Dit zijn 11 dure auto’s met een viercilinder

Auteur: , 49 Reacties

Diep in de buidel tasten voor een motor zo groot als menig muesliblik: dat kan met deze 11 auto's.

Range Rover header

Als we een schatting mogen doen van de populaire motor (qua cilinders) van het moment, dan is de kans vrij groot dat de meeste auto’s een viercilinder aan boord hebben. Het is ook best een goed compromis voor deze tijd. Een basis viercilinder levert zonder aanzuiging genoeg power voor de kleintjes, maar met aanzuiging zijn vierpitters goed genoeg voor groter spul. Of zelfs bloedsnelle sportversies: Mercedes peutert tegenwoordig 421 pk uit de krachtigste Mercedes-AMG A45 S. Om nog maar te zwijgen over tuners.

Maar het is absoluut niet zo dat door de moderne viercilinders het wiel opnieuw is uitgevonden. Nee, de vierpitter bestaat al zo ongeveer sinds de auto een ding is. Het is niet alleen een downsizingmaatregel van de huidige tijd. Dat even als waarschuwing dat de auto’s in deze lijst ietwat uiteen kunnen lopen. Want het is toch niet het soort motor wat je graag aan lijkt te treffen in de meeste auto’s. Veel mensen prefereren nog steeds een V6, V8 of nog groter. Toch is er nog vrij duur spul te vinden met een vierpitter aan boord. We nemen je mee.

Mercedes V250d 4MATIC Lang by Klassen
Een tijdje geleden brachten we je de überluxe Mercedes Viano Brabus. Het toppunt van luxe gebundeld in de verpakking van een subtiele bestelbus. Vind je de grote velgen en dikke bumpers toch een te grote hint dat jouw bus niet alledaags is? Dan kun je voor nog iets minder geld terecht in een nieuwere Viano, nu genaamd V-Klasse. We citeren even de optielijst:

Deze unieke Mercedes-Benz V250d Extra Lang By KLASSEN® LUXURY te koop bij HCC holland car company. Voorzien van alle denkbare opties, zoals: – TV met Playstation 4. – Nespresso koffieapparaat. – WiFi in gehele auto. – Burmester geluidssysteem. – Champagne koeler. – Koelkast. – Maybach stoelen. – Soft-Close deuren. – 360 graden camera. – Apple TV. – HDMI Aansluiting. Etc.

Zo luxe worden ze bij Mercedes zelf niet geleverd: de V-Klasse in kwestie is langs geweest bij Klassen, een Duits merk wat zich vaker bemoeit met luxe (en gepantserde) auto’s. Je koopt een hoop voor 116.500 euro, maar een grotere motor dan een 250d, een viercilinder diesel die 190 pk levert. Geen strepentrekker, maar het is dan ook een ingetogen busje.

V-Klasse by Klassen

Porsche 718 Boxster GTS
Eén van de meest spraakmakende, dan niet beruchte viercilinders. Porsche introduceerde de Boxster en Cayman origineel als een soort mini-911. Wat er toen niet verloren ging was het gebruik van een zescilinder boxer met een 911-esque soundtrack. De nieuwe 718 Boxster bleef trouw aan het meeste van zijn recept, behalve dan hetgene wat de auto zo gaaf maakte als instap-Porsche: de nieuwe 718 wordt geleverd met een viercilinder boxer. In puristische GTS-vorm en met zijn 366 pk en sprinttijd van 4,0 seconden naar de 100, is het helemaal geen waardeloos apparaat. Maar toch mis je stiekem die heerlijke zescilinder die Porsches zo uniek maken. De duurste 718 Boxster is een GTS die in Eindhoven te koop staat voor 122.750 euro.

Boxster GTS

Brute Lagoon
Brute is een nieuw merk wat zich specialiseert in het ‘verbeteren’ van Jeeps. De Jeep Wrangler is een Amerikaans werkpaard waar luxe niet gigantisch hoog in het vaandel staat. Brute vraagt zich af waarom niet. Het nieuwe merk presenteert daarom een reeks zeer luxe Wranglers, die bijna onherkenbaar aangepast zijn. Louwman Exclusive heeft zichzelf opgeroepen als officiële Nederlandse importeur van Brute en daarom kun je de auto’s relatief makkelijk bemachtigen. Dit babyblauwe exemplaar genaamd de Lagoon ziet er in ieder geval bijzonder uit door de kleur, de bijzondere velgen en het bijzondere bruine leer op de stoelen. Een Wrangler is al vrij duur in Nederland en je zou zeggen dat dat te maken heeft met de motor. Maar tegenwoordig wordt de Wrangler, en daarmee deze Brute, onder meer aangedreven door een tweeliter viercilinder met 273 pk. Het vakwerk zit hem in dit geval in het interieur, waardoor je meer dan 131.000 euro mag neertellen voor deze Brute. Of 1.718 euro per maand.

Brute Lagoon

Land Rover Defender 90 Autobiography Limited Edition
Eén van de laatste exemplaren van de vorige Defender die van de band rolde. Land Rover maakte er namelijk een sport van om die laatste modellen onder een bepaalde serie gelimiteerde modellen te zetten. Een stokoud recept dus, deze Defender. Daar het één van de gaafste versies is van de Engelse alleskunner, was de staat niet zo aardig voor dit model uit 2015. En dan is het nog niet eens de V8, nee, het is de Diesel. Dat is nou ook niet bepaald een schone motor, maar het is wél een relatief kleine viercilinder. Helaas mag je ook voor dit model diep in de buidel tasten. 134.500 euro om precies te zijn.

Defender Limited Edition

Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale Bertone
Een Giulietta met een viercilinder is heel normaal. Tenminste, als je het hebt over de hatchback die Alfa Romeo een paar jaar geleden uitbracht. Al was het voor de originele Giulietta ook niet ongebruikelijk in diens periode, zo rond de jaren ’60. Een speciale versie van de Giulietta heette de Sprint, met een bijzonder koetswerk van Bertone. Stiekem één van de mooiste Alfa’s ooit gemaakt, al lijkt de Giulia Sprint uit diezelfde periode de tongen meer los te maken. Desalniettemin staat er een Giulietta Sprint, met een 1.290 cc grote viercilinder, te koop voor 140.000 euro.

Giulietta Sprint

Citroën DS21 Cabriolet
De Citroën DS is met zijn ruim 1.400.000 verkochte units, is bepaald geen zeldzame auto. Maar een auto zo populair vraagt om speciale edities. Een hoop Franse presidenten hebben een limousine gehad op basis van de DS, naast het feit dat carrosseriebouwer Henri Chapron wel raad wist met de sierlijke Godin. De cabriolet is een bekende versie van de DS, maar Citroën bouwde alleen de sedan en stationwagon zelf. Alle cabriolets zijn gebouwd door Chapron en zijn dus zeldzamer dan je denkt. Zo moet je ook dieper in de buidel tasten voor een dakloze DS. Wat niet veranderde door de guillotinebehandeling van de DS is de motor. Dat bleef de smeuïge viercilinder die zo’n 110 pk de weg op stuurde. De DS deed een hoop goed, maar qua motor is het nooit een hele indrukwekkende auto geweest. Hoeft helemaal niet, maar verwacht dus geen gigantische cijfers wanneer je een sierlijke DS tegenkomt. Zoals gezegd: daar de reguliere DS nog redelijk betaalbaar is, kost de cabrio een goed fortuin. 148.500 euro.

Citroën DS21

Lancia Delta 2000 16V HF Integrale
Denk je aan Lancia, dan denk je aan rally. Het eigenwijze Italiaanse merk heeft meer rallytitels op hun naam staan dan welk merk dan ook. De Stratos, 037 en Delta S4 waren onverwoestbaar in de sport. Omdat de opvolger van dit drietal de laatste der Mohikanen was voor Lancia, zou je verwachten dat de resultaten steeds meer tegen gingen vallen. Dat is niet waar: ook de Lancia Delta HF Integrale wist een hoop successen te boeken. Uiteraard moest er ook van deze auto een straatversie komen en dat was een briljante hot hatchback uit de jaren ’90. Een klassieker in wording. Aangedreven door een 2.0 liter viercilinder levert hij 209 pk. Voor dit nette witte exemplaar mag je 165.000 euro neerleggen. Dat is wel even een smak geld.

Delta HF Integrale

Mercedes 190SL
Noem eens zo snel als je kunt een Mercedes-coupé uit de jaren ’50 met de motor voorin. Grote kans dat nu de 300SL in je gedachten voorkomt. En ja, de sierlijke coupé met ‘gullwing-deuren’ is de gewilde auto onder verzamelaars. Zijn kleine broertje is de 190SL en die krijgt dan ook een kleinere motor. En als Roadster-versie is het natuurlijk onmogelijk om deuren met scharnieren in het dak toe te passen. Kortom: de auto lijkt dan wel op een 300SL, het is een andere auto. Dat doet het nodige met de prijzen: de 300SL kan oplopen tot in de miljoenen, terwijl deze SL ‘slechts’ 169.000 euro kost. Met een geweldig mooie beige kap en wielen in carrosseriekleur een mooie manier om je in te leven in het Mercedes van 1960. Qua motor moet je genoegen nemen met viercilinder.

190SL

Land Rover Range Rover P400e LWB Autobiography
De krachtigste auto in deze lijst is ook gelijk één van de grootste. Het is het kaliber auto waarin je gewoon een kneiterdikke V8 verwacht. Dat kan ook wel, maar wie het iets milieuvriendelijker wil hebben, zal het wellicht tof vinden dat deze überluxueze Range Rover wordt geleverd met een hybridemotor. Daarmee levert de auto 404 pk en dat is prima voor zo’n mastodont. Het helpende benzineaggregaat van de auto is echter ‘gewoon’ een 2.0 liter grote vierpitter. Je komt niks tekort aan luxe in deze hagelnieuwe ‘Rover, maar dat mag ook wel voor 176.638 euro. Superlatieven. Je hebt ze nodig voor deze gigantische SUV.

Range Rover

Porsche 356A Coupé Continental 1500
Wie overigens die eerdere 718 GTS afschrijft wat betreft gebrek aan historisch besef, dan zit je fout. De 356, de allereerste Porsche, werd ook gewoon geleverd met vierpitters. Ook daar zijn er nog verrassend veel van in ons land, maar er kan er maar één de duurste zijn. Dat is deze 356A 1500 uit 1956. Geleverd in een legerachtige groene tint met Mille Miglia-stickers mag je er vanuit gaan dat die 101.000 km zijn gereden met een lach op het gezicht van de eigenaar. Die zal echter net zo hard lachen wanneer deze auto van eigenaar wisselt, en hij/zij met behulp van de klassiekerbubbel bijna 300.000 euro mag ontvangen. Er zijn zat 356’en te vinden voor de helft van dat geld, maar dit is wel een gaaf exemplaar.

Porsche 356A

Mercedes 190E 2.5-16 Evolution II
De duurste viercilinder van ons land is een auto die laat zien hoe briljant zo’n viercilinder kan zijn. En het is een youngtimer/klassieker in wording, nog niet een peperdure gerestaureerde unieke Ferrari, of iets dergelijks. Nee, het is in basis een modale Mercedes 190E. De viercilinder in deze auto is een 2.5 liter grote unit met 235 pk. Helemaal geen gigantisch grote cijfers, maar in combinatie met het gigantische spoiler- en bumperwerk en de velgen, is het een karakteristieke auto vanwege racesuccessen. En zoals gezegd, een klassieker in wording. Qua prijs is het echter al een klassieker: de duurste viercilinder van ons land kost 350.199 euro.

190E Evo II



49 reacties

Ik heb de Range Rover P400e nu een maand of zes, het is een heerlijke auto maar jammer genoeg niet zo soepel als de SV Autobiography, met name de remmen zijn irritant. Aan vermogen echter geen gebrek.
@monaco: gaat toch niets boven de V8 Diesel. Staan niet voor niets veel van die hybrides te koop! Neem niet aan dat je een milieu ridder bent met een dergelijk slagschip!
@scrmeagle: Goed punt, flauwekul
ook eigenlijk dat hybride gedoe….
@scrmeagle: tsja, als je de plugmotor juist gebruikt kun je je CO2-uitstoot wel beperken, gemiddeld gezien. Als je echter voornamelijk met 130 over de snelweg blaast, dan heeft zo’n hybridemotor weinig zin. Maar als je in de stad woont en even van Noord naar Zuid moet (laten we zeggen 5-20 km), dan kan je dat dus volledig elektrisch doen.
@scrmeagle: Gewoon V8, diesel en benzine hebben beide hun voordelen.
@monaco: Niet gigantische veel problemen ? Kwaliteit is een totale ramp bij Land Rover, de mijne was al kapot toen ik nog maar van de dealer wegreed.. elektronica deed het al compleet niet meer.. leuk zo’n wagen met 10km kilometerstand waarvan de deur niet eens sluit.
@tim_vanostayen: Gelukkig niet maar heb wel veel slechte verhalen gehoord. Maar wat balen voor je zeg pffff
@monaco: Ja, motor ook al 2x opgeblazen, is de de V6 diesel. Problemen met de ophanging die het begeven etc…
@monaco: ik blijf lekker dieselen in de TDV8 4.4. Heerlijk. Genoeg pk en trekkracht. E
@monaco: Ik hoor echt extreem veel gedoe met elektronica en overschakeling brandstof en elektrisch – of valt dit allemaal wel mee?
@olivier420: Dat gaat gelukkig prima.
@monaco: Dat van die remmen is herkenbaar van mijn iPace, in dit soort auto’s verwacht je gewoon beter
@wigoo: m’n vader heeft de Panamera E-hybrid, precies dezelfde ramp.. Weet niet hoe 100% elektrische auto’s zijn, maar volgens mij is het remmen een ramp bij elke Hyrbid auto..
@monaco: Wellicht had het ook beter gekund. Kijk maar bij Lexus, daar krijg je atmosferische grote motoren, een 3.5l v6, met sterke elektromotor erbij en het is zo soepel als wat.
Pak dan de Alfa Giulia TZ, dan zit je rond de 1.300.000,- :-)
@veloce: of een testa rossa
Ik zojuist: “och die 190, Och die 356, OCHHHH DIE 190!!!”
Zijn de december loterij uitslagen al bekend? Iemand?
@speedgeek: ja, je hebt helaas niets gewonnen.
@speedgeek: us millions loterij staat momenteel op 220 miljoen dollar en je kunt vanuit Nederland gewoon mee spelen. De loten zijn met 12 euro ook nog eens goedkoper dan die van de Staatsloterij.
Waar is de BMW M3 e30 met 4 cilinder.
@thomasthomas: die koop je voor de prijs van een pakje cigaretten…
@tjorque: Ik zou je aanraden eens te kijken op Autoscout, Er staan meerdere M3
e30 te koop voor 50000 zelfs 60000 euro te koop.
@tjorque: ik zou je aanraden je sigaretten ergens anders te kopen… Maar begrijp wel wat je bedoelt, niet voor dit rijtje. Plus t gaat over NLse auto’s is niet duidelijk voor de helft blijkbaar
4 cilinder. De meesten onder ons hebben het. De meesten onder ons zouden liever iets anders hebben. leve de economische en technische rationaliteit…
Ik vind ze zelden echt mooi klinken. Het snerpende gegrom van de 1.4 tsi is nog wel ok als je hem stevig op de staart trapt en alle 150 paarden laat klepperen. Maar een vijf of zes cilinder is altijd zoveel mooier.

In mijn auto zou ik liever een flat six of een straight six hebben.
In mijn motorfiets moet het een v-twin of een boxer zijn. De v-twin heb ik al in twee versies dwars en overlangs. Binnenkort is de boxer aan de beurt.

No fucking way dat ik meer dan 70k€ spendeer aan een 4 cilinder…
Mijn Porsche 912 met 90 dampende paarden uit 4 cylinders heeft ook een taxatiewaarde van 52K. Een Tesla heeft 0 cylinders
@jeebee: y=i Maar niet altijd ;-)
Damn, nog niet zo lang geleden kocht je nog een hele goede, lage km 190 evo 2 voor 120k…

Maarja, ik heb eindelijk mijn 1.6 truttenschudder ingeruild voor een heuse 2.0. Inderdaad weer een vier cilinder, met het vermogen van een vier cilinder maar wel het verbruik van een echte 6 cilinder!!
@lekbak: een Subaru? 🤔
@lekbak: die van der AA os de weg helemaal kwijt met zijn vraagprijs. Maar toen ik op zijn website keek zag ik dat het een trend in de volledige voorraad is.
4 cilinders heb ik alleen in mn motorfietsen, in m’n volgende auto waarschijnlijk ook om de vloot tweewielers in stand te houden/uit te breiden.
@racerx: en toch was de V4 in m’n VFR de enige 4-pitter die voldoende karakter had voor een motor. 4-in-lijns zijn prima voor het dagelijkse gepruttel, maar niet “voor de leuk”, imho.
@stalensnuitje: Lotus Elise?
@papa: ik bedoelde meer “voor de leuk op twee wielen” 😉 Een Elise lijkt me gaaf!
Holy hell, de klassiekerbubbel is in de hoofden van sommige verkopers nog hard groeiende…
Zijn er ook 11 betaalbare auto’s met een zescilinder?
@geenidee: jazeker….ik heb geen 4 cilinders in mijn auto’s, zo lang als het nog kan….vrees dat in ieder geval 1 over een jaar of 5…geen zescilinder meer wordt
@geenidee:
Ja hoor, er staan op Marktplaats zat oude Jaguars te koop.
Ook zat met V8 voor weinig.

Of je heel gelukkig gaat worden ermee is een tweede, maar ze zijn te koop.
@geenidee: ja hoor. Kijk eens bij Toyota, Honda, Subaru, BMW, Mercedes, KIA, Hyundai, Audi, Volvo, Alfa Romeo, Citroën, Peugeot, Renault, Volkswagen, Opel, Seat, Ford, Saab, Nissan, Mazda, Lexus, Chrysler, Chevrolet, q
@volvo480gtt: ik wilde eigenlijk typen; moet ik nog doorgaan? Maar ik drukte per ongeluk op q en versturen.
@geenidee: jazeker; heb net een E39 525i touring gekocht voor €4000,-. Heerlijk!
Ferrari 500 Mondial doet 5 miljoen, had er ook wel tussen mogen staan.
Die Range Rover,, dat wil je toch niet. Sta trouwens niet raar te kijken als dit blok in de praktijk niet veel beter presteert qua verbruik als de 5.0SC.
Een 190E duurder dan een Porsche 356 ? Dat klinkt toch wel als heiligschennis hoor … Doe me dan maar de Lancia :)
Een Lancia Aurelia uit de juiste serie hoort ook zeker in dit rijtje thuis.
@hubert:

Oeps… foutje.
Aurelia’s hebben zo’n heerlijke v6 motor.
@hubert: en de rest die suggesties erbij gaf: uiteraard zijn er pareltjes uitgebracht met een viercilinder die nog meer kosten, het gaat ons momenteel om het aanbod wat te vinden is op de classifieds. En om nou het hele assortiment van Gallery Aaldering hier te bespreken ben je té snel klaar, een beetje variatie was de bedoeling ;)
190 sl
Nieuwe Subaru STI kost hier een ton, in Duitsland 35k…BPM heffing bij import is 36k… We hebben toch 1 EU?
@rike: wel een Europese Unie, ook een monetaire unie maar nog altijd geen fiscale unie. Ik ben bang dat de landjes nooit hun fiscale soevereiniteit zullen willen/durven opgeven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).