• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen ID Buzz LWB is LAAAAAAANG

Auteur: willeme, gepost 2 juni 2023 om 09:52 – 17 Reacties

Volkswagen ID Buzz LWB

Eindelijk de 25 centimeter die je altijd al wilde. De Volkswagen ID Buzz LWB biedt meer.

Weinig Autoblog Duurtesters leveren zoveel bekijks en reacties op als de Volkswagen Buzz. Het is een auto waar werkelijk iedereen een mening over heeft. In de meeste gevallen louter positief. Hij ziet er geweldig uit en roept gevoelens op bij ons nostalgische mensen.

Er zijn twee dingen die voor een kleine kritische noot zorgen. Ten eerste is de auto niet heel erg goedkoop. Nu zijn auto’s dat in zijn algemeenheid niet meer, maar 67.490 euro voor het basismodel busje is en hoop geld. Maar ja, een Golfje is nu 35.990 euro en een Polo kost 27.790 euro tegenwoordig. Een ander nadeeltje zijn de afmetingen.

bips

Het is zeker niet te krap of zo, maar voor sommige gezinnen zou een iets grotere ID Buzz een uitkomst zijn. Voor hen hebben we spectaculair goed nieuws: want dat is de ID Buzz LWB!!

Meer, meer, meer

Het is een ID Buzz met meer: meer lengte, meer vermogen en meer accu. De auto wordt gelanceerd op dit moment op Huntington Beach aan de Pacific Coast Highway, vlakbij Los Angeles. Een betere locatie is eigenlijk niet te vinden. We zijn @wouter kwijt op dit moment, dus waarschijnlijk dat hij daar aanwezig is. Of niet.

Volkswagen ID Buzz LWB
Volkswagen ID Buzz LWB
Volkswagen ID Buzz LWB

Enfin, de auto zelf. De Volkswagen ID Buzz LWB heeft een langer wielbasis waardoor je 25 centimeter meer lengte hebt. De wielbasis is nu 3,24 meter en de totale lengte bedraagt 4,96 meter.

Met andere woorden: een grotere wielbasis dan een 7 Serie, maar aanzienlijk korter dan een 5 Serie. Qua design hebben ze goed werk geleverd. De auto kan de extra lengte goed hebben.

Volkswagen ID Buzz LWB
Volkswagen ID Buzz LWB
Volkswagen ID Buzz LWB

Volkswagen heeft enerzijds de deur een stuk langer gemaakt en anderzijds het gedeelte tussen de D- en C-stijl. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,29 en dat is voor en busje heel weinig, aldus Volkswagen.

Nu is daar geen woord aan gelogen, maar vergeet niet dat je een zo’n Cw-waarde altijd moet vermenigvuldigen met het frontale oppervlak.

Extra zitrij voor ID Buzz LWB

De extra lengte zorgt voor een extra zitrij. Althans, optioneel kun je een extra zitrij krijgen. Standaard is het een vijfzitter. Als je bijbetaalt kun je 6 of 7 zitplaatsen krijgen. Dat niet alleen, er is ook meer bagageruimte in de ID Buzz LWB. De maximum laadruimte is 2.469 liter.

Als je met zeven man in de Buzz LWB zit, is er 306 litr beschikbaar. Een gemiste kans is dat de stoelen/banken niet uitneembaar zijn. Dat zou ideaal zijn. Vanwege de langere wielbasis is er nu ook meer ruimte voor een accupakket. Deze is nu 77 kWh groot, maar daar komen we zo nog eventjes op terug.

Volkswagen ID Buzz LWB
Volkswagen ID Buzz LWB
Volkswagen ID Buzz LWB
Volkswagen ID Buzz LWB

Qua gadgets is er een nieuwe head-up display en is er nieuwe software. Er is nu ook het vernieuwde Travel Assist, dat nu ook zwermdata gebruikt. In de ID Buzz. Hoofdredacteur @michaelras ligt nog altijd te kirren van plezier op zijn kantoor op de redactie (snap je, zwermen, buzzzzz, bijen). Tevens is er een nieuw 12.9 inch infotainmentdisplay en een 5,3 inch groot instrumentencluster.

Aandrijflijnen ID Buzz LWB

Er zijn twee accupakketten beschikbaar voor de ID Buzz LWB. Het begint met een 77 kWh accupakket (brutocapaciteit 85 kWh) en eentje met 85 kWh (91 kWh bruto). De elektromotor is goed voor 282 pk en 560 Nm, die afgevuurd worden op de achterwielen.

Volkswagen ID Buzz LWB
Volkswagen ID Buzz LWB
Volkswagen ID Buzz LWB

In 7,9 seconden zit deze op de 100 km/u en voluit kun je 160 km/u halen (begrensd uiteraard). Er komt een ID Buzz GTX met 335 pk en en 0-100 km/u-tijd van 6,4 seconden. Snelladen kan tot 200 kW.

Volkswagen ID Buzz LWB

De ID Buzz LWB wordt gebouwd in Hannover en is leverbaar vanaf 2024.

Meer lezen? Dit zijn de tofste zevenzits auto’s voor petrolhead papa’s!

Ook interessant!

  • Volkswagen ID.Buzz Pro komt broer aflossen
  • Volkswagen ID. Buzz verkleed als ambulance
    Volkswagen ID. Buzz verkleed als ambulance
  • Volkswagen ID Buzz zoekt het extreme op
    Volkswagen ID Buzz zoekt het extreme op
  • Volkswagen ID Buzz & Multivan rijtest video
    Volkswagen ID Buzz & Multivan rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « BREEK: Jumbo laat Verstappen keihard VALLEN!!
Volgend bericht: Fast & Furious Knightrider mixup verrassend goed [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    2 juni 2023 om 10:16

    Voor het camper gebeuren is het wel belangrijk wat de “laadruimte” lengte nou ongeveer is, achter de stoelen. Zal wel iets van 2,5 meter zijn denk ik.

    En of je de 130cm binnenruimte haalt zonder hefdak, voor toekomstige belasting. Ik denk het wel.

    Zal nog steeds niet erg ruime camper worden, maar wel lekker praktisch, zeker als je het hele jaar met 1 auto wil doen. Deze of de Mercedes EQV (LWB).

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      2 juni 2023 om 12:27

      Een ID camper is natuurlijk een geniaal idee. Die krengen zijn standaard al zo duur dat de meerprijs van de ID TOV van de Transporter wel mee valt. Natuurlijk is de Transporter wel ruimer, kan je daar wel 1.200km per dag mee afleggen, en heb je geen laadstress. Maar voor wildkamperen in Scandinavië met voldoende eigen stroom is de ID natuurlijk wel geniaal.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        2 juni 2023 om 15:35

        1200 km per dag in een camper klinkt meer als vluchten dan vakantie.

        Login om te reageren
  2. Onehp zegt

    2 juni 2023 om 10:40

    Aha, de nieuwe aandrijflijn, de grotere batterij en het snellere laden maakt het busje EV concept toch weer een stuk intressanter. Zal natuulijk wat kosten maar kun je het betalen is dit een mooie optie.

    Login om te reageren
  3. rwdftw zegt

    2 juni 2023 om 10:42

    Hé, deze versie is wel leverbaar met panoramadak?

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      2 juni 2023 om 10:58

      ja!

      Login om te reageren
  4. por100 zegt

    2 juni 2023 om 11:13

    Leuk busje zo, idd jammer van het niet uit kunnen nemen van de banken. Dat geeft zo veel meer gebruiksmogelijkheden.

    Wat mij ook aanspreekt is de efficiëntie door geen lange neus te gebruiken.

    Kijk maar eens op http://www.carsized.com om te zien hoeveel ruimte er bij een gemiddelde auto op gaat aan een lange motorkap. Busjes doen dat al beter, maar deze id-buzz doet dat helemaal efficiënt!

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      2 juni 2023 om 17:14

      Dat lijkt maar zo volgens mij, kijk maar eens hoe diep dat dashboard is.
      Zitpositie tov voorkant neus zal denk ik nauwelijks verschillen met een ICE transporter.

      Login om te reageren
  5. dree16v zegt

    2 juni 2023 om 11:25

    Dikke Buzz! Misschien als LWB nog wel mooier qua verhoudingen. Hij blijft belachelijk duur maar dat lijkt de verkopen niet in de weg te staan..

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    2 juni 2023 om 11:28

    Biedt die langere wielbasis ook meer ruimte voor extra accucellen?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      2 juni 2023 om 11:47

      Het lijkt er wel op, want de Buzz LWB wordt volgens het artikel leverbaar met een accupakket van 85kWh (Bruto 91kWh) terwijl de gewone vooralsnog alleen leverbaar is met een 77kWh (Bruto 85kWh) pakket te krijgen is.

      Login om te reageren
  7. Edge zegt

    2 juni 2023 om 11:45

    Waarom heet dit ding ID Buzz LWB en niet ID Buzz Pluzz? gemiste kans!

    Login om te reageren
  8. rollingstoned zegt

    2 juni 2023 om 12:23

    “Eindelijk de 25 centimeter die je altijd al wilde.”

    https://m.youtube.com/watch?v=0aQndRqi3jE

    Deze dames gaan er vast blij mee zijn.

    “I need seven inches or more…” 😁

    Login om te reageren
  9. O plaat zegt

    2 juni 2023 om 13:05

    Hoeveel weegt dit ding juist? Want ik dacht mij te herrineren dat er geen camper versie van de korte bestond door dat het niet kon onder de 3500kg.

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    2 juni 2023 om 14:03

    Met 4m96 gaat hij toch niet korter zijn dan een 5-serie?

    Login om te reageren
  11. nicolasr zegt

    2 juni 2023 om 15:56

    IK WIL HEM!!!!!

    Lieve Volkswagen, mogen we deze als duurtester? En dan voor 2 jaar? En alleen voor mij? Met laadpasje erbij?

    Ik zie hem wel verschijnen, liefst in een kek kleurtje. Bedankt alvast en ik zal deze proberen heel te houden, goed?

    Bedankt hoor!

    Login om te reageren
  12. MarcoM zegt

    2 juni 2023 om 20:26

    Eigenlijk 1 van de weinige VW’s die nog een beetje een eigen identiteit heeft, maar de prijs is dan weer over de top.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North