Volkswagen icoon Ferdinand Piëch overleden

Auteur: , 38 Reacties

De Oostenrijker was niet groter dan het leven, maar wist enorm veel te bereiken.

Ferdinand Piëch

Oud Volkswagen-chef Ferdinand Piëch is overleden. Dat melden diverse Duitse media. Ferdinand Piëch was van 1993 tot 2002 de grote baas van Volkswagen. Volgens diverse bronnen werd hij onwel afgelopen zondag tijdens een diner op de avond van 25 augustus. Hij is naar het ziekenhuis gebracht, maar op maandag 26 augustus overleden.

Ferdinand Piëch zal voornamelijk bekend staan als de man die van Volkswagen van relatief klein speler in de markt een wereldmerk heeft gemaakt. In zijn tijd bij Volkswagen kocht hij merken als Bentley, Bugatti en Lamborghini. Daarnaast maakte hij Seat en Skoda tot het wat het vandaag de dag is.

Daarvoor was hij ingenieur voor onder andere Porsche en Audi. Bij Porsche was hij mede verantwoordelijk voor het enorme succes van de 917 en bij Audi stond hij aan de wieg van de Ur-quattro. Ferdinand Piëch, zoon van Louise Porsche, werd 82 jaar.

Volkswagen heeft officieel nog niet gereageerd, evenals zijn familie. Meer info volgt later.



38 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Rust in vrede Herr Piëch. Bedankt voor je nalatenschap.
Hij laat de wereld een mooie erfenis na.
@dutchdriftking: ik denk dan vooral zijn directe kinderen en kleinkinderen..€€€
@ghost: hij had al z’n geld in 2 stichtingen gestoken heb ik gelezen. Niks voor de kidsss
@flatsixx: juist wel dus. Stichting zit geen belasting op. Mooie constructies
RIP. Een absoluut icoon in de wereld van auto’s.
Maw, dankzij deze man rij ik dus nu redelijk tevreden VAG, wat ik dus nooit van mijn leven verwacht had! Job done! Hopelijk bestaat de hemel, kan hij mijn grootouders nog een auto aanpraten :) RIP
Fugen Ferdi werd hij genoemd, vanwege zijn obsessie met sluitnaden in carrosserieën. Hij is er in ieder geval in geslaagd om dat soort zaken bij VAG op een zeker niveau te krijgen, de autopers er van te overtuigen dat dit belangrijke graadmeters voor kwaliteit (en bijgevolg ‘premiumness’ bij gebrek aan een goed Nederlands woord) zijn en vervolgens de hele industrie en zelfs autoliefhebbers daarin mee te zuigen. Deze ‘perceived quality’ maakt dat mensen bereid zijn om een enorme schep geld extra neer te tellen voor een auto die intrinsiek helemaal niet goed hoeft te zijn, maar wel die o zo belangrijke eerste indruk van topkwaliteit geeft. Mede daardoor is VAG heel groot en heel winstgevend geworden. Knappe prestatie.

Iets anders wat hij heel goed begreep was de waarde van een uithangbord als de Phaeton en de welhaast legendarische, onwaarschijnlijke eisen die daaraan werden gesteld. De Phaeton op zich zou hoogstwaarschijnlijk niet winstgevend worden, maar omdat hij heel goed zag dat VW dan een relatief klein bedrag extra voor een Golf of Passat kon vragen (immers, de ‘perceived quality’ was wel daar!) was het toch een goede manier om meer winst te genereren voor VW als geheel. Heel slim.

Uiteraard heeft de man nog veel meer op zijn palmares (zeker in zijn jongere jaren als ingenieur), maar dit zijn voor mij wel bijzondere zaken.
@vaakbenjetebang: mooie aanvulling!
Wat ik zelf wel typerend vond voor zijn dominante houding is dat hij de vrouw van zijn neef Gerd Porsche had geschaakt.
@janjansen: moet ik nog u schaken vervangen met ’n ander woord? 🤔 Want als dat zo is krijgt achaaksport voor mij een heel andere betekenis… 🙁
@drdre1: nog u = nu
RIP en dank voor de mooie automobiele erfenis.
RIP. Gast was goed in het verkopen van illusies. Heeft het tot ware kunst verheven.
Ferdinand bedankt. Bedankt voor het redden van Lamborghini, Bugatti, Bentley en Porsche.
Henkhekje kom er maar in!
Liefhebber van Ferrari’s.
Hij heeft heel veel gedaan voor VW/VW Ag, is de drijvende kracht geweest achter de groei naar wat het nu is. Dat dat niet altijd (vaak) op ongeoorloofde manieren ging, zouden we niet moeten vergeten. Dieselschandaal is (hoogstwaarschijnlijk) door hem geïnitieerd, misbruik van subsidies, malversaties, hele en halve leugens, omkoperij, als een echte Machiavelli was voor hem alles geoorlooofd om van VW de grootste te maken. Erg jammer dat hij nooit is opgepakt/aangeklaagd voor zijn (ok vermoedelijke) wandaden, want nu komt hij postuum overal mee weg.
@henkp1:

mooi stukje aannames, zonder echte onderbouwing, typerend voor de zolderkamerdetective van nu…
@IJsblok: VW van of niet doet niet terzake. Ja Piech was een briljant technicus maar. Ook Machiavellist en niet vies van ongeoorloofde methoden. HIER de onderbouwing. https://www.google.de/amp/s/amp.wiwo.de/unternehmen/auto/volkswagen-die-unselige-allianz-von-politik-und-vw/13808526.html
@ijsblok: Ik heb mij de laatste jaren serieus wat verdiept in enkele autofabrikanten, waaronder VW Ag. Vanaf de oprichting door de Nazi’s en een SS-ingenieur, die kort na de oorlog op miraculeuze wijze vergoedingen opeiste waardoor hij schatrijk is geworden, zijn schoonzoon tot hun directe nazaten die nu nog een dikke vinger in de pap hebben, kenmerkt het handelen van dit bedrijf/de leidinggevenden nou niet bepaald tot het meest ethische, fatsoenlijke en oprechte. Het voert te ver om hier alles uit de doeken te doen, maar degene die het nieuws de laatste jaren heeft gevolgd, weet al heel wat meer. Daarbij is een rondgang over het internet, het lezen van kranten, tijdschriften en boeken ook heel verhelderend.
@henkp1:
Jij houdt Jeroen van der Veer ook verantwoordelijk voor alle gaten die Nigeriaantjes hebben gehakt in de olieleidingen in de Nigerdelta?

Politiekverantwoordelijk, ook zo’n vreemde term die jij zeker graag bezigt. Ik vind het raar dat een minister weggestuurd kan worden omdat de ambtenaren in zijn/haar ministerie duistere zaakjes hebben. Het is voorgekomen dat een minister binnen een jaar na aantreden weggestuurd werd. Hoe kan zo iemand op zo’n korte termijn op de hoogte komen van alle beerputten?

Ik vraag me af of Ferdinand echt de initiator was van Dieselgate.
@Original_Arnoud: ik denk dat je daar appels met peren vergelijkt.

Maar afgezien daarvan is de hele reden dat dergelijke topfiguren een dusdanige beloning krijgen niet alleen omdat ze een visie hebben, maar ook omdat ze verantwoordelijk zijn voor hoe het wordt bereikt. Dat betekent dat als je technisch onmogelijke doelen stelt het verwacht wordt dat je dit inziet en snapt dat het gevolgen kan hebben voor de integriteit. Hiervoor de ogen te sluiten is een sterk staaltje “wel de lusten, niet de lasten.” En dat de marges eigenlijk te dun waren (zeker in vergelijk tot grote concurrent Toyota) om de expansie te kunnen verantwoorden was ook bekend.

Wat dat betreft is z’n nalatenschap niet geheel onbevlekt helaas. In een maatschappij waarin toch vaak pijnlijk duidelijk wordt hoe ongeremd kapitalisme niet per se sociaal en milieutechnisch wenselijk is, is het in mijn ogen ook zeker relevant eventuele keerzijdes van dergelijk succes te benoemen.
@karhengst:
Dat vindt ik geen slechte redenering. Als je eist dat een kerkrat volgende week €1000 op zak heeft moet je inderdaad ook niet raar opkijken dat ie dat steelt in plaats van verdient met eerlijk werk.
@Original_Arnoud: als je als topman tientallen miljoenen per jaar binnen harkt “omdat je verantwoordelijk bent voor het hele concern” dan mag het best gevolgen hebben als er fouten worden gemaakt.
@lekbak:
Dat vind ik maar ten dele waar. Er zijn zaken waar je als topmanager niet van zou kunnen weten omdat eerste lijn managers en afdelingsmanagers dat voor je verborgen houden. Er gebeuren altijd zaken binnen een bedrijf die tegen de bedrijfspolitiek ingaan en die ‘op de werkvloer blijven’.
Goede ingenieur, verschrikkelijke baas om voor te werken naar het schijnt.
Een goede ingenieur en een goede ondernemer, niet een combinatie die je heel vaak ziet.
Vooral knap hoeveel melkkoeien meneer Piech heeft gecreëerd. Volgens mij is er geen enkel andere autogroep die zoveel onderdelen binnen de groep met elkaar uitwisselen. Oke, misschien een beetje doorgeslagen, maar hulde voor zijn ondernemerschap.

@rob: Dat laatste wordt ook gewoon door PSA gedaan, en vast ook door Toyota. Maar hoe VW hun hele “MQB” hebben gepresenteerd als baanbrekend concept en zowaar als selling point is marketingtechnisch geniaal geweest. De media vrat het als zoete koek. Wat dat betreft heb je helemaal gelijk dat het een bijzondere iets is dat een techneut ook dat spelletje compleet beheerst.
@karhengst:
Uiteraard. Is van alle tijden. FIAT en veel Amerikaanse merken, gingen Volkswagen bijvoorbeeld ook voor.
Maar de denk dat Volkswagen het naar een hoger plan heeft getild en het meest succes heeft behaalt.
Hoeveel modellen staan er op het MQB? Stuk of 30?
@Rob: Ik vind het vooral krap dat Piëch en co het als een voordeel heeft kunnen verkopen in plaats van een nadeel. Want het is uiteindelijk maar een karakterloos platform welke ook nog geplaagd was door olie-, versnellingsbak- en uitstootsproblemen.

Zoals gezegd, voor een techneut kon hij verrekte goed verkopen.
Voor alle autobloggers: hij was een groot Alfa Romeo fan, heeft vaak interesse getoond om het merk te kopen. FCA wilde niet. Jammer?? Zullen de meningen over verdeeld zijn.
R.I.P.
Was een belangrijke man in de auto-industrie.
Zeg Piech en ik zeg meteen, Veyron en Phaeton.
Oeps sorry voor de meervoudige posts
Rust in vrede. Hij zal de geschiedenis ingaan als de grootste visionair in de autoindustie. Een gedreven persoonlijkheid en doorzetter en toch bekommerd zowel voor de arbeiders als investeerders. Maakte van een lokale speler tot een wereldmerk. Iemand die je maar één keer in je leven meemaakt. Dank zij hem rijd ik al gans mijn leven VW en dat zal in de toekomst zo blijven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).