De Volkswagen Groep en software lijkt geen goed huwelijk. Dit heeft gevolgen voor de betrokken automerken.
Goede software is essentieel met de auto van de toekomst. Waar voorheen de motor het hart was van de auto, is dat bij een EV eigenlijk de software. Natuurlijk staat een accupakket en een stel elektromotoren aan de basis, maar met goede software maak je of kraak je een auto.
Een puike actieradius, een goede afgifte van het vermogen, hulpsystemen aan boord, autonoom rijden. Alles valt en staat met de software aan boord van de EV. Juist op het gebied van software heeft de Volkswagen Groep de nodige problemen, daarover bericht Automobilwoche.
Vertraging
Dit geeft problemen voor de merken Audi, Porsche en Bentley. De agenda’s moeten herzien worden. Doordat Volkswagen de software niet op tijd weet te leveren worden nieuwe elektrische modellen naar achteren geschoven. In het geval van project Artemis van Audi zou de vertraging zelfs tot drie jaar zijn opgelopen door de problemen. Verder zijn dit de concrete issues die op tafel liggen:
- Volledig elektrische Porsche Macan dreigt vertraging op te lopen
- Audi Q6 e-tron dreigt vertraging op te lopen
- Bentley wil in 2030 volledig elektrisch zijn: twijfel is of dat gaat lukken
De ontwikkeling van software binnen de Volkswagen Groep gaat schuil onder de naam Cariad. Het is niet de eerste keer dat softwareproblemen en VW in één adem genoemd worden. Met de lancering van de ID.3 kampte het Duitse automerk ook met allerlei issues. Die problemen werden uiteindelijk wel opgelost.
drdre1 zegt
EV… VW…en dan nog SW… Da werkt gewoon verwarrend, da’s gedoemd te mislukken.
slaatje1987 zegt
Tjah goede software engineers zijn heel erg schaars. Dus in dat opzicht begrijp ik het wel. Dat zien we in Nederland ook.
Met name in de Eindhoven regio heeft zowat ieder tech bedrijf meerdere vacatures voor Embedded software.
dawwg zegt
Pay peanuts, get monkeys en lowest-bidder outsourcing is dat ook al jaren het motto van VW; eigen schuld dikke bult.
ericc zegt
ICE met carburateurs werkt ook hoor!!!
ukbob zegt
En nóg mooier, ook die hebben aan batterij.. alleen beetje kleiner!
mashell zegt
Naast de software voor de powertrain is er natuurlijk ook het infotainment, kan zijn dat deze wagens een nieuwe generatie infotainment krijgen en dat daar vertragingen zijn (die zijn er bij infotainment altijd).
CYBRTRK zegt
Ik mag hopen dat er nieuwe infotainment komt want de huidige is ronduit slecht, en de beloofde nieuwe software is er ook nog steeds niet
mashell zegt
Slecht is het infotainment van Audi en Porsche (stiekem hetzelfde) zeker niet (de kaartweergave heeft bijvoorbeeld veel meer detail dan Tesla). Het Infotainment van VW (zeker in de MEB wagens was niet zo heel goed, vandaar ook dat Audi dat niet in de Q4 gemonteerd heeft). Inmiddels is het Infotainment van VW best heel aardig.
CYBRTRK zegt
Ik doelde inderdaad op het infotainment van de ID3/4/5. Al vind ik die nog steeds ondermaats voor een merk als Volkswagen. En als ze eind vorig jaar al nieuwe software aankondigen voor april en er nu nog niks vrees ik het ergste voor bovenstaande auto’s
banderas zegt
Dit geldt voor bijna elk merk. Tekort aan onderdelen, chips, rondstoffen, alles wat duurder wordt en dan nieuwe modellen uitbrengen? Dat gaat niet allemaal samen.
JanJansen zegt
Elke fabrikant heeft software problemen. Bij Tesla waren ze zo slim dat de auto’s over the air kunnen worden geüpdatet. Dit concept hadden ze nu graag ook gehad.
flyerbunch zegt
VW heeft reeds OTA, maar heeft dus nog steeds geen updates uitgebracht
flyerbunch zegt
Vw zei vorig jaar oktober-november al dat ze voor de ID reeks nieuwe software gingen uitbrengen in april. Niks, noppes, nada idd.. Ook vertraagd uiteraard en lees nu dat het probleem groter is dan dat dealers de klanten willen doen geloven. Knap!