• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

#Dieselgate: Volkswagen maakt officieel statement

Auteur: CasperH, gepost 22 september 2015 om 12:17 – 78 Reacties

Volkswagen TDI


Volkswagen heeft een persbericht de wereld in geslingerd met een officieel statement over de softwarefraude met hun dieselmotoren.

Laten we er niet teveel doekjes om winden, hieronder het statement.

Volkswagen is working at full speed to clarify irregularities concerning a particular software used in diesel engines. New vehicles from the Volkswagen Group with EU 6 diesel engines currently available in the European Union comply with legal requirements and environmental standards. The software in question does not affect handling, consumption or emissions. This gives clarity to customers and dealers.

Further internal investigations conducted to date have established that the relevant engine management software is also installed in other Volkswagen Group vehicles with diesel engines. For the majority of these engines the software does not have any effect.

Discrepancies relate to vehicles with Type EA 189 engines, involving some eleven million vehicles worldwide. A noticeable deviation between bench test results and actual road use was established solely for this type of engine. Volkswagen is working intensely to eliminate these deviations through technical measures. The company is therefore in contact with the relevant authorities and the German Federal Motor Transport Authority (KBA – Kraftfahrtbundesamt).

To cover the necessary service measures and other efforts to win back the trust of our customers, Volkswagen plans to set aside a provision of some 6.5 billion EUR recognized in the profit and loss statement in the third quarter of the current fiscal year. Due to the ongoing investigations the amounts estimated may be subject to revaluation.
Earnings targets for the Group for 2015 will be adjusted accordingly.

Volkswagen does not tolerate any kind of violation of laws whatsoever. It is and remains the top priority of the Board of Management to win back lost trust and to avert damage to our customers. The Group will inform the public on the further progress of the investigations constantly and transparently.

Kort samengevat houdt Volkswagen dus 6,5 miljard apart om de schade te herstellen van het schandaal, in het derde kwartaal van het huidige fiscale jaar. De EU 6 dieselmotoren van de Volkswagen Group die momenteel in Europa leverbaar zijn voldoen aan alle normen, aldus Volkswagen.

Of €6,5 miljard genoeg is om alle schade te herstellen van het gesjoemel met software valt overigens nog te bezien, het aandeel Volkswagen krijgt enorme klappen op de beurs, ook vandaag weer. Gisteren verloor het aandeel 20% van haar waarde, en vandaag staat het ook alweer flink in de min.

Update 22-09-15 14:30 – Martin Winterkorn moet opstappen volgens Duitse media.

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, fraude, software, tdi, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Vijf speciale features voor deze Rolls Royce Rugby-editie
Volgend bericht: Peugeot 2008 DKR16 is nu nog bruter »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkaah zegt

    22 september 2015 om 12:19

    En iedereen riep kopen gisteren..
    Nu weer -/-20% :’)

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      22 september 2015 om 12:26

      @lekkaah: Niet iedereen. Maar ze hebben dit uur heel veel verloren (alweer!)

      Login om te reageren
    • stephano zegt

      22 september 2015 om 12:28

      @lekkaah: Dat gebeurd altijd, was ook zo bij het Imtech schandaal. Daarom moeten mensen die geen verstand van aandelen hebben ook niet gaan beleggen. Je moet nooit direct inkopen bij een schandaal, er is op dat moment weinig informatie bekend is, je weet niet wat er nog komen gaat. Het beste is om een paar weken te wachten tot er meer duidelijkheid is en dan eens na te denken of het nog steeds een buy is.

      Overigens heb k voor de lange termijn nog voldoende vertrouwen in Volkswagen. Ik heb zelf al langere tijd aandelen (deze koersval raakt mij dan ook hard) en ik weet zeker dat Volkswagen dit makkelijk te boven kan komen, maar daar zal wel een periode van enkele jaren overheen gaan.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        22 september 2015 om 12:31

        @stephano: Jij hoort ook niet te beleggen..
        Je denkt nl. dat je het weet.. Maar niemand weet het, das t leuke dr van :’)

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          22 september 2015 om 13:03

          @lekkaah:
          Onzin
          Er zijn er die het wel weten.
          Die houden echter stijf hun mond dicht !
          soort van old boys netwerk

          Login om te reageren
          • lekkaah zegt

            22 september 2015 om 13:15

            @desjonnies: ach, de rothchilt’s all seeing eye cker..
            De VW nieuwsticker spuugt er gemiddeld 10 (belangrijke) berichten per minuut uit afkomstig van honderden verschillende persbureau’s over de hele wereld en daar wordt continu op gehandeld.. Good luck getting the right timing..

            Login om te reageren
            • desjonnies zegt

              22 september 2015 om 13:26

              @lekkaah:
              Gsteren zette ik deze van Jerry Seinfeld op AB, geldt ook voor mij !

              I’m not an investor. People always tell me, you should have your money working for you. I’ve decided I’ll do the work. I’m gonna let the money relax.

              You know what I mean? Cause you send your money out there — working for you — a lot of times, it gets fired. You go back there, “What happened? I had my money. It was here, it was working for me.” “Yeah, I remember your money. Showing up late. Taking time off. We had to let him go.”

              Login om te reageren
              • lekkaah zegt

                22 september 2015 om 13:37

                @desjonnies: Liever dat, dan dat mensen er (beleggen) te makkelijk over denken :)

        • stephano zegt

          22 september 2015 om 13:05

          @lekkaah: beleggen is niet zonder risico´s. Maar er zit een groot verschil tussen een weloverwogen risico nemen en onverantwoord gokken.

          Login om te reageren
      • Mika_Hakkinen zegt

        22 september 2015 om 14:17

        @stephano: Laat je even weten als je gaat kopen.. thanks! :D

        Login om te reageren
      • desalen zegt

        22 september 2015 om 19:07

        @stephano: hier een geluid van de andere kant van de tafel! ;)

        Niet beleggen, wel handelen. CFD’s ftw!!1!

        Maar in de koers van Volkswagen ben ik dus wel mijn hoop verloren. Het presenteren van Q3 zal een teleurstelling zijn. In het persbericht wordt 6,5 mld genoemd. Ongespecificeerd welteverstaan. Reken er maar op dat afdeling marketing overuren gaat maken. En reken er ook maar op dat die kosten niet in de eerder aangehaalde 6,5 mld zit.

        Ergo: De 6,5 mld is een bedrag dat naar mijn mening aan de onderkant van de bandbreedte. En laat wel wezen; in dit bedrag zit niet de imagoschade en eventuele daling verkopen verdisconteerd. En toezichthouders gaan dit ook niet waarderen, net als belangenbehartigers als een Vereniging voor effectenbezitters (VEB)

        Login om te reageren
    • ter zegt

      22 september 2015 om 14:21

      @lekkaah: Mensen die in aandelen zitten zijn opscheppers die in werkelijkheid geen reet “verdienen”. 

      Als het hoog staat verkopen ze niet, want het kan nog hoger.

      En als het daalt houden ze hun aandelen aan of, nog erger, ze gaan “middelen”.

      Vervolgens herhaalt het zich en blijven ze zo hun geld in pompen…  :’)

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        22 september 2015 om 22:44

        @terrorizer:

        Hear hear ..
        (World fall down) ..

        Login om te reageren
  2. stephano zegt

    22 september 2015 om 12:22

    Op zich geen onoverkomelijk bedrag voor een bedrijf van dit formaat. De koersreactie die vandaag ook weer doorzet is in mijn ogen daarom ook sterk overdreven. Echter is het toch verstandig om nog even afwachtend te zijn, voor het geval er nog ergens een aap uit de mouw komt.

    Login om te reageren
  3. lekbak zegt

    22 september 2015 om 12:23

    In de eu voldoen ze aan alle eisen. Juist ja…

    Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    22 september 2015 om 12:26

    Yep, met de batsen bloot, zit weinig anders op.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    22 september 2015 om 12:27

    Ach, in Amerika worden voorlopig geen diesels meer verkocht door VW. Dat is duidelijk.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      22 september 2015 om 15:10

      @dutchdriftking: Misschien is het wel over en sluiten voor VW daar..

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        22 september 2015 om 15:29

        @norge: Dat lijkt me sterk. Al moet er de komende 10 jaar geld bij, dan alsnog is VW te arrogant om zich terug te trekken uit de VS.

        Login om te reageren
  6. gforce zegt

    22 september 2015 om 12:30

    Komt ze nog niet eens zo slecht uit… Lekkere voorziening kunnen vormen (6,5 miljard), hebben ze voor dit jaar ff flinke last, weer wat minder belastingen, kunnen ze als t gunstig uitpakt de jaren daarop weer beetje laten vrijvallen.
    Is deels gebakken lucht (voorziening vormen voor: Other efforts to win back truse of customers is natuurlijk wel erg makkelijk)

    Login om te reageren
    • garp zegt

      22 september 2015 om 13:05

      @gforce: het moet accounting technisch mogen. Onder zeer strenge regels voor een beursgenoteerd bedrijf. Je kan echt niet zomaar een voorzieningspost verzinnen en opnemen. Daarnaast is de fiscus echt niet gek als het om zulke bedragen gaat, waarover ze belasting kunnen gaan missen.

      Login om te reageren
    • norge zegt

      22 september 2015 om 15:12

      @gforce: Denk dat dit bedrag na alle boetes en schadeclaims we vertienvoudigd kan worden ….En dan nog het verlies in verkoop, wie wil er iets van een leugenaar kopen?

      Login om te reageren
  7. dotternetta zegt

    22 september 2015 om 12:33

    Geweldig dit! Ben benieuwd hoe de andere merken het doen!

    Login om te reageren
  8. thoisss zegt

    22 september 2015 om 12:34

    Ik snap de extreme ophef niet zo. Het manipuleren van verbruikscijfers is al zo oud als de testen zelf. Ford, Audi en Honda lagen toch een tijdje terug ook op het hakblok voor het sjoemelen met verbruikscijfers?

    Login om te reageren
  9. gtwillem zegt

    22 september 2015 om 12:34

    Ik denk dat er wel meerdere fabrikanten zijn die op het randje van de reglementen zitten. Altijd zo geweest. Dat Volkswagen nu wordt aangepakt is naar mijn op zich erg goed, trek die beerput maar open. En tegelijkertijd ook bij de andere grote merken.

    Dan heb ik nu alleen een kleine klacht die niet helemaal maar wel zijdelings hiermee te maken heeft.

    Zoals sommigen zullen weten, ik draag Subaru een warm hart toe. Ik denk waarschijnlijk omdat het een merk is voor een beetje ‘nerderige’ mensen. En ik ben een nerd. Maar als ik de opvolger wil kopen van mijn huidige hatchback, moet ik minimaal 80 (!!!) ruggen neerleggen omdat de STI zo onzuinig is. Ja, AutoBahn stormen en Nordschleide zijn desastreus voor het verbruik, maar met normaal gebruik doe ik er gewoon 1 op 11 mee. Als ik echt mijn best doe is 1 op 13 te doen. Ik heb niet het idee dat de Golf R of S3 echt zo veel zuiniger zijn, integendeel.

    Ook bij de dubbeltest in AW deze week: Legacy VS V60: de atmosferische 2.5 was in praktijk zuiniger dan de op papier veel zuinigere V60. En da’s krom. De prijsverschillen zijn ENORM, dankzij de BPM boete op CO2 uitstoot te belasten. Maar in de praktijk blijkt dit niet het geval te zijn. Dus wat betreft mag van de hele beerput open: dat alle merken met de billen bloot moeten. En dat er een nieuwe meetcyclus komt die een veel beter beeld geeft van het gemiddelde verbruik. Afwijkingen zul je altijd houden, maar ze zijn nog nooit zo groot geweest als nu.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      22 september 2015 om 12:39

      @gtwillem: Er zit een verschil tussen het meten zo (onrealistisch) gunstig mogelijk maken en het bewust manipuleren van uitslagen dmv software die meetapparatuur herkent..

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        22 september 2015 om 12:48

        @lekkaah: dat is een bijzonder klein verschil, denk ik. Ik begrijp je punt, maar ik ben van mening dat het nog best lastig gaat worden om dit hard te maken. En ik denk dat er vele andere merken zijn die deze ’tactiek’ toepassen.

        Ik denk dat dit nog maar het begin is.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          22 september 2015 om 13:29

          @gtwillem: Mua, als jij je nieuwe product bij dat test-instituut dropt, en zij testen hem als zodanig (met skelter-wieltjes, air ducts dichttapen luchtweerstand etc, in 40 sec naar de 100 optrekken.) dan valt de fabrikant weinig te verwijten als die er zo doorheen komt, dan vind ik eerder het instituut de falende factor in deze. Maar als jij je product software-technisch zodanig programmeert dat het foute gegevens doorstuurt, dan vind ik dat weldegelijk wat anders (fraude).
          Programmeer-technisch ben ik niet zo zeer bekwaam, dus misschien zie ik iets over het hoofd though.
          En verders heb ik hier meer begrip voor dan de gemiddelde fraude, de milieulobby is immers gigantisch.

          Login om te reageren
    • jeroen13 zegt

      22 september 2015 om 12:41

      @gtwillem: Er komt in de komende jaren ook een nieuwe meetcyclus aan, dus dan is deze onzin mooi voorbij :)

      Login om te reageren
      • garp zegt

        22 september 2015 om 13:13

        @jeroen13: waar de hele autoindustrie knetterhard aan gaat lobbyen, om hem in hun voordeel te beïnvloeden. Ik durf vrij stellig te zeggen dat het eindresultaat een test is, die door politieke koehandel en handjeklap tot stand gaat komen. En echt niet de realiteit weergeeft.

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          22 september 2015 om 13:27

          @garp:
          Brussel het paradijs voor de lobbyist !

          Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          22 september 2015 om 13:31

          @garp: De milieulobby vind ik nog erger though..
          En dan de ambtenarij, het instituut die dan dat product moet gaan testen.. Da’s helemaal faal.

          Login om te reageren
    • xiran zegt

      22 september 2015 om 12:44

      @gtwillem: daar ben ik het mee eens! Als ik wil haal ik met mijn 205 gti een gemiddeld verbruik van 1 op 14. Verschillende hedendaagse gti’s hebben hier moeite mee.

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        22 september 2015 om 14:54

        @xiran: ik moet toch altijd weer een traantje laten als ik alweer sta te tanken hoor met mn 2 liter uit ’96..

        Login om te reageren
    • jobberns zegt

      22 september 2015 om 12:48

      @gtwillem: eens! Veel ‘performance’ auto’s, of auto’s met een relatief grote inhoud zijn allemaal véél te overpriced! Terwijl je er, als je niet altijd zo rijdt als op de Nürburgring, gewoon nette verbuiks- en uitstootcijfers mee haalt!

      Login om te reageren
    • 560pkferrari zegt

      22 september 2015 om 13:04

      @gtwillem: kleine opmerking, de v60cc verbruikt op papier 6.6/100 de outback 7/100. Dus zo veel zuiniger is dat niet. Los daarvan is het bedrog dat ze dat verbruik nooit halen.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        22 september 2015 om 13:51

        @560pkferrari: Klopt, maar de Volvo motor is een aanzienlijk sterkere motor. Dus een lager verbruik met een flink hoger vermogen. Voor het vermogen van die T4 heb je de H6 of 2.0GT nodig om het te halen, en die hebben wel een flink hoger verbruik.

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      22 september 2015 om 21:24

      @gtwillem: Ik begrijp eigenlijk niet dat er zo kan gesjoemeld worden met testresultaten. Sjoemelen, dan bedoel ik de low-tech praktijken als dunne banden en tape. Als ze de testen overlaten aan een onafhankelijke Europese organisatie, betaald door de fabrikanten (per auto bvb, en verplicht elke variant laten testen), maar geleid door de EEA (Europees Milieu Agentschap), dan zouden zo’n dingen toch niet gebeuren? En na één jaar in de showroom halen ze gewoon nog eens een auto bij de dealer, en die testen ze ook nog eens om te zien of de fabrikant ondertussen iets verandert heeft wat een negatieve invloed heeft op uitstoot/verbruik…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        22 september 2015 om 21:39

        @Esprit_de_Flandre: daar heb je een heel goed punt, zoals zo vaak ;-).

        Als ik het goed begrijp laat je de fabrikanten niet zelf de tests doen maar laten we het over aan een onafhankelijke organisaties. Dat is dus eigenlijk precies zoals met de EuroNCAP. Auto’s zijn sindsdien aanmerkelijk veiliger geworden. Uiteraard werden de auto’s er ook op gebouwd (de Laguna was net zo veilig als de S60, maar dan alleen op de snelheden en botshoeken welke de NCAP aan hield (wat de meest voorkomende botsingen waren).

        Ik ben helemaal voor: een onafhankelijke instantie meet het verbruik voordat de auto op de markt komt. Vervolgens doen ze ook nog steekproeven. Klinkt als een goed plan!

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          22 september 2015 om 22:34

          @gtwillem: Goed plan, idd, maar wat ik vooral niet begrijp: waarom is het mijn plan?? Is dan echt nog niemand in de Europese politiek op dit idee gekomen? Dit zou al minstens sinds de jaren ’70 moeten bestaan…

          Login om te reageren
  10. realhustler zegt

    22 september 2015 om 12:36

    Topje van de ijsberg…..

    En hoe zit het met klanten die gebruik maken van VW Diesels? Bv Linde Heftrucks, Jungheinrich heftrucks? En vast in nog vele andere sectoren worden VW diesels gebruikt.

    En als ze dit kunnen bij een diesel, dan kunnen ze dit ook bij benzine motoren. Een lage CO2 waarde is in veel landen gunstig voor de te betalen belastingen……

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      22 september 2015 om 12:39

      @realhustler: Het gaat nu nog alleen over de 2.0tdi motoren.

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        22 september 2015 om 12:46

        @clarkson: alle diesels toch?

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          22 september 2015 om 12:52

          @xiran: Alle diesels zullen wel in onderzoek staan. Maar de 2.0 tdi modelcode EA189 is in ieder geval fout. En dit hebben ze ook toegeven met deze statement. Dus zijn ze weer 20% gekelderd op de beurs.

          Login om te reageren
  11. clarkson zegt

    22 september 2015 om 12:41

    Let op de vw top gaat ook voor de rechter. Die worden ook voorgeteld om af te treden.

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    22 september 2015 om 12:42

    Het probleem dat nu speelt betreft de EA189 motor en zouden er mogelijk 11!!! Miljoen voertuigen geleverd zijn die niet aan de regels voldeden.. Als dat zou blijken zijn de rapen gaar..
    Zou Sergio al een bod op VAG hebben gestuurd?? Hahaha

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      22 september 2015 om 12:48

      @w0o0dy: Wat ik begreep is dat er nu ook naar een andere diesel uit de Audi A6 en Q5 wordt gekeken. Daar zou ook mee gesjoemeld zijn.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      22 september 2015 om 13:51

      @w0o0dy: Sergio wacht rustig af… kan ie straks ouwdie als priemiejum koopje toevoegen. Ondertussen heeft ie al tig x een schone broek aangetrokken ?

      Login om te reageren
  13. mrdjm zegt

    22 september 2015 om 12:45

    Vind het sowieso onzin, tijdens de test wordt ultrazuinig gereden door langzaam optrekken e.d. Zou je dit in de praktijk doen, gaat de ECU ook over naar deze zuinige modus/map. Maak je gebruik van het vermogen dan red je sowieso nergens verbruikcijfers en uitstoot.

    Wat Volkswagen deed is de marges opzoeken die er zijn binnen testen, iedereen doet dat. Het is aan de test instituten om de testen realistisch te maken. Hoe een ECU dan geprogrammeerd is maakt dan niet meer uit, maar genereerd misschien een beter bruikbare map. Voor het maximum vermogen is er dan de sport map op de ECU. Je hebt verder niet voor niets variabele kleptiming e.d. Dat hangt allemaal weer af van zoveel facturen en je rechtervoet….

    Ik ben geen VAG fan, maar ik vind wel dat dit wel een beetje tever gaan…

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      22 september 2015 om 13:06

      @mrdjm: lees dit maar eens… Hoe VAG tegen de lamp liep
      http://blog.caranddriver.com/how-volkswagen-got-busted-for-gaming-epa-diesel-emissions-standards/

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        22 september 2015 om 14:14

        @w0o0dy: dank voor de link. VW heeft dus door middel van het pushen van het EGR systeem de NOx naar beneden gebracht. Maar die strategie werkt niet op de lange duur omdat je teveel uitlaatgassen door de inlaat stuurt met alle problemen vandien, dus tijdens de normale cyclus hadden ze hogere NOx. Ze hadden dus eigenlijk gewoon een SCR systeem moeten installeren zoals nu op de Golf VII zit voor de CAFE markt.

        Login om te reageren
        • mrdjm zegt

          22 september 2015 om 17:48

          @Onehp: Dat is inderdaad oplichting! wel ben ik benieuwd of zij de enige zijn die dit zo deden….

          Login om te reageren
  14. henkhupelschoten zegt

    22 september 2015 om 12:57

    Opel rules!

    Login om te reageren
    • retsok zegt

      22 september 2015 om 15:37

      @henkhupelschoten: Opel rules(the scrapyard):p

      Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    22 september 2015 om 13:10

    Dit is al enorm uit de klauw aan het lopen voor VAG, na de VS nu Canada en ook de Koreanen zijn een onderzoek begonnen.
    Die Duitsers komen voorlopig van een bijzondere koude kermis thuis.
    Hier, hier loopt het met een sisser af, Duitsland is de baas in de EU en lobbyisten in Brussel draaien waarschijnlijk overuren

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      22 september 2015 om 13:33

      @desjonnies: helaas denk ik dat je gelijk hebt.

      Als dit echt een enorme strop voor volkswagen gaat worden zou het wel eens invloed kunnen hebben op de gehele economie in onze regio. De autoindustrie is een grote in Duitsland en volkswagen is daar weer de grootste van. Ik hoop dat het meevalt. Niet voor volkswagen, maar voor iedereen.

      Login om te reageren
  16. PeugeotGTI zegt

    22 september 2015 om 13:22

    Echt genieten dit. Heerlijk om te zien dat de naaiers en graaiers eens door het stof moeten. VW had al afgedaan voor mij vanwege de tranentrekkende kwaliteit maar nu koop ik sowieso geen VW meer. Losers.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      22 september 2015 om 13:28

      @PeugeotGTI:

      Heet, heel toepasselijk ‘Schadefreude ‘!

      Login om te reageren
    • lexaudi zegt

      22 september 2015 om 13:35

      @PeugeotGTI: gelukkig bouwt Peugeot echt kwalitatief fantastische auto’s tegenwoordig.

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        22 september 2015 om 13:51

        @lexaudi: op diesel gebied wel. Zo goed zelfs dat BMW in het verleden motoren kocht bij PSA. ….hoezo de haat op Peugeot overigens?

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          22 september 2015 om 13:53

          @xiran: hij heeft t moeilijk nu als fanboy zijnde…. Peus bouwt prima auto’s, alleen qua design waren ze een poosje van het padje

          Login om te reageren
        • lexaudi zegt

          22 september 2015 om 14:00

          @xiran: Dat van die Peugeot even recht zetten want die heb ik niet. Mijn opa was fervent Peugeot rijder en ik heb goede herinneringen aan zijn bruine 405. Het laatste wat hij ooit gedaan heeft voor hij helaas overleed was serieus zijn Peugeot wassen..

          Ik wil alleen maar aangeven dat Peugeot ooit bekend stond om zijn oersterke auto’s. Denk bijvoorbeeld aan de ook nog eens prachtige 404 die na een werkzaam leven in Europa ook nog eens hal Afrika mobiel heeft gemaakt. Ene die naam zijn ze nu helaas toch echt wel kwijt…

          Is nog een fantastische Top-Gear aflevering over gemaakt ook trouwens.

          Login om te reageren
          • lexaudi zegt

            22 september 2015 om 14:04

            @lexaudi: *Peugeot-haat*

            Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        22 september 2015 om 19:57

        @lexaudi: gelukkig hebben Audi’s een Frans interieur!

        Login om te reageren
  17. stephanotis zegt

    22 september 2015 om 13:28

    In Utrecht worden nieuwe milieuzone borden geplaatst:

    http://oi60.tinypic.com/qrjll2.jpg

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      22 september 2015 om 13:46

      @stephanotis: haha!

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      22 september 2015 om 14:02

      @stephanotis: nice one

      Login om te reageren
  18. motoragent zegt

    22 september 2015 om 13:38

    Ik denk dat VW hun droom om de grootste autoproducent ter wereld te worden voorlopig weer even in de ijskast kan zetten…

    Login om te reageren
  19. Onehp zegt

    22 september 2015 om 13:50

    Is dit nu zeuren? Als enkel de testauto’s de software hadden, dan was het inderdaad zeuren. Maar alle verkochte auto’s hebben ze, en de auto’s voldoen ook aan de eisen van de cyclus. Iedere auto van gelijk welk merk die harder gereden wordt dan de officiële testcyclussen zal meer vervuilen. Feit. “Herkenningssoftware” of niet. Op de europese cyclus is de herkenningssoftware trouwens heel eenvoudig: indien gasstand <20%*, dan… Klaar.

    Ik heb zelf ook mijn auto zo geprogrammeerd, bij lage belasting (<0,8g/rev) en lage toeren (<3200 toeren) draait mijn motor extra mager (lamnda = 1) en is ook effectief zuiniger tijdens rustig rijden (-10%), gaat het gas erop dan primeert vermogen en het klopvrij draaien (benzinemotor).

    Normaalste zaak van de wereld.

    *(of zoiets afhankelijk van model)

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      22 september 2015 om 14:21

      @Onehp: ja toch een beetje zeuren na het lezen van Woodys link. Het was een tijdsvraag, de software optimalisatie is wat tever gegaan.

      Login om te reageren
  20. xiran zegt

    22 september 2015 om 13:53

    Heb jij een zelf geprogrammeerd ECU? In welke auto zit die? O

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      22 september 2015 om 14:00

      @xiran: Open Flash Tablet en/of Romraider. Open source, werkt op sommige Subaru, Mazda, Fiat en Porsche modellen. Er zijn vast andere oplossingen voor andere modellen, maar verre van alles.

      Login om te reageren
  21. macchina zegt

    22 september 2015 om 14:02

    Goede zaak dat ze nu diep door het (fijn)stof gaan.

    Login om te reageren
  22. bigfun zegt

    22 september 2015 om 14:22

    De roverheid dwingt mensen om te gaan beleggen, risicos te nemen.
    Immers je mag nu sinds prinsjesdag plannen als zelfstandige nog meer vermogensrendements heffing over je spaargeld voor je oude dag gaan betalen!

    Terwijl mensen met een pensioen van hun werkgever geen vermogensrendementsheffing hoeven te betalen!

    Login om te reageren
  23. norge zegt

    22 september 2015 om 15:15

    Gaat aandelen Opel kopen….Die lijken me wel eerlijk..

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      22 september 2015 om 17:33

      @norge: LOL :-D Ja hoor, eerst Cadillac proberen pushen door tonnen geld in een rebadge van de 9-3 te proppen, daarna tonnen geld in Opel proppen om een premium-jager te worden – wat dus nog steeds niet gelukt is – en dan doodleuk Saab de nek omdraaien, terwijl het de enige makkelijke manier was die ze hadden om vanuit sub-premium in premium terecht te komen. Sure, eerlijk. Dat is echt wel waar ik aan denk als ik me Bob Lutz en zijn opvolgers voor de geest haal :D

      Login om te reageren
      • norge zegt

        22 september 2015 om 19:24

        @BaRa: Pokker….Blijft niet veel over dan….

        Login om te reageren
  24. driver28 zegt

    22 september 2015 om 20:04

    Wat een ophef allemaal ze rijden toch gewoon ?.. Ze doen alsof ze zo geprogrammeerd zijn dat er meteen mensen doodgaan als de motor gestart wordt..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North