De sedan is een belangrijke voor de Noord-Amerikaanse markt.
Hij ging alweer even mee en dus was het tijd voor een opfrisbeurt. In Detroit heeft Volkswagen het doek getrokken van de nieuwe Jetta. Qua uiterlijk lijkt de sedan wat meer op de hedendaagse Volkswagens. De voorkant heeft zelfs wat trekjes gekregen van de luxe Arteon.
De nieuwe Jetta staat voortaan op het MQB-platform en dit betekent dat de Volkswagen in alle opzichten groter geworden. De Jetta heeft een langer wielbasis (2,69 meter) en is vier centimeter gegroeid in vergelijking met zijn voorganger. Dit resulteert in meer interieurruimte.
In de Verenigde Staten lanceert Volkswagen de Jetta onder meer met de bekende 1.4 TSI. Men kan kiezen uit een handgeschakelde zesbak of een automaat met acht versnellingen. Het interieur werd van een update voorzien en introduceert een digitaal display. Daarmee neemt ook de nieuwe Jetta afscheid van traditionele klokken.
De vernieuwde Jetta komt in de VS met een vanafprijs van 18.545 dollar. Daarmee is de sedan voordeliger in vergelijking met het uitgaande model. Met meer dan 17 miljoen wereldwijde verkopen is de Jetta één van de best verkochte Volkswagen-modellen ooit. Van die 17 miljoen vonden 3,2 miljoen verkopen in de VS plaats.
Ik vind hem wel strak eigenlijk… ik zou bijna durven zeggen dat dit meer Arteon is dan Passat, en dat maakt een heel goed ontworpen auto.
Ik dacht dat de nieuwe TSI een 1.4 was?
@camber24: Laat maar. 1.4 blijft in de US, zij het nu met 200 pk
@camber24: De nieuwe TSI is een 1.5 toch? Tenminste, ik heb een nieuwe 1.5 TSI 4-cyl in de nieuwe Golf (7 facelift). Daarnaast heb je nog als optie een 3 cylinder .. dat is een 1.3 dacht ik.
@ardonjr: klopt. Maar in de US komt deze dus niet. Doorontwikkeling 1.4 tot 200 pk.
Ze verkopen daar nog steeds geen diesels. Deze nieuwe generatie brengt daar geen verandering in? Nog steeds geen bloke dat schoon genoeg is?
Ik zie er trouwens meer een Arteon in.
@fanboy: diesel word toch afgeslacht hier, in de vs was hij al niet populair genoeg
@acizane80: Haha, dat was niet echt een keuze. Ze hadden in 2016 en 2017 gewoon geen diesels die de goedkeuring konden krijgen, het lukte gewoon niet.
Ik dacht misschien is het inmiddels wel gelukt, maar dat is niet het geval. Of ze stoppen er geen moeite in, wat verstandig zou zijn.
@fanboy: Diesel heeft een klein imago probleempje in de VS, zeker in combinatie met VW. Er staan nog parkeervelden vol met teruggekochte VW’s met diesel.
@sketcher: Dat weet ik ook wel. Maar het is niet alsof het een keus was.
Zelfs na aanpassingen kreeg VW hem niet door de Amerikaanse test heen, gewoon niet schoon genoeg. Ook een jaar later niet.
Misschien proberen ze het inmiddels niet meer. Ook geen Audi’s in diesel.
18,500 USD. Geen geld. Ik vind het ook een zeer geslaagd ontwerp
@tievdz:
Wagens worden goedkoper verkocht in de States.
Denk dat een M3 daar maar 65000 dollar kost ofzo als ik me niet vergis…
@dimglor: euhhh auto’s worden hier duurder gemaakt door de overheid zul je bedoelen. De brutoprijs is vaak ongeveer gelijk, het is die stapel belastingen die de auto’s hier zo duur maken.
@Gulli: Heb niets gezegd van de overheid, gewoon dat auto’s goedkoper verkocht worden ;-)
Reden kan eventueel daarin liggen, maar prijsverschil is soms echt substantieel.
Zowel met prijzen in België (ben Belg, men excuses..) als met de Duitse prijzen..
Nice! Ziet er strak uit, met recht het VW broertje van de A3 sedan, ook al zo’n lekker gedrongen model.
Die oranje knippers op de laatste foto staan ‘m echt goed!
Komt die naar Europa? Waarom ligt de nieuwe 1.5 tsi EVO motor hier niet in?
Wat een heerlijke vanafprijs. Net of je een SpartaMet koopt.
Mooi ding! Hopelijk komt die naar Nederland anders maar importeren
Best opgeknapt!
Zien we hier het dashboard van de Golf VIII?
@mashell: en ook de neus, denk ik
Nette prijs 18K….maar dat zie je er aan het interieur ook aan af zeg. Wat een zwart plastic walhalla is het daarbinnen. Krijg er spontaan lage bloeddruk van…
Best een nette auto. Ik vind alleen die uitlaatsierstukken wat overdreven op een auto van 18k.
@berlinetta: Prijs hier zal 35000 tot 40000 zijn en met 200 pk vind ik de uitlaat wel acceptabel.
@berlinetta: wat heeft de prijs van een auto of het aantal cilinders of zelfs het motorvermogen nou met het aantal en de vorm van de uitlaateindstukken van doen?
Dit ding lijkt groter dan een EU-Passat!
@gregorius: zou best kunnen zijn. De Ami’s hebben immers ook een extra grote Passatilac
Ik ben benieuwd wat de GTE gaat kosten… of zouden ze een “full electric” a la E-golf gaan uitbrengen met een range van 500+km (er is natuurlijk een stuk meer ruimte voor accu’s in de Jetta dan in de golf)?
Wie t weet mag t zeggen…
Nu nóg saaier! :-/
@drdre1: beter dan zo’n frivole Koreaan of Fransoos met rammelende delen als ie 3 jaar op de weg zit. Om nog maar te zwijgen over de schoonheid van de Italianen waar het bij schoonheid blijft. Degelijk zou ik eerder zeggen.
@porker: tuurlijk, als je voor kwaliteit gaat zit je bij Volkswagen gebeiteld (ahum). Maar naast de distributiekettingperikelen, de dsgbak en het ronduit arrogante gedrag van de importeur… Doe mij maar een auto die qua design, want dat bedoelde ik met ‘saai’, spannender is.
Hopelijk komt hij ook naar Europa. Onze Jetta wordt 10j oud en rijdt nog als nieuw maar denken toch ook stillaan aan vervanging. Een mooie betaalbare sedan is welkom, want niet iedereen valt voor suv’s of breaks.