Volkswagen-ingenieurs bekennen: ‘we sjoemelden al in 2008’

Auteur: , 50 Reacties

De eerste bekentenissen in #dieselgate zijn binnen.

Volkswagen-ingenieurs bekennen: 'we sjoemelde al in 2008'

Leesvoer! Bild am Sonntag pakt vandaag groot uit met nieuws over het emissie-schandaal bij de Volkswagen Groep. Ze beschikken over stukken van de interne onderzoekscommissie, die in het leven is geroepen om de verantwoordelijken voor de sjoemelsoftware op te sporen. Volgens Bild hebben verschillende ingenieurs verklaard dat de software om emissietests om de tuin te leiden al sinds 2008 wordt toegepast.

Dit gebeurde enkele jaren na de ontwikkeling van de EA 189 dieselmotor. Deze stond op het punt om geïntroduceerd te worden, maar het lukte VW niet de uitstoot onder de Amerikaanse normen te krijgen en binnen de kostenmarges te blijven. Een tankje AdBlue toevoegen was te duur, blijkbaar. De ‘oplossing’ die toen verzonnen werd verwacht je in een maffiafilm van Martin Scorsese, waarin Robert De Niro, Joe Pesci en Frank Vincent een autohandel runnen, maar niet bij één van ’s werelds grootste autofabrikanten. Toch deden ze het: doodleuk software toepassen die de Amerikaanse emissietesten herkent en dientengevolge de NOx-uitstoot verlaagd.

‘Ulrich Hackenberg hat es gewusst’

De software zou afkomstig zijn van toeleveranciers Bosch en Continental gekomen. Bosch heeft nog gewaarschuwd dat dergelijke ingrepen illegaal zijn, Continental ontkent. Er zijn nog geen aanwijzingen gevonden dat de onlangs opgestapte topman Martin Winterkorn van het gesjoemel op de hoogte was. Ook is nog niet bekend wie de opdracht heeft gegeven voor de installatie. Wel verklaren meerdere technici dat Ulrich Hackenberg, in 2013 aangesteld als hoofd ontwikkeling van de gehele Volkswagen Group, van de kwestie afwist.

Enfin, u kent de nasleep. Ze dieselden tegen de lamp, moeten nu 11 miljoen auto’s terugroepen, er staan megaboetes en megaclaims op ze te wachten, en iedereen vreest voor de impact die dit heeft op de Duitse economie. Behalve Merkel, die riep vandaag in een radio-interview dat het de Duitse industrie niet heeft geschaad.

UPDATE: Met een paginagrote advertentie in diverse Duitse kranten heeft Volkswagen zondag excuses gemaakt voor het dieselschandaal. “We zullen er alles aan doen om uw vertrouwen terug te winnen.”
Sorry hè

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.



50 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Merkel is niet goed snik!
Ik las vandaag dat Australië ook al met een megaclaim dreigt en de verkoop van Volkswagens stil heeft gelegd.
@rufctr01: Lekker is dat al vanaf 2008! Dat zijn er dus vele malen meer dan 11 miljoen! Al die vieze lucht die is uitgestoten is in onze lucht terecht gekomen!
@sergio72: Ach zeur niet zo over die extra vervuiling van VAG (wist iedereen toch al jaren), landen zoals China en hun vervuiling, daar zouden ze eens naar moeten kijken. De verkoop van de veel vervuilendere pickup trucks in Amerika is weer gestegen, daar kan de extra uitstoot van de VAG schraapdiesels echt niet tegenop.
@maurits123: Een beter milieu begint bij jezelf. Wijzen naar anderen en daardoor zelf niets hoeven doen schiet niet op.
@widodh: Als al die mensen die nu lopen te klagen en geld ruiken (zie claims) nou eens die energie steken in groener worden, dan zouden we er nog meer mee opschieten.
@gregorius: Oh, zeker. Ik heb ook liever dat VW een Miljard steekt in R&D aan EV’s dan dat ze het gaan uitkeren aan ‘schadeclaims’.
@sergio72: de grootste vervuiler met de meeste impact op ons milieu, is de veeteelt. Stop met veeteelt en iedereen kan ongestraft in een diesel rijden.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hehe, fijn dat er mensen eerlijk zeggen dat ze fout zaten
@scottishcarspotter2000: alleen omdat dit aan het licht is gekomen en onder een vergrootglas ligt. Wie nu gaat liegen loopt een groot risico aangezien er meer mensen van dit gesjoemel afweten.
@scottishcarspotter2000: ff wat anders als: Wir haben es nicht gewüst…
‘Een tankje AdBlue toevoegen was te duur, blijkbaar.’ Met alleen een tankje toevoegen ben je er niet hoor. Er moet een compleet extra (na het roetfilter) aftertreatment systeem toegevoegd worden. De precieze kosten hiervan voor een auto weet ik niet, maar op grotere schaal bij een vrachtwagen kost het 10.000€ (op de verkoopprijs van 80.0000€) voor een truck extra…

Verder natuurlijk een uitstekend voorbeeld van het effect als je ten koste van alles ‘de grootste’ wilt worden.
@trustmeiamanengineer: (80.000€ natuurlijk)
@trustmeiamanengineer: een iets groter systeem voor de binnenvaart kost zo’n 2 ton. Dat is wel incl roetfilter (één geheel). Dat is voor slechts 1500pk. Als je die lijn naar beneden door trekt vallen de kosten wel mee. Het zit tenslotte ook in kleinere wagentjes
@trustmeiamanengineer: Wij hebben een AdBlue systeem in de ML. De laatste weken staat hij enkel nog in de garage. Software fout dat ze niet krijgen opgelost, hij geeft altijd aan dat de AdBlue op is over enkele kilometers en dan start hij gewoon niet meer. Fan ben ik dus niet van het systeem, maar wat Volkswagen hier beslist heeft als grootste ter wereld kan echt niet in deze tijd. Als het gaat over miljoenen auto’s zouden ze toch meer verantwoordelijk moeten nemen ivm vervuiling, dit is echt ongelooflijk onethisch.
@gillesvda: Ik begrijp uw redenering wel tav de verantwoordelijkheid van VW. Maar wist u dat wereldwijd 70% van onze energiebehoefte wordt opgewekt door kolencentrales? Bent u ervan op de hoogte dat 1 kolencentrale net zoveel uitstoot als 1,5 mio auto,s? Bent u ervan op de hoogte dat we in Nederland zojuist 2 nieuwe kolencentrales hebben geopend? (nu dus 5) Natuurlijk moeten we aan de uitstoot denken, begrijp mij niet verkeerd. Maar het kan niet zo zijn dat onze mondiale overheden de burgers en bedrijven regels opleggen waar ze zelf met het grootste gemak en ongestraft overheen stappen. Amerika is de grootste industriële vervuiler op aarde. Het marktaandeel voor brandstofbesparende auto,s is daar minder dan 2%. 1 liter benzine kost daar 0,50 eurocent. En dan een bedrijf als VW kapot maken….Ik wist 10 jaar geleden al, toen die energielabel ging spelen, dat die labels voor geen meter klopten. Dat is helemaal geen nieuws. Ik voel mij harder gepakt door de overheid dan door VAG. Ik rij mijn leven lang al tevreden VW en Audi en dat blijf ik ook doen. O ja, en belazerd worden we toch wel, links om of rechtsom.
@boltiev6: mooie manier om mist te spuien. De energie-industrie heeft hun eigen normen waaraan ze zich moeten houden. Andere auto-fabrikanten hebben, voor zover we momenteel weten, zich wel aan de normen voor de auto-industrie gehouden. Volkswagen niet. Dat ze zich niet aan de normen wilden houden, was niet omwille van een gebrek aan een oplossing. Het was omwille van de kost die er mee verbonden was, en het feit dat ze dat geld niet wilden ophoesten.
@BaRa: Tja, de regels opstellen in je eigen voordeel, tbv zoveel mogelijk geld binnen schrapen is de wereld niet vreemd, zo beaam jij ook in je betoog. Dus van enige mist is geen sprake, ik leg bloot wat er speelt. Je wordt linksom of rechtsom altijd genaaid. Er is overigens al aangetoond dat andere fabrikanten ook de regels hebben overtreden. Merkwaardigerwijs is dit nog geen media hype geworden. Gaat komende tijd wel gebeuren. Het is geen toeval dat de meeste Nederlanders het een zorg zal zijn wat VAG gedaan heeft, ze wisten het namelijk allang. Ik zou je willen adviseren niet net als die domme amerikanen te reageren en even te googelen op dit onderwerp. Na de relevante informatie van jaren geleden te hebben geabsorbeerd, kun je je hooguit afvragen waarom je niet eerder in opstand bent gekomen. Je bent in mijn ogen te laat en heb je je laten leiden door de media zonder een eigen visie.
Pas op de bron: Bild maakt het altijd smeuïger dan het is. Maar verder geloof ik het wel. Benieuwd waar mee ze komen voor 7 oktober
@henkhupelschoten: waarschijnlijk een software update. Lijkt me onwaarschijnlijk dat ze alle auto’s gaan ombouwen.

“het lukte VW niet de uitstoot onder de Amerikaanse normen te krijgen en binnen de kostenmarges te blijven. Een tankje AdBlue toevoegen was te duur”
@bbee: Iedereen verwacht dat het een software update word maar hoe zie je dat voor je? Ze zeggen zelf immers ““het lukte VW niet de uitstoot onder de Amerikaanse normen te krijgen”.

Lijkt mij vreemd als ze het nu ineens met een software tune kunnen oplossen.
@reistje: Als je het zo aanpast dat de modus altijd op “emissietest” staat. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk wel gevolgen voor de rijeigenschappen wat eigenlijk ook niet wenselijk is.
@henkhupelschoten: Gaan ze de “sjoemel” software aanpassen zodat de auto’s tijdens de emissietest netjes aangeven dat ze te veel uitstoot hebben? Ik denk het niet, dus zal de software ervoor zorgen dat er tijdens dagelijks gebruik veel minder uitstoot is. Dit kan dan niet zonder een behoorlijke daling van vermogen lijkt mij, dus ik zou als huidige eigenaar zeker niet die software laten programmeren, eerst maar eens afwachten wat de resultaten zijn.
@wif1: Wilde voorspelling: in Europa waar de Amerikaanse test niet van toepassing is zullen ze gewoon software flashen zonder die routines die de Amerikaanse test herkennen. Voor de Europese klant verandert er dus eigenlijk niets.
In de VS is het een ander verhaal. Ik gok dat ze al een aanbod doen al die auto’s terug te kopen en zich daarna van de VS markt terug trekken.
Even een oude spreuk afstoffen…:

“Wir haben es nicht gewusst..”
@vetnek: Och…och..och… origineel.. en welke excusses hadden Mussolini en Hirohito dan ?
@numpty:

Nou knul, dat zal ik je eens vertellen.. Ondanks dat mijn uitspraak niet refereert naar een staatshoofd maar naar een groot deel van de Duitse bevolking die dat na de oorlog zeiden m.b.t. de schandalen die in de kampen plaatsvonden en daar (in bepaalde gevallen) dus echt geen weet van hadden.

Terugkomend op je vraag:

Mussolini: “It is better to live one day as a lion than 100 years as a sheep”

Hirohito: “the fruits of victory are tumbling into our mouths to quickly”
@vetnek: Aggut… gaan we op de “knul” toer ? Grote jongen ! Je kan in ieder geval lekker Googelen, wel gefeliciteerd ! Prettige dag verder.
@numpty: Exact en daarom geef ik je een welverdiende like voor de moeite.
@vetnek: Ow, en om het “knul” gehalte een beetje op te vijzelen; Één van de mensen welke de door jou aangehaalde tekst veelvuldig gebruikt heeft tijdens zijn rechtzitting na de val van Nazi Duitsland was “admiral Karl Donitz”. Voor jouw info; hij was het laatste staatshoofd van Nazi-Duitsland in 1945. Dus jou quote was zeker ook van toepassing op een Duits staatshoofd. Dus zorg dat je de feiten juist heb voordat je de arrogantie los laat…. knul.
@numpty: Ik constateer dat mijn enigszins bijdehante opmerking (toegegeven) je erg dwars heeft gezeten aangezien je 7 minuten later nogmaals reageerde op je eigen post om je gelijk te “halen”. Om nog even mijn eigen “Google” skills toe te passen heb ik nog een mooie voor je gevonden.

“Numpty: Scotch saying of a person who never has or never will have a f*ing clue what he is doing”.
@vetnek: Precies! Raar dat je dan beweerd niet de uitspraak van een “staathoofd” gebruikt te hebben terwijl dit wel degelijk het geval was. Blijkt ook maar weer “haastige spoed is zelden goed”. Je skils zijn dus sneller, niet beter. Waarvan akte. En gefeliciteerd met het achterhalen van mijn origine. Gelukkig is de term ” numpty” op veel manieren toepasbaar, maar dát is iets wat alleen een Schot begrijpt.
De “interne onderzoekscommissie” van VAG heeft naar Bild gelekt en is dus een sjoemelcommissie?
Merkels uitspraken beginnen zolangzamerhand het niveau van een Tell Sell presentator te bereiken!
@desjonnies: als een krantje met 1 artikel over BMW de koers drastisch kan later kelderen kunnen de woorden van mevrouw Merkel in een week de hele Duitse economie laten imploderen.

Ze zal dus niet zeggen dat VW onderuit kan gaan en de hele Duitse economie mee trekken in de val. Haar woorden worden zorgvuldig afgewogen.

Nog steeds blijft veel onduidelijk, in het artikel wordt gesteld dat de software specifiek voor de Amerikaanse markt is ontwikkeld. Waarom worden auto’s in Europa dan teruggeroepen? Het is al helemaal raar bij Seat en Skoda, die zijn niet eens actief op de Amerikaanse markt.
Wie hoog klimt kan diep vallen.
Dat VAG hier voorlopig nog niet klaar mee is, is wel duidelijk.
Hoe groot het probleem uiteindelijk gaat worden is nog afwachten.
Het zal niet de ondergang betekenen voor VAG, maar dat dit een mega impact gaat hebben op het bedrijf is meer dan zeker.
Het zal zeker grote invloed hebben op de toekomst van VAG.
Researchers found BMW, Ford, Mazda and Mercedes cars emitted levels of nitrogen oxides up to seven times the legal limit
Volkswagen engines polluted 35 per cent less than comparable cars


Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-3259067/It-s-not-just-VW-Official-tester-claims-four-diesel-car-giants-break-toxic-emissions-limit.html#ixzz3nc6xTaHi
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook
@speedie: verbaast me niets, de Bosch EDC17 is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de ECU met meegeleverde sjoemelsoftware. Die vind je in heel veel recente diesels terug.
@speedie: Dailymail. Machtig mooi.
Vooral deze quote die ze erbij zetten:
“Rather than laboratory tests that don’t test cars on gradients or on corners, Dr Tate says testing cars in ‘real-world’ conditions gives a more accurate picture.”
Nobelprijs naar Dr Tate aub.

Maar wederom leren we geen aars van dit artikel of over de dieselgate. Had ik overigens ook niet verwacht van de dailymail.
Jups, wie ze gat brand moet op de blaren zitten.
Lekker is dat al vanaf 2008! Dat zijn er dus vele malen meer dan 11 miljoen! Al die vieze lucht is uitgestoten en in onze lucht terecht gekomen!
@sergio72: ik heb op youtube een filmpje gezien van een paar gasten die een jetta op een speciale rollerbank twee keer testen. De eerste keer greep de software in en kneep de motor iets. De tweede keer werd de software om de tuin geleid doordat de achterwielen ook meedraaiden, hier gaf de auto precies de door de fabriek opgegeven waarden qua koppel en pk. Het verschil tussen de eerste en de tweede was niet heel veel. Uitlaatgassen konden ze niet testen, maar dat zal ook wel niet zo heel veel schelen.
@drijver: dan vraag je je toch ook af waarom ze dit hebben gedaan? Als het bijna niks uit maakt?
@clarkson: omdat ze net niet onder de grenswaarden van de amerikaanse regels voor diesels kwamen.
@drijver: DAT MEEEEN JE NIET!!?!! *Zucht* Ik bedoel meer waarom ze die ‘sjoemelsoftware’ niet permanent hebben laten werken zodat de uitstoot altijd goed is.
@sergio72: je kunt beter stoppen met vlees eten. 51% van de luchtverontreiniging komt door veeteelt. 80% van de amazone is gekapt omwille van begrazing door veeteelt. De schade is niet te bevatten. Stop nu met vlees/kaas/melk en red de wereld. Maak je druk om dieselgate en hou vooral die oogkleppen op.
@simsation: Helemaal mee eens ! De ‘Groene leugen’ is al véél langer actief dan de ‘sjoemelsoftware’! I zeg CLAIMEN !!
Verplicht terugkopen die troep zeg ik….
Die Merkel spoort echt niet. Waar moet half Syrië straks werken als de Duitse autoindustrie kapot is?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).