• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagens arbeiders blokkeren bouw Turkse fabriek

Auteur: jaapiyo, gepost 2 november 2019 om 14:58 – 12 Reacties

Anadol


Heel slecht nieuws voor alle Volkswagen-rijders die gehoopt hadden op een betere toeter.

Of de gemiddelde Volkswagen-medewerker van Turkse pizza houdt weten we niet, maar een Turkse Volkswagen-fabriek dat zien ze niet zo zitten. Althans, in ieder geval voorlopig niet. Volkswagen was van plan een dikke nieuwe fabriek te bouwen in het land van Recep Tayyip Erdogan, om de Turkse markt en die in het Midden-Oosten beter te bedienen. Voor Turkije, dat economisch niet heel lekker gaat momenteel onder bezielende leiding van Recep, zou de investering van VAG een flinke opsteker zijn. Recep wilde dan ook dat al zijn ambtenaren Passat rijden. Vorige maand gingen de plannen van VAG echter al tijdelijk de ijskast in, nadat Turkije de aanval opende op Syrië.

Inmiddels heeft Volkswagens operationele honcho Bernd Osterloh de opperbazen van het concern te kennen gegeven dat de werkmacht een Turkse fabriek zal blijven blokkeren zo lang Turkije ‘geweld blijft toepassen om politieke doelen te behalen’, zo bericht Bloomberg. Dit is een serieus ‘dreigement’, daar de werknemers goed vertegenwoordigd zijn in het management van VAG.

De nieuwe fabriek zou een capaciteit krijgen van zo’n 300.000 auto’s per jaar. Volkwagen acht het echter niet noodzakelijk om nu ergens anders snel een fabriek uit de grond te stampen, omdat andere fabrieken, waaronder die in Slowakije, het ‘gemis’ op kunnen vangen. Dat laatste zal cynici wellicht wel te denken geven of de motivatie van Osterloh en de zijnen daadwerkelijk zo nobel is als geclaimd wordt. Immers is het nog niet zo lang geleden dat enkele werknemers van andere fabrieken thuis mochten/moesten blijven vanwege te weinig vraag. Bovendien houden de bovenbazen van Volkswagen later deze maand een meeting waarin onder andere bepaald wordt hoe het budget voor productie de komende vijf jaar verdeeld zal worden…

Image-Credit: Turkse Anadol uit vervlogen dagen

Ook interessant!

  • Ondanks crisis toch een leuke bonus voor Volkswagen arbeiders
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, recep-tayyip-erdogan, Turkije, vag, Volkswagen

Vorig bericht: « Autoblog advies: rijdend kunstwerk voor 250.000 euro
Volgend bericht: Elon Musk verandert zijn naam, heeft weer geld »

Lees Interacties

Reacties

  1. zanveld zegt

    2 november 2019 om 15:19

    De voorkeur van de arbeiders zal naar de eigen VW curryworst gaan (VW bestelnummer 199-398-500-A) in plaats van de Turkse pizza
    https://www.foodlog.nl/artikel/volkswagen-produceert-en-verkoopt-meer-worst-dan-autos/

    Login om te reageren
  2. tjorque zegt

    2 november 2019 om 15:56

    Of, we dachten meer winst te kunnen maken door de productie naar Turkije te verkassen, maar hebben ons misrekend.
    Danku voor het geopolitiek probleem, dan kunnen we ons uit dit project terugtrekken “zonder gezichtsverlies” ?

    Login om te reageren
  3. bischero zegt

    2 november 2019 om 16:10

    “Heel slecht nieuws voor alle Volkswagen-rijders die gehoopt hadden op een betere toeter.”

    Haha, ik kom niet meer bij

    OT: bedrijfsmatig leek het me ook een erg onverstandige. Miljarden investeren om lagere loonkosten (en transportkosten vanuit toeleveranciers) te realiseren in een omgeving die (politiek) ernstig instabiel is, kan op geen enkele manier verdedigd worden.

    Next.

    Login om te reageren
  4. vaakbenjetebang zegt

    2 november 2019 om 17:07

    Heeft @jaapiyo recent zelf niet geschreven dat het woord ‘honcho’ achterhaald is…?

    Login om te reageren
  5. poes zegt

    2 november 2019 om 17:51

    Tsja, hier kan van alles aan ten grondslag liggen. Ik denk vooral het feit dat de automarkt niet echt top loopt en behoorlijk volatiel begint te worden door de opkomst van de EV’s. Lijkt me een prima moment om een dergelijke investering even uit te stellen…

    Login om te reageren
  6. dreetje zegt

    2 november 2019 om 19:59

    De Turkse economie is sterk afhankelijk van buitenlandse investeringen. Dit is dus geen goed nieuws voor de Turken

    Hilarisch dat de premier de ambtenaren een Passat wil geven. Het is toch een compleet ander land dan Nederland.

    Login om te reageren
    • ozzytrk zegt

      4 november 2019 om 23:58

      @dreetje: Ze rijden al allemaal Passats en S klasses begrijp dat zinnetje niet

      Login om te reageren
      • dreetje zegt

        5 november 2019 om 00:25

        @ozzytrk: In Nederland rijden ambtenaren in oude Opel Astra’s.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          24 augustus 2020 om 18:16

          Het is geel, lang, 5 minuten te laat, heeft blauwe strepen en zit vol met studenten en ambtenaren? Juist een oude Opel Astra…

          Login om te reageren
  7. doublechevron65 zegt

    2 november 2019 om 21:19

    Osterloh is al heel lang voorzitter van de ondernemingsraad, voor VW bij Porsche. Hij heeft grote invloed binnen VW AG, dus zal d’r zeker twee keer nagedacht gaan worden voor er, in dit politiek bedenkelijke land, geïnvesteerd gaat worden.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    3 november 2019 om 06:26

    Ingewikkeld artikel, de VW ondernemingsraad wil dus geen nieuwe fabriek in een lage lonen land terwijl de bestaande fabrieken niet op volle capaciteit draaien? Misschien gewoon gezond verstand van de ondernemingsraad? Dat er op de Turkse politiek ook nog wel wat af te dingen is maakt het het alleen maar gemakkelijker om te zeggen, doe maar even niet.

    Login om te reageren
  9. ozzytrk zegt

    5 november 2019 om 00:01

    Renault en Peugot doen het lekker in Turkije, meest verkochte auto’s in het land. Als Vw erbij komt tjah mooi voor Duitsland en voor Turkije kunnen ze samen van profiteren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North