    Volgens een artikel in AMS zal de productietijd van de assemblage voor EV voertuigen met 20 a 30 % afnemen. Er zullen in de assemblagehallen idd. wat jobs sneuvelen zoals in de werkplaatsen bij de dealers … ligt toch voor de hand heren …

    Login om te reageren
  3. towi1989 zegt

    13 maart 2019 om 11:17

    Allemaal de schuld van de elektrificatie. Lekker bezig Brussel.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      13 maart 2019 om 11:23

      @towi1989: We zijn al eeuwen aan het automatiseren (sinds industriele revolutie). 1 persoon kan inmiddels gigantisch veel voedsel verbouwen in tegenstelling tot vroeger. Maar we zijn nog altijd aan het werk met z’n allen. We verzinnen dus wel weer iets anders om ons bezig te houden.

      En ik denk dat VW wel zo’n efficientie stap kan gebruiken. Ze verkochten wel veel auto’s maar winst was relatief laag. Tenminste, als je dan keek naar Toyota. Nu is VW bezig de winst te verbeteren, dit hoort erbij.

      Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      13 maart 2019 om 11:33

      @towi1989: hele bijzondere conclusie…

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        13 maart 2019 om 12:00

        @lithiumion: Hoezo? Dit wordt door VW ook genoemd als (deel van) de oorzaak. De productie van een auto met elektrische aandrijflijn brengt veel minder complexiteit met zich mee, en laat zich daarom eenvoudiger automatiseren.

        Login om te reageren
        • hiostu zegt

          13 maart 2019 om 13:38

          @towi1989: Dat is dan toch alleen maar mooi. Alles versimplificeren wat er te versimplificeren valt. Dan kunnen die mensen weer andere nuttige dingen gaan doen in de maatschappij. Elke stap vooruit heeft tot nu toe nog niet tot het verlies van banen geleid.

          Login om te reageren
        • lithiumion zegt

          13 maart 2019 om 13:53

          @towi1989: Ja, ‘we schrappen 7000 banen en dat is ‘schuld’ van electrificatie…’ dat zegt VW ook… En dan zeggen ze er achter aan ‘Lekker bezig Brussel’. Een bedrijf die dit hardop zegt of uberhaupt suggereerd, kan gelijk wel een failliesement aanvragen, doet het namelijk niet goed bij de publieke opinie, die toch je bron van inkomsten is… Dus nou niet zeggen dat je VW aan het citeren bent en zal ik je niet op woorden vangen, maar vwb je gesuggereerde intonatie, sla je de plank twee zonnestelsels mis en is dat denk ik meer een uiting van je eigen gevoel.

          Login om te reageren
          • towi1989 zegt

            13 maart 2019 om 15:40

            @lithiumion: Zeg vervelende vent. Je weet toch zelf ook wel dat VW letterlijk bij iedereen roet in het eten heeft gegooid, en toch blijft men massaal die troep kopen. Publieke opinie my ass.

            De hele automotive industrie wordt door de EU onder druk gezet om maar aan alle milieueisen en klimaatdoelstellingen te voldoen. De overheden zijn er wel degelijk bij gebaat bij dat dit soort bedrijven zoveel mogelijk mensen aan het werk houdt. Koekje van eigen deeg.

            Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      13 maart 2019 om 14:00

      @towi1989: In tegenstelling tot wat je misschien denkt is een (auto)fabrikant geen filantropische instelling die ‘baantjes faciiteren’ tot doel heeft. Los van elektrificatie zijn ontslagrondes, saneringen en dergelijke al aan de gang sinds het prille begin van industriële productie. Soms is een verandering aan het product de oorzaak, maar vaker een verandering aan het proces. Big deal dus, dit!

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    13 maart 2019 om 11:19

    Tja, ze zullen wel moeten, anders kost een Golf straks 50k kaal. In alle sectoren zullen er banen blijven verdwijnen door automatisering.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      13 maart 2019 om 11:46

      @dutchdriftking: Als het aan de Nederlandse overheid ligt dan gaat dat sowieso gebeuren

      Login om te reageren
  5. gove zegt

    13 maart 2019 om 11:22

    sjoemel ontslagen

    Login om te reageren
  6. RutgerK zegt

    13 maart 2019 om 11:31

    Zo’n elektromotor is volgens mij ook veel meer gerobotiseerd in elkaar te zetten dan een verbrandingsmotor.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      13 maart 2019 om 11:35

      @rutgerk: En zou ook nog wel eens extern ingekocht kunnen worden.

      Login om te reageren
  7. caspart zegt

    13 maart 2019 om 11:38

    Wat een ontzettend saaie artikelen gooi je toch altijd op autoblog.

    Login om te reageren
    • artje zegt

      13 maart 2019 om 11:40

      @caspart: dat begon mij ook al op te vallen.. Autovisie vind ik tegenwoordig leuker om te bezoeken.

      Login om te reageren
      • lithiumion zegt

        13 maart 2019 om 13:55

        @artje: Dit zijn ook automatisch gegenereerde/robotiseerde artikelen, automatisering is met een enorme opmars bezig, ook hier ;-)

        Login om te reageren
        • artje zegt

          13 maart 2019 om 14:43

          @lithiumion: Aha, dat verklaard de systematisch muffe content met prijslijsten en statistieken van deze ‘auteur’.

          Login om te reageren
    • phaeton zegt

      13 maart 2019 om 18:12

      @caspart: Vind je? Ik vind het wel prettig lezen. Al die artikelen die volstaan met kolder en pas in de vijfde alinea wordt ingegaan op de kern/kop is soms al knap vervelend. Nee hoor, @Rubenpriest is een verademing.

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        13 maart 2019 om 18:13

        @phaeton: Ik zeg het onduidelijk. Juist de mix van kolder en strakke serieuze artikelen maakt dat ik autoblog bezoek. En de video’s.

        Login om te reageren
  8. tarquesh zegt

    13 maart 2019 om 11:49

    Je kan stellen dat als je geen werk meer hebt i.v.m. met de automatisering, dat je alle tijd hebt om met een mooie auto wat te gaan autorijden.
    Al denk ik dat met omscholing en nieuw werk weer genoeg voorhanden is om niet altijd maar te blijven autorijden. Denk maar aan het vele tanken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 maart 2019 om 12:16

      @tarquesh: als ik je begrijp verwacht je dus dat de pompbediende weer terug komt?

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        13 maart 2019 om 12:22

        @mashell: Die zullen het druk hebben straks om al die elektronen weer de andere kant op te pompen

        Login om te reageren
  9. kimhung zegt

    13 maart 2019 om 11:53

    https://i0.wp.com/think-liberty.com/wp-content/uploads/2018/08/took-our-jobs.jpg?fit=1280%2C720&ssl=1

    Login om te reageren
  10. emping zegt

    13 maart 2019 om 12:35

    Vrij logisch toch?

    Login om te reageren
  11. jack_abarth zegt

    13 maart 2019 om 13:44

    Nooit geweten dat er zoveel Jobs werken bij VAG.

    Login om te reageren
  12. gandini zegt

    13 maart 2019 om 16:06

    Dus die bonus was eigenlijk een oprotpremie?

    Login om te reageren
  13. phaeton zegt

    13 maart 2019 om 18:10

    Joehoe, die was al bekend op de dag dat jullie schreven over die fijne bonus die de rest krijgt.

    Login om te reageren
  14. marc789 zegt

    13 maart 2019 om 20:03

    https://www.statista.com/statistics/272052/worldwide-number-of-volkswagen-group-employees/

    Altijd leuk de verhalen als ze telkens wat mensen ontslaan. Uiteindelijk hebben ze elk jaar toch meer mensen en wanneer ze 20 duizend mensen aannemen hoor je er niks van. Lekker nieuws zoeken wat niks zeggend is en ook nog is een verkeerd beeld schetst….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North